X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מייקל פוקס קורא לחזק את הארגונים הבינלאומיים ואת שיתוף הפעולה הגלובלי, כדי להתמודד באיומים העיקריים - מגיפות, שינויי האקלים והאנטי-דמוקרטיה
▪  ▪  ▪
לחזור להנהיג את העולם [צילום: דייוויד אייק, AP]

אירוע בודד יכול לעצב מחדש את מדיניות החוץ של ארה"ב למשך עשרות שנים – לטוב ולרע. כך היו פיגועי 9/11, והקורונה עשויה להוביל לשינויים גדולים עוד יותר – סבור מייקל פוקס, לשעבר פקיד בכיר במשרד החוץ, במאמר ב-Foreign Affairs. כמעט כל תושבי העולם הושפעו מהנגיף – במישרין או בעקיפין. האתגר לעולם הליברלי גדול במיוחד, כפי שמפגינים מהלכיהם של ויקטור אורבן בהונגריה ושל המפלגה הקומוניסטית בסין. ואילו דונלד טראמפ מגביל הגירה ותוקף את סין, כדי להסיח את הדעת מכשלונו במאבק במגיפה.
ליברלים בינלאומיים טענו לאורך זמן, כי האתגרים הלאומיים הגדולים ביותר – כולל מגיפות ושינויי אקלים – הם למעשה בינלאומיים במהותם ומצריכים תגובה בינלאומית: דיפלומטיה, רב-לאומיות ועידוד מדינות להתמודד עם בעיותיהן המקומיות לפני שאלו יהפכו לבינלאומיות. וושינגטון לא עשתה זאת במשבר הנוכחי, ועליה לתקן במהירות את הטעות – משום שאם ארה"ב לא תפעל, אחרים ייכנסו במקומה וימשכו את העולם בכיוונים מסוכנים.
מעבר לדמגוגים ולרודנים, על הליברלים הבינלאומיים להתמודד עם ספקנים בעלי כוונות טובות. בארה"ב ובעולם יש הטוענים, כי התשובה למגיפה איננה לחזק גופים בינלאומיים אלא לתת להם כמה שפחות סמכויות, ולהתמקד בהבראה הלאומית. למעשה, הבראה כזאת לא תאריך ימים אם מדינות יתעלמו מן הבעיות שמחוץ לגבולותיהן. פוקס טוען, כי בניגוד לאחדות שיצרו אירועי 9/11, הרי שתגובתו של טראמפ לקורונה יוצרת פלגנות ומחלוקת; לכן, השינוי ההכרחי במדיניות החוץ מצריך ממשל חדש.
כיצד צריכה להיראות חשיבה-מחדש שכזאת? וושינגטון צריכה להתאים במהירות את מדיניות החוץ שלה להתמודדות עם האיומים הגדולים ביותר, ובראשם שינויי האקלים, מגיפות והפגיעה בדמוקרטיה ובזכויות האדם, ולהשקיע את המשאבים הדרושים. ב-20 השנים האחרונות השקיעה ארה"ב 6 טריליון דולר במלחמה בטרור וסכומים זניחים נגד איומים רכים (כמו מגיפות, האקלים והעוני) – למרות שמאז 9/11 מספר קורבנות הטרור היה נמוך ממספר המתים מן הקורונה ביום אחד בניו-יורק. מספר המתים בארה"ב מקורונה בחודשים הראשונים של המגיפה עולה על מספר כל חלליה מאז תחילת מלחמת קוריאה.
על-רקע זה, השאלה הראשונה צריכה להיות כיצד למנוע מן המגיפה הבאה לגרום נזק שכזה. אבל פוקס סבור, שהקורונה עלולה להתגמד מול שינויי האקלים, שמול סכנותיהם לא ניתן להתגונן באמצעות הישארות בבית. ממשל חדש בבית הלבן יוכל להשיג הרבה בכוחות עצמו, באמצעות הנחיות, יוזמות ומדיניות. אך הרפורמות הגדולות ביותר תלויות בפעולות של הקונגרס: יותר סיוע חוץ, שינוי מבני בסוכנויות הממשלתיות, פחות ויכוחים על תקציב הפנטגון ויותר תשומת לב בניהול האיומים שאינם צבאיים.
לכל זה יש היתכנות פוליטית, כי הטיפול באקלים מצריך השקעות ניכרות באנרגיה ירוקה – מה שיוצר משרות ומגדיל את הצמיחה, בדיוק מה שצריך במיתון כה עמוק. הרפובליקנים התייצבו לצד הדמוקרטים ומנעו מטראמפ לקצץ בתקציבה של הסוכנות לסיוע חוץ, וגדל גם מספר הגנרלים התומכים בהגדלתו של סיוע זה כדרך למנוע מלחמות. הקורונה מוכיחה, שסיוע חוץ קטן יחסית, יכול להניב תשואות גבוהות מבחינתה של ארה"ב; אם למרכז לבקרת מחלות היה משרד פעיל בבייג'ינג, הכל עשוי להיראות אחרת.
בזירה הבינלאומית צריך הממשל הבא להגן על ארגונים בינלאומיים ולקדם אותם, סבור פוקס. עתידו של האיחוד האירופי אינו ברור בשל הברקזיט והצעדים שנוקטות ממשלות הונגריה ופולין. בפני האו"ם ניצבת משימת אדירים של הפחתת העוני, תמיכה בזכויות האדם ולסייע למספר שיא של פליטים ומהגרים – והכל עם הקורונה ברקע. לארגונים הבינלאומיים יש כשלים ובעיות, אך אף אחד מהם אינו יכול לפעול כהלכה כאשר המדינות החזקות ביותר בעולם אינן ממלאות את תפקידיהן בהם ובביצוע הרפורמות הנחוצות.
ארה"ב חייבת להנהיג את חיזוקם של הארגונים הבינלאומיים. תקציבו של ארגון הבריאות העולמי הוא 2.2 מיליארד דולר בשנה – פחות מתקציבו של בית חולים אמריקני גדול; הוא זקוק ליותר מימון כדי שיוכל להגיב ביתר מהירות להתפרצויות של מחלות. הבנק העולמי וקרן המטבע צריכים לסייע להתאוששות הכלכלית בדרכים שיקטינו את חוסר השוויון בין המדינות ובתוכן. ארה"ב צריכה לסייע בהגירה מסודרת ובטוחה; ליזום בתחום שינויי האקלים; להביא ליותר תיאום בין המדינות הדמוקרטיות; לפעול לפיתוח של קיימוּת. אתגרים כמו סייבר ומשטר האינטרנט מצריכים גם הם שת"פ בינלאומי.
הקורונה החמירה את היחסים בין ארה"ב לסין, אך גם ממחישה את חשיבותו של שיתוף פעולה בין מעצמות גדולות. הן הסארס והן הקורונה החלו בסין, והמגיפה הבאה – לא משנה היכן תפרוץ – תוכל להיבלם רק אם וושינגטון ובייג'ינג ישתפו פעולה. ההיסטוריה מלמדת שזה אפשרי: ארה"ב ובריה"מ יצרו את האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני, ויש עוד תקדימים. שיהיה ברור: על ארה"ב ללחוץ על סין בנושאי זכויות האדם, הונג-קונג ורבים אחרים; במקביל, שת"פ בנושאי בריאות ואקלים חיוני גם הוא.
גישה בינלאומית כה רחבה מצריכה כסף, החלטה של הנשיא ופעילות דיפלומטית נמרצת. וושינגטון תצטרך להתמודד עם בעיות כמו ההגירה באותה נחישה בה טיפלה בגרעין האירני. עליה למנות אישים בעלי מעמד והשפעה לייצג אותה בארגונים הבינלאומיים, ולהבין שנסיגה מהם אינה צעד מועיל במיוחד כאשר סין מוכנה למלא את החלל.
לדעת פוקס, למדיניות כזאת יש מה להציע לעולם המחלים מהקורונה: יותר רב-לאומיות ופחות מיליטריזם, מנהיגות העושה שימוש נבון בכוח הדיפלומטי ותגובת-נגד לשליטים סמכותנים. העולם כמובן עלול לצעוד במסלול ההפוך, לעבר פופוליזם ורמיסת הדמוקרטיה – אבל זו אינה גזירת גורל. ארה"ב הוכיחה את יכולתה כמנהיגה לאחר מלחמת העולם השנייה ולאחר המלחמה הקרה, וזוהי הדרך הנכונה עבורה גם אחרי הקורונה.

תאריך:  26/07/20   |   עודכן:  26/07/20
+שני סוהרים בכלא רמון נמצאו חיוביים לנגיף
00:26 27/07/20  |  עידן יוסף

שני סוהרים, עובדי יום המשרתים בבית סוהר ׳רמון׳ וששהו בבידוד מיום 22.07 אומתו (א') לנגיף קורונה. השנים נעדרי תסמינים ובמצב טוב. עד לסיום בדיקה אפידמיולוגית וקבלת תוצאות דיגום, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, תצומצם כניסת המבקרים במתקן.

+משלחת מישראל להודו לעריכת ניסוי אבחון מהיר של הנגיף
23:01 26/07/20  |  עידן יוסף

משלחת ישראלית, המשותפת למשרדי הביטחון, החוץ והבריאות, המריאה (א') מנתב"ג, בשני מטוסים של חברת ישראייר, שזוהי טיסתה הראשונה להודו. המשלחת צפויה לנחות בדלהי שבהודו, לפנות בבוקר. המשלחת מונה כ-20 מומחים בתחומים שונים ממשרד הביטחון, צה"ל, משרד הבריאות והתעשיות השותפות לפיתוח הטכנולוגיות. את המשלחת מובילה נספחות משרד הביטחון וצה"ל בהודו, יחד עם שגריר ישראל בהודו, הד"ר רון מלכא, שמלווה את החוקרים הישראלים. המשלחת תבצע בהודו את השלבים הסופיים במחקר של טכנולוגיות מתקדמות לאבחון מהיר, בתוך דקות, של נגיף הקורונה.

[צילום: משרד הביטחון]
+הגבלות ייקבעו בהתאם לבתיה"ח
22:38 26/07/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

פרופ' רוני גמזו יציג בעוד יומיים תוכנית חדשה לבלימת התפשטות הנגיף ‎ ▪  לא ייקבע תבחין מספרי והגבלות יהיו בהתאם למכסת האשפוז וכן שינוי מהותי בהסברה  ▪  עידית מטות תמונה לחברה בכירה במטה הרפואי של מנהל המאבק בקורונה

גמזו. לרתום את הציבור למאבק
+1,106 נדבקים חדשים מתוך 5,770 בדיקות
20:15 26/07/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות: 1,106 נדבקו בקורונה מאתמול וזאת מתוך 5,770 בדיקות בלבד שנערכו אתמול. 303 חולים במצב קשה, 98 מונשמים. 468 בני אדם מתו מפרוץ המגפה.

+מוזיאונים בין מגיפה למחאה
18:08 26/07/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

חלק משמעותי מן המוזיאונים עלולים שלא לשרוד את הקורונה, אך אלו שיצליחו - מתכוונים להוציא את המיטב מן המשבר הכפול, כותב טיים

תיאטרון פורד. הפסיד 4 מיליון דולר
+המפגינים בפסטיבל הפוליטי ב"בלפוריאדה"
12:52 26/07/20  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה

הם מתפרעים ומחוללים מהומות בחוצות ירושלים ברוח דימיוני של "תחריר עממי", בנסיון להפיל את השלטון השנוא עליהם באמצעות הרחוב, מאחר שבקלפי ובכנסת הם לא מסוגלים לעשות זאת

אנרכיה [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
+הרכב חדש לקבינט הקורונה
12:23 26/07/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

בקבינט החדש יהיו חברים עשרה שרים בלבד, לעומת 16 שרים  ▪  השרים יואב גלנט, יעקב ליצמן, מירי רגב, איציק שמולי, מירב כהן ואסף זמיר לא יהיו חלק מההרכב החדש  ▪  1,108 חולי קורונה נוספים אובחנו בישראל במהלך היממה האחרונה

קבינט הקורונה. הרכב חדש [צילום: לשכת ראש הממשלה]
+לוח השנה היהודי במבחן הקורונה
12:03 26/07/20  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה

סליחה, זה הזמן להתעורר  ▪  מי שאמונים לתת מענה לקיומו, למרות מגבלות מגיפת הקורונה, של היום הקדוש ביותר לעם היהודי, יום הכיפורים, חייבים לקיים כבר אתמול ישיבות משמעותיות להיערך לקראת חגי תשרי בכלל ויום הכיפורים בפרט

היכן יתקיימו התפילות? [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
+סל קליטה לכל המובטלים
11:28 26/07/20  |  חיים ביבר   |   לרשימה המלאה

מדינת ישראל הצטיינה בקליטת עליה  ▪  העולים קיבלו תמיכה בדיור, רכב בלי מיסים, בנוסף להקלות רבות אחרות

דין מובטלים כדין עולים [צילום: עימאד נאסר/פלאש 90]
+כל מועדוני הולמס פלייס נפתחו בהתאם לתו הסגול
10:45 26/07/20  |  איציק וולף

רשת מכוני הכושר הולמס פלייס הודיעה כי כל מועדוני הקבוצה נפתחו לציבור המנויים החל מהבוקר במתכונת התו הסגול. בהתאם, שבו חלק מעובדי הקבוצה אשר הוצאו לחל"ת לעבודתם.
"נכון למועד דוח זה, אין באפשרות החברה להעריך את השפעת התקופה בה היו מועדוני הקבוצה סגורים, באופן מלא או חלקי, לרבות השפעת השבת המועדונים לפעילות, על תוצאות החברה", הודיעה החברה לבורסה.

+למגר את נגיף השנאה
09:48 26/07/20  |  מאיר אינדור   |   לרשימה המלאה

מי אחראי למחדל, שיעלה בחיי אדם - ההחרגה של ההפגנות מאיסור ההתקהלות? האם המערכת המשפטית שרואה בחופש הביטוי ערך חשוב יותר מערך החיים?

מדגרת קורונה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מתי דוד
הם מתפרעים ומחוללים מהומות בחוצות ירושלים ברוח דימיוני של "תחריר עממי", בנסיון להפיל את השלטון השנוא עליהם באמצעות הרחוב, מאחר שבקלפי ובכנסת הם לא מסוגלים לעשות זאת
מירב ארד
בקבינט החדש יהיו חברים עשרה שרים בלבד, לעומת 16 שרים    השרים יואב גלנט, יעקב ליצמן, מירי רגב, איציק שמולי, מירב כהן ואסף זמיר לא יהיו חלק מההרכב החדש    1,108 חולי קורונה נוספים אובחנו בישראל במהלך היממה האחרונה
עמנואל בן-סבו
סליחה, זה הזמן להתעורר    מי שאמונים לתת מענה לקיומו, למרות מגבלות מגיפת הקורונה, של היום הקדוש ביותר לעם היהודי, יום הכיפורים, חייבים לקיים כבר אתמול ישיבות משמעותיות להיערך לקראת חגי תשרי בכלל ויום הכיפורים בפרט
חיים ביבר
מדינת ישראל הצטיינה בקליטת עליה    העולים קיבלו תמיכה בדיור, רכב בלי מיסים, בנוסף להקלות רבות אחרות
מאיר אינדור
מי אחראי למחדל, שיעלה בחיי אדם - ההחרגה של ההפגנות מאיסור ההתקהלות? האם המערכת המשפטית שרואה בחופש הביטוי ערך חשוב יותר מערך החיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il