X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
הקשר בין ההפגנות וכיכר פריז לבין הקורונה ואומן

חוסר סדר, תוהו ובוהו, הפקרות

אלו הן ההגדרות של אברהם אבן-שושן ואיתן אבניאון למילה "אנרכיה" שניהם משתמשים גם בביטוי המקראי "איש הישר בעיניו יעשה", ואבניאון מוסיף: "העדר שלטון וסדרים חברתיים במדינה, הנגרם בדרך כלל בזמן מהפכה מדינית ושינוי משטר" נשמע מוכר? בצדק: אנחנו עמוק בתוך זה והמצב רק ילך ויחמיר
▪  ▪  ▪
פרחחים מצד אחד, בריונים מצד שני [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

1. מה שהתחולל אמש (מוצ"ש, 22.8.20) בהפגנות נגד בנימין נתניהו בירושלים היה אנרכיה. אין מילה אחרת. המשטרה קבעה היכן ומתי מותר להפגין, והמתפרעים - כן, זו ההגדרה הנכונה - החליטו שהם עושים מה שבא להם. המשטרה נכנעה להם חלקית ואפשרה להם להפגין בניגוד לחוק, אבל אחר כך היו להם טענות שהיא השתמשה בכוח כדי לפזר אותם. שלא לדבר על ההפקרות המוחלטת בנוגע למגבלות הקורונה.
הפגנה היא זכות יסוד במשטר דמוקרטי, וכמו כל זכות יסוד - יש לאזן אותה מול ערכים לא פחות חשובים: פגיעה בסדר הציבורי, סכנה לשלום הציבור, השלווה והפרטיות של השכנים. רק בשבוע שעבר דחה בג"ץ עתירה של 61 מדיירי אזור מעון רה"מ נגד ההפגנות, והדגיש את חובתם לציית להנחיות המשטרה ולמגבלות הקבועות בחוק. התנועה לאיכות השלטון ומשמר הדמוקרטיה - שני הארגונים העיקריים העומדים מאחורי ההפגנות - התחייבו לציית. מה שהתרחש אמש מלמד על אחת משתיים: או שההתחייבות לא הייתה שווה כלום, או שיש שם פרחחים בלתי ניתנים לריסון. אני נוטה לאפשרות השנייה.
2. המשטרה היא האשמה מספר אחת באנרכיה הזאת. ברגע בו היא החליטה לאכוף את החוק על-פי שיקולים של יחצ"נות, הכיוון היה ברור. כאשר המשטרה לא פינתה נכים שחסמו מסילות וצמתים, היא איבדה את הלגיטימיות של פינוי מפגינים אחרים. ואכן, עד מהרה נחסם שוב ושוב צומת עזריאלי: בידי עובדות סוציאליות ונשים מוכות ואתיופים ומי לא.
המשטרה יודעת היטב לפנות בכוח חרדים מכיכר השבת, למרות שבסופו של דבר הם מפריעים בעיקר לעצמם, כי זה מצטלם טוב ומתקבל בברכה בעיני רוב התקשורת. אבל מי שמונעים בצורה בלתי חוקית את התנועה באחד הצמתים המרכזיים במדינה (המוביל בין היתר לבית החולים איכילוב) - בהם לא נוגעים, כי זה לא יהיה פופולרי. כאשר מאפשרים לקבוצה מסוימת להפגין בצורה בלתי חוקית, נוצרה בעיה קשה למנוע זאת מקבוצה אחרת: אכיפה בררנית. אין פלא, אפוא, שהמשטרה מודיעה כמעט מדי יום על חסימה של צומת או כביש ועל כך שהיא "מכוונת את הנהגים לדרכים חלופיות". היא לא מפנה את פורעי החוק, אלא מזיזה את שומרי החוק. טירוף מערכות מוחלט.
לזה יש להוסיף את האלימות המשטרתית. יש לנו הרבה יותר מדי שוטרים אלימים, שקרנים ואפילו עבריינים; יש לנו פרקליטות שמעניקה גיבוי לשוטרים הללו, גם במחיר של הטעיית בתי המשפט; יש לנו מחלקה לחקירות שוטרים שהיא קודם כל מגרסה אחת גדולה לתלונות נגדם; ויש לנו בית דין משמעתי משטרתי שמטיל קנסות של כמה אלפי שקלים על עבירות פליליות. אז מה הפלא, שהנטייה האינסטינקטיבית היא לחשוד בהודעות המשטרה על "הפעלת כוח סביר" - גם כאשר היא אכן פעלה בצורה ראויה מול מתפרעים.
3. כאן נכנסת לתמונה מגיפת הקורונה. גם בהקשר זה הרושם הברור מפעילות המשטרה הוא של שיקולי יחצ"נות הגוברים על הצרכים האמיתיים. שני חרדים המשדרים תפילת חג מופתעים בידי שוטרים המשתלשלים מגג הבית למרפסת דירתם כדי להפסיק בכוח את התפילה. מתקהלים בגלידריות ובקיוסקים ברחוב דיזנגוף באותם ימים ממש - הללו לא רואים אפילו את צילו של שוטר אחד. בכניסה לערים ולשכונות חרדיות יש מחסומים של המשטרה (ושולחים את צה"ל לתגבר אותה). בחופים מצטופפים מאות בני אדם ואין פוצה פה ומצפצף.
גם כאשר המשטרה פועלת, היא מפגינה חוסר אונים שהפך לאין-אונות. היא התגאתה בכך שנערכה מראש לקראת דרבי הכדורגל באצטדיון בלומפילד - ולמרות זאת הגיעו למקום מאות פרחחים (המכונים משום מה "אוהדים"); במקום לפזר אותם, המשטרה רשמה להם דוחות על אי-עטיית מסיכות. בהקשר הזה, המשטרה דווקא שוויונית לגמרי: בדיוק אותו דבר היה בחתונה השערורייתית של בעלז. המשטרה ידעה מראש, אך לא מנעה את הגעת הפרחחים (המכונים משום מה "חסידים"); ובמקום לפזר אותם, היא רשמה ארבעה דוחות למארגנים. תארו לעצמכם ששוטר יגלה מכונית יורדת בהר הקסטל בלא בלמים, ירשום לנהג דוח ויאפשר לו להמשיך בדרכו; זה בדיוק אותו הדבר.
4. במבט רחב יותר, האחריות מוטלת במידה רבה על הדרג הפוליטי - משני הצדדים. אי-אפשר לדבר על שיח ציבורי, כי הן הימין והן השמאל מוכנים לשמוע רק את עצמם. הן הימין והן השמאל כופרים בעצם הלגיטימיות של הבעת דעה הפוכה משלהם. זה התחיל דווקא במחנה המכנה את עצמו "ליברלי", הסותם באופן קבוע את פיותיהם של מי שמביעים דעות שמרניות; נסו להגיד בקול רם משהו נגד זכויות להט"בים ותראו כיצד יתנפלו עליכם בחרפות וגידופים. ואילו בימין התפיסה כיום היא, שאסור להגיד מילה נגד בנימין נתניהו, ושאם איש ימין אומר אותה - אזי הוא או בוגד או מסתנן.
במחנה השמאל קובעים שנתניהו איננו ראש ממשלה לגיטימי, ובמחנה הימין קובעים שההליכים הפליליים נגדו אינם לגיטימיים. במחנה השמאל כופרים בתוצאות הבחירות, ובמחנה הימין כופרים בזכות להפגין למרות תוצאות הבחירות. במחנה השמאל דורשים שכתב אישום יהווה גם גזר דין, ובמחנה הימין מהלכים אימים על רשויות האכיפה ובתי המשפט. איש אינו מנסה אפילו להגיד לעמיתיו למחנה: חבר'ה, תירגעו. החיים אינם שחור-לבן, גם לצד השני מותר לדבר. יש לנו רק מדינה אחת וכולנו חייבים לחיות בה ביחד, ויש אתגרים ואיומים שרק בכוחות משותפים נוכל להתמודד איתם ולנצח אותם.
5. הדרג הפוליטי כמובן מחמיר עוד יותר את המצב. בנימין נתניהו, בני ביתו, מקורביו ומלחכי פנכתו מחרפים ומגדפים את מתנגדיהם בכלל ואת המפגינים בפרט. יאיר לפיד, משה יעלון, אהוד ברק ועמיתיהם קוראים להפגין בכל הכוח, ולא אומרים אפילו חצי מילה על החובה לעשות זאת אך ורק במסגרת החוק והנחיות המשטרה. יעקב ליצמן ואריה דרעי מבקשים לאפשר לרבבות תמהונים לנסוע לעיר אומן, למרות הסכנה הברורה לציבור כולו, משום שהם מעדיפים להיכנע ללחצים פופוליסטיים מאשר לעמוד על משמר החוק והבריאות. אתם יודעים איך קוראים לכל זה במילה אחת? אנרכיה.
האנרכיה הזאת תימשך ותחמיר כל עוד גורמי היסוד שלה יתקיימו: זלזול בסיסי בחוק, בוז תהומי לדעותיו של האחר, משטרה חובבנית מצד אחד ובריונית מצד שני, פוליטיקאים מסיתים ומתסיסים. אנחנו קרובים מאוד לאלימות פיזית - לא רק של אזרחים נגד שוטרים, שזה חמור מאוד, אלא גם של אזרחים נגד אזרחים, שזה חמור ביותר. ואין בסביבה שום מבוגר אחראי שימנע זאת.

תאריך:  23/08/2020   |   עודכן:  23/08/2020
+ועדת הכספים מכינה לקריאה שנייה ושלישית את דחיית התקציב
22:15 23/08/20  |  עידן יוסף

ועדת כספים מקיימת ישיבה לילית להכנה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ צבי האוזר לדחיית מועד אישור התקציב. בישיבה נוכח שר האוצר ישראל כ"ץ.

+ניסנקורן: המסע המתוזמן של הסתה ושקרים לא ירתיע אותי
22:07 23/08/20  |  עידן יוסף

שר המשפטים אבי ניסנקורן הגיב לדברי נתניהו נגדו: "נתניהו, התבלבלת. המסע המתוזמן של הסתה ושקרים לא ירתיע אותי. אני אמשיך לשמור על שלטון החוק ועל הדמוקרטיה הישראלית. אם מישהו שם צריך עוד תזכורת: אני עובד אצל אזרחי ישראל, לא עבור אף אחד אחר".
ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) תקף את ניסנקורן: "שר המשפטים חושב שהציבור מטומטם ולא רואה איך צעד אחר צעד מרגע שנכנסו לממשלה, כל מה שהם עשו זה לבצר את עצמם מול זרועה של מערכת האכיפה והמשפט, במסווה של ביצור הדמוקרטיה. הקומבינות עם מנדלבליט לא יעזרו. לא לאבי, לא לגבי ולא לעוד כמה. סוף האמת להתגלות".

+נתניהו: החלטתי לקבל פשרת האוזר
20:37 23/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

"זה הזמן לאחדות וזה לא הזמן לבחירות וצריך להפסיק עם הממשלה בתוך הממשלה"  ▪  ההצהרה מתייחסת לנושא הקורונה ולנושא האפשרות להקדמת הבחירות  ▪  המו"מ בין המפלגות נסוג אחור  ▪  בליכוד הודיעו על עוצר ראיונות

נתניהו. הצהרה לאומה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+משבר במו"מ: הליכוד מפר את כל ההבנות בהסכם הקואליציוני
19:53 23/08/20  |  איציק וולף

מפלגת כחול לבן זועמת על מפלגת הליכוד במה שנראה כמשבר משמעותי במגעים בין המפלגות בנושא תקציב המדינה שאמור להיות מאושר עד מחר בחצות. גורמים בכחול לבן טענו כי הליכוד מפר את כל ההבנות שבהסכם הקואליציוני.

+חובת פרסום דוח שנתי המפרט את פערי השכר בארגון
15:52 23/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

הצעת החוק קובעת, בין היתר, כי מעסיק המעסיק יותר מ-518 עובדים, יאסוף נתונים ויערוך אחת לשנה דין וחשבון פנימי, בו יפורט השכר הממוצע של עובדות ועובדים, תוך פירוט פערי השכר הממוצע הקיימים בין גברים לנשים בכל חתך עובדים במקום העבודה

ועדת העבודה, הרווחה והבריאות [צילום: דוברות הכנסת]
+דיון ועדת הכספים נעצר, וימשך לצורך הצבעות בשעה 21:00
15:48 23/08/20  |  מירב ארד

הדיון בוועדת הכספים נעצר, וימשך לצורך הצבעות, בכפוף להסכמות, בשעה 21:00. מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס: "נתכנס שוב, עפ"י בקשת יו"ר הכנסת להצבעות בשעה תשע, היה וכחול לבן והליכוד יגיעו להסכמות, נגיע להצבעות על החוק שהצענו כאן. היה ולא יגיעו כחול לבן והליכוד להסכמות, יכול להיות שנבשר לעם ישראל על בחירות. אני מבקש מהחשב הכללי והייעוץ המשפטי לוועדה - אנחנו לא מוכנים לקבל את המצב, שכרגע אחרי הצבעה על החוק הזה, אנחנו עד ה-3 לדצמבר ללא תקציב. אנחנו זקוקים לפתרון. אנחנו דורשים שב-3 חודשים האלה תהייה התנהלות במינימום סבירה כמו ב-2019. תמצאו פתרון משפטי, קחו בחשבון שיכול לקרות שלא יהיה תקציב למדינה בתקופה הזו".

+הדיון בוועדת הכספים נדחה
14:38 23/08/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

ח"כ פינדרוס נעל את הישיבה ואמר: "היה וכחול לבן והליכוד יגיעו להסכמות, נגיע להצבעות על החוק שהצענו כאן. היה ולא יגיעו כחול לבן והליכוד להסכמות - יכול להיות שנבשר לעם ישראל על בחירות"

ועדת הכספים [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]
+החרדים: תומכים בחוק האוזר לדחיית פיזור הכנסת
09:43 23/08/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

מפלגות ש"ס ויהדות התורה הודיעו כי יתמכו בהצעת הפשרה שמתגבשת בין הליכוד וכחול-לבן, על-פי חוק האוזר לדחייה של פיזור הכנסת, בסיכום על תקציב מאושר וחוק הסדרים בתוך תקופת הזמן שתסוכם בין הצדדים  ▪  "עד אז יפעלו על-פי 1/12 של תקציב 2019 בתוספת אחוזית"

דרעי וליצמן. תמיכה בחוק האוזר [צילום: נתי שוחט / פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חוסר סדר, תוהו ובוהו, הפקרות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מרוויח לא להקליק על כותב שינאה ל"ת
יאקי  |  23/08/20 08:43
2
אתמר, בהחלט מעניין, התעלמת מ..
ד"ר משה פרץ  |  23/08/20 08:54
 
- האם קטינים המניפים דגל שחור
סניל  |  23/08/20 13:26
3
מרוויח לא להקליק על כותב שינאה ל"ת
בכיכר  |  23/08/20 08:57
4
אומן - לא, הפגנות - כן??!!! ל"ת
דניאל פריידנברג  |  23/08/20 09:13
5
מי תורם לאנרכיה?
יאיר ל  |  23/08/20 10:02
6
משטרת ביביקטטור הרס הדמוקרטיה
הזוג והצאצא אסון   |  23/08/20 10:04
7
מרוויח לא להקליק על כותב שינאה ל"ת
החוקר  |  23/08/20 12:04
8
איך חוקר שואה לא יצא נגד יעלון ל"ת
יאקי  |  26/08/20 13:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
את ההצעה העלה צבי האוזר, לשעבר מזכיר ממשלת נתניהו והיום בגוש כחול-לבן    גנץ נתן הסכמתו העקרונית להצעה    גם גורמים בליכוד אומרים שנתניהו נוטה להסכים לה    המסר של אשכנזי לנתניהו: "לא ניתן לך למנות שומרי סף"‎‏
עידן יוסף
ברקע הנתק בין הליכוד לכחול לבן, בכפר המכבייה התקיים אירוע גיבוש לחברי הכנסת של כחול לבן והעבודה, ללא מרב מיכאלי    בכיר בליכוד: האירוע נועד למנוע חתרנות מצד גבי אשכנזי
איתמר לוין
ה"היגיון" היחיד שבבחירות נוספות הוא של הנאשם בנימין נתניהו המנסה לחלץ את עצמו בכל מחיר    מישהו מוכן לחשוב בהיגיון על תפילות הימים הנוראים?    אם תפרו לנתניהו תיק - מוזר שבפרשת הצוללות הוא בכלל לא נחקר    פסק הדין בנושא הדפוס והלהט"בים הוא שערורייתי    כיצד רשות ניירות ערך מתנהגת כמו הברון מינכהאוזן
איציק וולף
יו"ר כחול לבן תוקף את ראש הממשלה ומאשים אותו כי הוא מוביל את מדינת ישראל לבחירות איומות    "הלכנו להסכם עם הליכוד למרות מטח אזהרות שקיבלנו, לא באתי לפתור בעיות אישיות של איש, הנכונות לפשרות תהיה רק על בסיס קיום ההסכם שנחתם והצרכים של מדינת ישראל"
עידן יוסף
שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה מציעה כי 8,000 ממתינים יעלו מאתיופיה עד סוף 2022, ובתוך שלוש שנים יסגרו המחנות    יו"ר ועדת העלייה: הליך שכזה ינציח את המחנות. יש להעלות מיד את כל הממתינים שאושרו, ולסגור סופית את המחנות באדיס אבבה ובגונדר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il