X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שהם. "ראש קטן" [צילום: בוצ'צ'ו]
ארז שני. החלטות מוזרות [צילום: בוצ'צ'ו]
השופט ארז שני קיבל החלטות מוזרות והתנהל באופן מקומם אף-על-פי-כן, הנציב אורי שהם "שיחק ראש קטן", נמנע מלהעמיק חקר, ואף התחמק בטעם פרוצדורלי קלוש מקבלת התלונה ועכשיו צריך יהיה לבחון: מתי תתעורר הוועדה לבחירת שופטים לעקוב אחרי שופטים שמתנהלים באופן בעייתי
▪  ▪  ▪

נציב תלונות על שופטים, השופט (בדימ') אורי שהם, הפך בשנים האחרונות לאחד הגורמים הדומיננטיים במערכת המשפטית. לא רק בשל מעמדו וסמכויותיו לברר תלונות נגד שופטים, כולל בעניינים רגישים ואישיים מאוד של שופטים בכירים, לרבות שופטים בבית המשפט העליון, אלא גם נוכח החלטות רבות שהוציא תחת ידיו, המעוררות שאלות.
הביקורת נגד הנציב שהם נובעת, לא במעט, בשל מנהגו לקבל "כזה ראה וקדש" את גירסאותיהם של שופטים לתלונות המוגשות נגדם. במקום להעמיק חקר, ממהר שהם לקבוע: "נחה דעתי", מאמץ את הסברי השופט ודוחה את התלונה. במקום לרדת לפרטי הפרטים, כמתחייב מתפקידו, "מורח" כבודו ודוחה טענות רציניות וכבדות משקל. רק במקרים בודדים ביותר מוציא הנציב תחת ידיו החלטות בעלות משמעות מחמירה כלפי שופט נגדו הוגשה תלונה. כך גם במקרה שלפנינו, הנוגע לחסוי - עיוור וחולה מאוד, המוגבל גם ביכולתו להגן על עצמו בבית המשפט. החלטותיו של הנציב שהם, שהגיעו ל-News1, מעלות שאלות קשות.
ייאמר כאן: סמכויות הנציב מוגבלות. על-פי החוק, הוא אינו מורשה לברר טיבן של החלטות שיפוטיות - גם אם לכאורה נראה שניתנו על-ידי שופט-נילון החלטות מוזרות, לשון המעטה. ערכאת ערעור היא-היא המוסמכת לדון בהחלטות שקיבל שופט. ברי, כי במקום לטמון ראשו בחול, מצופה מבעל תפקיד בכיר כמו נציב תלונות על שופטים, להעביר נושאים כגון אלה לגורמים מוסמכים. למשל, לוועדה לבחירת שופטים - שהיא-היא המוסמכת להרחיק/להדיח שופט המוציא תחת ידיו החלטות מוזרות.
התנהלות בעייתית מצד השופט ארז שני
נגד שופט בית המשפט לענייני משפחה (תל אביב), ארז שני, הוגשו שתי תלונות מצד באי-כוחו ובני משפחתו של חסוי, שהוא עיוור וחולה שעבר אירוע מוחי. נטען בהן, בין היתר, כי השופט מתנהל באופן מקומם ובמשוא-פנים כלפי התובעת (רעיית החסוי, התובעת ממנו רכוש), מתעמר בחסוי, פוגע בבאי-כוחו ובבני משפחתו, ומטיל הוצאות כספיות מכבידות המאמללות עוד יותר את החסוי ומשפחתו, האחרונה שבהן: שליחתו למוסד למפגרים. להלן התייחסות הנציב אורי שהם לשתיים מן הטענות שהועלו בפניו:
הצעה לטובת הנאה?
מהחלטת הנציב: "...וככל שיש ממש בדברי באת-כוח החסוי בתגובתה לתלונה", כותב הנציב שהם, "כי בא-כוח האישה פנה לשופט בסוף כל דיון בהצעה להשתתף במפגש שהוא מארגן מטעם לשכת עורכי הדין, יש להעיר כי מחובתו של שופט להפריד בין מלאכת השיפוט לבין פעילויות נוספות שלו בשעות הפנאי, כגון מתן הרצאות, וכי כל פנייה בעניינים מסוג זה צריכות להיעשות בדרכים המקובלות, כגון באמצעות לשכת עורכי הדין או גורם רשמי אחר, ולא באולם בית המשפט, באמצעות בא-כוחו של אחד הצדדים המתדיינים באולם".
הנציב שהם "שיחק ראש קטן". הוא לא טרח להעמיק חקר בסוגיה ואף לא להציג לשופט שאלות בנושא זה, על-אף שהצעת בא-כוח האישה, ככל שהועלתה, עולה כדי הצעת טובת הנאה בעייתית. הנציב שהם אמור היה ליזום הרחבת הבדיקה, ואף לנסות לערב גורמים נוספים, כדי שיוכל להגיע למסקנה: האם אכן הוצעה לשופט טובת הנאה בלתי ראויה ו/או בלתי חוקית.
התבטאות פוגענית
כותב הנציב: "...אציין, כי מצאתי טעם לפגם בהתבטאות השופט בפסק הדין מיום 24.10.19, לפיה 'שני הורים לבחור עיוור ובעל כמה פגמי בריאות נוספים, חפצו למצוא לבנם כלה ומשזו לא נמצאה הם נסעו לתור אחר 'שיקסע' אשר תמלא את תפקיד הכלה ומצאוה בברזיל'. מדובר בהתבטאות פוגענית ובלתי רגישה, הן כלפי הורי החסוי והן כלפי האישה, אשר כפי שציין בא-כוחה, הייתה נשואה לחסוי במשך למעלה מ-30 שנה וילדה את בנותיו. עם זאת, מאחר שלא הוגשה תלונה על התבטאות זו, לא מצאתי מקום לקבוע כי התלונה בעניין זה מוצדקת".
הנה-כי-כן, הנציב שוב "משחק ראש קטן", משל הפרוצדורה, ולא המהות, היא חזות הכל. הנציב אומנם מתרשם כי מדובר בהתנהגות לא ראויה מצד השופט. אך במקום לנקוט צעדי ענישה - ולו בדרך של מתן הערה לחובת השופט, וקבלת התלונה, ועל-אף שהתלונה הוגשה במהותה בטענה להתעמרות בחסוי, בבאי-כוחו ובבני משפחתו, בוחר הנציב להתחמק, ממציא לעצמו טעם פרוצדורלי קלוש ביותר לפיו מילה זו לא נכללה תלונה, ונמנע מלקבוע שמדובר בתלונה מוצדקת.
כיצד מנסה השופט לפגוע במערער נגדו
ממידע שהובא ל-News1 עולה, כי השופט ארז שני הכביד עולו על נציגיו של החסוי. במקרה אחד חייב את אחותו של החסוי, ששימשה כאפוטרופוס על גופו ורכושו, בתשלום הוצאות בסכום של 12 אלף ש"ח. במקרה אחר חייב את המרכז הישראלי לאפוטרופוסות (שמונה על-ידי השופט במקום אחות-החסוי) בתשלום 5,000 ש"ח - בגין זאת שנמנע מלנמק בפני השופט ובפני המשיבות: מדוע החליט להגיש ערעור על החלטות השופט. חמור מכן, השופט הוציא תחת ידיו החלטה מוזרה עוד יותר, שבה חייב את היועץ המשפטי לממשלה לבצע בדיקה ולהשיב: מדוע הגיש המרכז הישראלי לאפוטרופוסות ערעור על החלטתו להטיל עליו הוצאות בגין זאת שלא הסכים לנמק מדוע הגיש ערעור על החלטת כבודו.
התנהלותו המוזרה של השופט ארז שני מחייבת התערבות הוועדה לבחירת שופטים. מתפקידה של זו לעקוב ובחון החלטות שיפוטיות, כמו גם אופן התנהלותם ועמידתם של שופטים בכללי האתיקה, ובמקרה הצורך לפעול להדחת שופט, ולהגן בדרך זו על הציבור.

תאריך:  18/07/2020   |   עודכן:  18/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מי ישמור על הציבור מהחלטות מוזרות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שופטים= תחתית הביוב
נדב  |  22/07/20 17:39
2
המחפים על ארז שני ל"ת
477771t  |  23/03/24 12:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אפרת אביב
הצלחתו של ארדואן בהפיכה מחדש של כנסיית איה סופיה ממוזאון למסגד, מהווה הן צעד פוליטי מוצלח בעיתוי קשה מבחינה פנימית, והן איתות על שאיפתה של טורקיה לחזור למעמד של הגמוניה בעולם המוסלמי
ד"ר חנן שי
המשפטנים בישראל מעדיפים את הליברליזם האירופי על פני המוסר היהודי, למרות יתרונותיו הברורים של האחרון    יש צורך במהפכה ערכית נגדית, אשר תמנע מן המשפט להפוך למספח
איילת פישביין
שר החינוך יואב גלנט היה עד 2015 חבר ועד בעמותת "השומר החדש", שמקימה רשת בתי ספר תיכוניים פרטיים חקלאיים בשם "אדם ואדמה"    שניים מבתי הספר של הרשת נמצאים בהליך רישוי המחייב את אישורו    גלנט מינה לאחרונה את יו"ר העמותה, רם שמואלי, כחבר בצוות המייעץ הבכיר של משרדו
אודי דקל
ההסכם שנחתם השבוע מעמיק את הנוכחות הצבאית של אירן בסוריה, תוך דחיקה חלקית של רוסיה    אם ימומש, הוא עלול להקשות על פעילות חיל-האוויר במדינה
איתמר לוין
מצוקה כלכלית ומשטר דיכוי הובילו להפיכות ברחבי העולם, שרובן הסתיימו בתוצאות גרועות עוד יותר    ישראל היא דמוקרטיה יציבה ולכן אין בה סכנה להפיכת כזאת, ובוודאי שלא להפיכה צבאית    מה שכן יכול לקרות אצלנו, כמו במדינות דמוקרטיות אחרות, הוא התדרדרות למהומות אלימות    עדיין אפשר לבלום, על-פי התהום - והאחריות היא בידי בנימין נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il