חשיפה בלעדית ב-News1: מגיפת הקורונה מנוצלת להפקרות והוצאת סכומי עתק מקןפת המדינה באופן לא תקין, לטובת אנשי עסקים מקושרים. מהמידע שהובא ל-News1 עולה: משרד הבריאות ביקש וקיבל פטור ממכרז לרכישת ערכות דיגום באמצעות בדיקת קורונה - מקבוצת LR, בהיקף כספי כולל של 7.722 מיליון דולר, מזה 3.861 מיליון דולר כאופציה. כל ערכה כוללת שני מטושים ומבחנה. רכש זה מבוצע באופן המחייב בדיקה.
הרכש מיועד לשימוש מחודש יוני ועד דצמבר 2020. עם או בלי כוונה: פרוטוקול ועדת הפטור ממכרז מיום 18.06.20 אינו נוקב במספר הערכות הנרכשות. אולי כדי לא להציף את העובדה הפשוטה: המחיר ליחידה גבוה מזה שניתן להשיג מיצרנים אחרים בחו"ל.
המדובר בהחלטה חריגה המדיפה ריח רע, וטעונה בירור. לא רק בגלל היקפה הכספי, ולא רק נוכח בעלי העניין בקבוצה זו המכירים בכירים במשרד הבריאות, אלא נוכח העדר היגיון עסקי לרכש דווקא מקבוצה זו, המייבאת מוצר זה מחו"ל, ככל הידוע מסין.
החלטת ועדת המכרזים, כמו גם החלטת ועדת הפטור, התקבלו ביום 17.06.20 בהליך חפוז ביותר. בפרוטוקול שנכתב ונחתם בנושא, עליו חתומים יובל רז, סגן בכיר לחשב הכללי באוצר (יו"ר הוועדה), מירב קדם, סגנית בכירה לחשב הכללי, ועו"ד עמית שטאובר, יועץ משפטי, נאמר כי קיים צורך דחוף ברכש ערכות דיגום נוכח ההכרח לבצע 20 אלף בדיקות ביום, בשלב זה, "עם יכולת להגדלה של היקף הבדיקות היומי ל-30,000". נאמר עוד, באותו פרוטוקול, כי בארץ קיימים שני קווי ייצור לערכות דיגום, קווי הייצור עדיין לא יציבים, איכות המוצרים ותכולתם משתנה מעת לעת, ובשורה התחתונה: החברות המפעילות את קווי הייצור "עדיין אינן עומדות בהיקפי הייצור הנדרשים".
נקבע עוד, באותו פרוטוקול, כי ישנה דחיפות לביצוע הרכש, מכיוון שעל-פי מדיניות הבדיקות שנקבעה, המלאי הנוכחי הקיים במחסני שעת חירום מספיק עבור ביצוע בדיקות במשך פחות משבועיים. "לפיכך, ובשים לב להיצע הייצור המוגבל בארץ, מבקש המשרד לרכוש ערכות בדיקה באמצעות ייבוא מחו"ל".
הדעת נותנת, כי בנסיבות אלה - אין מדובר ברכש מיצרן ספציפי ובלעדי, ונדרש יבוא מחו"ל, יתכבד משרד הבריאות ויפרסם מכרז או בקשה לקבלת הצעות מגורמים העוסקים בנושא זה. או-אז היה מקבל הצעות מגורמים שונים, ובוחר את הטוב שבהם. אך לא, בענייננו, נראה כי גורמים שונים במשרד הבריאות, גמרו אומר להוביל רכש של ערכות דיגום דווקא מקבוצת LR ובעליה המרכזיים - רועי בן ימי ועמי לוסטינג. הנימוק שהועלה בפרוטוקול:
- "במסגרת פעולות הרכש שבוצעו על-ידי מנה"ר כחלק מהפעילות במשל"ט שהופעל לצורך ניהול ההתמודדות עם נגיף הקורונה, נרכשו ערכות מקווי ייבוא שונים, אשר רבות נפסלו בשל חוסר סטריליות, איכות ירודה של חומרי מילוי, ותוצאות בדיקה לא מהימנות. הגורמים הרלוונטיים במשרד מדווחים כי החברה (קבוצת LR, י.י.) הינה החברה היציבה ביותר מבין החברות שאיתן עבדו עד כה, ועל-כן מבוקש לבצע את הרכש ממנה".
כדי להצדיק את הרכש מקבוצת LR דווקא, נאמר עוד כי החברה עובדת בהתאם להנחיות, "תוך התאמה מוחלטת של פס הייצור והמילוי לדרישות המפרט של משרד הבריאות, באישורה של פרופ' אלה מנדלסון, מנהלת המעבדה הארצית לנגיפים"; וכי החברה תספק ערכות שתוקפן הוא 12 חודשים, וזאת בשונה מחברות בישראל המייצרות ערכות שתוקפן הוא ארבעה חודשים בלבד.
ועדת המכרזים, כמו גם ועדת הפטור, דילגו על שלב קריטי - בטרם אצו-רצו לאשר עסקת ענק פנטסטית לקבוצת LR. שהרי, מאחר שעסקינן ביבוא ערכות דיגום, נכון היה לאפשר לגורמים שונים להציע ערכות באיכות טובה, ערכות אותן ניתן לייבא ממדינות שונות, ובהן: סין, איטליה, גרמניה ומדינות נוספות. הזמנת מציעים יכול שתבוצע תוך ימים ספורים, כך שלא ייגרם שום עיכוב או נזק משמעותי. העובדה שנעשה קיצור דרך, תוך הענקת פטור ממכרז דווקא לקבוצת LR ובעליה המקושרים עם אישים בדרגים שונים, מחייבים בדיקה של מבקר המדינה ו/או גורמי אכיפה מתאימים.