X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  תחקירים
תחקיר News1 מגלה: שטח מפעל הפוספטים רותם אמפרט זרוע ערמות פצלי שמן דליקים כדי למנוע התלקחויות, מכסים אותן בחומר בידוד ומתיזים עליהן מים המשרד להגנת הסביבה טוען: גם כאשר כריית הפוספטים במפעל תסתיים, רותם אמפרט תהיה חייבת למנוע ההתלקחויות
▪  ▪  ▪
רותם אמפרט נגב [צילום: כי"ל]

תופעת טבע מטרידה: מפגע פצלי השמן הדליקים בשטח רותם אמפרט לא מוכר לארגונים הירוקים. מדי פעם פרצו שם דליקות, אבל סיבתן לא הייתה ברורה לארגונים הירוקים. במשרד להגנת הסביבה מכירים את המפגע, מכנים אותו "פצלי השמן ההיסטוריים", ומסבירים שככל הנראה הוא נוצר בעבר כאשר כריית פוספטים נעשתה על-ידי הסרת שכבת פצלי השמן המכסה את שכבת הפוספטים.
מומחי המשרד להגנת הסביבה מודים שמדובר במפגע קשה: פצלי השמן נוטים להתלקח במגע עם האוויר. "פעולה לשיקום מוחלט" של המפגע אינה אפשרית, מפני שהיא כרוכה בחשיפת הפצלים לאוויר שתגרום לעישון ולבעירה שעלולים לסכן את הסביבה. לטענתם, אין ברירה אלא להמשיך ולקיים בקרה צמודה על ערימות הפצלים. מומחי המשרד מסרו תיאור מפורט של מנגנון הבקרה המורכב מסיורים תכופים, ממדידות טמפרטורה של כל ערימה, ונקיטת אמצעים למניעת התלקחות. אם מזהים עלייה בטמפרטורה, מכסים את הערימה בחוואר (סוג של סלע) ובמידת הצורך מתבצעת השקיה בזרנוקי מים בכדי ירידת הטמפרטורה "עד לסיום פוטנציאל ההתלקחות בכל מאגר".
לנוכח העובדה שרותם אמפרט עומדת על-סף מיצוי פוטנציאל כריית הפוספטים בשטח הנוכחי במישור רותם, הודיע המשרד להגנת הסביבה שהחברה "תידרש להמשך תחזוקת המאגרים והשקייתם גם אם תופסק פעילותה".

משרד האנרגיה מקדם הפקת נפט מפצלי השמן

פתרון למפגע פצלי השמן ההיסטוריים יכול להגיע מתוכנית חברת רא"מ (רותם אנרגיה ומחצבים) להקים במקום מפעל להפקת נפט מפצלי השמן. משרד האנרגיה תומך בתוכנית והעניק לחברה בשנת 2018 זיכיון לכריית פצלי שמן בשטח שבו רותם אמפרט כורה את הפוספטים שלה.
רותם אמפרט, שלה זיכיון על כריית הפוספטים במישור רותם, מחזיקה בזיכיון ייחודי לכרות גם פצלי שמן לצורך הפקת חשמל לשימוש עצמי, בחלק מהשטח שניתן לה בשנת 2001 על-ידי ד"ר יעקב מימרן, מראשי חברת רא"מ, שכיהן בעבר כממונה על המכרות במשרד האנרגיה.
העובדה שמשרד האנרגיה נתן לרא"מ זיכיון לכריית פצלי שמן לצורך הפקת נפט עוררה תמיהה בקרב הארגונים הירוקים, מפני שהזיכיון ניתן כאשר הנזקים הסביבתיים של תהליך ההפקה כבר היו ידועים, ואחרי שתוכנית לכריית פצלי שמן בחבל עדולם נפסלה, ומחירי הנפט נמצאים בירידה.
בנוסף, כבר בשנת 2013 המליצה ועדת משק הפוספטים בראשות יוסי וירצבורגר האחראי על המכרות במשרד האנרגיה, לא להתיר כריית פצלי שמן כל עוד אין כדאיות כלכלית מוכחת להפיק מהם נפט.
בפברואר השנה הודיע שר האנרגיה יובל שטייניץ, בתמיכת מי שהיה השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שמשרדו לא יעניק רישיונות חדשים להפקת נפט מפצלי שמן ולא יאריך בשנת 2021 את הזיכיון שניתן לרותם אמפרט לפני כעשרים שנה, להפיק אנרגיה מפצלי שמן בשטח כריית הפוספטים שלה. ההודעה התקבלה בספקנות רבה לנוכח העובדה ששטח הזיכיון לכריית פצלי שמן שנתן שר האנרגיה לרא"מ ב-2018 גדול פי 4.5 משטח הזיכיון לכריית פצלי שמן של רותם אמפרט, שתוקפו עתיד לפוג ב-2021 (2,961 דונם לעומת 664 דונם).
השטח של זיכיון פצלי השמן שניתן לחברת רא"מ מסומן במפה D6 919 וגודלו 2,961 דונם. שטח זיכיון פצלי השמן של רותם אמפרט שלא יחודש ב-2021 מסומן במפה os-4 וגודלו 664 דונם.

שני זיכיונות על אותו מאגר

משרד האנרגיה נתן לרא"מ זיכיון לכריית פצלי שמן באותו מתחם שבו לרותם אמפרט יש זיכיון לכריית פצלי שמן עד 2021. דובר המשרד הסביר שלא מדובר בכפל זכויות על אותו שטח, דבר האסור על-פי חוק, אלא בשטחי זיכיון סמוכים זה לזה. הדובר הוסיף שהסיבה שחברת רא"מ קיבלה בשנת 2018 תעודת תגלית המקנה לה זכויות כריית פצלי שמן בשטח היא "בין היתר לאור העובדה שהיא עתידה להשתמש בטכנולוגיה יעילה ומתקדמת". ולעומת זאת, אי-חידוש זיכיון כריית הפצלים של רותם אמפרט נעשה בגלל סיבה טכנולוגית - "לאור הטכנולוגיה המיושנת להפקת אנרגיה מפצלי שמן, הודיע משרד האנרגיה בפברואר 2020 לחברת רותם אמפרט מקבוצת כי"ל (לשעבר פמ"א), כי אין בכוונת המשרד להאריך את רשיון ההפקה במישור רותם מעבר לשנה הבאה, בחודש מאי 2021".
הדובר הדגיש שחברת רא"מ קיבלה את זכויות כריית פצלי השמן במישור רותם "מכוח פקודת המכרות", והוסיף שתעודת התגלית ניתנה לחברה בשנת 2018 "לאחר השלמת כל המידע הגאולוגי, הליכי החיפוש והחקירה, וכן הוכחת כדאיות כלכלית להפקת המחצב".
גורם מחברת רא"מ הסביר כי רותם אמפרט עשויה להרוויח מהתוכנית להפיק נפט מפצלי השמן: "היום פצלי השמן נמצאים בערמות ונשארים בחוץ ואם הם נשרפים - זה כתוצאה מהתלקחות טבעית. אנחנו מבקשים דבר פשוט, במקום שהפצלים יישרפו להם, שיתנו אותם לנו. לנו יש לנו מה לעשות עם הפצלים האלה".

"השיטה ההרסנית ביותר עלי אדמות"

התהליך שמציעה חברת רא"מ להפקת נפט מפצלי שמן ופסולת פלסטיק מעורר התנגדויות חריפות גם בממסד הממשלתי וגם בארגונים הירוקים.
ד"ר יונתן אייקנבאום, מנהל גרינפיס ישראל, טוען ששיטת רא"מ להפקת נפט מפצלי שמן ומפסולת פלסטיק היא "השיטה ההרסנית ביותר שקיימת עלי אדמות". לדבריו, מדובר בשיטה שפועלת באסטוניה "שמוכיחה את עצמה עשרות שנים כפוגעת אנושות בסביבה ובאקלים. היא מזהמת את האוויר, הקרקע והמים והיא פולטת כמויות עתק של גזי חממה. אישור הפרויקט יסכן את האזור ועלול לגרום לזיהום מי התהום ולאירוע שפך שאסון אשלים יתגמד לעומתו.
אייקנבאום: "שותפות רא"מ מציעה לעזור לישראל לפתור את בעיית פסולת הפלסטיק על-ידי הפיכת מאות אלפי טון פלסטיק לנפט. אין עיוות חמור מזה לדרך בה צריך לטפל במשבר הפלסטיק: צמצום השימוש ומיחזור.
"שנת 2020 צפויה להיות השנה החמה ביותר שנמדדה אי-פעם ומעידה על החרפה משמעותית של משבר האקלים. לא ייאמן שמשרד האנרגיה והשר שטייניץ לא מושכים באופן ברור את תמיכתם מפרויקט כה הרסני. גם לא סביר שוועדת התכנון ממשיכה להשקיע משאבים ציבוריים כדי להמשיך לדון במיזם במקום לדחות אותו על-הסף".

לבחון מחדש את נחיצות תוכנית רא"מ

אילת גולדמן, ראש האגף לתכנון סביבתי במשרד להגנת הסביבה, הציעה "לבחון את נחיצות קידום התוכנית" בנימוק ש"כריית פצלי שמן והפקת אנרגיה מהם מהווה מקור פליטה של מזהמי אוויר וגזי חממה, ועומדת בסתירה למדיניות לקידום אנרגיות מתחדשות ומעבר לכלכלה דלת פחמן". לטענתה, עדות לחשיבות הרבה שרואה הממשלה בהפחתת גזי חממה וקידום אנרגיות מתחדשות ניתן למצוא בהסכמה בין שר האנרגיה ח"כ יובל שטייניץ, לבין השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, אשר במסגרתה הודיעו השרים כי משרד האנרגיה לא יעניק רישיונות חדשים לחיפוש והפקה של פצלי שמן ולא יחדש את הרישיון של רותם אמפרט להפיק נפט מפצלי שמן שעתיד להסתיים במאי 2021.
גם גולדמן טוענת שתוכנית רא"מ לטיפול בפסולת פלסטיק אינה תואמת את תוכנית המשרד להגנת הסביבה, לפיה "רק פסולת שאינה ניתנת למחזור תטופל באמצעות מתקני השבת אנרגיה, כאשר העדיפות היא לטפל בפסולת בקרבה מקסימלית למקום היווצרה", למנוע שינוע פסולת למרחקים, ולהעדיף מיחזור פסולת על פני הפיכתה לאנרגיה.

סבירות נמוכה לאישור התוכנית

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז הדרום, מסרה שהתוכנית לכריית פצלי שמן של רא"מ נמצאת בשלב של בדיקה תכנונית מוקדמת וכי טרם התקיים דיון בהפקדתה. ביום 4.5.20 הציעה הוועדה לבחון מחדש את כדאיות המשך קידום תוכנית רא"מ לנוכח התנגדויות שהושמעו בוועדה, לפיהן "כריית פצלי שמן והפקת אנרגיה מהם מהוות מקור פליטה משמעותי של מזהמים והן עומדות בסתירה למדיניות המתמשכת של ישראל למעבר לאנרגיות מתחדשות ופעולה להפחתה משמעותית של השימוש בנפט לתחבורה, והחלפתו בתחליפי דלקים".
התנגדות נוספת עלתה בנושא שינוע הפסולת והנפט העתיד להיות מופק במפעל רא"מ: "הובלת כמויות גדולות מאוד של פסולת פלסטיק מכל הארץ למישור רותם המרוחק, רק על-מנת שתשתלב עם עיבוד פצלי השמן בהליך של פירוליזה... עומדת לכאורה בניגוד למדיניות הנוכחית לטיפול בפסולת של המשרד להגנת הסביבה ושל המועצה הארצית לתכנון בנייה. גם ההכרח להוביל כמות גדולה של נפט במכליות כביש ממישור רותם הנמצא במזרח הנגב אל בתי הזיקוק באשדוד או בחיפה, תוך העמסת כבישי הארץ במכליות רבות, מהווה חיסרון גדול מאוד של התהליך המוצע". כתוצאה מכך, נכתב, "הסבירות לאישור הפרויקט נמוכה מאוד".

לעצור את תהליך האישור

החברה להגנת הטבע ואדם טבע ודין ביקשו לעצור את תהליך אישור מפעל רא"מ להפקת נפט מפצלי שמן לאחר שמשפטני שני הארגונים מצאו פגמים בתהליך האישור, שאחד העיקריים בהם הוא העדר תשתית עובדתית לקבלת החלטות על הקמת המפעל. המשפטנים מדגישים ש"על-פי כללי המשפט המינהלי, החלטה שלטונית ראויה צריכה להיות מבוססת על תשתית עובדתית ראויה" וכל עוד זו אינה קיימת אין לקבל החלטות.
המשפטנים של שני הארגונים מוסיפים שגם הליך האישור של ההנחיות לסקר סביבתי נעשה בדרך בלתי ראויה "על-מנת להבין את ההשלכות הסביבתיות של הפרויקט יש לבחון בחינה משותפת של מכלול הפעולות המיועדות להתקיים בשטח, של תוכנית הכרייה של הפצלים ושל המפעל להפקת נפט".

תגובות

המשרד להגנת הסביבה: "המשרד נמצא בעיצומו של ליווי התוכניות של כרייה והפקה של נפט מפצלי שמן במישור רותם מעצם היותו של המשרד היועץ הסביבתי לוועדה מחוזית דרום. המשרד יגבש את התייחסותו הקונקרטית למיזמים אלו במסגרת לימוד ההשפעות הסביבתיות של התוכנית אשר תוצגנה במסגרת התסקיר. על בסיס המידע שיוצג בתסקיר המשרד יגבש את חוות דעתו לתוכניות, אשר תועבר לוועדה מחוזית דרום".
חברת רותם אמפרט: "לרותם אמפרט זיכיון לכריית פוספטים ברותם מזרח. מאחר שבשטח מצויים פצלי שמן מעל שכבת הפוספט, לחברת רא"מ האפשרות לכרות את פצלי השמן וכך לאפשר לרותם אמפרט להמשיך את הכרייה ולהגיע לפוספט. אין לנו קשר לכריית פצלי השמן ואין ודאות שגם אם תוסר שכבת פצלי השמן, אכן נעשה שימוש בפוספט המצוי שם שכן אינו איכותי דיו לצרכיה של רותם אמפרט.
"הפצלים שנכרים ברותם שימשו ומשמשים להפקת אנרגיה עבור מפעלי רותם. באזורי כריית הפצלים לא כורים פוספטים.
"לרותם זיכיון לכריית פצלים רק משנת 2000. קודם לכן, כריית פצלי השמן באזור רותם נעשתה ונוהלה על-ידי חברת פמ"א, חברה בשליטת המדינה. גם אז, הפצלים שימשו ליצירת אנרגיה למתקני מפעלי רותם".
חברת רא"מ - דובר חברת רא"מ טוען שהחברה מתכוונת להקים מפעל שבו יופק הנפט ב"הליך של פירוליזה - חימום ללא חמצן וללא בעירה בהתבסס על פצלי שמן ופסולת פלסטיק במפעל שיוקם לכך בסטנדרטים שייקבעו". החברה מתארת את השיטה כהליך עם פחות פליטות של NOx, SOx, HCl ומזהמים נוספים, שבו מפיקים את הנפט על-ידי פירוק חומר אורגני בטמפרטורות גבוהות בהיעדר חמצן.
הדובר מבהיר כי החברה ביקשה "אישור לתוכנית לכרייה רב-שכבתית. כלומר, לשימוש בפצלי השמן שבמכרה הפוספטים לטובת רא"מ במקום השלכתם באזור כפסולת כרייה" ומוסיף שאין כפל אישורים בשטח המכרה ושתוכנית המכרה מתבססת על מידע שהושג בעבר: "על-פי פקודת המכרות, לכל בעל זכות יש זכות על מחצב אחר בשטח מסוים. באזור בוצעו למעלה מ-100 קידוחים כדי להגיע לפוספטים, וכן קידוחים בידי המכון הגאולוגי לאורך עשרות שנים. לפי כל הממצאים נערך דוח גאולוגי לפיו קיימים פצלי השמן".
בהתייחסו לפצלי השמן ההיסטוריים, אמר הדובר: "היום פצלי השמן שנמצאים בערמות, נשארים בחוץ ולפעמים הם נשרפים כתוצאה מהתלקחות טבעית. אנחנו מבקשים 'במקום שהם ישרפו לכם, תביאו אותם לנו. יש לנו מה לעשות עם זה".

תאריך:  11/07/2020   |   עודכן:  11/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תופעת טבע חריגה: פצלי שמן מתלקחים בשטח רותם אמפרט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רעידות אדמה מפצלים
אישש  |  11/07/20 22:38
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
עיריית ירושלים פרסמה את יומנו של ראש העיר, משה ליאון, לשנת 2019 כשחסרים ממנו שני שבועות    בתגובה לפניית News1 התעלמה עיריית ירושלים מהעלמת אחד השבועות וטענה כי השמטת השבוע השני נעשתה בטעות    העירייה סירבה לפרסם את יומנו של המנכ"ל    עו"ד אלעד מן: עתירה מפורטת בנושא תוגש לבית המשפט
אורי מילשטיין
האויב יודע יותר סודות ביטחוניים של ישראל מתושבי מדינת ישראל עצמם    התקרנפות האוניברסיטאות ומפקדי צה"ל הבכירים    מלחמה קיימת תמיד בכל מגזר    חשיפה מונעת קריסה    הכישלון האמריקני בעירק    את ישראל מנהלים גנרלים    דובר צה"ל מפזר דיסאינפורמציה    ביקורת מבקרת המדינה על יחידת דובר צה"ל    ראשי הממשלות ושרי הביטחון מעלו בתפקידם    התנגשות בין ערך הרֵעוּת לערך אמירת האמת    מצעד האיוולת בהיסטוריה
יואב יצחק
גורמים בכירים במשרד הבריאות דחפו להתקשרות מהירה עם קבוצת LR (שבעליה הם רועי בן ימי ועמי לוסטינג) לרכש של ערכות דיגום לבדיקות קורונה בסכום כולל של 7.7 מיליון דולר ותוך מתן פטור ממכרז    המדובר בעסקה מוזרה, שכן קבוצת LR אינה יצרנית, אלא היא מייבאת את הערכות מחו"ל, כפי הנראה מסין - יבוא שאותו יכולות לבצע גם חברות אחרות    כך מנוצלת לרעה מגיפת הקורונה על-ידי אנשי עסקים מקושרים
אורי מילשטיין
יריבוּת בין המדינה לבין מערכות הביטחון    התרבות הצבאית מחוללת תהליכי התאבדות    בכל אדם, גם באזרחי מדינתם, רואים ראשי המדינות ומפקדי הצבאות אויב פוטנציאלי    קונספירציות של ראשי מדינות ודחייתן מראש על-ידי אנשי תקשורת מקורנפים שאינם מכירים את ההיסטוריה    אפשרות קץ החיים    רציחות ראשי מדינות
איציק וולף
שורה של בכירים יקבלו שדרוג בתיאורי תפקידיהם ובשכרם    בניגוד למקובל, המשרות החדשות הוצעו רק במכרזים פנימיים - בהם צפויים לזכות מי שמחזיקים כיום באותם תפקידים בדרגים נמוכים יותר    ראש האופוזיציה, עופר ברקוביץ': במקום לקצץ שכר בכירים -מעלים את השכר    העירייה: רוב ההחלטות התקבלו לפני שנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il