X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
פרופסור זוהר בן-אשר מנהל אקדמי   |  המרכז האירופי למחקר ומימון
אם לא נותנים - אז לא-כל-כך יש מה לקחת. המחירים, אפילו אלה שישראל משלמת רק על הדיבורים על סיפוח נראים כבדים ביותר, במנעד שראשיתו בגינויים, המשכו, אולי, בסנקציות נגד ישראל וסופו מי ישורנו
▪  ▪  ▪
בקעת הירדן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בני גנץ, כך מספרים לנו, אמר למתנחלים כי מפא"יניק אמר לו פעם משהו שנשמע כמו שכאשר נותנים לך משהו - קודם כל תיקח ואחר-כך תראה מה הלאה. האמירה הזאת אכן מתאימה לאבות המדינה המפא"יניקים - כאלה שעשו ולא רק דיברו אבל גנץ שכח - או לא ידע - שהמפא"יניקים היו תמיד ערים למשמעויות של כל נתינה והזדמנות של נתינה ולעולם הם בדקו בשבע עיניים את ההשלכות ולא התפתו למקסמי שווא.
גנץ אמר זאת למתנחלים - אותם אלה שלקחו את המדינה בשבי ושנציגיהם שולטים במדינה כבר עשרות שנים ובעיקר בעשר השנים האחרונות - בהקשר של הסיפוח המטורף שנתניהו והם מתכננים ושאל הפח היקוש שהם מנייחים לפניו הוא נופל. אבל הבה נבדוק את הסיפא של הכותר: מה בעצם נותנים כאן ומי הוא זה שנותן. ויש, כמובן, שאלה נוספת שהמפא"יניקים מעולם לא התעלמו ממנה ואשר ממנה מתעלמים לחלוטין כל המתנחלים, הנאשם העומד למשפט נתניהו ומי שחושב שאולי הוא יצליח להיות אי-פעם ראש ממשלה גנץ: שאלת המחיר. מה תשלם ישראל תמורת מה שנדמה למתנחלים ושלוחיהם שנותנים להם.
הבה נבדוק זאת. לפי מה שמוסרים המתנחלים והנאשם בפלילים נתניהו, למעשה, בינתיים איש לא נותן ולא כלום. השמועות הן שהאמריקנים בכלל מסויגים ולא ממש מסכימים שישראל תעשה צעדים בכיוון של סיפוח, לא רק באופן חד-צדדי, אלא בכלל. אבל נניח שהנשיא האמריקני חסר האחריות שמוכיח השכם והערב כי הוא גם חסר כל תבונה, בכל זאת יסכים שישראל תספח שטחים בגדה המערבית לפי מה שקוראים כאן "תוכנית המאה". הרי לפי התוכנית הזאת, סיפוח כזה אפשרי רק כחלק ממהלך גדול יותר שכולל - מה שהמתנחלים ונציגי הימין חוששים ממנו יותר מכל, כלומר: מדינה פלשתינית. כלומר, מה שנותנים הוא איננו סיפוח; הוא בעיקר, לפחות בעיני המתנחלים, מדינה פלשתינית - ואיננו נכנסים כאן לצרות שסיפוח מסבך בהן את ישראל ולו רק מתוקף העובדה של הפיכתה של ישראל למדינה דו-לאומית או מעצם השליטה של ישראל לא רק מהבחינה הצבאית אלא מכל בחינה אחרת בגדה.
מבחינת המחיר שישראל תשלם עבור הסיפוח - ולא משנה אם יהיה זה סיפוח כולל, חלקי או דימיוני - כאן מובטח לישראל כי היא תהפוך באחת למצורע התורן של העולם, שכל המדינות שלהן אנחנו קוראים "נאורות" מסתייגות ממנה או אפילו מטילות עליה סנקציות. וזה מביא אותנו גם לשאלת מי הוא זה שנותן לנו הרשאה לסיפוח. אז יש המטורף מוושינגטון שאפילו בימין הישראלי מתחילים להבין שאינו ידיד של ישראל ואשר יש סיכוי סביר, או אפילו טוב, כי יחדל מלהיות נשיא תוך כמה חודשים ואשר אפילו הוא לא נותן לישראל לספח בלי תנאים - כמו מו"מ עם הפלשתינים או אפילו הכרה במדינה פלשתינית והקפאה של בנייה לפחות בחלק מן השטחים. וחוץ ממנו, אולי נצליח לקבל גיבוי גם מכמה שליטים המתאפיינים בקיצוניות ימנית על-גבול הפשיזם, כמו אורבן ההונגרי או באביש הצ'כי או מוראבייסקי הפולני או בולסנרו הברזילאי.
דוגמית לתוצאה הישירה של סיפוח אפשרי כזה, עוד לפני שנעשה באמת, היה אפשר לראות בהצהרה הנימוסית של שר החוץ של גרמניה (שמראשית חודש יולי תהייה נשיאת האיחוד האירופי) שקבעה כי סיפוח מנוגד למשפט הבינלאומי ולתפיסה של אירופה, או בהצהרה של מזכ"ל האו"ם שכדי שיבינו אותה הוא שב וחזר עליה - שסיפוח מנוגד למשפט הבינלאומי, או בסנקציה שהטילה ספרד על מכירת אזיקים למשטרת ישראל מחשש שמא אלה ישמשו בפעילות המנוגדת למשפט הבינלאומי - למשל, במסגרת של פעולות דיכוי של פלשתינים. ומעבר לדברים הללו - יש כמובן האיום שבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ימצא בסיפוח סיבה לדיון ופעולה נגד ישראל ואישים בישראל. במילים אחרות, נראה כי לפחות בינתיים איש בעולם - אפילו הטיפש מהבית הלבן - לא נותן לנו לספח, ודאי שלא באופן חד-צדדי.
אז אם-כך, אם לא נותנים - אז לא-כל-כך יש מה לקחת. המחירים, אפילו אלה שישראל משלמת רק על הדיבורים על סיפוח נראים כבדים ביותר, במנעד שראשיתו בגינויים, המשכו, אולי, בסנקציות נגד ישראל וסופו מי ישורנו. אשר לגורמים שבימין - ואולי גם גנץ - הסבורים שיש גם מישהו שנותן לישראל לעשות את הצעד המטופש והמזיק הזה של סיפוח, הנה גם כאן מסתבר שאפילו אותו טראמפ, שהימין קידש אותו כמשיח-של-ממש, איננו מוכן לתת לישראל לשעוט אל-עבר המצב הבלתי-סביר של סיפוח. אז מסתבר, אם כך, שכנראה לא נותנים לנו בעצם ולא-כלום.
ומעבר לכך, אם לרגע חשב הימין כי אין מה שיעצור אותו, בא בג"ץ וביטל את חוק ההסדרה הבלתי-חוקתי ולמרות שבהחלטה הזאת סיפק בג"ץ הגנה למדינת ישראל אל-מול בית-הדין הפלילי הבינלאומי. והימין, כמו שור מועד, יצא מיד נגד בג"ץ במקום לומר לו תודה שכן בלעדי פסיקה זאת לא היה דבר שיעצור את בית הדין הפלילי הבינלאומי מלומר את מה שחושב כמעט כל העולם על התנהגותה של ישראל בשטחים.
יש לשער כי הימין ומנהיגיו לא יעצרו למחשבה נוספת וימשיכו לנהום כי רק הסיפוח יציל את ישראל. אולי גנץ יתעשת ויבין סוף-סוף עם מי יש לו עסק.

הכותב הוא מנהל אקדמי ומדען ראשי, המרכז האירופי למחקר ומימון.
תאריך:  28/06/2020   |   עודכן:  28/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כשנותנים לך תיקח" - אבל מי נותן? ומה נותנים?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
על אקיבוש ועל שפלות מוסרית
עובד 1  |  28/06/20 22:13
2
בן-אשר, לא הגיע הזמן לבדוק
בן נאמן  |  28/06/20 23:45
3
רק טיפש יאמין שהוא מקבל
בן נאמן  |  28/06/20 23:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
23 אליפויות ובכל שנה השמחה היא כמו בפעם הראשונה    כאילו לא חווינו זאת בשנה שעברה ולפני השנה שעברה ובשנים רבות קודם
דן מרגלית
מילא שעצרו את מנהיג ההפגנה הנוכחית בירושלים אמיר השכל, אבל מה הכוונה שאסור לו לבקר בירושלים בשבועיים הבאים?
עפר דרורי
כמה מצער ללמוד מהספר כי אותו שר משפטים מתקדם יפה במערכת עם תכונותיו    זהו ספר מרתק שיש בו נגיעות למציאות שלנו
הרצל ישראל
למרבה המזל, נראה כי הגל השני עשוי להיות פחות דרמטי בהשוואה למה שהיינו עדים בישראל לפני כמה חודשים    הגל השני, מבוסס על היפוך המגמה של זיהומי COVID-19 שאובחנו לאחרונה בארץ    ספירת החולים והנשאים ממשיכה לטפס על מסלול מואץ
ארי בוסל
אנרכיה מנסה להשתלט על חיינו בזמן בו אנחנו פגיעים ביותר    כמו נגיף קו-ויד-19 שפועל בלי שגוף האדם יזהה אותו או יצליח להתמודד אתו, כך גם האנרכיסטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il