X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סערה מטלטלת [צילום: רדי רובינשטיין]
ציד המכשפות כאז כן היום
דומה שארתור מילר כתב את המחזה "ציד המכשפות" לא רק כתגובה לציד של מקארתי אחר החשודים כקומוניסטים אז, בשנות החמישים בארה"ב, אלא גם למתרחש כיום כאן במחוזותינו.. הצגת מסיימי הסטודיו של יורם לוינשטיין היא בבחינת תגלית מפתיעה בנועזות, במקצועיות ובכיבוש של לב הצופים

זכורה לי היטב חווית הביקור ב"בית המכשפות" בסיילם לפני שנים רבות. המקרה שאכן התרחש במאה ה-17 בעיר הקרתנית סיילם, נחקק בתולדות התרבות האמריקנית והעולמית כציון דרך. כאזהרה שלא לחזור על טירוף החושים והצביעות הדתית ששררו אז, והשליכו מאות שנים אח"כ גם על אמריקה רדופת הפחד מהרוסים, וגם עלינו, רדופי הפחד מהימין ומהדתיים. תחושת ההזדהות שהמחזה גורם לצופים בהפקתם המעולה של מסיימי הסטודיו, מסבירה מדוע ארתור מילר המנוח הפך במחזותיו לגדול המחזאים האמריקנים של המאה ה-20, כמו גם טנסי ויליאמס.
צר לי שמכיוון שלא ניתן לי לצפות בהצגה באולם האינטימי שבשכונת התקווה, צפיתי בה במחשב שלי, ואף על-פי כן, העוצמה והריגוש שיש בה, והסערה המטלטלת שהיא מעבירה לצופה, מעצם העשיה הכה מושלמת, העניקו לי את האפשרות הן לחוותה והן להעביר את התרשמותי לקהל.
לצד הבימוי הווירטואוזי של אילנה ללצ׳וק, הצילום הנפלא של רדי רובינשטיין על כל הקלוזאפים הנדרשים, עם התאורה הנכונה והמוזיקה המלהיבה הכה יצירתית' עולים על כולם הקאסט שכולו כוכבים. שון סופטי כג׳ון פרוקטור, שכל עוונו היה ניאוף עם העוזרת ששכנה בביתם בעת מחלת אשתו, ופיטוריה על-רקע זה - עומד במרכז העלילה. כי רק פיטורי המאהבת הצעירה הם שחוללו את המצאת המחולות השטניים, כביכול, בלילה ביער, את האקסטזה וההתמכרות כביכול לרוחות שלא היו, ומכאן קצרה הדרך ללשון הרע שהציתה את הלהבות בקהילה הדתית המפגרת שם. שון סופטי כג׳ון פרוקטור כובש את לב הקהל גם בסרט שצולם השבוע בהצגה בנוכחות קהל ממש. הוא נחון בכריזמה מהפנטת בזכות כנות משחקו הישיר, ובאיכות של שחקן-על. שיאו של תפקידו בסצינה המסיימת את המשפט, בה יושרו גובר על רצונו לחיות. כתב אשמה לצביעות החברתית אז וכיום.
כך גם כובשים את הלב שאר השחקנים, במיוחד דניאל אביטל ככזה שזומם לנכס לעצמו את אדמות שכנו בתואנת שווא. דמותו הדשנה והכרסטנית ומשחקו כבעל הון דורסני, מאוד משכנעים כבן דמותם של הטייקונים בני זמננו. לעומתו, מתן בן עמי כג׳יימס קורי, השכן המכמיר הנרמס על ידו תוך שיבוש החוק בתמיכת הכומר והשופט, ומרשים מאוד ונוגע ללב ביכולת משחקו המופלאה. כך גם השופט, המזכיר לנו דמויות ממחוזותינו, המתעלמות מהעובדות וגוזרות תליה (שם ואז), ואצלנו גרוע מכך - בתפירת תיקים ועינויי דין לחפים, לעומת הסתרת תיקים לעברייני צמרת. טל מאיר כאליזבת פרוקטור, מגלמת באצילות את האישה האוהבת שעצם רצונה לגרום לבעלה להישאר בחיים, גרם לה לשקר במשפט.
מילר במחזהו מעביר את שבט ביקורתו לא רק על הצביעות בקהילה הפוריטנית שכה יראה מראשיה, הדתיים והמשפטיים. בראש ובראשונה הוא השתמש בסיפור האמיתי כדי למעשה להעביר ביקורת על הרדיפות של מקארתי אחרי כל הסופרים והאינטלקטואלים בשנות החמישים בתואנה של היותם קומוניסטים. מה שדמה לחיסול הרופאים היהודים של סטאלין באותו עשור. ההצגה בסטודיו יורם לוינשטיין פותחת בסצינה אכספרסיבית של מחול בלילה ביער, המדגימה את טירוף החושים שמצליחה נערה בשם אביגיל (אודיה ירון) לסחוף אחריה את חברותיה, בעזרת ידעונית, המקשרת אותן כביכול עם רוחות. סצינה שאת התנועה המסעירה שלה עיצב בכשרונו הנודע עמית זמיר. ומכאן ואילך מתחוורת תמונת הדרמה. המוזיקה הנפלאה המלווה בכל רגע את העלילה המהפנטת, מוסיפה גוון וצבע למתרחש, ומטעימה את המחזה עוד יותר בדרמה.
אם יש הצגה שראוי שכל הקהל הישראלי יצפה בה, זו הצגת "ציד המכשפות" בהפקת סטודיו יורם לוינשטיין. חובה להעלותה כמות שהיא בערוצי הטלוויזיה, מתוקף היותה פנינת תרבות העשויה ברמה הגבוהה ביותר, ומתעלה מעל לרמה של התיאטרונים הרפרטואריים. אין בה טיפת משהו מיותר. השעתיים חולפות ביעף כשהצופים מהופנטים. ואם יש לנו שר תרבות חדש, שיקח זאת לתשומת לבו, ויעשה מעשה. כי עד שתחלוף המגיפה, ועד שיפתחו שוב התיאטרונים (בלונדון הודיעו שייפתחו שוב רק באמצע 2021 ), אז הקהל ראוי שיצפה ביצירה כה חשובה זו, ומוטב מה שיותר מהר. ברכות ושאפו לשחקני ויוצרי הצגת "ציד המכשפות" על ההישג הכה נעלה שלהם.

תאריך:  11/07/2020   |   עודכן:  12/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ציד המכשפות כאז כן היום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
הרדיפות של מקארתי
בן נאמן  |  13/07/20 21:10
 
- כדי להיות קומוניסט, אתה חייב
בן נאמן  |  15/07/20 11:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מקסי י' בלום
הסגר שהוטל על הציבור במשך מספר שבועות הצליח להוריד את קצב הנדבקים וצמצם את מספר החולים המאושפזים. החשש הוא שהתרופפות וחוסר הקפדה על הנחיות ההתמגנות יגרום להתפרצות גל הידבקות חדש. המודל שיוצג כאן ידון כיצד ניתן לזהות בוודאות ובזריזות גל הידבקות שני.
יוני בן-מנחם
תנועות פתח וחמאס ממשיכות להציג פעילות משותפת נגד תוכניות הסיפוח של ישראל, אך צמרת פתח חוששת כי חמאס מתכננת להשתלט על הגדה בחסות הפיוס. את ההתנגדות לפיוס עם חמאס מוביל הגנרל מאג'ד פרג' ראש המודיעין הכללי שממשיך בפעילות ביטחונית נגד חמאס
עו"ד אברהם הללי
אפילו משה רבנו נאמן ביתו של הקב"ה, לא נחלץ מן הגזרה שגזר עליו הקב"ה כאשר הוא ואהרן אחיו המרו את פיו במדבר צִן והכּוּ על הסלע להוציא ממנו מים במקום לדבר אליו כפי שצוה עליהם אלוהים
עו"ד אביעד ויסולי
לפיד וליברמן אינם טיפשים ואינם טירונים בפוליטיקה    הם ידעו היטב שכחול לבן לא תישאר דקה בקואליציה אם תוקם ועדת החקירה
יאיר דקל
כל המשתתפים הופיעו כשהם "מסוגרים" במסגרות במחשב וכשהם מדברים המסגרת מוארת    וכאשר מדברים שניים או שלושה ביחד - צר לי, אינני מבין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il