X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל פותח את הדלת לחזרתו לשטחים של מוחמד דחלאן והתמודדותו על תפקיד יו"ר הרש"פ הברית הפוליטית בין דחלאן לחמאס הסתיימה, הוא הקים מאחזי כוח בשטחי הגדה וממתין לעיתוי הנכון לחזור לרמאללה
▪  ▪  ▪
מוחמד דחלאן [צילום: מיכל פתאל/פלאש 90]

ברצועת עזה ובגדה מכנים את בכיר פתח מוחמד דחלאן במילים "עוף החול הפלשתיני". בכל פעם שמספידים אותו הוא צץ לפתע ומפתיע את כולם. דחלאן היה במשך שנים רבות בן הטיפוחים של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס אך בסופו של דבר הוא הרחיק אותו ב-2011 מתנועת פתח, בגלל שהוא הסתכסך עם שני בניו, והאשים אותו במעשי שחיתות וחתירה תחתיו. עכשיו חוזר דחלאן מחדש לזירה הפלשתינית בזכות הסכם הנורמליזציה של איחוד האמירויות עם ישראל, דחלאן הינו היועץ המיוחד של השיח' מוחמד בן זאיד, יורש העצר של אבו דאבי, והיה מעורב ברקיחת ההסכם עם ישראל.
אתר "דאר אל-חיאת" דיווח ב-13 באוגוסט מפי גורמים אמריקנים יודעי דבר כי ההסכם המשולש בין ארה"ב לאיחוד האמירויות וישראל קובע שבכיר פתח מוחמד דחלאן יוכל לחזור לרש"פ בתוקף "היותו אישיות מרכזית שיכולה להחיות את תהליך השלום וכי יש לו תפקיד חשוב בשלב הבא", בכך נפתחת דרכו של מוחמד דחלאן, מבחינת ארה"ב וישראל, להשתתף בקרב הירושה על תפקיד יו"ר רש"פ לאחר ירידתו של מחמוד עבאס מן הבימה הפוליטית.
בסוף השבוע פירסם "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פתח, שבראשו עומד מוחמד דחלאן, הודעת תמיכה בהסכם הנורמליזציה הנוגדת את הודעת הרש"פ שתיארה אותו כ"בגידה ותקיעת סכין בגב הפלשתינים".
הסכסוך עם חמאס
בשבועות האחרונים חל קרע בין מוחמד דחלאן לבין תנועת חמאס ברצועת עזה. על-פי דיווחים של גורמי חמאס ברצועת עזה, הרומן הפוליטי בין בכיר פתח מוחמד דחלאן לבין הנהגת חמאס הסתיים לאחר שנמשך 3 שנים. בחמאס אומרים כי מוחמד דחלאן היה אחראי למתקפה התקשורתית האחרונה על הזרוע הצבאית של התנועה, באמצעות סוכנות הידיעות "אמד" וערוצי הטלוויזיה הסעודים אל-ערביה ואלחדת', שהפיצו פייק ניוז כי מפקד הקומנדו הימי של חמאס ערק לישראל וכי בצמרת הזרוע הצבאית נעצרו משתפי פעולה עם ישראל, חמאס הכחישה את הידיעות האלה מכל וכל. היו עוד כמה סיבות לסיום הרומן הפוליטי של מוחמד דחלאן עם הנהגת חמאס.
א. מעורבות גוברת של טורקיה וקטר בנעשה ברצועת עזה. מוחמד דחלאן נחשב לאויב מר של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית שההנהגות הפוליטיות של טורקיה וקטר משתייכות אליה.
ב. התקרבות בין פתח לחמאס, מוחמד דחלאן הינו אויב פוליטי מר של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.
ג. הנהגת חמאס סירבה להעניק לזרם שבראשו עומד מוחמד דחלאן, הנקרא "הזרם הרפורמיסטי" בתנועת פתח, מעמד פוליטי כמו לשאר הפלגים ברצועה ולשלב נציגים שלו במטה הפעולה של פרויקט "צעדות השיבה".
בחמאס טענו כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, שהינו גם יו"ר פתח, טען שדחלאן גורש מתנועת פתח ואיננו יותר חלק ממנה. על-פי גורמים בפתח, מוחמד דחלאן זעם והרגיש נבגד ומנוצל, הוא חש כי הנהגת חמאס התקרבה אליו בזמנו רק כדי להינות מהכסף הרב שברשותו ומקשריו הטובים עם הנשיא המצרי א-סיסי.
לפני כ-3 שנים חתם מוחמד דחלאן בקהיר, בחסות מצרית, על שורה של הבנות לשיתוף פעולה פוליטי וכלכלי בינו לבין יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועת עזה. ההבנות לא יצאו בסופו של דבר אל הפועל בגלל התנגדותה של הרש"פ וחידוש שיחות הפיוס בינה לבין תנועת חמאס.
חמאס הבינה שברית פוליטית עם מוחמד דחלאן, יריבו המר של מחמוד עבאס, תשרת את האינטרסים שלה כדי לנגח את יו"ר הרש"פ ולהראות לציבור הפלשתיני כי ניתן להתפייס עם תנועת פתח, וכי הבעיה המונעת פיוס לאומי היא אישיותו של עבאס. בנוסף לכך, לדחלאן יש יחסים הדוקים מתקופת ילדותו ובחרותו עם סינוואר ועם מוחמד דף, המפקד הצבאי העליון של חמאס אשר סייעו לו להתקרב מחדש לתנועה ולקבור את משקעי העבר.
דחלאן, שהפך לאיש עסקים בינלאומי ואמיד מאוד, השכיל להזרים בשנים האחרונות כסף רב לפרויקטים של צדקה ברצועת עזה בתיאום עם תנועת חמאס, דבר שחיזק את קשריו עם התנועה ושיפר את מעמדו החברתי והפוליטי בקרב תושבי הרצועה.
חששות בצמרת פתח
באחרונה הודיע דחלאן כי בכוונתו להשתתף בבחירות הפלשתיניות לפרלמנט ולנשיאות. הוא זוכה לפופולריות גדולה ברצועת עזה והקים ברית פוליטית עם בכיר פתח מרוואן ברגותי המרצה עונש של 5 מאסרי עולם בכלא הישראלי. דחלאן הצליח להקים בשנים האחרונות, בזכות הונו הרב, מאחזי כוח במחנות הפליטים בגדה שמצוידים בנשק, כדי שיוכל לשוב ולפעול גם בתחומי הגדה ללא חשש מבכירי תנועת פתח הנאמנים לעבאס.
הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל הכניס ללחץ גדול את צמרת פתח המתמודדת בקרב הירושה. מוחמד דחלאן משמש כיועצו המיוחד של יורש העצר מוחמד בן זאיד והוא דאג גם לעתידו הפוליטי במסגרת ההסכם ויישר את ההדורים בין דחלאן לישראל וארה"ב. על-פי גורמים במפרץ, מוחמד דחלאן ביקר באחרונה בחשאי בישראל ביחד עם טחנון אבו זאיד, היועץ לביטחון לאומי של איחוד האמירויות, הם נפגשו עם ראש המוסד יוסי כהן ובכירים ישראלים נוספים ודנו בפרטי הסכם הנורמליזציה המתגבש.
אתר "דאר אל-חיאת" מסר ב-15 באוגוסט כי מוחמד דחלאן נפגש במהלך ביקור חשאי בחודש יוני בירושלים עם פעילים של תנועת פתח, אקדמאים וחברי פרלמנט פלשתינים והבטיח להם להילחם בשחיתות של הרש"פ, הוא מתח ביקורת קשה על ההנהגה הפלשתיני בראשות מחמוד עבאס ושיבח את התפקיד של איחוד האמירויות באזור.
דחלאן יוכל לחזור לשטחים ולהתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ. הוא יצטרך לפלס את דרכו, ברגע המתאים כשיתקרב מועד הפרישה של מחמוד עבאס, אל הוועדה המרכזית של פתח, להשתלב בה מחדש ולתפוס את ההנהגה בסיוע תומכיו שמרוואן ברגותי האסור בכלא הישראלי, מקורביו של דחלאן טוענים כי יש עוד חברים בוועדה המרכזית של פתח שנאמנים לו וחוששים מהאפשרות שמזכ"ל פתח ג'בריל רג'וב ישתלט על תנועת פתח והנהגת הרש"פ.
מוחמד דחלאן נהנה מתמיכתן של מצרים, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין, תמיכה אמריקנית וישראלית בו מחזקת את סיכוייו להפוך ליו"ר הרש"פ הבא, אולם, מחמוד עבאס איננו ממהר לפרוש, גורמים בכירים בפתח אומרים כי יו"ר הרש"פ נחוש להילחם בכל כוחו נגד חזרתו של דחלאן לשטחים וכי מדובר ב"סוכן אמריקני-ישראלי-אמירויותי" שגורש מתנועת פתח בגלל שחיתות.
הלכי הרוח בשטחי הגדה הם שהסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לישראל הוא תוצאה של כישלון גדול של האסטרטגיה של ההנהגה הפלשתינית בראשות מחמוד עבאס וכי הגיע העת שהוא יסיים את תפקידו. הרש"פ זקוקה לשיקום מהיר של מעמדה האזורי והבינלאומי, הפלשתינים זקוקים להנהגה צעירה, פרגמטית ונמרצת שיכולה להביא להם הישגים מדיניים. קרב הירושה עלול להיות אלים ואכזרי ועכשיו נוסף אליו שחקן חדש-ישן ששמו מוחמד דחלאן שנחוש לנצח בו.

תאריך:  16/08/2020   |   עודכן:  16/08/2020
+ההזדמנות לנטרל את כוחו של חיזבאללה
12:15 16/08/20  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

ארה"ב, צרפת וסעודיה מנסות לנצל את אסון הפיצוץ בנמל ביירות כדי לנטרל את כוחו של חיזבאללה בלבנון ולהקים ממשלה שתוציא את לבנון מהמשבר הכלכלי  ▪  חיזבאללה תומך בהקמת ממשלה מהר ככל האפשר אך נחוש שלא לוותר על כוחו הפוליטי והנשק שברשותו, המאבק בעיצומו

הפגנות בלבנון [צילום: בילאל חוסיין, AP]
+העולם השתגע
09:47 16/08/20  |  דוד ארגז   |   לרשימה המלאה

את ההוכחה הסופית שהעולם השתגע סיפק ראש ממשלתנו בנימין (ביבי) נתניהו, כשהכריז על הסכם השלום המתגבש עם ה"מפרציות". אם פרס לימד אותנו שפוליטיקה היא אומנות האפשר בא ביבי והראה לנו שפוליטיקה היא אומנות הבלתי אפשרי

נתניהו. לא נראה כל כך טוב [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
ארה"ב, צרפת וסעודיה מנסות לנצל את אסון הפיצוץ בנמל ביירות כדי לנטרל את כוחו של חיזבאללה בלבנון ולהקים ממשלה שתוציא את לבנון מהמשבר הכלכלי    חיזבאללה תומך בהקמת ממשלה מהר ככל האפשר אך נחוש שלא לוותר על כוחו הפוליטי והנשק שברשותו, המאבק בעיצומו
דוד ארגז
את ההוכחה הסופית שהעולם השתגע סיפק ראש ממשלתנו בנימין (ביבי) נתניהו, כשהכריז על הסכם השלום המתגבש עם ה"מפרציות". אם פרס לימד אותנו שפוליטיקה היא אומנות האפשר בא ביבי והראה לנו שפוליטיקה היא אומנות הבלתי אפשרי
ארי בוסל
ערביי המפרץ משקשקים מפחד מאירן, ואין ספק שהמהלך של השלום הנרקם נועד לשלוח מסר ברור לאירן: את מנסה להשמיד את ישראל, ישראל מגיעה אליך וכבר ניצבת על גבולותיך
עודד ערן
ירדן התמודדה בצורה טובה עם הקורונה, גם מבחינה בריאותית וגם מבחינה כלכלית    אפשרות הסיפוח ביהודה ושומרון ירדה מעל הפרק - עוד בשורות טובות לממלכה    אז מדוע פועל המשטר נגד מתנגדיו ערב הבחירות לפרלמנט?
עמוס גלבוע
ביסוד כל צרות לבנון עומד משטר העדות בלבנון עליו הוסכם ב-1943    כוונת המפגינים כיום בבירות היא לבטל משטר זה    הם לא יצליחו, בראש ובראשונה כי חיזבאללה, שמאחוריו אירן, מתנגד לכך    יהיה הרבה רעש וממשלה חדשה, ועולם העדות הרקוב בלבנון ימשיך להתקיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il