X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אדלינה קליין משוררת, מבקרת ופובליציסטית, עורכת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
קולו של המשורר והיוצר מלווה את חלקו הארי של הספר הנסחף בשיח מתמיד עם הנפש, ובכך מעלה על נס את סיפור 'ההיות'
▪  ▪  ▪
יהודית מליק שירן

"כָּל הַזְמַן רוֹקֶדֶת/בְּשִׂמְחַת הַהוֹדָיָה"
למרות שיש הנחיות ברורות של הכותבת לגבי הגישה הנכונה לקריאת האסופה ודרכי ההתמקדות בנושאים מרכזיים של פרקי חיים, הנה מצאתי עצמי מוקסמת מיצירות שקראתי בפזורות...
אמון ומימוש 'האני'
משהגעתי אל השיר "לֹא מִתְפַּזֶרֶת" (ע' 43), הבנתי עד כמה מושגי היסוד של 'נתינה ואמון טוטאלי', עושים את מלאכת ההתמודדות האין סופית של האנוש עם 'המציאות', מול 'האי-ודאיות', בעוד מטרת השיא, היא להגיע 'לשלמות' בלתי מתפשרת במימוש 'האני'.
וכך נרשם: ..."אֲנִי לֹא מִתְפַּזֶרֶת, אַתָּה יוֹדֵעַ/כְּשֶׁאֲנִי בָּאָה בֵּנֵשֶׁף, אֲנִי מְמוּקֶּדֶת/בְּלִבְּךָ כָּל הַזְמַן רוֹקֶדֶת/בְּשִׂמְחַת הַהוֹדָיָה".
אך, גם כשאותה דמות מדוברת מגיעה לעומק ההבנה מהי שלמות אמתית, הנה היא מצליחה היטב לבלוע את 'הגלולה המרה' ולהציגה כתרופת פלא. ראה השיר "תָּו מֵצְלִיל רוֹמָנִי" (ע' 44): ..."הַעֶצֶב רוֹדֵף אַחַר הַשִּׂמְחָה/מְחַפֵּשׂ שִׁנּוּי,/הַדִיצָה הִיא חִיּוּךְ לָעוֹלם שֶׁנִרְאָה גָּלוּי".
התניות ואילוצים
מכאן ואילך, ניתן לראות את העולם הרוחני פורץ החוצה ומנסה לנתב את דרכו מהעבר, ולגלוש אל ההווה באלגנטיות. כך יוצא שהעבר וההווה מתחברים ללא משים בטבעיות ובהשלמה. השיר "הַיַּלְדָּה שֶׁהָיִּיתִּי" (ע' 57): ..."כַּךְ נוֹלָד הַשִּׁיר נְגִיעוֹת/שֶׁאַסַף אֵלָיו אֶת רְדִיד הַדְּמָעוֹת/הָעֶרֶב פָּגַשֶׁתִּי אֶת הַיַלְדָּה שֶׁהָיִּיתִּי/וְהִיא הָיְתָה מֶאֻשֶׁרֶת./כִּי הָפְכָה לְרַקְדָנִית שֶׁל מִלִּים".
בתום חציית המעברים החדים מהעבר להווה וחוזר חלילה, מאליו נולד העתיד אשר הביא עמו את 'ההשלמה' עם הגורל. ראה השיר "רַקְדָנִּית מִלִּים" (ע' 67): ..."אַתְּ רַקְּדָנִיּת מִלִּים/מְחוֹלֶלֶת עִם הַצְלִילִים/ וְכֹּל הַתְּפִילוֹת נוֹתְנוֹת לָךְ/חִיבּוּק מוּאָר/כִּי זֶה מָה שֶׁנִשְׁאַר".
בנקודה זאת אנו שבים ופוגשים מחדש במושגי 'הנתינה והאמון' שנוצרו משורשיו של 'עץ הדעת וההארה'. ראה השיר "הַיָּלְדָּה שֶׁבִּי" (ע' 167): ..."הַיֶּלֶד שְּׁבְּךָ פּוֹגֶשׁ אֶת הַיָּלְדָּה שֶׁבִּי/יַחַד מִתְּחַבְּרִים הָעוֹלָם שֶׁלְּךָ עִם שֶׁלִּי./בָעוֹלָם שֶׁלָּנוּ נְּצַיֵּר, נִצְעַד וְנָשִׁיר/וְהַלֵּב שֶׁלָּנוּ יִתְמַּלֵּא בְּאוֹר מֵאִיר".
על היוצר ויצירותיו
קולו של המשורר והיוצר מלווה את חלקו הארי של הספר הנסחף בשיח מתמיד עם הנפש, ובכך מעלה על נס את סיפור 'ההיות'. בשיר "מְשׁוֹרְרִים" (ע' 203) נמצא את המתחים והזרמים הבלתי פוסקים של ההשראה הפוקדת את היוצרים באשר הם, הצרים צורות ונותנים אותות הן בעט והן במכחול: ..."מְשׁוֹרְרִים כּוֹתְבִים כְּשֶׁבָאָה הָרוּחַ/וְהִיא נוֹשֶּׂאת אוֹתָם עִמָּה/אֶל תּוֹךְ עִמְקֵי שָׂפָה/בְּהֶבְזַקֵי בָּרָק צָרִים צוּרָה/וּבֵין קִרְעֵי הִרְהוּרִים וּמִלִים פְּזוּרוֹת/הַשִּׁירָה בוֹעֶרֶת בְּגַחֵלֶת אֵשׁ בְּעַצְמוּתָם.
כך גם בשיר "בְּמִשְׁטַח הַצִּיוּר" (ע' 249). בסוגיות המועלות בגוף השיר, מופיעות אף התובנות: ..."כֵּיצַד יוֹדֵעַ הָאָמָּן לְהַנְצִיחַ בְּמִכְחולו/אֶת תְּחוּשַׁת הַזְמַן שֵׁעוֹבֵר?/כֵּיצַד הוּא נוֹטֵעַ נְשָׁמָה/בְּמִשְׁטַח הַצִּיוּר שֶׁזּוֹכֵר?/כֵּיצַד יוֹדֵעַ הָאָמָּן לְהַנְצִיחַ בְמִכְּחוֹלוֹ/אֶת הְּהַפְרָיָּה הָעַצְמִית/אֶת הַשְּׁלְמוּת הַפְּנִימִית?...
נראה שאלו הדברים העיקריים שתופסים את הנשמה ומביאים את כלל היוצרים אל תחומי הדעת הנגזרת ממוטיב 'השכחה הזמנית', אותה עת היא מאפשרת ליוצר להכיל את רגעי ההשראה היקרים מפז לפרוח ולהעצים את 'המודעות' העוצמתית שיש ליקום ולקיום להעניק לו ולשוחרים.
מטרות ופריצת דרך
אחר זאת, אני פוגשת במספר יצירות המעוררות עניין בסוגיית 'ההישרדות הקולקטיבית' של מרחק וזמן אשר נותנים תמריץ למושג 'מטרה'.
בין 'חולשה' 'וחזקה' נמצא נקודת מעבר אל 'ההעצמה' המתפרשת 'כהשגת היעד'. היא זאת אשר מרכזת את רוב חולשותיו של האדם המגלה, הססנות; תמימות; אי-ביטחון וכיוצא באלה. בסופו של דבר מגיע היוצר לסיפוק בתנאי שיש זריקות עידוד בעלי השפעה חיצונית. או אז איש הרוח (במקרה שלנו, 'היוצר'), מקבל תנופה ומסתער על היעד בהמיית היצירה. מפתח אותו; ומקפיץ אותו בהעצמה ובאנרגיות חיוביות, אשר נכספות לקבל אישור ומתן תוקף לאמנויות הנצורות, אשר תרות אחר חופש ביטוי ופריצת דרך.
ראה השיר "בַּת קוֹל" (ע' 197): ..."בַּת קוֹל מְהַדְהֶדֶת לִי בָּמוֹחַ//מְטַרְטֶרֶת לִי לֹא לִשֶׁכֹּח/לֹא לִבְרוֹחַ/לֹא לִזְנֹחַ/אֶת הַמַטָרָה.//וַאֲנִי מְפֻקֶּסֶּת/שָׂמָה אָזְנַי כַּאֲפַרְכֶּסֶּת/מְמַקֶדֶת אוֹתִי בַּמָּטָרָה./רוֹעֶדֶת בִּי הָחֻלְשָׁה/צוֹעֶדֶת בִּי הַחָזְקָה".
ובמשפט נוסף אחר, המסביר את הנחיצות של היוצר השואף להמריא אל מחוזות האין סוף של הקיום: האנושי; הרוחני; והאמנותי נמצא בשיר "שִׁטִּין" (כל השיר) (ע' 198): ...כְּשֶהִרְהוּרִים מְשַׁטִּים בַּכֶם אַתֶּם מְשַׁיְּטִים/עִמָּם בֵּין הַשִּׁיּטִין./יֵשׁ כָּאֵלֶּה שֶׁמַּפְּלִיגִים אִתָּם עַד לִגְדַת הַשִּׁיטֶּיוֹן/בֵּין הֶעָבָר וְהַהוֹוֶה יוֹצְרִים סִימְפּוֹזְיוֹן/שָׁלֵם לֹא חֶצְיוֹן".
וגם אם לא תמיד השאיפה המקורית מתממשת בשלמותה, הרי גם מימוש חלקי של שאיפה, נותרת בחזקת מימוש.

שירים, באר התבונה, הוצאת 'בת-אור', 2020, יהודית מליק-שירן.
תאריך:  04/07/2020   |   עודכן:  04/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
באר התבונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
התחלתי לקרוא
כבש 44  |  6/07/20 07:26
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חנה סמוכה מושיוב
נכנסתי למכונית וצעקתי ובכיתי בקול רם: "למה? למה? למה"??? הרי כל חייו רק נתן, ונתן, ולעצמו דבר לא לקח, למה מגיע לו לסבול כך???
יעקב ברדוגו
בדומה להחלטת הנציב רוזן בה ניקה ומירק מעשיהם של שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, בפרשת סיכול מועמדותו של תא"ל הירש לתפקיד מפכ"ל המשטרה על-ידי בכירי מערכת אכיפת החוק, נהג רוזן באופן דומה בפרשת סגירת התיק הפלילי בעניין ידידו משכבר הימים מנדלבליט
דודו קוכמן
לאחרונה התעורר מחדש ניגוד העניינים שבו נמצאים שופטים מסוימים ובעיקר בבית המשפט העליון והדבר חייב פרסום רשימת ניגודי עניינים של כל שופט
אורנה רב-הון
חזרתי הביתה ושם התחיל מסע המודעות שלי, שעבר בין שדות קרב שונים ומשונים, עד שנחת בשדה הקרב של הפחד
שמואל לוין
לפני שגנץ מחפש תפקידים נוספים ויציקת-תוכן לבדיחה העצובה של "ראש ממשלה חלופי", עליו להתחיל קודם לעשות סדר במערכת שעליה הוא באמת מופקד, ושהיא באמת בתחום אחריותו, ולהילחם באמת בקורונה, במעשים ולא בסיסמאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il