X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הגל השני של מגיפת הקורונה בישראל, הוא ללא שום ספק מעשה באבסורד לאומי, אחד מהגדולים שידענו. חשיבות תיאורו והדיון בו, נובעים מכך שעודנו נמשך ומן העובדה שהציבור חושב שהפתרון טמון במהלכים נוגדי ידע וניסיון ובגיבובי-סרק לרוב
▪  ▪  ▪
הקורונה תישאר [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ארבע הנחות יסוד: א. הקורונה כאן בכדי להישאר. עובדה זו ידועה בבירור מרגע הופעת המגיפה במקומותינו. ב. בגל הראשון היה מקור ההדבקות חיצוני למדינה, מרבית ההדבקות נוצרו ע"י ישראלים חוזרים ותיירים שנכנסו לארץ, במצב של משק פתוח לרווחה, והפיצו בצורות שונות את הנגע. בגל הנוכחי, מקור ההדבקה המוחלט הוא הציבור הישראלי עצמו; כלומר: התנהלות הציבור וציותו להוראות המומחים לגבי תכונות המחלה ודרך התפשטותה, הם תנאי למניעת התפרצות חדשה. ג. הסגר שהוטל בשלב הראשון קטע את שרשרת ההדבקות וצימצם מאוד את מספר הנגועים והחולים. מבחינה זאת הביא אותנו אל סיפו של הגל השני במצב מצויין. בגל הראשון, היה הסגר מחויב המציאות בגלל קצב ההתפשטות, ומצבה הבסיסי של מערכת הבריאות. אולם הסגר חולל גם משבר כלכלי בכך שהוציא לחל"ת, או לפיטורים מספר גדול מאוד של עובדים, כמעט בעת ובעונה אחת, מבלי שהיה ברור לאיש מה יהיה משך תקופת ההשבתה, כיצד נתמודד מולה במהלכה וכיצד נחזיר את העובדים למסלול הקודם, אם בכלל. ד. משום-מה התקבעה בתודעת הציבור בשוגג ההנחה שמדובר באירוע קצר-מועד וחולף, והצפי היה לחזרה מהירה למצב ששרר בכלכלה בתחילת הגל הראשון. נעלם מעיני הציבור והממשלה גם יחד העובדה שמדובר באירוע עולמי ולא באירוע מקומי, וכי באירוע עולמי, מדינת-ישראל אינה מנהלת אותו כרצונה, לפי לוח הזמנים שלה ולפי המציאות הכלכלית המקומית.
לאור ההתנפלות האחרונה של התקשורת והאופוזיציה על דבריו של השר הנגבי, בעניין טענתם של דוברים שונים על מחסור בכסף לאוכל, ראוי לומר על כך שני דברים בקונטקסט הכללי של מאמר זה: ראשית, אין ספק שהנגבי טעה בסגנון בו השמיע את ביקורתו, כשם שאין ספק שהייתה זו ביקורת ולא התרסה. באותה מידה אין ספק בעיני שביקורתו לגופה, הייתה מוצדקת ברוב המכריע של המקרים. בכלכלה חופשית (ליברלית אך לא פוסט ליברלית) כל אזרח וכל בית-אב אחראי מעצם הגדרת מהות הליברליזם, לניהול ענייניו הכלכליים. מי שאינם מובטלים כרוניים, אינם חיים מהכנסות נמוכות ממחצית השכר הממוצע במשק ומקבלים גם סוגים שונים של השלמות הכנסה - חייבים לנהל אורח חיים שגלומה בו ההכרה שחלק מההכנסה החודשית חייב להישמר כחיסכון וביטחון לאירועים פרטיים או ציבוריים מסוג משבר הקורונה. ריבוי התלונות על חוסר יכולת להתמודד עם הפסקת תעסוקה לפרק זמן של חודשיים-שלושה עד כדי מחסור בפת לחם, מעיד בעיני על ניהול אישי קלוקל. (נכון, לכל כלל יש יוצאים מהכלל, אבל אילו הכלל היה נוהג כהלכה, היכולת לטפל ביוצאים מהכלל הייתה טובה ואיכותית יותר). "חיים ללא חשבון", אינם מעניקים למי שמנהלים אותם שום זכויות יתר, אפילו לא זכויות יתר להפגין ולצפות שיהיה מי שיוכל או ירצה להתפתות להפגנות אלה.
מהשלב הראשון יצאה ישראל וידה בגדול על העליונה (כשל מוגבל היה בטיפול בבתי אבות ובמוסדות סיעודיים או למוגבלים). מספר מצומצם יחסית של חולים ומתים, ונקודת זינוק נוחה יחסית להתמודדות עם השלב הבא, שהיה צפוי. "בסערת" ההצלחה הראשונית איבדו הציבור והממשלה את חוש הפרופורציה ושגו במשותף בשגיאה אסטרטגית שאת מחירה אנו משלמים עתה ונשלם עוד יותר בעתיד הקרוב, עד אשר תימצא תרופה ו/או חיסון למגיפה. מקור השגיאה הוא בגישת היסוד ה"חפיפינית" המקובלת בישראל - שיטת סמוך. הציבור לחץ, "התמרד" ותקף את ה"מיגבלות המיותרות" שהושתו עליו, ובהשראת האילוצים הכלכליים, אך בתמיכה מסיבית של התקשורת חסרת-האחריות ובעלי העסקים הגדולים - האינטרסנטים העסקיים המרכזיים - תבע במילים ובמעשי סרבנות "שחרור מהיר מאילוצי הסגר..."; הממשלה תרמה את חלקה לתוצאות השליליות, בכך שנכנעה ללחצים ואיפשרה יציאה מהירה מדי, חסרת-אחריות וחסרת הכנה לאפשרות החזויה של הופעת גל שני.1
כל התופעות בהן אנו נתקלים עד כה במהלך הגל השני, שעיקרו מתחולל לפי שעה בחודש יוני 2020, היו ידועות וצפויות מראש. וכאן מוקדו של האבסורד הלאומי - הכל היה ידוע לציבור והכל היה ידוע לממשלה - ובכל זאת גם אלה וגם זו לא הכינו עצמם ולא תפקדו כראוי לקראת גל הנוכחי מאז שפרץ ועד מועד כתיבת שורות אלה. הציבור ממשיך לחיות באשליות שניתן יהיה לנהל משק לאומי, מערכת בריאות רציונלית וממשל תקין, גם אם לא ישמע להוראות השלטונות ורבים מגיבים בשחצנות, בסרבנות ובחוצפה על הוראות הזהירות וההגבלה. ומנגד השלטון סבור בטעות שניתן להטיל משמעת ביצועית על הציבור, מבלי לשתף אותו בתוכניות במהלכים ובלוחות הזמנים, אותם הוא מתכוון להפעיל, על-מנת להתמודד עם השלכות הגל הראשון, הופעת הגל שני, ההתפתחות העולמית הכוללת בנושא הקורונה והשפעותיה על ישראל, ואי-הוודאות במשק שכל התוכניות מהיד לפה שהופעלו בה עד כה, כשלו למעשה. כשל איכות וקוהרנטיות ההסברה מלווה אותנו כבר מתחילת הדרך.
בניתוח האירוע יהיה זה חסר אחריות להתעלם מהמצב הפוליטי הפנימי והשלכותיו על יכולתה של הממשלה לתפקד בהרמוניה הדרושה, במקביל לאירועים אחרים, השנויים במחלוקת פוליטית קשה בין שותפיה. נכון, שמשבר הקורונה הוא המשבר המיידי והמאיים ביותר כרגע על מספר גדול של אזרחים - האיום היה ונותר כפול: בריאותי וכלכלי. המשבר הבריאותי ממוקד למדי ותחום בתכניו בגבולות מוגדרים, למעט שאלת גל ההדבקות המהיר, המתקרב או עולה בימים האחרונים על 1000 איש לכל 24 שעות. מאפיין נוסף שלו הוא הפיזור הגאוגרפי. פיזור זה רחב כבר עתה בהרבה מזה שהיה בגל הראשון, ונראה שילך ויתרחב עוד יותר בגלל חוסר משמעת וחוסר אחריות של האזרחים, בנוסף להיעדר אכיפה ראויה מצד המשטרה ופקחי הרשויות המקומיות.2 מבחינה מהותית, פן זה פשוט יותר לטיפול מאשר הפן הכלכלי, כל עוד סגורים גבולות ישראל לטיסות ולכניסת זרים. אולם המחדל הממשלתי העיקרי בתחום זה הוא רפיון בהיערכות המערכת הרפואית המוכללת וחוסרים בה שטרם הושלמו. יודעי "ח"ן" - וכאלה יש בינינו רבים מדי - סבורים שהבעיה תיפתר ע"י פיצול האחריות לטיפול בין גורמי צה"ל/פיקוד העורף לבין רשויות משרד הבריאות. אינני נכנס כרגע לספקולציות שגורסות שהצעות אלה הן עצות אחיתופל, שמקורן ביריבות פוליטית בין שותפי ממשל החירום, כשהמוטיב המוביל הוא שלילת אמצעי שליטה מראש הממשלה והגוש הפוליטי שלו והעברתם לגורמי ממשלה שבשליטת "כחול-לבן". לאור כל מה שראינו עד כה בשנתיים האחרונות, אי-אפשר לשלול פירוש כזה.
אולם, הדבר החשוב באמת הוא שאין בכך צורך והוא גם לא רצוי עקרונית. אין שום היגיון בכך שמדינת ישראל תפנה בכל משבר אזרחי לצה"ל כפתרון גנרי, רק מפני שהמדינה משקיעה בו כספים רבים ויש לו אמצעים רבים וכוח=אדם, כנראה עודף3לאו. המצב הביטחוני המתהווה באזור אינו מאותת איתותים חיוביים, ואפשר שמהר מהצפוי יעמוד צה"ל שוב בסדרת מבחנים משולבת לאורך כל או רוב הגבולות, לרבות איו"ש. משבר הקורונה איננו משבר קצר-מועד. לפיכך, יש להיערך להתמודדות ארוכת טווח עם שינויים מהותיים, בראש וראשונה דווקא בכלכלה; שליטה במציאות הבריאותית, היא תנאי ליכולת לתכנן ולנהל שליטה במציאות הכלכלית. כל משרד ממשלתי חייב להיות בנוי ומסוגל להתמודד עם משברים בתחומי העיסוק והאחריות המקצועית שלו, כשגוף בלתי-תלוי המסונף למשרד ראש הממשלה כמל"ל, הוא המשלים והמגבה אד-הוק לכל אחד מהם. ניהול פנדמי של פעילות המשק הישראלי, הוא בתחום האחריות המקצועית של משרד הבריאות ויש לאפשר לו לבנות, לבסס, לתרגל ולתכלל את היכולות המקצועיות, מול מדינה שמספר תושביה כיום הוא כ-9 מיליון נפש ובעוד 5 שנים יהיה כ-10.5 מיליון! הדברים אינם נוצרים יש מאין, ומרחב ההפתעות השלם של הקורונה עדיין לפנינו.
חכמי הדור מלמדים אותנו שמשרד הבריאות כשל במעבר משלב א' של המשבר לשלב ב' בהיערכות לביצוע בדיקות, (מספר בדיקות ביחידת זמן, משך הזמן לקבלת תשובות, מהימנות הבדיקות ותוצאותיהן, ויכולות עיבוד הנתונים והפצתם). הפנלים האינסופיים והמיותרים בשלושת ערוצי הטלוויזיה וברשתות החברתיות, והעימותים בפומבי בין בעלי מקצוע בכירים מבלבלים מאוד את הציבור. חלקים בציבור מבינים היטב את ה"מיספרוֹלוגיה" שבהסברים, אבל קובעים עמדה משיקולים אחרים לגמרי: כלכליים, פוליטיים, אישיים, וכ"ב. אחרים מבינים רק את חלקה, וחשים מתוסכלים מעצם העובדה שמספרים להם סיפורי בדים, במקום למסור מידע "תכלעס". דיונים "מפולפלים" אלה ברובם מיותרים. עם זאת, משרד הבריאות חייב שיהיו בידיו כלים המאפשרים ניתוח פנדמי של הנתונים הנאספים מכל המקורות: בדיקות, דיווחים על הידבקויות, מיפוי פיזור הידבקויות כתוצאה מאירועים "רבי-מושפעים" (מה שמכונה שיטות השב"כ, ללא התערבות בג"ץ או היועץ המשפטי), תופעות של שגיאות בבדיקות ועוד. לשם כך דרושה לו תשתית ממוחשבת ארצית הבנויה על בסיסי נתונים גדולים, על עיבוד מהיר שלם ועל הפיכת התוצאות לזמינות בזמן אמיתי ככל האפשר באמצעות רשתות תקשורת וכלים של AI. יש בארץ מומחיות רבה לצורך מימוש כלים אלה, ועל המשרד להשתמש בהם, לאחר שיתוקצב בהתאם ע"י הממשלה. יכולות מסוג זה דרושות גם למשרדים אחרים שתפקודם המתכלל במשבר לאומי, יחייב זאת בברור.
החלק השני של האבסורד שוכן בהתייחסות הממשלתית והציבורית למשבר הכלכלי, כתוצאה מהופעת הקורונה. למשבר זה שלושה חלקים: א. הסְגרים - החלטה המנטרלת חלקית או באופן שלם את פעולתם של ענפים שלימים או חלקי ענפים במשק. ב. הניתוק מהעולם בשני הכיוונים - יציאה וכניסה - והשפעותיו. ג. התמוטטות ענפים במשק ללא יכולת לשוב ולתפקד. התמוטטות כזו מתרחשת משתי סיבות: ענפים או עסקים שהיו מתמוטטים בלאו הכי, אולם האירוע הטרגי שלהם הוקדם ע"י המשבר; וענפים שלא יוכלו לחזור ולפעול משום שהשינויים שחולל המשבר, הופכים את התוכניות העִסקיות שלהם לבלתי-רלוונטיות, והם חסרי משאבים, גמישות או כדאיות כלכלית שהם תנאי לשיקום הקיים או להסבתו לעיסוקים אחרים. להערכתי: תחומי המזון, הבידור, התחבורה, האירוח, הקמעונאות, התיירות וחלק מהשירותים האזרחיים, יהיו הענפים העיקריים שיושפעו ממגמות אלה. לענפים אלה, למעט יוצאים מן הכלל, אין תקומה ומדינת ישראל צריכה לסייע להם ולעובדים בהם להחליף עיסוק או ללמוד מקצוע חדש/אחר. עד להתאוששות הפעילות וסיום ההכשרה, תצטרך המדינה לתמוך בהם תמיכה כלכלית סבירה; לא ברמה לה היו רגילים קודם לכן כעצמאיים, או כשכירים בענפים בהם תיפקדו. לשם כך צריכה הממשלה לאשר בזריזות בכנסת תקציב לשנה השוטפת, שיאפשר זאת ללא עיכובים ופילפולים משפטיים.
ענפים שצפוי שיוכלו לחזור ולתפקד, זקוקים למימון שוטף לקיום עצמי ולמימון הוצאות השימור העצמי, עד להתאוששות. מימון זה, בחלקו בלבד, צריך להיות בצורת הלוואות בתנאים נוחים מאוד, אותם יחזירו בפרקי זמן ארוכים עם ריביות מינימליות. מסגרות שמתפקדות במימון ממשלתי או מוניציפלי מלא, או חברות ממשלתיות וציבוריות, צריכות לעבור ניתוח עיסוקים עמוק ומלא, שמטרתו האחת היא לבחון התייעלות אובייקטיבית והשנייה, להסב עובדים לעיסוקים חלופיים, משום שסביר מאוד להניח, אלא אם הוכח אחרת, שאף ענף משקי לא יוותר מחוץ להשפעה הכלכלית של המשבר. בתחומים אלה חייבים להוציא ממסגרת הדיון הענייני את אירגוני העובדים, ולהשאירם כצד מעוניין רק בתחומי השכר והזכויות הסוציאליות של עובדים שיפלטו, או יפגעו עקב שינויים בתנאי ההעסקה. מי שחושבים שהמשק יחזור לתפקד באותן מסגרות, באותם כללי משחק ובאותה יעילות ירודה כבעבר - טועה ובגדול. אם נתפתה לכיוון זה, אנו נידונים לא למשבר אחד, אלא לתוצאה מצטברת של מספר משברים חמורים עוקבים, תוך פרק זמן של 5-6 שנים.
על הממשלה לפעול כגורם מנהל מדיניות ברמה הלאומית ולהותיר את הפתרונות הפרטניים לגורמים מקומיים - רשויות, חברות ואירגונים אזוריים או סקטוריאליים. אל לה לנסות לנהל את המערכים הלאומיים מירושלים - הדבר מועד לכישלון. ההבדל בין ניהול מקבילי ומבוזר לבין ניהול הירארכי צנטרליסטי הנהוג בצבא, הוא סיבה נוספת מדוע אין לערבב בין השניים. ניהול מקבילי מחייב תרבות אירגונית והרגלי ניהול ומשמעות מסוגים אחרים, לרבות האצלת סמכויות ואחריות ביצוע מבוזרת ובלתי-מתפשרת.
שיקולים אלה של הממשלה קריטיים. אם לא ניתן יהיה לממשם במסגרת ממשלת החירום, ולו רק בגלל אי-התאמה אישית בין בכירי השותפים משני המחנות, חובה ללכת בהקדם לבחירות חדשות ולנסות להקים ממשלה צרה אך הומוגנית ואפקטיבית יותר, כשהציבור מודע עוד לפני הבחירות למדיניות הכלכלית אותה עומדת הממשלה החדשה לבצע, בסמכות מלאה של רוב הציבור.
חרף משבר הקורונה והשלכותיו, העולם אינו עוצר מלכת ואינו מתמקד אך ורק במשבר זה. המזרח התיכון, במעגל הראשון והשני סביבנו, תוסס ומשתנה כשמשבר הקורונה, במדינות כאירן למשל, הוא גורם חשוב בשינויים אלה, אך לא בלעדי. מבחינתה של ישראל עומדות על הפרק לא מעט סוגיות, כשהחשובה והמיידית היא שאלת החלת החוק הישראלי על איו"ש. תוכנית טראמפ עברה שינויים בשנה האחרונה, שהפכו אותה מתוכנית בעלת פוטנציאל להצלחה - כלומר: תוכנית המבוססת על הכרעה בשאלת הסכסוך ויישום פתרון בלתי-הפיך המממש הכרעה זו, לתוכנית המבקשת (שוב) לפשר בין עמדות הפוכות, שהוכח במאה השנים האחרונות שאין דרך לפשר ביניהן. יסודה של תוכנית מעשית נעוץ בהכרה, שגבולות הביטחון של ישראל הם גבולות תוכנית אלון וכי שיקולי ביטחון לאומי אינם רק שיקולים של גבולות חיצוניים, אלא גם שליטה וניצול מלא של השטחים, הטופוגרפיות ויתרונות אחרים של השטח. אלה אינם עומדים לזכות הריבון אם הוא אינו נוכח ואינו שולט בפועל בשטח ומתאים אותו לצרכיו האסטרטגיים. עיצוב הגבולות הלאומיים איננו רק שאלה של אסטרטגיה, אלא גם של היסטוריה וערכים לאומיים. תוכנית טראמפ אינה מקיימת תנאי-סף אלה, ולכן צריכה ישראל לבצע אותה לאלתר בשינויים המתחייבים מהאמור לעיל; גם אם פירוש הדבר הוא לבצעה בשלבים.
אפשר מאוד שבעתיד הלא רחוק - הדבר תלוי לא מעט בתוצאות הבחירות בארה"ב - תעמוד ישראל בפני אתגרים לא פשוטים מצד אירן ושותפותיה (נראה, שרוסיה ממשיכה לנצל את האפתיה האמריקנית וההשתעשעות של המדינות הסוניות הפרו-מערביות לטובתה - כך הוכיח המפגש המשולש האחרון בין פוטין לנשיאי אירן וטורקיה), טורקיה האימפריאלית החדשה (סוריה, קפריסין ומזרח הים התיכון, לוב, קטר ובחישה בגדה, ירושלים ועזה) והמאבק על המים במזרח אפריקה (מצרים, סודן ואתיופיה). הכרעה בסוגית הסכסוך בשאלת ארץ-ישראל, תפנה זמן, קשב ומשאבים לבעיות האזוריות, באשר השלכותיו הצבאיות-אסטרטגיות ארוכות-הטווח מינוריות.

הערות

1. בשאלת הגל השני קיימות שתי דעות מובילות עיקריות. האחת גורסת שאין מדובר בגל שני, אלא בהמשך הגל הראשון. השנייה, רואה בהתפרצות המואצת החדשה, גל שני. ההגדרה איננה חשובה במיוחד, ואף-על-פי-כן, אני נוטה לקבל את גירסת הגל השני, מפני שאופי ההיווצרות, ממדי הפיזור הגאוגרפי והעובדה שאין כאן תגובה חריפה של סגר כפי שהייתה בגל הראשון, אלא המשך או חזרה אל ממדי הסגר המעצבים את ממדי הבעיה הכלכלית, הם נתון מקדמי באירוע זה.
2. בהקשר לכך יש לציין לגנאי את תגובותיהם של חלק מראשי הרשויות, במיוחד זו של ראש עיריית ת"א, שאינם משתפים פעולה כראוי עם השלטון המרכזי, למשל בהפעלת אכיפה באמצעות הפקחים העירוניים. העובדה שהם אינם נענשים על כך ע"י משרד הפנים, היא בעיני שגיאה מנהיגותית.
3. אם הגיעו כיום בצה"ל למסקנה שאפשר לקצר את שירות החובה (אולי זה הזמן דווקא להאריכו בכדי להימנע משליחתם למשק במשבר של בחורים צעירים שלא יוכלו להסתדר בעבודה קונסטרוקטיבית).

תאריך:  05/07/2020   |   עודכן:  06/07/2020
+אמליץ על פרישה אם הישיבות ייסגרו
23:39 05/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הודיע כי ימליץ לרבנים להורות על פרישה מן הממשלה אם תתקבל תוכנית משרד הבריאות והמל"ל לסגור את כל הישיבות כולל את אלו שבקפסולות וכן לצמצם את מספר המתפללים בבתי הכנסת ל-20 בלבד  ▪  דרעי: "בתי הכנסת לא יהיו פחות ממסעדות ומועדונים"

ישיבה של גור בב"ב [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
גפני. אעלה למרנן ורבנן [צילום: פלאש 90]
+חיילים קרביים ישוחררו אחת ל-3 שבועות
21:34 05/07/20  |  עידן יוסף

צה"ל יקצה 300 חיילים לסייע למערך החקירות האפידימיולוגיות. בנוסף ביחידות הקרביות היציאה הביתה תהיה אחת ל21 יום.

+30 ישראלים יגיעו ארצה ממדינות מרכז אסיה
20:43 05/07/20  |  עידן יוסף

‏30 אזרחים ישראלים עושים את דרכם ארצה מקזחסטן וקירגיזסטן כחלק ממבצע חילוץ של משרד החוץ.

+14 ראשי רשויות מקומיות ייכנסו לבידוד
20:42 05/07/20  |  עידן יוסף

11 ראשי עיריות ומועצות צפויות להיכנס לבידוד בעקבות מפגש עם ראש עיריית יהוד-מונסון, יעלה מקליס, שאובחנה היום (א') כחולת קורונה. בין ראשי הערים שנכחו במפגש: ראש עיריית נתניה, מירם פיירברג איכר, ראש עיריית אור יהודה ליאת שוחט, ראש עיריית פרדס חנה-כרכור הגר פרי יגור, ראש מועצת קדימה צורן קרן גרין, ראש מועצת דרום השרון אושרת גני גונן, ראש מועצת גני תקווה ליזי דלריצ'ה ושושי כחלון-כידור ראש עיריית כפר יונה.

[צילום: יח"צ]
+מניין המתים בקורונה עלה ל-331
19:55 05/07/20  |  עידן יוסף

הקורונה בישראל: מספר החולים עלה ביותר מ-800 בני אדם. 11,540 חולים - 86 במצב קשה, מתוכם 27 מונשמים. מספר המתים עלה ל-331.

תמונת מצב עדכנית
+הרמטכ"ל מקיים בקריה דיון לבלימת התפשטות הקורונה בצבא
19:52 05/07/20  |  עידן יוסף

בשעה זו מתקיים בקריה דיון מיוחד בראשות הרמטכ״ל כוכבי על צעדים נוספים כדי לבלום את התפשטות הקורונה בצה״ל. בימים האחרונים זינק מספר החולים בצבא ליותר מ-200 ומספר המבודדים ליותר מ-5,000 בהרבה מאוד יחידות בצה״ל ויש חשש מהשבתה של יחידות (גלי צה"ל).

+אירופה מובילה על ארה"ב בהתאוששות
18:10 05/07/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

הנוקשות של שוק העבודה האירופי, שהיוותה נקודת תורפה במשבר הפיננסי, מעניקה ליבשת יתרון במשבר הנוכחי - מסביר ניו-יורק טיימס  ▪  כל עוד המגיפה לא תחמיר, ממשלות אירופה יוכלו להעניק לאזרחיהן ביטחון כלכלי החיוני להתאוששות מהמשבר - ואילו בארה"ב קיים מרכיב קבוע של חוסר ודאות מבחינת מדיניות הממשל

הקורונה והכלכלה העולמית, 4.7.20 / אקונומיסט
פריז. תערוכת פומפיי בגרנד פאלה [צילום: פרנסואה מורי, AP]
ניו-יורק. הכניסה לספרייה העירונית [צילום: טד שאפלי, AP]
+ראש עיריית יהוד-נווה מונסון חלתה בקורונה
17:04 05/07/20  |  איציק וולף

ראש עיריית יהוד-נווה מונסון, יעלה מקליס, התגלתה כחולת קורונה. מקליס הודיעה על כך בדף הפייסבוק שלה וכתבה כי על אף שהקפידה על הנחיות משרד הבריאות חשה בסוף השבוע רע ובדיקת קורונה שערכה נמצאה חיובית.
"כרגע מתקיימת הערכת מצב נוספת בראשות מנכ"ל העירייה על מנת לוודא כי שגרת החיים בעירנו תמשיך לפעול כבשגרה", ציינה.

+אושר: אירועים עד 50 איש בלבד
17:01 05/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

שמונה חברים בוועדת הקורונה תמכו בצו המגביל את ההתקהלויות באולמות האירועים ושלושה התנגדו לו  ▪  מליאת הממשלה תתכנס מחר בבוקר שוב, לדיון בנושא ההגבלות במסעדות

ועדת הקורונה של הכנסת [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]
נתניהו. דיון נוסף מחר בבוקר [צילום: רונן זבולון]
+השרים אישרו: נתוני האשראי בקורונה יימחקו
16:45 05/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק של ח"כ משה גפני ולפיה מאגר נתוני האשראי מתקופת משבר הקורונה יימחק בשל חשש הלווים הנמצאים במצוקה כלכלית מפגיעה בדירוג האשראי שלהם, וכי פגיעה בדירוג האשראי שלהם עשויה להקשות עליהם לחזור לתפקוד נורמלי

[צילום: אליס אמנדולה, AP]
+הנחיות לא ברורות ודוגמה אישית רעה
15:51 05/07/20  |  גד פניני   |   לרשימה המלאה

הבדיחה הסטטיסטית אומרת שאם מישהו שוכב כשראשו קופא במקפיא ורגליו נשרפות בתנור - אז בממוצע הוא מרגיש נוח. נראה כי מרבית ההנחיות הלא הגיוניות הן ממוצע של גישות קיצוניות שמובילות לתוצאה מטומטמת

[צילום: פרנק אוגוסטיין/AP]
+מראה מעל הגשר
14:18 05/07/20  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה

אין סיבוב ב, אין עלייה משמעותית בקורונה  ▪  חלק מהתקשורת משחקת לידיו של ביבי בכוונת מכוון או בתום לב

כן נרבה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+בור קורונה כלכלי ימני
13:49 05/07/20  |  טל בן-יעקב   |   לרשימה המלאה

מדיניות הימין הכלכלית הבזויה של הממשלה, שהתהוותה והתחזקה ביתר שאת מאז שנתניהו התמנה לשר האוצר בזמן כהותנו של אריאל שרון בראשות הממשלה ועד לימינו אנו, מחפירה ומעוררת סלידה

נתניהו. מדיניות מחפירה [צילום: פלאש 90]
+ח"כ קיש: "אנחנו בגל שני קשה ומסוכן מהגל הראשון"
13:28 05/07/20  |  מירב ארד

סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) הציג בשעה בוועדת הקורונה בכנסת את הערכת היומית מהבוקר, ובה בגל הראשון היו כ-10 אלפים חולים והיום אנחנו מעל 11 אלף חולים פעילים. "אנחנו בגל שני קשה ומסוכן מהגל הראשון. אנחנו במלחמת התשה ארוכה. אחוז החולים המאומתים רשם עליה חדה מחצי אחוז באמצע מאי לחמישה אחוז היום מכלל הבדיקות. הכפלנו את מספר החולים בעשרה ימים, יש כמות גדולה יותר של חולים קשים חדשים. אנחנו בתחלואה מתפשטת בכל רחבי הארץ. אנחנו עומדים לעלות למאות חולים חדשים. אנחנו חייבים לפעול משמעותית להגביל אירועים חברתיים המוניים. צריך להתפלל בחוץ ובקבוצות קטנות", אמר ח"כ קיש.

+חוסר ביקוש: קו השבת של רמת גן יופסק
13:19 05/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

כרמל שאמה הכהן: בשל המצב, רמת השימוש בסבבוס צנחה ב-70% מה שלא מצדיק את המשך ההוצאה הציבורית הכבדה  ▪  עיריית רמת גן מפסיקה את כל פעילויות תרבות הרחוב  ▪  האם תל אביב ויתר הערים ינהגו כמותה?

סבבוס. כמעט שאין נוסעים [צילום: עיריית רמת גן]
+ח"כ קיש: "הגל השני קשה ומסוכן"
11:04 05/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הזהיר: "אנחנו בתחלואה מתפשטת בכל רחבי הארץ"  ▪  ראש הממשלה יכנס מחר בבוקר את הממשלה לדיון נוסף בנושא הקורונה  ▪  משרד הבריאות דורש להגביל את כמות הסועדים בכל מסעדה ושר האוצר טוען מנגד שניתן להסתפק באכיפה ובריחוק  ▪  המשטרה תגברה את כוחות אכיפת ההגבלות באלפי שוטרים

ישיבת ממשלה בנושא ההגבלות [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]
הדיון בוועדת הקורונה [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מעשה באבסורד לאומי
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר חשוב ואמיץ! תומך במסר! ל"ת
א. וינשטיין  |  5/07/20 10:25
2
מעניין מאוד כיצד לאופרט השקול
7-7-7  |  6/07/20 06:50
 
- פשוט מאוד. מדבר לעניין
רפי לאופרט  |  9/07/20 14:04
3
וכל ערימת המילים הזו
הירונימוס  |  6/07/20 10:10
4
מנהל עלוב
הירונימוס  |  7/07/20 12:34
5
לאופרט, גם אני הייתי תומכת
שמחן חן  |  9/07/20 08:47
 
- אינני מטיף חלילה להיות חסיד
רפי לאופרט  |  9/07/20 14:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
דן מרגלית
כתוב לי במחשב, שהבדיקות אבדו ויש להגיד למטופלת שתוצאות הבדיקה חיוביות
מירב ארד
מספר הנדבקים החדשים עמד עד הלילה על 53,483 בני אדם    טראמפ בהר ראשמור: "המוחים תוקפים את מורשתם של אבותיהם המייסדים"    בת זוגו של טראמפ ג'וניור, בנו של הנשיא, נדבקה בנגיף
מירב ארד
9 קנסות ניתנו לעסקים בגין אי-עמידה בתנאי התו הסגול, כאשר באחד המקומות, זומנו הבעלים לשימוע לבחינת סגירת המקום    19 אלף דוחות ניתנו סשבוע האחרון בגין אי-עטיית מסיכה
יואב יצחק
גורמים בכירים במשרד הבריאות דחפו להתקשרות מהירה עם קבוצת LR (שבעליה הם רועי בן ימי ועמי לוסטינג) לרכש של ערכות דיגום לבדיקות קורונה בסכום כולל של 7.7 מיליון דולר ותוך מתן פטור ממכרז    המדובר בעסקה מוזרה, שכן קבוצת LR אינה יצרנית, אלא היא מייבאת את הערכות מחו"ל, כפי הנראה מסין - יבוא שאותו יכולות לבצע גם חברות אחרות    כך מנוצלת לרעה מגיפת הקורונה על-ידי אנשי עסקים מקושרים
טובה ספרא
נגיף הקורונה ימשיך ללוות אותנו עם גלים ולא ייעלם במהרה. הכלכלה תושפע מהמשבר לאורך זמן. מדינת ישראל איבדה שליטה על הקורונה ומשהו לא עובד בממשלה, שבה הכוכבים מראים שאין תקשורת בין השרים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il