X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הגנה על המוסלמים תוך פגיעה בהם?

לבדוק את הדנ"א של הכותנה

אקונומיסט: חברות מערביות מצויות תחת לחץ גובר להימנע מרכישת חומרי גלם ממחוז שיניאנג בסין, בשל הדיכוי הקשה ועבודות הכפייה של המיעוט המוסלמי
▪  ▪  ▪
מחנה מעצר במחוז שיניאנג [צילום: נג האן גואן, AP]

אין בעולם הרבה חברות המזכירות את "1984" של ג'ורג' אורוול כמו Xinjiang Production and Construction Corps - ארגון מעין-צבאי בן 3 מיליון עובדים הפועל במערב סין. הוא הוקם ב-1954 כמעוז סיני באזור המאוכלס ברובו בידי מוסלמים, ועדיין מפעיל מיליציה של 100,000 איש כדי להבטיח את השליטה באיזור. אנשי המיליציה ואחרים מפקחים על 400,000 חקלאים המגדלים שליש מהכותנה של סין; אחרים הם חלק מגידול תפוחי האדמה לייצוא; והארגון כולו מציף את העולם במוצרים החל מפיג'מות וכלה בפסטה.
משרד החוץ האמריקני אומר, שהארגון גם מעסיק עובדי כפייה – מציין אקונומיסט. בחודש יולי הטיל עליו הממשל עיצומים, בטענה שהוא מעורב בהפרת זכויות האדם של המוסלמים ובני מיעוטים אחרים במחוז שיניאנג, שלפחות מיליון מהם מוחזקים במחנות מעצר. הממשל גם הציע לחברות אמריקניות להפסיק את הקשרים עם הארגון, והיו שנענו – כמו PVH, הבעלים של קלווין קליין וטומי הילפיגר. יש גם דגלים אדומים רבים המעידים על העסקת עובדי כפייה מוסלמים בייצור מוצרי אלקטרוניקה ונעליים עבור חברות מערביות.
קיומו של יחס מחפיר לפועלים העובדים עבור חברות גדולות באיזורי מצוקה ודיכוי, איננו חדש. אך במקרה של סין, בעיות אלו מתעצמות בשל כוחה של המדינה, היקף הכלכלה שלה והמתיחות בינה לבין ארה"ב. כאשר הקורונה מחייבת חברות רבות לשקול את הפחתת תלותן בסין, בעיית המוסלמים ועובדי הכפייה מוסיפה שמן למדורה. לחברות מערביות יש כמה בעיות: כיצד יוכלו להוכיח שמוצריהן נקיים מעבודת כפייה, כאשר לא ניתן לבצע ביקורת עצמאית בשיניאנג? כיצד יתמודדו עם הטענות בלי להרגיז את בייג'ינג או את וושינגטון? כיצד למנוע הכבדה קשה עוד יותר על המוסלמים? אלו הן שאלות מוסריות, פוליטיות וחברתיות שמנהלי החברות סבורים שאין ביכולתם לענות עליהן לבדם.
שיניאנג נמצא בלב תעשיית הכותנה והטקסטיל הסינית, הגדולה בעולם, ומספק 84% מהכותנה בסין ומשובחת במיוחד. יש בו מפעלים השייכים לכמה מיצרני הבגדים הגדולים בסין, העובדים עבור מותגים מערביים. עד לאחרונה שלחו החברות המערביות מבקרים מטעמן לבדוק את תנאי העבודה במחוז, אך הפסיקו כאשר השלטונות המקומיים החלו לפקח על נציגיהן. שיניאנג הפך לחור שחור בשרשרת האספקה, ובנוסף לכך – לא ניתן לדעת האם אין כותנה מן המחוז המעורבת בתוצרת מחלקים אחרים של סין וממדינות זרות.
בעיה שנייה היא גיאו-פוליטית: הניווט בין ארה"ב לסין נעשה קשה יותר ויותר. חברות גדולות אומרות, שאפילו אם יפחיתו את הרכישות בסין, הן אינן רוצות לצאת לגמרי מהמדינה. אבל שימוש במפעלים סיניים, אפילו לתצרוכת מקומית בלבד, מותיר את הסכנה של שימוש בחומרי גלם משיניאנג. וממשלת סין כה רגישה לכל ביקורת על זכויות האדם במחוז, עד שהחברות הזרות חייבות לסמוך על החברות המקומיות שייצגו אותן בפני השלטונות – משימה עדינה.
הענשתה של סין על דיכוי המוסלמים זוכה לתמיכה דו-מפלגתית בארה"ב ולא תשתנה אחרי הבחירות לנשיאות. אולם, מדווח אקונומיסט, חברות אמריקניות מרגישות שהפוליטיקאים הציבו אותן בחזית השמירה של זכויות האדם בסין, בלא שייהנו מתמיכתו של הדוד סם. כל אלו מציבים אותן בפני התחבטות קשה: הפסקת הרכישות משיניאנג עלולה בסופו של דבר לפגוע בעובדים המוסלמים המועסקים עבורן – בעוד המטרה היא להגן על אותו מיעוט עצמו.
חברות טקסטיל סבורות שהטכנולוגיה יכולה לספק את הפתרון, בדמות בדיקות דנ"א לזיהוי מקור הכותנה – בדיקות שכבר החלו פיילוטים שלהן. חברות אופנה לומדות כעת מנסיונן של חברות היי-טק כמו אפל, אשר מצאו לפני עשור דרכים לזהות מחצבים מקונגו ולמנוע את השימוש בהם, בשל הפרת זכויות האדם באותה מדינה. טי-שירט כמובן זולה בהרבה מאשר סמארטפון, והמעקב אחרי מקורות חומרי הגלם עולה כסף. מבחינה כלכלית, הטוב ביותר יהיה שבייג'ינג תפסיק לדכא את המוסלמים; נכון לעכשיו, למרבה האירוניה, ככל שהיא מכבידה יותר את ידה – כך המחוז נעשה פחות יציב.

תאריך:  01/09/20   |   עודכן:  01/09/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לבדוק את הדנ"א של הכותנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ואף מילה שביידן תומך בסין
הגלשנית  |  2/09/20 18:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות זכויות אדם
עידן יוסף
היחידה הישראלית האחראית על הסחר בבני אדם הצטמצמה לשוטרת אחת, אשר בין יתר תפקידיה היא האחראית היחידה למתן הכרה לנשים כקורבנות סחר בבני אדם    עוד הומלץ בדוח כי על המדינה להגדיל את היקף החקירות, התביעות וההרשעות של הסוחרים, ולהחמיר את העונשים שיוטלו עליהם
עידן יוסף
שב"ס אמור היה להשלים את ההיערכות כבר לפני חודש    מ"מ נציב שב"ס על עיכוב בניית המתקן במגידו: "נתקע כי נתקע. כי בישראל זה ככה"    יו"ר ועדת הפנים: "לא בונים בית כלא מהיום למחר, זה לוקח שנים. אם אתה שם את הברקס היום זו בכייה לדורות"
עידן יוסף
מ"מ נציב שב"ס: "בשבועיים האחרונים הוכנסו 1500 טיפולים לאסירים על-ידי רופאים מומחים חיצוניים; מתגבש רעיון שיוצג לי מחר להקמת מתחמים טכנולוגיים בהם יוכלו להתקשר עורכי הדין עם אסירים"    יו"ר ועדת הקורונה: "הקורונה איננה מצדיקה שינוי בשום דבר הנוגע לזכויות אדם. נראה שאתם משתדלים לשמור על כך, וזה צריך להדריך אתכם גם הלאה"
איתמר לוין
המכון דירג 155 מדינות וישראל קיבלה 76 נקודות - שנה שנייה ברציפות של ירידה    המכון: מצב החופש והדמוקרטיה נמצא בירידה מזה 14 שנים    מצביע על מגמות מדאיגות בארה"ב ובהודו
איתמר לוין
מזוז: האיסור חל בכל מקרה, כי דירה היא מוצר    שטיין: דירה אינה מוצר, והאיסור הוא רק בדירות שנבנות על קרקעות רמ"י    הנדל נמנע מלהכריע במחלוקת בין עמיתיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il