X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בימים אלו, שלמרבה הצער, בית משפט עליון נתן יד לגירוש קהילת רועים ערביים במורדות הרי חברון ובבקעת הירדן, חסרה העוצמה השירית של אבות ישורון חסר הקול שהעז והצליח לגעת בעצבים הרגישים של הקונפליקט היהודי-ערבי
▪  ▪  ▪
ישורון. משורר ערכי [צילום: יוטיוב]

טרם קום המדינה בלטו בארץ ארבעה משוררים, כל אחד בדרכו, שהכירו בקיומה של ישות חיים אחרת שחיה בארץ ישראל. המשוררים הם מרדכי אבי שאול, אלכסנדר פן, חיה קדמון והבולט ביניהם בדרכו הלשונית והשירית הוא אבות ישורון, שראה וכיבד את אורח החיים והתרבות של ישות חיים ערבית בת המקום, החיה כאן בכפרים ובערים. לאבות ישורון הקדיש עמיחי חסון, משורר ובמאי, סרט "ישורון: 6 פרקי אבות".
אין בכוונתי להתייחס לסרט, אבקש להתמקד במשורר, שהצהיר "נַעֲשֵׁיתִי מִן הַשְּׁבִירוּת". משורר שיצא משבירות חייו, שבר את השפה, השמיט אותיות, שינה כללי ניקוד, מהל בה יידיש, ערבית, סלנג ויצר דרך חדשה אתית ואסטתית בשירתו. משורר שלא סלח לעצמו על שהפנה עורף למשפחתו, שנשארה בגולה והושמדה. כפועל יוצא משבירת חייו שבר את השפה בשירתו.
אבות ישורון היה נחוש בדרישה שעם בן המקום החי כאן, עלינו יחד אתו לבנות את חיינו פה. מצער, שאנושיות שירית של משורר יהודי, הכואבת את סבל ילידי הארץ הערבים, הופכת אותו לבן חורג ולמה שאמרה בתו, לילית ישורון, לעיתון הארץ ב-22 בנובמבר 2018 - "אָבִי הָיָה שׁוֹבֵר הַשְּׁתִיקָה הָרִאשׁוֹן", שלא היה מוכן להשלים עם מהלכים של טיהור אתני, שפקדו את הארץ הזו, והתנכלות לאוכלוסייה הערבית".
המשורר מאיר ויזילטיר כתב עם צאת הספר "הַשֶּׁבֶר סוּרִי-אַפְרִיקָאִי" - "היום מדברים הכל על פלשתינים ... אבל מיהו המשורר העברי שהתעסק בכך תכף ומיד אחר קום המדינה (ואני מוסיף - עוד טרם הקמתה) כאשר לא יבשה הדיו על מגילת העצמאות וכל פצעי המלחמה פתוחים, שלא התייחס לנושא הזה בחרוזים קלילים, אלא החדיר אותו אל לב שירתו בכל הכוח, הזריק אותו לתוך דמו ועשה אותו חלק מעברו ומעתידו כמשורר? זה היה אבות ישורון".
לפני למעלה מ-70 שנה פורסם לראשונה בעיתון הארץ שירו של אבות ישורון "פֶּסַח שֶׁל כּוֹכָבִים", למרבה הכאב, רבים בציבור הישראלי ראו בו חילול הקודש ומאנו לראות בו מגדל האור של שירה, שיש בה סולידאריות אנושית, זעם על טיהור אתני, שירה שאינה נרגעת ממפגש עם יפו ריקה מבניה ומבנותיה שחלקם נסו וגם חלקם גורשו.
מטענים ציוניים
כשפרסם אבות ישורון את הפואמה "פֶּסַח שֶׁל כּוֹכָבִים", הוא ניצב בפני גילויי החרמה ונידוי, כי העז להשוות לראשונה בין פליטים ערביים בארץ ישראל ובין פליטים יהודים באירופה. אבות ישורון הוא בין הבודדים בשירה העברית שמיום עלותו ארצה לא נטש את הזירה הלשונית והרוחנית של הגולה, לאחר מלחמת העולם נוסף צער על הוריו, שלא הצליח להעלותם ואבדו בשואה. חָבְרָה לצערו אהבתו ללשון היידיש. לאורך כל חייו כמשורר הקפיד לשקעה בשירתו.
הוא השתמש בסמלים ובמטענים ציוניים כמו "צִיֹוֹן הַלֹּא תִּשְׁאֲלִי לִשְׁלוֹם אֲסִירַיִךְ", כשהוא מוחה על עוול שאנחנו גרמנו לאוכלוסייה ערבית שגורשה מכאן, עוול שניתן היה למנוע ולא לבצעו כלפיה. החייל אבות ישורון בחטיבת כרמלי מחה נגד פשע החריש של הכפר דרדרה, שעל שפת אגם החולה. החייל-המשורר יצא נגד המפעל המגלמוני של ייבוש החולה והרס כל בתי הכפריים הערביים הסמוכים וגירוש כל תושבי הכפרים.
ישורון זעק את זעקת הדגים הטבוחים ובעלי החיים הנדירים שהיו באגם החולה כמו: "בהמות" - ג'מוס. "בְּאַשְׁמוֹרֶת הַבֹּקֶר נֶחְרְשָׁה דַּרְדָּרָה וְאֵלֶם הָעֵדִים הַדָּגִים מוּלָה. קָרָאנוּ דַּרְדָּרָה, דַּרְדָּרָה, קוֹלֵנוּ אָבַד בַּאֲגַמַּת הַחוּלָה... בַּעֲלַת מוּם הַחוֹלָה, אֲחוֹתָהּ שֶׁל כִּנֶּרֶת, חוֹלָה בַּעֲלַת מוּם....". נצבט הלב למקרא כאבו של משורר יהודי לנוכח גירוש עם ילידי מהארץ הזו וקטילת חייהן של בעלי חיים. אגם החולה ואחותה הבכירה כנרת סובלות מנכות לאחר שכפריים, ילידי המקום דייגים וחקלאים, נטשו - חלקם נסו מאימת המלחמה וחלקם גורש על-ידי חיילי חטיבת כרמלי.
בימים אלו, שלמרבה הצער, בית משפט עליון נתן יד לגירוש קהילת רועים ערביים במורדות הרי חברון ובבקעת הירדן, חסרה העוצמה השירית של אבות ישורון. חסר הקול שהעז והצליח לגעת בעצבים הרגישים של הקונפליקט היהודי-ערבי, מי שידע בשיר דבקה להשתמש בתיאור "שִׁיבַת הַצֹּאן" על משקל "שִׁיבַת צִיּוֹן" - בל נעלה את חיינו על שרטון מוסרי ההורס את ערכי ארון הספרים היהודי, כשאת "שִׁיבַת צִיּוֹן" שלנו נבצע תוך מניעת "שִיבַת הַצֹּאן" של רועה ערבי למשכנו, בל נבצע את "שִׁיבַת צִיּוֹן" תוך נישול רועים ועדריהם. בל נבנה כפר עברי תוך גירוש רועים ערבים וצאנם.
אני מביע את כאבי, שמשורר כה ערכי כמו אבות ישורון נדחק לקרן זווית, כי היה לו אומץ להתמודד עם נרטיב כוחני ואלים, נרטיב שעשה דה-מוניות לאחר, והאחר הוא בן העם הערבי שחי כאן. היה לו אומץ להתמודד עם נרטיב, שביקש להנחיל את הכזב, שבאנו לארץ ריקה ו"כִּכַּר הַשּׁוּק רֵיקָה". צר לי, שדרכנו בארץ לא הייתה תוך הקשבה לקול השירי של אבות ישורון, שכיסופי שנות גלות לשיבה לציון אסור, שיעלו על מסלול דחיקת מי שכבר חי כאן.
שירת המשורר - שזעמה, כי נחרשה דרדרה, שלא השלימה עם חריש של מאות כפרים ערבים מנופה של ארץ ישראל - תובעת מאתנו היום, שנשכיל לסיים את סכסוך הדמים בארץ הזו, כשלכל מי שנס מפני האימה או גורש מכאן יוּתַר לו לשוב. רק כך יש לסיים סכסוכי דמים.

תאריך:  23/07/2020   |   עודכן:  23/07/2020
+לא להרפות - ריבונות בבקעת הירדן!
08:41 23/07/20  |  עמוס גלבוע   |   לרשימה המלאה

אם יש תמיכה אמריקנית, צריך ראש הממשלה לאזור אומץ ולספח רק אותה  ▪  יש הרבה תירוצים למה לא לעשות זאת, אך אלו תירוצי סרק

לא לדבר, לעשות [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אני מתגעגע לאבות ישורון
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
זכותו של העם היהודי לבית לאומי
אבי .שור  |  23/07/20 15:05
2
שיבת ציון
שיבת הצאן  |  23/07/20 15:21
3
אדון אבות...
מגיב ותיק  |  23/07/20 21:54
4
שבת של פרידה מהקורונה...
שבת שקטה ורגועה..  |  24/07/20 10:47
5
חובה לקרוא את פסח של כוכבים
שבת שלום ומבורך  |  24/07/20 12:21
6
כל הכבוד לאבות ישורון
כל הכבוד  |  25/07/20 12:30
7
קח רכבת קח אוירון והיצטרף
ב.ל  |  25/07/20 16:32
 
- תגובה למגיב ב.ל מס' 7
תגובה למגיב מס' 7  |  25/07/20 21:07
8
I love poetry
I love poetry  |  25/07/20 19:47
9
He was humanist poet
Humanism  |  25/07/20 20:58
10
Respect both culures
////////////Peace  |  26/07/20 04:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עמוס גלבוע
אם יש תמיכה אמריקנית, צריך ראש הממשלה לאזור אומץ ולספח רק אותה    יש הרבה תירוצים למה לא לעשות זאת, אך אלו תירוצי סרק
אורי שרגיל
"אין דבר כזה מדינה דו-לאומית או מדינת כל אזרחיה - אל תשגו באשליות ואל תתנו לאף אחד להשלות אתכם..."
ארי בוסל
אנחנו - לוחמי החרות והחופש נגד הכובש הציוני האכזר (טפו, טפו, יומו יגיע בקרוב, אינשאללה!) - "ממשיכים לטווח הארוך, לקדם את התנועה לזכויות הפלשתינים ולהגן עליה מפני ההתקפות העצומות שישראל ובעלות בריתה משיקות בכדי להביאה לידי פשיטת רגל ולהרוס אותה"
שאול מנשה
כיצד בעלי העור הכהה בחברה הערבית נחשבים כעבדים? וכל זה קורה באזור שמאמין באל אחד. ולבסוף, מדוע תיפקודו של תא בעור האדם שמטרתו להגן על העור מאור השמש הלוהט במדבר, הופך לגורם לבדידותו, העלבתו ושעבודו?
גל פרל-פינקל
צה"ל צריך לחזק את כוחות היבשה, כדי להנחית מהלומה ניצחת על חיזבאללה וחמאס    דווקא בשל הקיצוץ הצפוי בתקציב הביטחון, על תוכנית "תנופה" לבנות את הצבא המתאים ביותר למידותיה של ישראל ולאתגרים שבפניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il