X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפוליטיקאים נוח מאוד שתדברו בתשעה באב על שנאת חינם ואהבת חינם זה מאפשר להם כמה רגעים של שקט בלי ביקורת נוקבת, אבל גם הנביאים וגם חז"ל לימדו אותנו שהתפוררות החברה מתאפשרת כשהמנהיגים מאבדים את כישורי ההנהגה שלהם ומקבלים החלטות לפי שיקולי 'מה יגידו'
▪  ▪  ▪
חורבן ירושלים. הנהגה של 'מה יגידו'
כך נראית מנהיגות המוליכה לחורבן
איתמר לוין
בימי בין המצרים אנו נזכרים בגורמים שהביאו לחורבן בית שני ולכל האסונות שבאו בעקבותיו * דברי חז"ל מצביעים בצורה ברורה על אשמתם של המנהיגים: אטומים, מנותקים, דואגים רק ליחסי הציבור שלהם ובורחים מאחריות * השוואה למציאות שלנו מעוררת חלחלה וחייבת להדליק את כל נורות האזהרה * נקודת האור מצויה דווקא במקום אותו חלק מאותם מנהיגים אוהבים לתקוף: מערכת המשפט
לרשימה המלאה

רבים קוראים את אגדת החורבן על קמצא ובר קמצא ונתלים בה להצדקת טענותיהם בדבר סכנות שנאת החינם. אך מי שקורא אותה לעומק יכול לראות שלמרות שהאגדה הזאת אכן נוגעת בשנאת חינם ובכמה שהיא נוראית, היא עוסקת בכלל בדבר אחר: בביקורת של חז"ל על ההנהגה של אותם ימים ובחוסר היכולת שלה לקבל החלטות מבלי להתחשב בדעת הקהל.
האגדה מספרת שאחרי שסולק מן הארוחה ביקש בר קמצא להעליל על ישראל שהם מורדים ברומאים. לשם כך - קיבל (על-פי הצעתו) מהרומאים עגלה משולשת לצורך הקרבתה על המזבח. על הדרך הוא הטיל בה מום שנחשב כפוסל קרבן בבית המקדש, אך לא אצל הרומאים. וכך התנהל הדיון בהנהגה היהודית לנוכח ההתפתחות הזאת:
חכמים רצו להקריב את הקרבן משום שלום מלכות. אמר להם ר' זכריה בן אבקולס (היה אחד מהחכמים? היה מנהיג פוליטי?): אם נעשה את זה - יגידו שאפשר להקריב בעלי מומים על המזבח. ההצעה הבאה של חכמים הייתה להרוג את השליח. על כך השיב ר' זכריה בן אבקולס: אם נעשה את זה יגידו שצריך להרוג את מי שמטילים מומים בקרבנות.
הסיפור מסתיים באפילוג מפיו של ר' יוחנן: "ענוותנותו של רבי זכריה בן אבקולס, החריבה את ביתנו, ושרפה את היכלנו, והגליתנו מארצנו". משמעות אותה ענוותנות היא חוסר היכולת של זכריה בן אבקולס להכריע מבלי לחשוב 'מה יגידו'.
במסורת ישראל נועדו צומות לחשבון נפש. הם אמורים להיות מחולקים בין העינוי הגופני שבצום, לתפילה ולעיון בבעיות שהביאו את הצרה עלינו מתוך ניסיון למצוא להן פתרונות. הדבר הזה נכון ביחס לתעניות ציבור של עצירת גשמים ונכון שבעתיים ביחס לתעניות החורבן.
הבעיה המרכזית שלנו היא שהמנהיגים שלנו גרמו להתפוררות החברה. בהסתה של מחנות אלו נגד אלו, בהתעלמות מבעיות ומהצורך לפתור אותן רק כי זה לא יועיל פוליטית למחנה שלי. מהימנעות מקבלת החלטות כי 'מה יגידו המתפקדים על שיתוף הפעולה שלי עם מי שנחשב ליריב פוליטי'. יש כמה פוליטיקאים ישראלים שעשו קריירה מלהחליט שלא להחליט. אל תטעו, לא מדובר בהכאה על חזה של מישהו אחר. גם לא מדובר בהתעלמות מבעיות קשות שיש בתוך החברה - כל התופעות השליליות שכלולות בשם הקוד 'שנאת חינם'. ההנהגה שלנו אמורה לייצג אותנו וכשאנחנו דורשים את תיקונה - זוהי בקשת תיקון עצמית. בניגוד לענייני 'שנאת החינם' הפרטניים של כל אחד ואחת מאיתנו, בעיית היעדר ההנהגה הראויה היא בעיית רוחב כללית וגדולה יותר.
לפוליטיקאים נוח מאוד שתדברו בתשעה באב על שנאת חינם ואהבת חינם. זה מאפשר להם כמה רגעים של שקט בלי ביקורת נוקבת. אבל גם הנביאים וגם חז"ל לימדו אותנו שהתפוררות החברה מתאפשרת כשהמנהיגים מאבדים את כישורי ההנהגה שלהם. זה המסר שסיפור קמצא ובר קמצא מספר לנו. על זה היה דווה לבנו. על זה צריך כל אזרח לדרוש תיקון.

תאריך:  30/07/2020   |   עודכן:  30/07/2020
+שבת נחמו: משיח בירושלים
12:05 30/07/20  |  מנחם רהט   |   לרשימה המלאה

100 שנה להגעת הנציב הראשון ליהודה, סיר הרברט סמואל, ולתפילתו הנרגשת בבית כנסת החורבה: "רחם על ציון"

רבנים בקבלת הפנים לכבוד מינויו של סר הרברט סמואל בבית הנציב העליון ביולי 1920 [צילום: באדיבות ספריית הקונגרס וושינגטון]
+הפטרת "נחמו נחמו עמי"
11:36 30/07/20  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

למרבה הכאב, באלו הימים, ערב ט' באב, אנחנו עדים להתחלה של גילויי שנאת חינם עם עוצמות של אלימות מילולית ופיזית

דווקא בתשעה באב [צילום: נועם רבקין פמטון/פלאש 90]
+תשעה באב ושנאת חינם
09:45 30/07/20  |  עמוס גלבוע   |   לרשימה המלאה

שנאת חינם אינה שנאה מיותרת  ▪  זאת שנאה המאמינה בצדקת דרכה האלוהית ואין לה אוזן לשמוע דעות של נושאי שנאתה  ▪  לכן, אין אפשרות לדיאלוג עם בעליה, אלא לריב  ▪  יהודי נלחם ביהודי ובאותה שעה נלחם גם ברומאי. היש תרופה לכך?

שער טיטוס [צילום: יוסי זמיר/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
רפי לאופרט
ימי זיכרון-ציוּן ממלכתיים הם נכס לאומי ולא זכות אזרחית פרטית, ומכאן צריך לגזור את ציביונם ולהגדיר את אופן ציונם הציבורי לאורך זמן. טישטוש הגורמים, הסיבות והתכלית של יום זיכרון ממלכתי, פוגע בערכו וחשיבותו הלאומיים
דן מרגלית
היום נחרדתי לקרוא בטורו של סגל כי ההליך בעניינו של ראש הממשלה אינו כנהוג "מדינת ישראל נגד בנימין נתניהו" אלא הפרקלטות נגד ביבי    הפרקליטות היא, אפוא, מחוץ לתחום
נסים ישעיהו
כאשר לא מסכימים על היעד, או חמור מזה - כאשר לא מציבים יעד לחתור אליו, כל אחד מושך לכיוון שלו והחברה נעשית קרעים קרעים    וזה אגב עלול לקרות גם לאדם הפרטי ר"ל, כאשר תכלית קיומו בעולם הזה אינה ברורה לו, גם נפשו עלולה להיעשות קרעים
הרצל חקק
טקס משובב בתוך ים שיבולים ושדה זהוב-כתום...נסו להיזכר בחוויה הזו של חגיגה שכולה ספוגה בריחות טבע וביכּורים
איתמר לוין
לא ניתן להבין את התורה שבכתב, ובמיוחד את חלקיה ההלכתיים, בלא התורה שבעל-פה - בדיוק כשם שלשון החוק לבדה אינה מספיקה כדי ליישם אותו    ארבע דוגמאות לקראת חג השבועות, בהתייחס לספרה של השופטת דפנה ברק-ארז "לקרוא משפטים בתנ"ך"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il