X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
נאום הבכורה של חבר הכנסת מטעם יהדות התורה בישיבת ה-54 של הכנסת ה-23 [כ"ב בתמוז התש"ף, 14.07.2020]
▪  ▪  ▪
אליהו ברוכי [צילום: באדיבות המצולם]
הקורונה - גורם מפלג
הרצון לחיות הוא המכנה המשותף הגדול ביותר לכולנו. ניתן לנו, כחברה, פוטנציאל אדיר לערבות הדדית, לסולידריות חברתית. אבל לצערנו, כגודל הפוטנציאל כך גודל הסכנה והאכזבה: הקורונה הפכה מגורם מאחד לגורם מפלג.

אדוני היושב-ראש, חבריי חברי הכנסת, בני משפחה וחברים, את נאום הבכורה שלי מעל בימה זו אני מבקש לפתוח בהתנצלות, התנצלות בפני הכנסת. נכנסתי לתפקידי כחבר כנסת לפני כשבועיים ימים. לא במסגרת תוצאות ישירות של מערכת הבחירות נבחרתי. חברי חבר הכנסת לשעבר וסגן שרת התחבורה בהווה הרב אורי מקלב התפטר מתפקידו כחבר כנסת וסלל את דרכי לכהן כחבר בבית הזה. עם כניסתי לתפקיד, כנסת ישראל נפרדה לעת עתה מאחד מהמחוקקים הטובים ביותר שהיו בה, שיאן הנוכחות בבית הזה ומחוקק מצטיין פעם אחר פעם. הרב מקלב, השארת לי נעליים גדולות, שאני עדיין צריך לאמוד אותן וללמוד כיצד להשתמש בהן. לצד התודה לך אני מרגיש חובת התנצלות לבית הזה על עזיבתך הזמנית. לפני כ-12 שנה.
ברכה כבר יש לי. לפני כ-12 שנה נבחרתי לראשונה לכהן בתפקיד ציבורי, לכהן כיושב-ראש סיעת יהדות התורה בעיר פתח תקוה. שנה קודם לכן הוצע לי תפקיד שונה, תפקיד הכי לא פוליטי שיכול להיות: לנהל את סניף עזר מציון בפתח תקוה. הייתי אז בחור כבן 32. לאחר שעברתי סדרת ראיונות ובדיקות התאמה נקבעה לי פגישה עם יושב-ראש הארגון, הרב חנניה צ'ולק. ביני לבין עצמי התחבטתי רבות אם לקחת את התפקיד הזה, וביקשתי לדחות את הפגישה עם הרב חנניה צ'ולק. בארגון אומנם הסבירו לי שקיום הפגישה עם הרב צ'ולק אינו מותנה בתשובה חיובית מצידי, אבל הרגשתי שסדר-יומו המדוקדק של הרב צ'ולק היקר חשוב מדי שאבזבז את זמנו על פגישת עבודה שאינה ודאית. לאחר לבטים ארוכים החלטתי שאני הולך לשאול דעת תורה ולהתייעץ עם מורי ורבי, באותם ימים הרב יעקב אדלשטיין, זכר צדיק לברכה. הרב אדלשטיין, רבה של רמת השרון במשך קרוב ל-70 שנה, היה סולם מוצב ארצה שראשו מגיע השמיימה. ראשו בתורה ותפילה, אבל רגליו נטועות עמוק ארצה, עם היהודי הפשוט הפונה אליו בשאלות קטנות וגדולות.
אני לא מספר על התייעצות עם מורי ורבי כדי להשלים עוד פרט בסיפור חיי, אני מספר על תובנת חיי: כשהגעתי להתייעץ עם הרב אדלשטיין הבנתי מה זה דעת תורה. למתבונן מן הצד התייעצות עם תלמידי חכמים נראית, חלילה, כמו משהו פרימיטיבי, כמעשה של חוסר דעת, המעיד על אי-יכולת חשיבה עצמאית. ההפך הגמור הוא הנכון. מי שנחשף פעם לחוויה זאת, יותר נכון מי שטעם וזכה להתייעץ באמת עם אנשים שמעשיהם מרובים מחוכמתם יודע שאין חוויה אינטלקטואלית גדולה מזו. לפעמים די בשאלת בירור אחת שמבקש הרב לברר בשיחה כדי שהשואל יבין שגם צדדי הספק הם בכלל לא מה שהוא חשב בהתחלה. כל העוסק בתורה לשמה, אומר רבי מאיר במסכת אבות, נהנים ממנו עצה ותושייה. עצה מתלמידי חכמים איננה כניעה; עצה ממי שעוסק בתורה לשמה איננה כפייה. זאת הנאה. ועל ההנאה הזאת חשוב לי לספר. ההנאה הזאת היא למעשה המצע הנצחי של מפלגת יהדות התורה, שבה אני גאה להיות חבר.
הרב אדלשטיין, שהיה אז קרוב לגיל 80, שמע את לבטיי ובענווה גדולה סירב להכריע, ושלח אותי להתייעץ עם מרן הרב שטיינמן, זכר צדיק לברכה. בן 91 היה אז הרב שטיינמן. נכנסתי לביתו הצנוע בבני ברק. מרן נשען על הסטנדר בביתו, שמע את ששמע, חשב מעט, והשיב לי בשלוש מילים: אתה לא חייב. מילותיו הספורות הספיקו לי כדי לחשב את צעדיי מחדש. לא נפגשתי עם הרב צ'ולק, ומסיבותיי סירבתי להצעה המרגשת להיות חלק מהמפעל המדהים עזר מציון. כעבור שנה שוב הלכתי לביתו של הרב אדלשטיין, הפעם ההצעה הייתה להתמודד ברשימת יהדות התורה בפתח תקוה. הסוף ידוע. ההחלטה הייתה להיענות בחיוב להצעה, וכעבור למעלה מעשור בזירה המוניציפלית הגעתי לכנסת ישראל. אבל אני לא מדבר על הסוף, אני מדבר על כל הלומד תורה לשמה נהנים ממנו עצה ותושייה.
באותם ימים אשתו של הרב אדלשטיין שכבה בבית חולים כשהיא על ערש דוויי. כדי לפגוש את הרב נסעתי לבית החולים תל השומר בניסיון למצוא זמן פנוי אצלו למצוקותיי. אני יודע, להעסיק אדם מבוגר בדילמות אישיות וזוטות ביחס להתמודדותו האישית זה נשמע חוסר התחשבות, אבל כשלפניך ניצב סולם מוצב ארצה שראשו מגיע השמיימה הסטנדרטים והנורמות מקבלים כללים אחרים. הרב קיבל אותי בחום ואהבה, שמע על ההצעה, ביקש לבדוק בעצמו במה זה כרוך, והאם זה הדבר הנכון עבורי ועבור הציבור שאותו אני נבחר לשרת. לאחר שבדק הוא קרא לי לביתו שנית, הצטרפתי אליו לשיחה תוך כדי הליכה ברחובות רמת השרון, ונדמה היה שהדילמות שלי הן הדבר היחיד שמעסיק אותו. "החסיד", אומר רבנו בחיי בספרו חובת הלבבות, "צהלתו בפניו ודאגתו בליבו". הרב אדלשטיין היה נראה כאילו אינו מבלה לילות כימים בבית חולים, כאילו אין עוד מאות ואלפי פניות; הרב נמצא איתי. זאת הייתה ההרגשה של כל מי שחווה את החוויה הזאת בעצמו. אחרי שהרב בירר וליטש עמי את מכלול השיקולים וכמובן ביקש לוודא היטב מה דעתה של רעייתי בנושא, ברכני בחום לרגל בחירתי לתפקיד.
נכנסתי לכנסת בתקופה סוערת במיוחד. אין אדם בעולם שלא מתמודד באיזשהו מעגל עם משבר הקורונה שאנו נמצאים בעיצומו. כיוון שכך, אין דבר שאמור לאחד את האנושות יותר מאשר ההתמודדות המשותפת הזאת. הרצון לחיות הוא המכנה המשותף הגדול ביותר לכולנו. ניתן לנו, כחברה, פוטנציאל אדיר לערבות הדדית, לסולידריות חברתית. אבל לצערנו, כגודל הפוטנציאל כך גודל הסכנה והאכזבה: הקורונה הפכה מגורם מאחד לגורם מפלג. הפניות והתלונות הרבות שהתקבלו בלשכתי בימיי הספורים בכנסת מצד אחיי וחבריי בחברה החרדית מעידות על שבר אמון חסר תקדים בין הציבור לרשויות אכיפת החוק. אם בימים כתיקונם האמון הזה הוא חיוני, הרי שבתקופה הזאת מדובר בפיקוח נפש. אם האזרח הקטן ירגיש שהאכיפה נועדה כדי לחפש אותו ולא כדי לשמור עליו, הנזק עולה על כל תועלת.
הציבור החרדי מוכן לשלם את מחיר ההגבלות. כחבר בוועדת הקורונה אני מכיר היטב את המגבלות, ואני אומר לכם שציבור ענק המקפיד שלוש פעמים ביום על תפילה במניין ובוחר לציית להוראות ולהדיר את רגליו מבתי הכנסת למשך חודש ימים זהו ציבור שמושמע המבין היטב שאנו נמצאים במלחמה על קדושת החיים. אני לא מדבר על מקרה קיצון של זלזול בהנחיות - קיצונים תמיד היו ותמיד יהיו - אני מדבר על הציבור שמבין היטב שהתורה והמצוות ניתנו לנו בשביל "וחי בהם" ולא, חלילה, בשביל שנמות בהן. אבל בשבועיים האחרונים קרה משהו, קורה משהו, האווירה בחברה החרדית היא לא האווירה של מלחמה משותפת על קדושת החיים אלא מלחמה על כבודו האבוד של המגזר. הציבור, שחשב שהוא שותף למלחמה, מרגיש לפתע נרדף, מושפל, מרגיש שמחפשים אותו. בתוך הסערה הציבורית הזאת נכנסתי לתפקידי בכנסת, ובכאב רב אני אומר: כל עוד המילה "אכיפה" לא תשדר במהירות מסר של דאגה לשלום הציבור, ההגבלות החשובות שעליהן אנו חתומים יהיו חסרות ערך בעיני ציבור. חוסר אמון במקרה הזה הוא גזרת מוות.
מגוון יוזמות ונושאים חשובים חשבתי לקדם בתפקידי, אבל המלחמה על קדושת החיים טרפה את כל הקלפים. בסופו של יום, המלחמה, בעזרת השם, תיגמר. ייקח כמה שייקח, הקורונה, בעזרת השם, לא תישאר פה כתושבת קבע - החברה שלנו כן. העיר ביתר תישאר מרחק נסיעה מהמועצה המקומית אפרת, בני ברק תישאר במרחק הליכה מרמת גן, ואנחנו חברי הכנסת נצטרך לפעול לחזרה בריאה ושפויה לבעלי העסקים ולמרקם החברתי. גם ביום שאחרי המלחמה נצטרך להבין שאנו מכאן ממשיכים יחד את המערכה על קדושת החיים.
עם כניסתי לתפקיד ברצוני להודות לחבריי בסיעת דגל התורה. הרבה למדתי מרבותיי, ומחבריי - יותר מרבותיי; קל וחומר כשחבריי משמשים עבורי מודל ודוגמה. יושב-ראש דגל התורה, חבר הכנסת הרב משה גפני, הייתי ילד מתחת לגיל בר-מצווה כשנכנסת, כשנשלחת לכהן כחבר כנסת בבית הזה; תודה רבה על כך שאתה מעמיד לימיני את ניסיונך העשיר בחקיקה ובעשייה הציבורית. בזכותך, כניסתי לתפקיד קלה בהרבה מכניסתך לפה לפני כשלושה עשורים. תודה מיוחדת לחבריי על הפרגון והליווי לכל אורך הדרך. כולם, ללא יוצא מן הכלל, בעלי ניסיון עשיר וותיק ממני הן בזירה המוניציפלית והן באווירה הארצית. אני מכיר היטב את הטעות הנפוצה שלפיה החברים ביהדות התורה הם כולם אותו דבר. אני יודע עד כמה זה מופרך. כל אחד בדרכו ובסגנונו המיוחד משמש עבורי סמל ודוגמה לעשייה הציבורית. חברי חבר הכנסת הרב יעקב אשר - יעקב אשר בלשוננו - ראש עיריית בני ברק לשעבר ובעל עבר חקיקתי עשיר, תודה על התמיכה והעזרה. חברי חבר הכנסת הרב יצחק פינדרוס, ראש עיריית ביתר עילית לשעבר, סגן ראש עיריית ירושלים עד לא מזמן, תודה על הפרגון ועל שיתוף הפעולה.
בספר תהילים כתוב: "לעשות רצונך אלוקיי חפצתי ותורתך בתוך מעיי". גופו של אדם רגיל, מסביר רבי שניאור זלמן מלאדי, בעל ספר התניא, ניזון ממאכל גשמי. הלחם הגשמי זן את הגוף, "כשמכניסו בתוכו" - "ונהפך שם להיות דם ובשר כבשרו". זה הסטנדרט, כך כולנו מתקיימים. אבל תלמידי חכמים, הלומדים ומתייגעים בתורה לשמה, מזינים את גופם ונפשם מרכיבים אחרים. "בידיעת התורה והשגתה בנפש האדם", כותב בעל התניא, "שלומדה היטב בעיון שכלו עד שנתפסת בשכלו ומתאחדת עימו - - - נעשה מזון לנפש וחיים בקרבה מחיי החיים אין סוף, ברוך הוא - - -". אני חושב שהמילים האלו מסבירות הכול. הן מסבירות מה מביא חברי כנסת נמרצים וחכמים, מלאים וידע וניסיון, לשטוח שאלות הרות גורל בפני זקנים הספונים בביתם. המילים האלו מסבירות היטב את הזכות הגדולה שיש לנו בדורנו לראות את גדולי התורה שמנהיגים אותנו, לאורך ימים ושנים מאריכים ימים על ממלכתם, הרבה הרבה מעל לדרך הטבע. גופם ניזון ממשהו אחר "תורתך בתוך מעיי".
רגע לפני שאסיים בתודה ובתפילה לבורא עולם ברצוני להודות לעקרת הבית של ביתי, רעייתי רותי המסורה, בראש ובראשונה על המסירות לגידול בנינו ובנותינו ועל תמיכתה ועמידתה לצידי בכל תפקיד בחיי, ואפילו בפוליטיקה. תודה לך, רותי. תודה להוריי היקרים, שגידלו במסירות אותי ואת אחיי ואחיותיי. מפאת השמירה של בריאותם בימים אלו אני משגר את תודתי מרחוק.
אסיים בהודיה למי שהכול שלו וממנו, עד הנה עזרנו רחמיך וחסדיך. הודיה ובצידה בקשה: אנא, אל תיטשנו, אלוקינו, לנצח. תודה רבה.

תאריך:  18/07/2020   |   עודכן:  18/07/2020
+גנץ: פועל למנוע פיטורי שאשא-ביטון
23:28 18/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

עוד הודיע כי בהסכמה עם נתניהו יצומצם קבינט הקורונה, וצין כי הוא דוחף להקמת מטה לאומי למלחמה בקורונה שיסנכרן בין הגופים ויגדיל את פעילות משרד הביטחון

בני גנץ [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+סער: האיומים לפטר את שאשא-ביטון מיותרים
21:45 18/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בעקבות ראיון שבו דרשה הסברים להחלטות הממשלה בטרם תחליט בכנסת האם לאשררם - נתניהו החליט לפטר את יפעת שאשא ביטון מתפקידה כיו"ר ועדת הקורונה  ▪  ועדת הקורונה תכונס בשעה 12 כמתוכנן

שאשא ביטון. חרב הפיטורים שוב מונפת [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יהדות התורה והשבת  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב אשר / Yakov  Asher  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  כולנו  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
משרד הבריאות: הושלם פיתוח 'המגן 2.0'. ממליצים לוועדת השרים להחליט על השקתה בהקדם    יו"ר ועדת החוץ והביטחון: העיכובים בהשקה הם ההוכחה כי יש לחייב זאת בחקיקה    הנוסח אשר יובא להצבעה יהיה הוראת שעה למשך חצי שנה, במהלכה תוכל כל פעם הממשלה להכריז על הסמכת השב"כ לסייע לתקופות של 4-3 שבועות
איתמר לוין
יותר מדי אירועים, אמירות וגישות מן השבועות האחרונים יוצרים רושם עגום על מצבה של הדמוקרטיה הישראלית    המשטר הדמוקרטי שלנו איתן ושורשי, ואין סכנה ממשית לקיומו    לצד זאת, צריך לשים לב להתרחשויות הללו - גם על-רקע מצב החירום הייחודי בו אנו מצויים
עידן יוסף
פרופ' איתן ששינסקי מציע לחייב את חברת כי"ל להגיע להסדר עם רשות המיסים לפני שתורשה להתמודד על המכרז לזיכיון    "נובל אמרה שהפרישה את כספי ההיטלים אולם רשות המיסים לא מוכנה לקבל את הכסף"
עידן יוסף
ראש העירייה עלי סלאם: זו עיר של אנשי עבודה, אבל כעיר תיירות ספגנו מכה קשה. ללא עזרה לא נוכל להתקיים    שר התיירות אסף זמיר: משרד התיירות השקיע בקידום ובניית מלונות בנצרת, אבל יש עוד הרבה לעשות בכל מה שנוגע לשיווק
עידן יוסף
יו"ר ועדת הפנים: מדוע ב-2020, כשלכל ילד יש שעון עם ג'י-פי-אס, האיזוק האלקטרוני עובד בלי מערכת כזו, ותלוי בטלפון הנייח?    האוצר: האוצר: "מכסות האיזוק האלקטרוני עלו מ-750 לאלף בהוראת שעה בגלל הקורונה. בחוק ההסדרים נאשר 1,250 מכסות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il