X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מחכים להחלטה בקונגרס [צילום: פטריק סמנסקי, AP]
שירות תעסוקה במדינת אוהיו [צילום: נאם יו, AP]
כלכלנים מסכימים לנוכח המיתון הכבד וההחמרה בקורונה:

ארה"ב זקוקה בדחיפות לסיוע ענק נוסף

וושינגטון פוסט שוחח עם 25 כלכלנים; כולם תומכים בחבילת סיוע נוספת, וחילוקי הדעות היחידים הם על היקפה: השמרנים מדברים על טריליון דולר, הליברלים - על 2 טריליון דולר ומעלה הבעיה הדחופה ביותר היא דמי האבטלה המוגדלים, שפקעו בסוף השבוע ושהפסקתם עלולה להעמיק את העוני ולהחמיר את המשבר
▪  ▪  ▪

המשק האמריקני ניצב בפני בעיה גדולה עוד יותר מאשר הנתונים חסרי התקדים על הצטמקותו ברבעון השני: פקיעתה של תוכנית הסיוע ובעיקר הפסקת תשלום דמי האבטלה המוגדלים בסך 600 דולר לשבוע. הסכנה היא שעובדים שחזרו לעבודה בחודשים מאי-יוני יאבדו שוב את משרותיהם, ושעסקים שהחלו להיפתח מחדש ייסגרו שוב – אולי לצמיתות. זה כבר קורה באיזורים בהם ההתפרצות המחודשת של הקורונה עזה במיוחד, ובמישור הלאומי התוצאה עלולה להיות למיתון חמור עוד יותר, מזהיר וושינגטון פוסט.
כאשר החיסון עודנו במרחק של חודשים רבים, סבורים רוב הכלכלנים שהכלי הטוב ביותר להימנע מכך הוא חבילת סיוע גדולה נוספת מהקונגרס. 20 מבין ה-25 שאיתם שוחח הפוסט מדברים על חבילה של 2 טריליון דולר ומעלה; חמשת האחרים, רובם שמרנים, מדברים על טריליון דולר. "אם לא נפעל עכשיו בגדול, נשלם על זה במשך שנים", אומרת קלאודיה סאהם, מומחית מובילה לתקופות מיתון.
כלכלנים הנוטים לימין סבורים שהקונגרס צריך להתמקד בדרכים להגביר את הבטיחות בבתי הספר ובמקומות העבודה, כדי שניתן יהיה לחזור לפעילות היום-יומית. אך גם הם אומרים, שעכשיו אין זה הזמן לדאוג לחוב הלאומי. דאג הולץ-איקן, שהיה יועץ כלכלי לג'ורג' בוש הבן ולג'ון מק'יין, אומר: "המיתון הזה הוא מכה אדירה לצריכה. בריאות, מזון, תחבורה – הכל קרס. אנחנו צריכים להבטיח את הבטיחות כדי שאנשים ירגישו בטוחים לחזור, ולהוציא לשם כך כמה שצריך".
תוכנית הסיוע מחודש מארס, בהיקף של 2.2 טריליון דולר, עבדה: עסקים קיבלו אוויר לנשימה, חלק ניכר מן האמריקנים קיבלו 1,200 דולר שסייעו לשלם שכר דירה ולרכוש מזון, המובטלים קיבלו סיוע שמנע עוני נרחב. בתחילת יוני, כאשר רוב ארה"ב נפתחה מחדש, הייתה תקווה שההתאוששות החלה. אבל ההתפרצות המחודשת של הקורונה שינתה את התמונה והחזירה את חוסר הוודאות. מספר דורשי העבודה עלה ב-1.4 מיליון בשבועיים האחרונים, סימן מדאיג לכך שהאבטלה הגבוהה עלולה להפוך לקבועה. אמון הצרכנים צנח בחודש יולי, במיוחד במוקדי הקורונה, והקניות הצטמקו.
רוב הכלכלנים, שאינם אוהבים בדרך כלל להיכנס לפוליטיקה, אומרים כיום שהמספרים ברורים: המשק האמריקני בסכנה וזקוק לעוד סיוע כדי שהמצב לא יחמיר עוד יותר. "המומנטום מתנדף", אומר ג'ים או'סליבאן מחברת TD Securities. "ככל שיהיה יותר סיוע, כך הכלכלה תתפקד טוב יותר בשלושה-ארבעה החודשים הבאים". נגיד הפד, ג'רום פאואל, היטיב לסכם ערב פרסום הנתונים (29.7.20): "עלינו לקוות לטוב ביותר ולהתכונן לרע ביותר".
כאמור, דמי האבטלה המוגדלים פקעו בסוף השבוע (31.7.20) וכעת הסכנה היא למיתון כפול. חברי הקונגרס מתווכחים כעת האם ללכת על תוכנית סיוע קטנה או חלקית, או שמא על תוכנית גדולה ומורכבת. רפובליקנים שמרנים כמו הסנאטורים טד קרוז ורנד פול מתנגדים לחבילה נוספת, באומרם שארה"ב כבר הוציאה 3 טריליון דולר ואינה יכולה להגדיל עוד יותר את החוב. ממשל טראמפ דוחף לתוכנית לטווח קצר, אשר תתמקד בדמי האבטלה ותמנע פינוי בתים בשל אי-תשלום משכנתאות. הסנאט עשוי להצביע השבוע על גרסה כלשהי של דמי אבטלה.
אסכולה שנייה סבורה שצריך ללכת בגדול. מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל, הציע תוכנית בהיקף של טריליון דולר שתאריך את דמי האבטלה המוגדלים אך תצמצם את הסכום, תוך תוספת לתוכנית הסיוע לעסקים קטנים. הדמוקרטים רוצים עוד יותר: 3 טריליון דולר, תוך המשך דמי האבטלה המוגדלים במתכונת הנוכחית והעברת כספים למדינות ולרשויות המקומיות הניצבות בפני משבר תקציבי משלהן.
כלכלנים שאיתם שוחח הפוסט מודאגים מכך שזוהי ההזדמנות האחרונה של הקונגרס לפעול לפני הבחירות בנובמבר, לאחריהן יתכנס מחדש רק בפברואר 2021. זו אחת הסיבות שהם קוראים לו לעשות יותר כבר עכשיו. גאס פאוצ'ר, הכלכלן הראשי של PNC Financial Services, סבור שצריך לפעול בכל החזיתות: סיוע לעסקים, דמי אבטלה, סיוע למדינות ולרשויות. "חלק מהצעדים הללו יהיו יותר אפקטיביים מהאחרים, אבל מוטב לטעות בכיוון של יותר מדי".
היקף הפיטורים כבר עולה שוב, הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי – ויש לכך השפעה פסיכולוגית קשה, על מי שרואים את חבריהם מאבדים את עבודתם ואת המסעדה האהובה עליהם נסגרת. וכאשר אמון הצרכנים צונח, כך גם הוצאותיהם – החיוניות להתאוששות: השימוש בכרטיסי אשראי ובכרטיסי חיוב ירד בחודש שעבר מן הרמות שנרשמו באמצע יוני. כאן טמונה סכנת הסחרור: עוד עסקים ייסגרו, עוד עובדים יפוטרו, האמון יפחת עוד יותר וחוזר חלילה.
עסקים קטנים רבים כבר ניצלו עד תום את הסיוע שהועמד לרשותם בתוכנית הסיוע הקודמת. לדברי גולדמן-זאקס, ל-80% ממקבלי ההלוואות הללו יאזל הכסף בשבוע הקרוב. פחות מ-20% יכולים להמשיך לשלם משכורות בלא סיוע פדרלי. גם הצ'קים בסך 1,200 דולר שניתנו לעשרות מיליוני משקי בית כבר הוצאו ברובם. ומעל הכל: 30 מיליון אמריקנים מקבלים דמי אבטלה, וכעת איבדו את התוספת בסך 600 דולר לשבוע שניתנה בשלושת החודשים האחרונים; רובם יירדו ל-390 דולר בלבד.
כאמור, הדמוקרטים רוצים להמשיך בתשלום דמי האבטלה המוגדלים, בנימוק שהללו מונעים עוני ומסייעים להתניע מחדש את הכלכלה. הרפובליקנים מציעים לרדת ל-200 דולר, באומרם שבסכום המוגדל – הכנסותיהם של מחצית מן המובטלים גבוהות ממשכורותיהם ומהוות תמריץ שלילי לעבודה. בקרב הכלכלנים אין תמימות דעים בשאלה זו, אך כולם מסכימים שחייבים להמשיך בתשלום מוגדל, העוני יעמיק בלעדיו והכלכלה תיפגע עוד יותר. אחת ההצעות: תוספת של 400 דולר לחודש במדינות בעלות שיעור אבטלה גבוה במיוחד, והפחתתה ככל ששיעור האבטלה יירד.

תאריך:  02/08/20   |   עודכן:  02/08/20
+שוש טורס מבקשת הקפאת הליכים ונאמן זמני
21:20 02/08/20  |  יצחק דנון

חברת שוש טורס (2000) למתן שירותי תיירות מבקשת (2.8.20) מבית המשפט המחוזי בתל אביב צו להקפאת הליכים נגדה ומינוי נאמן זמני. לדברי החברה, חובותיה נאמדים ב-4.6 מיליון שקל וצו ההקפאה נועד לאפשר לה לצלוח את המשבר שנוצר בענף התיירות עקב מגפת הקורונה. החברה מציינת, כי מכרה בדצמבר אשתקד את פעילותה לחברת תלמה נסיעות ותיירות, ולטענתה תמורת המכירה מצויה בסכנה אם היא תחדל להתקיים.

+שכר קברניט אל-על: 95,000 שקל בחודש
21:06 02/08/20  |  איתמר לוין, יצחק דנון   |   לרשימה המלאה

78 טייסים משתכרים עד 160,000 שקל בחודש  ▪  ההנהלה: המטרה האמיתית של הטייסים היא להחליף את השליטה בחברה ולהעביר אותה לידי משקיע שיעניק להם תמורות כלכליות  ▪  טוענת שהטייסים הציגו דרישות סף בלתי סבירות בעליל לקיומו של מו"מ על התייעלות בשל הקורונה

טיסות המטען המיוחדות שותקו [צילום: דוברות אל-על]
דרשו יחידת מיקוח עצמאית [צילום: סיון פרג']
+מגבלות התכנסות ייקבעו בהתאם למיקום ולמספר המשתתפים
20:23 02/08/20  |  עידן יוסף

תוכנית הקורונה החדשה: משרד הבריאות ופיקוד העורף הפיצו מתווה למשרדי הממשלה שמטיל הגבלה של התכנסויות ועל אירועים בהתאם למיקום ולמספר המשתתפים. במתווה יש הצעות לאופן הפעלת מערכת החינוך במגבלות התו הסגול, כך שתיסגר בהתאם לעלייה בתחלואה (כאן חדשות).

+מספר המתים מקורונה עלה ל-536
20:02 02/08/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות מעדכן כי נכון לאתמול 1.8 (סיכום של 24 שעות), מעודכנים במערכת 628 מאומתים חדשים. 7,793 תוצאות בדיקות שהתקבלו אתמול. היום, 2.8 נכון לשעה זו: 72,584 מאומתים מפרוץ המגפה. 342 חולים שמצבם מוגדר קשה. 98 מונשמים. 536 מתים במצטבר מפרוץ המגפה.
במשרד מדגישים כי מספר תוצאות הבדיקות והמאומתים החדשים הוא המספר הידוע, נכון לעכשיו. כמו-כן, מספר החולים הפעילים והמחלימים משקף שינוי של הימים האחרונים בהגדרת המחלימים. השינוי טרם הושלם במלואו, ועודנו בתהליך.

+אדלשטיין: "בימים האחרונים בלמנו את עליית הנגיף"
19:44 02/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שר הבריאות סייג בישיבת מרכז השליטה כי "המספרים עדיין גבוהים ומדאיגים"  ▪  נתניהו: "צריך להגיש תקציב לזמן קצר. הממשלה לא צריכה ליפול"  ▪  גנץ אישר גיוס מילואים למפקדת הקורונה שמאפשר גיוס בצווי חירום של עד 3,000 אנשי מילואים שיעסקו בתחקירים אפידמיולוגיים ויתגברו את מלוניות הקורונה

חזי לוי, יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו
+נתניהו: 3 מיליון ילדים קיבלו מענקים
18:00 02/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה נפגש עם שר האוצר ועם מנכ"ל הביטוח הלאומי לציון העברת מענקי הסיוע ל-99.57% מילדי ישראל  ▪  "למעלה מארבעים אלף עצמאים קטנים קיבלו היום את הכסף לחשבון הבנק שלהם. זה יילך ויימשך - הביטוח הלאומי יעביר ליותר ויותר הורים, מבוגרים, מקבלי קצבאות, חיילים וחיילות משוחררים ולכל מי שהחלטנו את כל הכספים וכפל הקצבאות"

נתניהו, כ"ץ ושפיגלר בלשכת ראש הממשלה [צילום: חיים צח, לע"מ]
+מי יהיו הראשונים להתחסן נגד הקורונה
17:45 02/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

וושינגטון פוסט מדווח על דיונים במרכז לבקרת מחלות לצורך קביעת קבוצות הסיכון העיקריות, בתקווה שיהיה חיסון בחודשים הקרובים  ▪  לצד השיקולים המובנים מאליהם של חיוניות התפקיד ומידת החשיפה לסיכון, האווירה החברתית בארה"ב מחייבת להתחשב גם בשאלות של גזע ומוצא אתני

ההחלטה תהיה שנויה במחלוקת [צילום: האנס פניק, AP]
שאלה של הגדרות [צילום: האנס פניק, AP]
+"מבני ציבור - לתפילות הימים הנוראים"
16:55 02/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ח"כ בצלאל סמוטריץ' מבקש מהפרופסור רוני גמזו לקדם הוראת שעה שתחייב את הרשויות המקומיות להעמיד את המתנסים ויתר מבני הציבור שברשותן לצורך קיום התפילות, כדי לאפשר קיום של מניינים קטנים בהתאם להנחיות

מנייני חצרות. פחות אפשריים לתפילה ממושכת [צילום: עודד בלילטי/AP]
+גנץ אישר תוספת של 3,000 תקני מילואים למפקדת הקורונה
14:51 02/08/20  |  

לקראת הפעלתה של מפקדת הקורונה חתם שר הביטחון, בני גנץ, על צו המאפשר גיוס בצווי חירום של עד 3,000 אנשי מילואים, רובם אנשי פיקוד העורף, עד לתאריך 17.09.20. הגיוס יאפשר הקמת מערך תחקירים אפידמיולוגיים, מטה למפקדת הקורונה, תגבור נוסף למלוניות ולמערך ההסברה ברשויות המקומיות וחיזוק הנוכחות של קציני פיקוד העורף בערים הכתומות.

+הקורונה כמנוף להשלמת כינון החוקה הישראלית
14:35 02/08/20  |  עו"ד דויד סנדובסקי   |   לרשימה המלאה

זמן פרדיגמת הקורונה יוצר סיטואציה מהפכנית שמזרזת הליכים לבחירת "אסיפה מכוננת", כמו ב-1949 לשם איתחול ישראל מחדש על-ידי כינון חוקה ישראלית, שתתאים לזמננו  ▪  כך תהפוך אז הרפובליקה הישראלית השנייה לבת קיימא לטווח ארוך

הפגנות מתמשכות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+הפתרון להופעות במתחמי "דרייב אין": האזנה ממקלטי רדיו
14:03 02/08/20  |  מירב ארד

לבקשת קהילת האומנים, משרד התקשורת נתן פתרון שיאפשר מופעי תרבות במתחמי "דרייב אין" (חנה וצפה): האזנה ממקלטי הרדיו. "בימים אלו אשר אנו נתונים זו תקופה ממושכת במשבר ותעשיית הבידור הישראלית נדרשת להמציא את עצמה מחדש, פעלנו, שר התרבות ואני בהתאם לבקשת קהילת האומנים, על מנת לאפשר פתרון חלופי לקיום הופעות במסגרת מתחמי "דרייב אין", אשר יאפשרו לקהל הרחב לחזור וליהנות מצפייה בסרטים ואירועי תרבות וכך גם לסייע במאמץ להניע מחדש את גלגלי תעשיית התרבות הישראלית, מודה לשר התרבות על המתווה וההישג החשוב"מדברי שר התקשורת, חה"כ יועז הנדל

+התאוששות של המשק: רק בעוד 4 שנים
12:55 02/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

משרד האוצר פרסם תחזית כלכלית לשנים 2020-2023 ולפיה האבטלה צפויה לעמוד בסוף השנה על שיעור של בין 10% ל-15%  ▪  התוצר התכווץ ב-6.9% ברבעון הראשון והצפי הוא לפגיעה חמורה יותר ברבעון השני  ▪  "הניסיון מהעולם בעשורים האחרונים מלמד שבעקבות משברים כלכליים משמעותיים, עלולים לחלוף שנים רבות עד לחזרה לתעסוקה מלאה"

המצוקה הכלכלית כאן כדי להישאר [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ארה"ב זקוקה בדחיפות לסיוע ענק נוסף
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
עידן יוסף
המחאה התקיימה ללא עטיית מסכות או שמירה על מרחק    שיא במספר הנדבקים היומי בהודו, בפולין ובפיליפינים
עידן יוסף
הודיע כי הוא מרגיש טוב    שהה בכנסת בימים שני, שלישי ורביעי, ואף נשא נאום אחד במליאה    כפי הנראה נדבק ממנכ"ל משרדו    שלושה חברי כנסת נכנסו לבידוד
מירב ארד
הכנסות החברה צנחו ברבעון השני של השנה ב-82% והסתכמו ב-56 מיליון דולר. ההזמנות ברוטו ירדו בשיעור של 90%
שמעון שטיין
27 חברות האיחוד האירופי הצליחו להגיע להסכמה על תוכנית הסיוע ועל התקציב השבע-שנתי, אך במחיר של פשרות משמעותיות - כולל מול פולין והונגריה
מאיר אלרן, כרמית פדן
למרות רצונו הברור של הציבור ולמרות הנטייה הטבעית להטיל את ניהול המשבר על צה"ל, הדבר נוגד תפיסות יסוד בדבר מקומו של הצבא בחיים האזרחיים ועלול לגרום בעיות קשות במשבר הנוכחי    הדרך הנכונה היא לגייס את צה"ל למשימות נקודתיות, כמו למשל הבדיקות האפידמיולוגיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il