X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
עקב ריבוי השרים אי-המשילות חוגגת, ובהיעדר מפקד קורונה בעל סמכויות משמעותיות, הטיפול במשבר הופך למסורבל ולא יעיל; החלטות שמשתנות חדשים לבקרים גורמות לכך שהעם איבד כליל אמון במערכת אין מלך בישראל, וקיים צורך עמוק כי ימונה אחד שכזה, וחשוב שיהיה א-פוליטי, לטיפול במשבר
▪  ▪  ▪
גמזו. ינהל [צילום: פלאש 90]

מדינת ישראל זקוקה באופן נואש למפקד קורונה אשר בידיו יהיו מצויות סמכויות נרחבות לטיפול במשבר. על מפקד זה יש להטיל את האחריות על תכלול האירוע ואת השליטה על המושכות האמונות על התוויית תוכניות פעולה שונות ויישומן בשטח.
מספר השרים הרב של הממשלה מקשה על קבלת החלטות. לכל שר יש דעה משלו, כל אחד מחברי הממשלה מבקש לצבור נקודות אצל הבוחרים שלו וכל אחד מהם מבקש לקדם את האינטרסים של המשרדים אשר הם עומדים בראשם ללא כל ראייה משכילה של התמונה השלמה והמלאה; כל בעלי התיקים מונעים על-ידי פוליטיקה ושימור כוח. אם פעם, בזמן ממשלת המעבר, משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, וסיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור היוצאת, ניהלו את הוויכוח העיקרי עם שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, ונתניהו היה זה שמכריע, אזי כיום האנרכיה שולטת ואי המשילות חוגגת.
כרגע ישנן מלחמות פוליטיות הן בדרג המדיני והן בדרג המקצועי באשר לאופן הטיפול במשבר: שר החינוך יואב גלנט ושרת התחבורה מירי רגב מתקוטטים עם משרד הבריאות על-מנת לדאוג לגופים אשר הם אמונים עליהם ומסתכלים אך ורק על הפן הכלכלי של משרדיהם ולא על הפן הבריאותי; שר האוצר ישראל כ"ץ מבקש לפתוח את המשק ולמנוע הגבלות אשר יקשו על גלגלי הכלכלה להסתובב, אך אינו מתאמץ לשים עצמו ולו לרגע אחד ויחיד בנעליו של שר הבריאות יולי אדלשטיין, ובנוסף מסרב לשתף פעולה עם שר הכלכלה עמיר פרץ ושר הרווחה איציק שמולי בגלל שמפלגתם מסונפת לכחול לבן; משרד הבריאות מתעקש לרכז את כל הסמכויות על ניהול המשבר אצלו בבית וראש הממשלה
בנימין נתניהו, כחלק ממשחק פוליטי עלוב, אינו מסכים להעביר את ניהול הצד היישומי של האירוע לידי משרד הביטחון - המשרד היחיד בעל האמצעים לעשות זאת, או אפילו להאציל לו סמכויות מתבקשות, משום שאינו מעוניין שבני גנץ יצבור כוח על חשבונו; נתניהו וכץ משליכים את האחריות על מחדלי התוכניות הכלכליות שלהם על הפקידות; שר הפנים אריה דרעי חוסם בגופו הגבלות על בתי כנסת וישיבות למרות הסיכון השוכן בתוכם ופועל למען סגירת חופי רחצה רק בגלל שאינם כשרים, רחמנא ליצלן, למרות שמדובר באחד המקומות הבטוחים ביותר מבחינת הידבקות בנגיף; ורק שר התרבות אסף זמיר מחפש פתרונות יצירתיים, עובד בצורה הרמונית עם המשרדים האחרים ואינו מנהל עימם מלחמות.
כוח פוליטי
אין מלך בישראל, וקיים צורך עמוק כי ימונה אחד שכזה, וחשוב שיהיה א-פוליטי, לטיפול במשבר. אדלשטיין, שכבר הבטיח לפני כשבועיים כי ימנה מפקד קורונה, מעוניין למעשה לשמש בעצמו בתפקיד זה, אך הדבר נוגד את עצם היותו שר הבריאות, אשר לנגד עיניו עומדת אך ורק בריאות הציבור ולא אספקטים אחרים הנחוצים לתיכלול המשבר, והוא ומנכ"ל משרדו חזי לוי, אשר מונה על-ידי שר הבריאות הנוכחי כמשרת אמון, מנהלים מלחמת חורמה, בניגוד לדעתו של רה"מ, נגד הקצאת סמכויות משמעותיות למפקד קורונה, מה שמערים קשיים עצומים על גיוסו של מפקד כזה; גדי איזנקוט הסכים בעבר למלא תפקיד זה, אך נתניהו, מפאת הפחד שלו מרמטכ"לים לשעבר ובגלל חששו כי איזנקוט יצבור כוח פוליטי, ניפנף אותו.
מפקד קורונה איכותי צריך לנער את המערכת. עליו לעבוד עם הדרגים המקצועיים השונים של המשרדים, לחבר ביניהם ולבצע תיעדוף של משרד מסוים על משנהו בהתאם להתגלגלות האירוע, אשר מטבעו הוא דינמי. סמכויותיו צריכות לעקוף את אלו של המנכ"לים השונים, ועליו לדווח אך ורק לקבינט הקורונה על החלטותיו. כוחו צריך להיות חזק משל השרים ומן הראוי שביטול החלטותיו יחייב רוב נגדי של כשבעים אחוזים מחברי הקבינט או לחלופין וטו של ראש הממשלה, אשר אמור להיות האדם היחידי שיוכל להנחית עליו פקודות.
את סמכויותיו יש להסדיר מבעוד מועד, כמו למשל אי-אלו מהחלטותיו יוכלו להתבצע ללא מעבר דרך הדרג הפוליטי, אלו החלטות יחויבו בהצבעה בקבינט הקורונה או בממשלה רבתי, ואלו החלטות יהיו צריכות לעבור בכנסת, אשר בכל מקרה עליה צריכה להיות מוטלת האחריות לבקר אותו.
לדידו של פרופסור גבי ברבש, אין צורך במפקד קורונה אם כל סמכויותיו יסתכמו בניהול מערך הבדיקות והחקירות האפידמיולוגיות; ניהול זה בכל מקרה יכול להתבצע על-ידי משרד הבריאות בהיעדר מפקד קורונה ואין שום חידוש במינוי מפקד כזה בשביל אחריות מועטה שכזו. ואכן, מדובר בלעג לרש; סמכויות אלו אינן דואגות לכך שהאירוע יתוכלל ואין בכוחן לרענן את המערכת באופן אשר ישנה בפועל את הצורה בה המשבר מנוהל.
בגלל החלטות שמשתנות חדשים לבקרים, בין אם משום שהממשלה חוזרת בה שוב ושוב, כמו למשל עם עניין המסעדות, ובין אם משום שוועדת הקורונה, בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון, הופכת את החלטות הממשלה, כמו למשל עם עניין חדרי הכושר, ובגלל שלא כמו בזמן ממשלת המעבר - אין משילות, בין השאר עקב ריבוי השרים, הממשלה מבקשת להעביר במהירות את חוק הקורונה הגדול אשר אמור להסיר סמכויות מהכנסת ולהעניק לממשלה את הכוח לבצע החלטות במהירות. מינוי מפקד קורונה והסדרת סמכויותיו בחוק אמור להוות צעד משלים לחוק זה; הבעיה היא שאין כרגע כוונה לכלול מפקד קורונה בחוק האמור, ולמעשה העברת החוק לא באמת תפתור את בעיית המשילות, אשר גרמה לכך שהעם איבד כליל את האמון במערכת.
כעת המדינה מתבשרת על מינויו של פרופסור רוני גמזו למפקד הקורונה, אך סמכויותיו טרם הוגדרו. אם לשפוט לפי מינויים לכאורה של מפקדי קורונה אחרים, כגון ברבש או האלוף אמיר אבולעפיה, בכלל לא בטוח שהמינוי הכביכול סופי הזה הוא אכן סופי. בכל מקרה, אם אכן ימונה, בהיעדר סמכויות מדובר בסופו של דבר במפקד ללא צבא.

תאריך:  23/07/2020   |   עודכן:  23/07/2020
+נחתמה עסקה עם חברת ארקטורוס לחיסון בטכנולוגיה מתקדמת
00:18 24/07/20  |  עידן יוסף

שר הבריאות וצוות משרדו בשיתוף פעולה עם המל"ל, חתמו עסקה נוספת עם חברת ארקטורוס האמריקנית, לחיסון בטכנולוגיה מתקדמת שמתחילה בימים אלו ניסויים קליניים בבני אדם. משרד הבריאות הודיע כי ימשיך ויפעל לתמוך בפיתוח החיסונים בישראל על ידי המכון הביולוגי וחברת מיגל במקביל למאמצים לרכש חיסונים מחברות בינלאומיות אחרות.

+המשטרה הודיעה על חולה מאומת בהפגנה וחזרה בה
00:05 24/07/20  |  עידן יוסף

המשטרה הודיעה כי שוטרים איתרו מפגין כשהוא אינו עוטה מסיכה על פניו, וכיבבדיקה שערכו, התברר כי מדובר בחולה מאומת בנגיף הקורונה. עוד מסרה כי החולה עוכב והורחק מקרב המפגינים עד העברתו למקום שהייה בהתאם להנחיות משרד הבריאות. אולם לאחר שעה קלה הודיעה המשטרה כי טעתה, ומדובר באדם שסיים בידוד לאחרונה את תקופת הבידוד.

+עלה ל-29 מספר המלונות והאכסניות שמפעילים משהב"ט ופקע"ר
21:53 23/07/20  |  עידן יוסף

מנהל הרכש (מנה"ר) במשרד הביטחון ופיקוד העורף מרחיבים את פריסת הפעלת מלוניות לחולי קורונה ולמבודדים. ביממה האחרונה נשברו שיאי גל התחלואה הראשון: 29 בתי מלון ואכסניות וכ-5,517 חדרים הופעלו מתחילת הגל השני. זאת לעומת 26 מלונות וכ-5,437 חדרים שהופעלו בגל הראשון.
בסה"כ מפעיל משרד הביטחון, באמצעות מאות חיילי פיקוד העורף, 24 מלוניות לחולי קורונה קלים, מתוכן 15 בתי מלון לאוכלוסיה חרדית. בנוסף מפעיל משרד הביטחון 5 מלוניות למבודדים. במשרד הביטחון ובפיקוד העורף ממשיכים בפעילות המאומצת לפתיחת מתקנים נוספים בימים הקרובים, בהתאם לצורך.

+נתניהו: לא נקבל החלטות משיקולים פופוליסטיים
21:10 23/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ברקע הדיווח על כ-2,000 נדבקים ביממה, אמר נתניהו: "משתדלים להימנע מסגר כללי, אך אם יהיה צורך בכך - נעשה זאת. גנץ ואני סיכמנו לצמצם את קבינט הקורונה בחצי"  ▪  אדלשטיין: בתחום של השגת החיסונים חתמנו עם חברת אמריקנית שעובדת על חיסונים  ▪  גמזו: המשימה - לנצח את הקורונה עם כמה שפחות פגיעה בכלכלה

אדלשטיין ונתניהו. שיקולים של פגיעה בכלכלה
נתניהו. לא לבזות סמלי המדינה
+בתיה"ס של החופש ימשיכו במתכונת הנוכחית
19:58 23/07/20  |  עידן יוסף

ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר את סיכום ראש המל"ל מאיר בן שבת, שר החינוך יואב גלנט, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ופרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו הקובע כי בשלב זה פעילות בתי הספר של החופש הגדול ופעילות הקיץ של משרד החינוך תימשך במתכונת הנוכחית (עד כיתה ד').

+שומרי הטאואר - בפני פיטורים
18:12 23/07/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המגיפה סגרה ל-16 שבועות את הטאואר של לונדון, קרן הארמונות המלכותיים בקשיים - והיא נאלצת לקצץ, מדווח וושינגטון פוסט

שומרי הטאואר עם פתיחתו מחדש [צילום: מאט דונהם, AP]
+משלחת ישראלית תבצע סדרת ניסויים לאבחון נגיף הקורונה בהודו
14:02 23/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

שיתוף הפעולה בין ישראל להודו יאפשר למשלחת לאסוף עשרות אלפי דגימות בתוך עשרה ימים בלבד ולהעבירן לפיענוח  ▪  ממשלת הודו מעמידה לטובת הניסוי צוות מקומי, המונה כ-100 אנשי מקצוע לתמיכה בפעילות ועשרות רבות של אנשים בשלב הקמת מתחמי הבידוק

ארגזים עם ציוד רפואי שישלח משרד החוץ להודו [צילום: דוברות משרד החוץ]
+הקורונה פוגעת בבריאות הילדים
13:22 23/07/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אקונומיסט: ילדים רובצים מול המסכים, אוכלים יותר חטיפים ומשקאות מסוכרים, כמעט ואינם פעילים מבחינה גופנית - וההרגלים הללו עלולים ללוות אותם שנים רבות

תקנות בית ספר בקרית אונו
+האטרקציות התיירותיות ייפתחו בסופ"ש
12:26 23/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

חדרי הכושר ייפתח ביום ראשון אם הממשלה לא תציג מתווה  ▪  יו"ר הוועדה ח"כ שאשא-ביטון: "אני לא מוכנה לפתוח ושאחרי שעתיים יסגרו בצו חדש"  ▪  פרופ' לוין: לא רואים היגיון בהחרגת פעילויות מסוימות בסופי שבוע אבל כן מותר באמצע השבוע"

ועדת הקורונה. החלטות לטובת הענף [צילום: עדינה וולמן דוברות הכנסת]
חדרי הכושר. יפתחו בתחילת השבוע [צילום: המכללה]
+מסדרים את כל העולם
10:37 23/07/20  |  ארי בוסל   |   לרשימה המלאה

כיוון שהחמדנות מסנוורת אנשים, והם פשוט לא עומדים בפיתוי, 3M לא רק שמבטלת חוזים עם מפיצים-זכיינים שהפרו את התנאים, אלא שהיא תובעת גם אותם וגם את הקונים מהם לדין, עד כדי כך שבשוק המקומי והעולמי יודעים עכשיו להזהר משנה זהירות

כסף "טוב" [צילום: סת' ווניג, AP]
+"חדלו משיח בחירות, המדינה אינה בובת סחבות"
10:16 23/07/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

נשיא המדינה מותח ביקורת חריפה על שרי הממשלה שמאיימים בהליכה לבחירות  ▪  "מדינת ישראל אינה בובת סחבות הנשרכת אחריכם, בעודכם מתקוטטים ללא הרף"  ▪  יו"ר הקואליציה: הגיע הזמן לקבל החלטה: העברת תקציב, ממשלה יציבה וקואליציה מתפקדת או ללכת בחירות

נשיא המדינה. עוקב בדאגה רבה [צילום: אוליביה פחיטוסי/פלאש 90]
יו"ר הקואליציה. החיבור לא יוכל להימשך [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+מכרז
09:50 23/07/20  |  אברהם בנמלך   |   לרשימה המלאה

יש עוד תנאי קבלה? בוודאי, פרויקטור יתום  ▪  גם מאבא וגם מאמא? רצוי  ▪  מדוע?  ▪  שלא תהיה לו סימפטיה לבתי אבות  ▪  וחוץ מיתום שיהיה גרוש, או מוטב אלמן  ▪  אני מבין, כדי שמיקי זוהר לא יאשים אותו על העסקים של אשתו

מי ינהל את הקורונה? [צילום: יוסי זלינגר/פלאש 90]
+אדלשטיין: אני לא אחראי לעדכון כל השרים על מינוי הפרויקטור
09:43 23/07/20  |  איציק וולף

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, התייחס לטענה שלפיה ראש הממשלה החליפי, שר הביטחון בני גנץ, לא עודכן מראש על מינוי פרויקטור הקורונה, רוני גמזו. "אני לא אחראי על עדכונים של כלל השרים. עדכנתי את ראש הממשלה והוא בירך על המינוי. אם לא הספקתי לעדכן עוד מישהו אז איתו הסליחה", אמר.

+גנץ שוחח עם רוני גמזו: מערכת הביטחון תסייע במאבק בקורונה
09:32 23/07/20  |  איציק וולף

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, שוחח הבוקר עם פרופ' רוני גמזו ואיחל לו בהצלחה בתפקיד פרויקטור הקורונה. גנץ אמר לגמזו כי מערכת הביטחון כולה רתומה לסייע במאבק בקורונה, והשניים סיכמו להיפגש בהקדם.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
ארי בוסל
כיוון שהחמדנות מסנוורת אנשים, והם פשוט לא עומדים בפיתוי, 3M לא רק שמבטלת חוזים עם מפיצים-זכיינים שהפרו את התנאים, אלא שהיא תובעת גם אותם וגם את הקונים מהם לדין, עד כדי כך שבשוק המקומי והעולמי יודעים עכשיו להזהר משנה זהירות
איציק וולף
נשיא המדינה מותח ביקורת חריפה על שרי הממשלה שמאיימים בהליכה לבחירות    "מדינת ישראל אינה בובת סחבות הנשרכת אחריכם, בעודכם מתקוטטים ללא הרף"    יו"ר הקואליציה: הגיע הזמן לקבל החלטה: העברת תקציב, ממשלה יציבה וקואליציה מתפקדת או ללכת בחירות
אברהם בנמלך
יש עוד תנאי קבלה? בוודאי, פרויקטור יתום    גם מאבא וגם מאמא? רצוי    מדוע?    שלא תהיה לו סימפטיה לבתי אבות    וחוץ מיתום שיהיה גרוש, או מוטב אלמן    אני מבין, כדי שמיקי זוהר לא יאשים אותו על העסקים של אשתו
איתמר לוין
דווקא סגירת חדרי הכושר יכולה לעשות טוב לאמריקנים, שאינם אוהבים להתעמל, טוען טיים: יותר פעילות גופנית ביתית, יותר תשומת לב לבריאות הגופנית והנפשית
איתמר לוין
פייזר ו-BioNTech מקוות להתחיל באספקת החיסונים בחודש דצמבר    הממשל יחלק חינם את החיסונים שירכוש ויוכל להגדיל את העסקה ל-600 מיליון מנות    המרכז לבקרת מחלות: מספר החולים בארה"ב גדול פי 13-10 מהנתון הרשמי, המתקרב ל-4 מיליון - רבע מכלל החולים בעולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il