X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
אם הן לא עתרו...[צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]
...מה זה העסק שלהם? [צילום: הרשות השופטת]
בג"ץ ידון היום בהרכב הוועדה לבחירת שופטים

הדיון בעתירות צריך להימשך עשר דקות

החלטת הכנסת למנות שני נציגים של הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים, היא בעייתית - אך התערבות שיפוטית בה היא קשה לא פחות למעשה, בג"ץ כלל לא אמור לדון בעתירות הללו, כי איש מ-48 הח"כים של האופוזיציה - הנפגעים הישירים - לא עתר אבל שאלת זכות העמידה נשחקה מזמן, ואין סיכוי של ממש שתתעורר דווקא היום
▪  ▪  ▪

היום (יום ד', 12.8.20) בשעה 15:00 ייכנסו השופטים יצחק עמית, דפנה ברק-ארז וענת ברון לאולם ג' של בית המשפט העליון לדיון בשלוש עתירות בנושא הקרוב מאוד לליבם: הרכבה של הוועדה לבחירת שופטים. וליתר דיוק: מי יהיו נציגי הכנסת בוועדה. ועוד יותר ליתר דיוק: האם לקואליציה יהיו שני נציגים בוועדה, או שמא יש להעניק מקום אחד לאופוזיציה.
החוק מעניק לכנסת שני מקומות בין תשעת חברי הוועדה (לצד שני שרים, שלושה שופטים של בית המשפט העליון ושני נציגים של לשכת עורכי הדין). כפי שנקבע בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין כחול-לבן, הכנסת בחרה כנציגיה את צבי האוזר (דרך ארץ, מגוש כחול-לבן) ואסנת מארק (הליכוד). הקואליציה המקרטעת הזאת, שלפי כל הסימנים לא תוציא את ימיה, הצליחה לעמוד בסעיף הזה בהסכם - ובניגוד למקובל שנים רבות, נטלה לעצמה את שני הכסאות של הכנסת בוועדה. האם זה תקין?
בג"ץ כבר נדרש לסוגיה בימי הכנסת ה-20, אֵי אז לפני חמש שנים. רוברט אילטוב נבחר לוועדה כנציג האופוזיציה, אבל אז נכנסה ישראל ביתנו לקואליציה - ולאופוזיציה לא היה נציג. ההרכב בראשותו של ניל הנדל דחה את העתירה, אך הציע לכנסת לעגן בתקנונה את חלוקת שני המושבים בין הקואליציה לאופוזיציה. באופן בלתי מפתיע, זה לא קרה; ראיתם פעם פוליטיקאי שיוותר מרצונו על תפקיד, כוח והשפעה?
האמת צריכה להיאמר: הנוהג להעניק נציג לאופוזיציה - כשמו כן הוא: נוהג. הוא אינו מעוגן במקום כלשהו, כאמור לא בתקנון הכנסת ובוודאי שלא בחוק. היו שנים בהן לא הייתה לאופוזיציה נציגות בוועדה ושני המקומות היו בידי הקואליציה. עם זאת, בעשורים האחרונים - למעט אותה אפיזודה של אילטוב - הנוהג הזה הופעל הלכה למעשה. יש בו היגיון רב: לקואליציה ממילא יש שלושה נציגים (כולל שני השרים), ונציגות של האופוזיציה חיונית כדי למנוע פוליטיזציה גמורה של בחירת השופטים. אם כל ארבעת הפוליטיקאים הם חברי הקואליציה, די להם בעוד קול אחד - מן הסתם של אחד מנציגי הלשכה - כדי למנות שופטים (למעט לבית המשפט העליון, בו צריך שישה קולות). ומאחר שגם לשכת עורכי הדין היא גוף פוליטי-למחצה, הרי שקיימת סכנה אמיתית של מינוי שופטים משיקולים פוליטיים מובהקים.
בהקשר של הכנסת ה-23 והממשלה ה-35, הדברים בוטים עוד יותר. ההסכם בין בנימין נתניהו לבני גנץ מעניק להם שליטה חסרת תקדים על הכנסת, כולל נטילת ראשות כל הוועדות (למעט הוועדה לביקורת המדינה והוועדה למעמד האישה). תפיסת שני המקומות בוועדה לבחירת שופטים היא חלק מאותה רמיסה גסה של הרשות המחוקקת בידי הרשות המבצעת. ותראו גם מי נבחר. האחד הוא צבי האוזר, אחד משני הח"כים שערקו מסיעתו של משה יעלון ברשימת כחול-לבן, ואשר בתמורה קיבלו גם את ראשות ועדת החוץ והביטחון (האוזר) ותיק התקשורת (יועז הנדל). השנייה היא אסנת מארק, שנכנסה לכנסת רק בזכות החוק הנורבגי, ואשר היא ידו הארוכה בוועדה של הנאשם בנימין נתניהו. לא בדיוק מי שהיינו רוצים לראות בוחרים את שופטי ישראל.
אלא שגם התערבות של בג"ץ בהחלטה זו היא קשה מאוד. ראשית, משום שכאמור אין שום נוהל רשמי המחייב זאת ויש תקדימים להעדר ייצוג לאופוזיציה. שנית, וזה העיקר: מדובר בהתערבות בליבת עבודת הכנסת ובליבת השיקולים הפוליטיים של חבריה - דהיינו, ביטול החלטת הרוב של נבחרי הציבור, ועוד בנושא הנוגע במישרין למערכת המשפט. ביטול חוקים הוא נדיר מאוד (בניגוד למה שטוענים לפעמים), ואילו התערבות בעבודת הכנסת היא נדירה עוד יותר. לכן, על פניו, ההכרעה בעתירות הללו היא משימה מורכבת במיוחד.
אבל למעשה, בג"ץ בכלל לא אמור לדון בהן. כל העסק צריך להסתיים בתוך עשר דקות. ומדוע? משום שלאיש מן העותרים אין זכות עמידה. העתירות הוגשו בידי משמר הדמוקרטיה הישראלית, התנועה לאיכות השלטון ועו"ד משה שפירא. מי לא עתר? - 48 חברי הכנסת של האופוזיציה, שהם הנפגעים הישירים מן ההחלטה. במיוחד בולטת העובדה, שאיילת שקד וקארין אלהרר - שהיו נציגות האופוזיציה בהתמודדות על החברות בוועדה ולא נבחרו - לא פנו לבג"ץ.
כלל יסוד הוא, שבג"ץ אינו נזקק לעתירות המוגשות בידי עותר ציבורי, במקום בו יש נפגע ישיר שאינו עותר. ההיגיון ברור: אם הנפגע הישיר אינו מבקש את סיועו של בית המשפט - אי-אפשר לכפות עליו לקבל אותו. בהקשר זה מזכירים לעיתים את ביטויו של שלמה המלך: "מתעבר על ריב לא לו". לפי הכלל הזה אמורים עמית, ברק-ארז וברון לומר לעותרים: עם כל הכבוד, אנחנו לא אמורים לשמוע אתכם. יש 48 נפגעים מההחלטה שאותה אתם תוקפים - והם לא כאן. יש שתי נפגעות מובהקות, שהתמודדו נגד ההחלטה הזאת - והן לא כאן. לפיכך, גם אתם לא אמורים להיות כאן.
אבל דומה שלא נסתכן יותר מדי אם נאמר, שאין סיכוי שזה מה שיקרה היום ב-15:00. גבולות זכות העמידה נפרצו מזמן והשאלה האם היא קיימת - כמעט ואינה עולה על סדר היום. השופטים נעם סולברג, יוסף אלרון ואלכס שטיין מזכירים אותה מדי פעם, אך הם במיעוט. ניתן להניח שיש עוד כמה שופטים שחושבים כמותם - אולי יעל וילנר ודוד מינץ - אך כאמור, רוב שופטי העליון מתייחסים לזכות העמידה של עותר ציבורי כמובנת מאליה. זה לא שהם חולקים על הפסיקה שהזכרנו - איש אינו חולק עליה; הם פשוט לא מיישמים אותה.
פסקת ההתגברות שהציעה שקד בשבוע שעבר כללה גם את הגבלת זכות העמידה של עותרים ציבוריים. לא צריך למנוע אותה לחלוטין, משום שיש מקרים בהם באמת הנפגע הוא הציבור בכללותו ולא מישהו ספציפי. אבל בהחלט יש מקום לקבוע בחוק, בצורה חד-משמעית וללא יוצאי דופן, שלא תישמע עתירתו של עותר ציבורי במקום בו יש נפגעים ישירים שאינם עותרים בעצמם. במצב הנוכחי, כמעט כל אחד יכול להפוך את בג"ץ לזירה לקידום האג'נדות שלו. הדיון של היום הוא דוגמה מובהקת למצב פסול זה.

תאריך:  12/08/2020   |   עודכן:  12/08/2020
+ברק-ארז: שאלת הסעד מאוד מטרידה אותי
18:31 12/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

עמית, ברק-ארז וברון רומזים שההכרעה בעתירות תהיה על-פי שתי נקודות מרכזיות: האם קיים נוהג חוקתי לפיו אחד הנציגים הוא איש אופוזיציה, ואם כן - האם וכיצד ניתן לאכוף אותו בפועל  ▪  מסבירים שיש לקבוע מבחינה עובדתית שקיים נוהג שכזה, ולאחר מכן - קיימת שאלה מעשית כיצד לאכוף אותו על הכנסת

מארק. העותרים מבקשים להחליף אותה
ברק-ארז. טוב שתהיה נציגות [צילום: הרשות השופטת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אילנה סקר / Ilana Seker  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אליקים רובינשטיין / Elyakim Rubinstein  אלכס שטיין  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסנת מארק  אסף זמיר / Asaf Zamir  אסתר חיות / Esther Hayut  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דוד מינץ / David Mintz  דורית ביניש / Dorit Beinisch  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חאלד זועבי / Khaled Zoabi  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוסף אלרון  יועז הנדל / Yoaz  Hendel  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעל וילנר  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק עמית / Issac Amit  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל ביתנו  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרים נאור / Miriam Naor  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  נורית קורן / Nurit Koren  ניל הנדל / Neal Hendel  ניסים ואטורי  נעם סולברג / Noam Sohlberg  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  ענת ברון / Anat Baron  צביקה (צבי) האוזר / Zvika Hauser  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רוברט אילטוב / Robert Ilatov  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדיון בעתירות צריך להימשך עשר דקות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הרי ברור מה תחליטו
חבל על 10דקות  |  12/08/20 09:23
2
שופטים חוצפנים מלכי הארץ
מטריקס  |  12/08/20 09:31
3
עצם הדיון הוא ניגוד עניינים מו ל"ת
יאקי  |  17/08/20 17:38
4
אם ניגוד עניינים היה מחלה
עובד 1  |  19/08/20 13:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
נעאמנה יבוא במקומו של חאלד זועבי ויכהן לצידה של אילנה סקר כאחד משני נציגי הלשכה בוועדה    גבר על דורון ברזילי ויצחק גורדון
איתמר לוין
האוזר קיבל 67 קולות ומארק קיבלה 56; גברו על קארין אלהרר ואיילת שקד    מארק מקורבת לבני הזוג נתניהו והאוזר היה מזכיר ממשלתו    סיעות באופוזיציה צפויות לעתור לבג"ץ נגד הפרת הנוהג ולפיו אחד מנציגי הכנסת בוועדה הוא איש האופוזיציה    ישראל אייכלר ומרב מיכאלי יכהנו בוועדה לבחירת דיינים
איתמר לוין
ההסכם הקואליציוני אמור להבטיח את בחירתם של אסנת מארק וצבי האוזר, המקורבים לנתניהו - אך גם שקד ואלהרר מתמודדות בהצבעה החשאית    היחסים המעורערים בין הליכוד לכחול-לבן עשויים לפעול לטובת שקד
פרופ' דורון מנשה, אייל גרונר
יש מקום להביא בחשבון תפיסות עולם שמרניות או ליברליות של מועמדים לשיפוט, במיוחד כאשר מדובר במי שמיועד לבית המשפט העליון    שיקול פסול יהיה הזדהות אידיאולוגית עם מפלגה ספציפית
איתמר לוין
למרות הרוב השמרני בבית המשפט העליון בוושינגטון, ניתנו השבוע שני פסקי דין פרו-ליברליים: הבטחת זכויות תעסוקה של להט"בים ומניעת גירוש ילדיהם של מסתננים    למי שמפנטז על העתקת שיטת המינויים האמריקנית אלינו, כדאי לדעת כמה עובדות היסטוריות - וגם לזכור שהוא לא יהיה לעולם בשלטון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il