X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
רגב. הוכתה בתדהמה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
מלכה. מצא אי-סדרים [צילום: דוברות עיריית חדרה]
כ"ץ. לא חותם על הצו [צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש 90]
אסרף. מכרז בעייתי ופגום [צילום: נתיבי ישראל]
בלעדי / המנכ"ל מצא אי-סדרים במכרז הישומונים

רגב הורתה להוסיף מעגלי תעריפים לפריפריה

שרת התחבורה תוהה מדוע קיבלו הישומונים הפרטיים לתשלום עבור תחבורה ציבורית עדיפות על פני הישומון הלאומי, ודורשת לבחון את המכרז ה"מעוות" שר התחבורה אינו חותם על צו שיאפשר בחינה מחדש של הרפורמה מבקר המדינה נחשף למכרז הבעייתי שפרסמה הרשות לתחבורה ציבורית אך לא ירד לפרטים והסתפק בהערות כלליות
▪  ▪  ▪
הרשות לתחב"צ פגעה בפרטיות הנוסעים
עידן יוסף
הפרופסור מיכאל בירנהק קובע: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קידמה ישומונים לתשלום עבור תחבורה ציבורית שאיפשרו הקמת מאגרי מידע ענקיים ואימתניים * הדבר נעשה תוך שהיא מפרה חוק יסוד, פוגעת בפרטיות הנוסעים ופועלת בחוסר הסמכה
לרשימה המלאה

שרת התחבורה מירי רגב הוכתה בתדהמה מן הממצאים הראשוניים שהגיש לה מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה, בעניין מכרז הישומונים שפרסמה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, בראשות אמיר אסרף, ובמכתב נזעם לשר האוצר ישראל כ"ץ, שאינו חותם על צו שימנע את תחילת השימוש בצו, איימה כי תפנה ליועץ המשפטי לממשלה ולמבקר המדינה בדרישה כי ישחרר את משרד התחבורה מהסכם השימוש המעוות, כלשונה, ביישומונים. לטענתה, מונעים ממנו פקידי משרדו לחתום על הצו. בהעדר חתימה שכזו, נכנסה לתוקף אפשרות התשלום, ומפעילי התחבורה הציבורית הונחו לכבד כל נוסע שיעלה לאוטובוס וישלם באמצעות סריקת ברקוד.
ל-News1 נודע כי בבדיקה התגלו אי-סדרים מצד הרשות לתחבורה ציבורית. למרות שהבדיקה טרם הושלמה, הונחו מפתחי הישומונים לנתק את החיבור לנווטן (GPS) בטלפון החכם המאפשר מעקב אחר הנוסע, וכן נדרשו מהם כמה תיקונים והבהרות.
לדברי השרה, עם כניסתה לתפקיד התבקשה לחתום על תקנה בנושא, וכבר אז עלו אצלה מספר שאלות -
  • איזה סוג מכרז זה היה?
  • מדוע יש מחירים שונים בין הישומונים?
  • מדוע לישומונים הפרטיים ניתנה עדיפות על פני הישומון הלאומי?
  • מדוע נדרשים כמה ישומונים?
  • מדוע נתוני המשתמשים נשמרים אצל מפעילי הישומונים?
  • ומדוע התעריפים החדשים פוגעים בישובי הפריפריה?
לדברי רגב, באופן מפתיע, גם ועדת הכלכלה העלתה את אותן תהיות, ולכן הנחתה את מנכ"ל המשרד לבחון את הסוגיה ולהגיש לה את ממצאיו עד סוף חודש יולי. רגב החליטה כי מעגלי התעריפים שאותם קבעה הרשות לתחבורה ציבורית יורחבו כך שמי שמתגורר בפריפריה לא ייפגע. רגב: "בעוד שבפריפריה נעים מחירי התחבורה הציבורית בין 2.80 ל-5.90 שקלים, מחיר הבסיס בישומון מתחיל ב-6 שקלים כמקובל בגוש-דן. המשמעות היא ששוב השקיעה מדינת ישראל במוצר שעוצב עבור תושבי 'מדינת תל אביב' ושוב נזנחו תושבי הפריפריה. שכן על אלה מהם שיחפצו להשתמש בישומון, הוטלה עליית מחירים של כ-200% בבת אחת".
במכתבה לשר האוצר כתבה השרה: "חישוב התשלום נעשה על-ידי שימוש ב-GPS שמחשב את נקודת העלייה ונקודת הירידה מהאוטובוס, אולם נמצא כי אין ודאות שהזכיין מנתק את ה-GPS. כך שבפועל ניתן לעקוב אחר משתמשי הישומון לאורך כל שעות היום".
עוד הוסיפה: "ביכולת הזכיינים להרוויח סכומי כסף עצומים מפרסום ושימוש במידע שנאסף על המשתמשים והרגלי החיים שלהם. לתדהמתי מצאתי כי המדינה שמעמידה את אפשרות הרווח הזו לזכיינים לא נהנית משום הטבה. לא כספית וגם לא ביכולת להשתמש בפלטפורמה זו לצורכי פרסום ממשלתי, קמפייני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים למשל".
כזכור, ב-15 ביוני קיימה ועדת הכלכלה ישיבה בנושא הישומונים החדשים לתשלום בתחבורה הציבורית. הדיון עסק במכרז מספר 21/19 - הליך תחרותי לקבלת אישור להפעלת שירות מרוחק ויישומון בטלפון סלולרי חכם לתשלום דמי נסיעה ולתיקוף בתחבורה הציבורית, יולי 2019.
בעמדת היועץ המשפטי של ועדת הכלכלה ובמכתב ששלח חבר הכנסת עידן רול (יש עתיד) ליועץ המשפטי לממשלה, נטען שרפורמה כה משמעותית, שבה יש היבטים של פגיעה מהותית בפרטיות צריכה לעבור בחקיקה ראשית. מלשכת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, נמסר בתגובה ל-News1 כי העניין נמצא בבדיקה, וטרם התגבשה עמדה בנושא.

מבקר המדינה לא ירד לפרטים

בחודש מאי האחרון אזכר מבקר המדינה מתניהו אנגלמן את המכרז האמור בדוח שחיבר. ההתייחסות הייתה כללית, ובמשרד המבקר מודים כי לא ירד לפרטי המכרז. ממשרד מבקר המדינה נמסר ל-News1: "משרד מבקר המדינה המליץ למשרד התחבורה לבחון את כלל מאגריו בהיבטים של שמירה על הגנת הפרטיות ואף נמצאו ליקויים בעניין זה הן במאגר רישיונות הנהיגה והן הרב-קו. הדוח ציין את היוזמה של הנגשת השירות באמצעות סלולרי, אך הדוח לא בדק את המכרז האמור ולא נתן המלצות כלשהן בנושא".
על-פי הדוח, ממידע שמסרה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית למשרד מבקר המדינה עולה כי נכון ליולי 2019, מועד פרסום המכרז, קיימים במאגר פרטיהם של 7.7 מיליון משתמשי רב-קו, כאשר הפרטים נשמרים רק עבור נוסעים שהנפיקו כרטיסי רב-קו מזוהים. לדברי הרשות, 6.1 מיליון מהכרטיסים הם כרטיסים מזוהים, אך יש קושי להעריך כמה נוסעים הנתון הזה מייצג משום שבעבר ניתן היה להנפיק יותר מכרטיס רב-קו אחד לנוסע. הרשות הוסיפה כי מאחר שהיא אינה חשופה למספרי תעודות הזהות אין ביכולתה להעריך את הכפילויות, והיא מעריכה "באופן גס" שמדובר בכ-4.5 מיליון נוסעים ייחודיים. אשר לתמונות משתמשי רב-קו ציינה כי נכון לתחילת יולי 2019 יש במאגר הקיים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית כ-161,000 תמונות, ואצל המפעילים קיימות תמונות של יתר הנוסעים שהנפיקו אצלם כרטיסים מזוהים (הנפקת כרטיסים במערכות הרשות החלה לפני כשנה; רק כ-50% מהעמדות הן עמדות של הרשות והיתר הן של המפעילים השונים).
בספטמבר 2019 מסרה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית למשרד מבקר המדינה כי נכון למועד זה נמצאים בידי קטינים כ-1.1 מיליון כרטיסים, אך ייתכן כי לחלק (קטן) מהם יש יותר מכרטיס אחד. בידי הרשות אין מידע מלא בנושא משום שהיא אינה חשופה כאמור למספרי תעודות הזהות שלהם.
לדברי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הדפסת התמונה על גבי כרטיס הרב-קו נועדה לעזור לכרטיסן לזהות את הנוסע בלי שהנוסע יצטרך להציג תעודה מזהה שמציגה את תמונתו מול השם המופיע על גבי הכרטיס.
בנוגע לאיכות התמונה מסרה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית כי אין הנחיה או נוהל בנושא איכות התמונה הנדרשת, והתמונות המצולמות בעמדות ההנפקה של הרשות הן בגודל של כ-400X480 פיקסלים לתמונת ראש (דהיינו, תמונה באיכות ביומטרית). לגבי מידע המצוי אצל המפעילים ציינה הרשות: "אין לנו מידע לגבי הנתונים הנמצאים אצל המפעילים ומה כמות התמונות שברשותם".
הצורך באסדרת המאגר בחקיקה
אסדרת הנסיעה באוטובוס מעוגנת בפקודת התעבורה [נוסח חדש], ואסדרת הנסיעה ברכבות (רכבת ישראל ורכבת קלה) מוסדרת בפקודת מסילות הברזל [נוסח חדש], התשל"ב-1972.
באוקטובר 2010 פורסמה הצעת חוק מטעם הממשלה לתיקון פקודת התעבורה ובמסגרתה היו אמורים להיות מוסדרים גם היבטים שונים הנוגעים להפעלת כרטיס רב-קו. מדברי ההסבר של הצעת החוק עולה כי הממשלה הכירה ברגישות המידע הנאסף במסגרת הפעלת המערכת. בנובמבר 2010 עברה הצעת החוק בקריאה ראשונה בכנסת השמונה עשרה. במהלך השנים 2012-2011 התקיימו דיונים בוועדה משותפת (כלכלה+כנסת) על הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית, אך דיונים אלה לא הבשילו לכדי חקיקה.
בשנת 2012 פרסמה הרשות להגנת הפרטיות הנחיה בדבר "תחולת הוראות חוק הגנת הפרטיות על מאגרי מידע של מפעילי כרטיס חכם בתחבורה ציבורית". מטרת ההנחיה היא להציג את עמדת רשם מאגרי המידע בנוגע לתחולת הוראות חוק הגנת הפרטיות על איסוף המידע, עיבודו והשימוש בו באמצעות כרטיס חכם בתחבורה הציבורית, ולהנחות את חברות התחבורה הציבורית המפעילות כרטיס חכם. ההנחיה כוללת כמה הוראות, ובהן הוראות הנוגעות לאיסוף המידע, לאבטחת המידע, למימוש עקרון המידתיות (אי-כבילה בין נסיעה בתחבורה הציבורית לאיסוף מידע), לקבלת הסכמה מהנוסע ולשימוש במידע. בהנחיה צוין כי הנושא נמצא לקראת אסדרה בחקיקה ראשית ועד השלמת החקיקה ייקבעו בה הסדרי ביניים.
ביוני 2016 פורסמה הצעת חוק מטעם הממשלה לאסדרת השימוש בכרטיס חכם בתחבורה הציבורית. בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי לאסדרת השימוש בכרטיס החכם כמה מטרות, ובהן נוחות ביצוע התשלום בתחבורה הציבורית, שיפור השירות, פיתוח הסדרי נסיעה מגוונים וטיוב המידע, וכפועל יוצא מכך ייעול הקצאת המקורות התקציביים. עוד צוין כי "השגת מטרות אלה מצריכה איסוף מידע שיש בו סכנה לפגיעה בפרטיותם של משתמשי התחבורה הציבורית ובמקביל יש בו פוטנציאל לשיפור השירותים הניתנים למשתמשי התחבורה הציבורית. החוק המוצע כולל הוראות שנועדו לאזן בין הצורך במתן שירות יעיל למשתמשי התחבורה הציבורית לבין ההגנה על פרטיותם". ביולי 2016 אושרה הצעת החוק בקריאה ראשונה, אך נכון לאוגוסט 2019 לא הושלם הליך החקיקה בנושא.
משרד מבקר המדינה כבר העיר למשרד התחבורה בדוח משנת 2017 כי הליך החקיקה נמשך שנים רבות, ועליו לבחון כיצד ניתן לקדם את הליך החקיקה בנושא אסדרת השימוש בכרטיסי רב-קו. משרד התחבורה מסר אז בתשובתו כי "יפעל על-מנת לנסות ולזרז את השלמת הליך החקיקה".
לשימוש בכרטיס חכם בתחבורה הציבורית יש תועלות רבות. עם זאת, איסוף המידע, לרבות תמונות הנוסעים, עלול להביא לידי פגיעה בפרטיותם של משתמשי התחבורה הציבורית. אומנם ניתן להנפיק כרטיס חצי אנונימי וכרטיס אנונימי, אבל קיומן של חלופות אלה אינו מבטל את הצורך באסדרת השימוש בכרטיס החכם בחקיקה; למרות הניסיונות להסדיר את הנושא לא הושלם הליך החקיקה. נוכח פרק הזמן שעבר מאז הפעלת המערכת בשנת 2007, ונוכח היקפו העצום של המאגר, קבע המבקר כי על הרשות הארצית לתחבורה ציבורית להמשיך ולפעול לקידום החקיקה בנושא.
עמידת המאגר במדיניות ובקווים המנחים
מבירור שקיים משרד מבקר המדינה עם היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים באוגוסט 2019 עלה כי היחידה לא בחנה את מאגר תמונות משתמשי רב-קו, ואין לה מידע בדבר מידת עמידתו במדיניות ובקווים המנחים.
באוגוסט 2019 מסרה הרשות הארצית לתחבורה ציבורית למשרד מבקר המדינה כי לא היו לרשות ממשקי עבודה עם היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים. במענה על שאלת משרד מבקר המדינה בנוגע לפיקוח הרשות על מאגרי הנתונים, ובכלל זה תמונות הנוסעים המצויות אצל המפעילים, השיבה הרשות כי אין לה מידע לגבי הנתונים הנמצאים אצלם, והיא "לא ביצעה פיקוח על מאגרי התמונות של המפעילים".
מספר התמונות הנכללות במאגרי הרשות ובמאגרי המפעילים מוערך בכ-6.1 מיליון עבור 4.5 מיליון נוסעים ייחודיים, דהיינו מדובר במאגרים נרחבים ומשמעותיים. לרשות הארצית לתחבורה ציבורית אין כל מידע בנוגע למאגרים המצויים בידי המפעילים, ובכלל זה מידע על התמונות המצויות במאגרים אלה. מידע זה נדרש לצורך בחינת הבטים של אבטחת המידע והגנה על פרטיות הנוסעים. זאת ועוד, היקף המידע במאגרים אלה הולך וגדל בלי שהרשות מפקחת על הפעלתם. נוסף על כך, היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים לא בחנה את הנושא, ומשכך חסר לה מידע הנוגע לעמידת המאגרים האמורים במדיניות ובקווים המנחים. כל זאת, למרות הסיכונים הטמונים בהפעלתם בהיבטי אבטחת מידע והגנת הפרטיות וכן ההשלכות האפשריות אם ייעשה שימוש לרעה במידע הביומטרי המצוי בהם (כגון מעקב והצלבת מידע עם מידע אחר).
בתשובתו מדצמבר 2019 השיב משרד התחבורה כי ניהול מאגר התמונות של משתמשי הרב-קו כפוף לדינים הכלליים החלים על מאגרים מסוג זה וכי על מאגר זה חלות הגבלות הפוגעות בתפעול יעיל של כרטיסי הרב-קו (לדוגמה הפרדה בין מספר הכרטיס ובין שמו ותמונתו של בעל הכרטיס).
בדצמבר 2019 השיבה היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים כי בפנייה הראשונית לכלל המשרדים, ובהם משרד התחבורה, הם התבקשו להעביר מידע על יישומים המצויים באחריותם ומשרד התחבורה לא הזכיר את מאגר התמונות של משתמשי כרטיס רב-קו. היחידה הוסיפה כי הפנייה לרשות הארצית לתחבורה ציבורית לצורך הסדרת מאגר תמונות משתמשי כרטיס רב-קו מצויה בתוכנית העבודה של היחידה לשנת 2020, כפוף לשיתוף פעולה מצד הרשות.
נוכח היקפם העצום של המאגרים וכמות הנתונים הנכללים בהם, ובשל הסיכונים הטמונים בהפעלתם, לרבות רגישותם הרבה כמאגרים הכוללים גם תמונות של כמיליון קטינים, קבע המבקר, ראוי שהיחידה להזדהות וליישומים ביומטריים תבחן את הפעלתם. הצורך בבחינה כאמור מתחדד גם נוכח ההתפתחות הטכנולוגית שחלה בעשור האחרון ביכולות הטכנולוגיה לזיהוי פנים. כמו-כן, הוסיף כי ראוי שהרשות הארצית לתחבורה ציבורית תפקח על הפעלתם של המאגרים המוחזקים בידי מפעילי התחבורה הציבורית.

דוח מבקר המדינה - היבטים בהסדרת השימוש במאגרים ביומטריים / דוח שנתי 70 ב
בחודשים מרץ עד ספטמבר 2019 בדק משרד מבקר המדינה היבטים הנוגעים להסדרת השימוש במאגרים ביומטריים - סמכויות היחידה להזדהות וליישומים ביומטריים שבמערך הסייבר הלאומי )היחידה או הממונה(, הפעלתם של מאגרים ביומטריים במגזר הממשלתי והפרטי והיעדר שימוש בתעודת הזהות החכמה. הביקורת נעשתה ביחידה, במשרד המשפטים - ברשות להגנת הפרטיות ובמחלקת ייעוץ וחקיקה, ברשות התקשוב הממשלתי - ביחידה להגנת הסייבר בממשלה )יחידת יה”ב( וביחידת ממשל זמין, ברשות האוכלוסין וההגירה, במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, במשטרת ישראל, בשירות בתי הסוהר, בשירות התעסוקה הישראלי וברשות הארצית לתחבורה ציבורית (228 עמ)
ממשרד האוצר וממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.
תאריך:  02/07/2020   |   עודכן:  03/07/2020
+דרמה לילית: כ"ץ ורגב חתמו על הארכת ההרצה בישומוני התחבורה הציבורית
02:34 03/07/20  |  עידן יוסף

דרמה לילית בעקבות הפרסום ב-News1 על המחלוקת בין משרדי האוצר והתחבורה בנושא ישומוני התשלום בסלולר לתחבורה ציבורית, וההנחיה לכבד כל אזרח שיהיה מעוניין לשלם באמצעותם. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב ושר האוצר ישראל כ״ץ חתמו לפני חצות על צווים עדכניים המסדירים את המשך תקופת ההרצה לישומוני התחבורה הציבורית, לשלושה חודשים נוספים, עד 1 באוקטובר והורו על תיקון הליקויים שעלו בבדיקה שנערכה בדגש על הבטחת פרטיות המשתמשים. השרה רגב הודיעה: ״אפעל למניעת הפגיעה בפרטיות ואפליה לרעה של תושבי הפריפריה. נבחרנו כדי לקבוע מדיניות ולקבל החלטות לטובת הציבור וכך נעשה״.

+משרד התחבורה מתנתק מיפה נוף
19:19 02/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

המיזמים שבטיפולה של החברה עירונית יועברו לחברות תשתית אחרות של המשרד  ▪  ייתכן כי התאגיד העירוני ימוזג עם נתיבי איילון  ▪  השרה רגב: "אין לי כוונה לגלות סובלנות לעיכובים ולחריגות בתקציב, שגורמים נזק אדיר לציבור ומעכבים את פיתוח תשתיות התחבורה"

הדמיית הרכבת בחיפה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רגב הורתה להוסיף מעגלי תעריפים לפריפריה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
המיזמים שבטיפולה של החברה עירונית יועברו לחברות תשתית אחרות של המשרד    ייתכן כי התאגיד העירוני ימוזג עם נתיבי איילון    השרה רגב: "אין לי כוונה לגלות סובלנות לעיכובים ולחריגות בתקציב, שגורמים נזק אדיר לציבור ומעכבים את פיתוח תשתיות התחבורה"
עידן יוסף
מיום ראשון יתאפשר תשלום במזומן לקשישים ולמלווים לעיוורים    ארגון נהגי האוטובוסים טוען שהדבר מסוכן לבריאות    ההסתדרות הלאומית וההסתדרות הכללית מבקשות לפטור את הקשישים מתשלום בתקופת הקורונה    ראש הרשות לתחבורה ציבורית מגיב בכוחניות ומאיים על המפעילים בקנסות
עידן יוסף
בשורה לנהגי התחבורה הציבורית: בכיר במשרד התחבורה קובע כי יש לפרש את תקנה 168 ככזו המצריכה מתן מנוחה רציפה לנהגים
עידן יוסף
ממחר: קווי הלילה בכל הארץ חוזרים לפעול במתכונת הרגילה    חידוש פעילותם עלול להביא להתפרצות מסיבית של נגיף הקורונה    משרדי התחבורה והבריאות מסרבים לומר האם תיאמו את המהלך ביניהם
עידן יוסף
ארגון בצלמו חושף כי המדינה משלמת עשרות מיליוני שקלים עבור קווי תחבורה ציבורית שנוסעים לרוב ריקים, כשמנגד ישנם קווי "סרדין" עתירי נוסעים    עוד מגלה הבדיקה: בשניים מהקווים שקיבלו היתר לפעול בשבת מספר הנוסעים אפסי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il