X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
האיש אשר תחבל ותיכסס והונה והכשיל כה רבים מאויבי ישראל היה בעצם בעל יושרה גבוהה, ולא מירק את הכתם האישי שיכול היה להסתיר בקלות
▪  ▪  ▪
איתן. נטול אשליות [צילום: הדס םרוש/פלאש 90]

בין ההפגנות בירושלים ובקיסריה להדחת הנאשם בפלילים בנימין נתניהו קראתי בשקיקה את האוטוביוגרפיה של רב המרגלים רפי איתן. הוא הלך לעולמו לפני כשנה וחצי. רעייתו מרים איתן המתנסחת ביומנה להפליא ועורכו רמי טל העניקו לספר את שמו הראוי - "איש הסוד". איתן היה חכם. נטוע בקרקע המציאות. תר אחרי פתרונות. רחוק ממשיחי. בעל חוש הומור ונטייה אמנותית. דייקן ופרטן. רעייתו סיפרה כי היה "אופטימי חסר תקנה". מבצעיו בקידום הביטחון הלאומי הם מהות חייו, וב"איש הסוד" הם מתוארים באורח מרתק. אפילו לכידת אדולף אייכמן, שכבר דובר בה ללא הרף, נקראת ב"איש הסוד" בנשימה עצורה.
הוא היה נטול אשליות. נקי כפיים, אבל אדיש למעשים חמורים של מי שהיו קרובים לליבו. אין בספרו מילה אחת של הסתייגות מן החשדות הפליליים הכבדים נגד אריאל שרון (עימו היה בנתק כעשור עד שהתפייסו) ואהוד אולמרט שהורשע בעבירות חמורות. רפי לא רצה לשמוע. כמו מאיר דגן.
ליקטתי שלושה רגעים בחייו:
רפי לחם בשורות הפלמ"ח בקרב הנורא על נבי יושע (מצודת-כ"ח). הוא נפצע. עבר טלטולים. ננטש בפינוי. היה בהלם או איבד את ההכרה וניסה להתקרב לכוחות. אסף שמחוני, שלימים נהרג בתאונת מטוס אחרי מבצע סיני, "ניגש אליי, הסתכל עליי, לא אמר לי מילה והלך הלאה, התנהגות תמוהה שמאוחר יותר התחרט עליה מאוד". לבסוף ניצל בידי שניים מחבריו האחרים. מה הוא חשב על חברו שמחוני? האם סלח לו? כיצד? אין בספר מילת ביקורת נוספת על חברו. מצב אנושי הממתין לסיפור קצר דרמטי.
עוד מצב - באותן שנים העז המשטר להפעיל את השב"כ נגד יריביו הפוליטיים. לא רק נגד הקומוניסטים שנחשדו בריגול לטובת ברית המועצות אלא גם מנהיגי מפ"ם (וכן הציונים הכלליים, שכנראה רפי איתן לא השתתף בחדירות למשרדיהם). רפי ביצע זאת. עבירה ברשות ובסמכות.
בנסיבות אלה, לקראת הבחירות לכנסת השלישית ב-1955 ביקשו הוא והקצין משה גדרון להיפגש עם דוד בן-גוריון. כך היה. הם חששו כי מפא"י עלולה לאבד את השלטון למפ"ם שמשמאל ולאחדות העבודה. אז אמר רפי איתן לבן-גוריון: "אדוני, אם יורה לי אוכל להבטיח שמפא"י תזכה בבחירות". בן-גוריון לא קיבל את ההצעה.
אך עתה, בביוגרפיה שנכתבה אחרי עשרות בשנים, כתב איתן כי אילו הביע בן-גוריון עניין בהצעה "הייתי פועל בלי היסוס". הוא התכוון לפתוח את הקלפיות בעת העברתן ולהוסיף פתקי בוחר של מפא"י תוך השמדת האחרים.
זה קטע קשה. מצד אחד איתן מפליל את עצמו בהתנדבות. הוא הציע משהו נורא. אחרי יותר מ-60 שנים שאיש לא ידע על כך - מה היה לו להעמיד את עצמו באור של עבריין-בכוח? ואז ההרהור הנוגה מתחלף בתחושה, שהאיש אשר תחבל ותיכסס והונה והכשיל כה רבים מאויבי ישראל היה בעצם בעל יושרה גבוהה, ולא מירק את הכתם האישי שיכול היה להסתיר בקלות.
העניין השלישי היה פרשת הפעלת המרגל היהודי-אמריקני יונתן פולארד. איתן היה ממונה על כך. ד"ר אביאם סלע - אדם מרכזי, שהביטחון הלאומי חייב לו כה הרבה - היה שותף למהלך שהסתיים בכישלון וגרם נזק רב. במרוצת השנים היו לשניהם ייסורי מצפון שמא שגו כאשר הפעילו מרגל במדינה ידידותית.
בשיחות רבות חלקתי על דעתם. מי שטוען כי אסור היה להפעיל את פולארד שולל את כל הפעילות המודיעינית הישראלית באמריקה במשך עשרות בשנים. שכן אי-אפשר לדעת מראש מי הסוכן שייכשל. כדי שזה לא יקרה צריך לדומם את כל המבצעים, ושכרה של ישראל ייצא בהפסדה. לא חשתי ששכנעתי אותם. רפי ידע להיות גם נוקשה. הוא סיפר בספרו כי סילוק פולארד מבניין השגרירות הישראלית בוושינגטון, בה ביקש מקלט מדיני, נעשה בהוראתו. כמו אצל זאב ז'בוטינסקי - "גאון ונדיב ואכזר", אכזר כלפי פולארד.
באחד מראיונותיו ב"ערב חדש" אמר לי כי היו לו סימנים מראש שפולארד עלול להיעצר. בראיון נוסף שאלתי מה הסימן וחמק בערך כך: אמרתי יותר מדי בראיון הקודם, מה שלא הייתי צריך לומר. אני עדיין סבור כי אין לאיתון ולסלע סיבה לייסר את עצמם.
ב"איש הסוד" כתבה הרעייה שפרשת פוארלד הייתה תקועה כעצם בגרונו של בעלה משך 34 שנים. הוא והעורך טל ניסו לחבר גרסה, אבל ימים ספורים לפני מותו רפי קרא אותה והעיר בזעם כי "זה לא ילך", קם ממקומו ואיבד את שיווי משקלו ומעד בעודו אומר כי "אף פעם לא שיקרתי לממשלה שלי, ואני לא אעשה זאת עכשיו".
תחת זאת כתב פרק צמחוני שהתנועה הציונית קיימה מנגנון מודיעיני במדינות ידידותיות מאז הצהרת בלפור ב-1917. איתן, זהיר כדרכו, לא הזכיר כלל את אביאם סלע. אמרתי כבר שקראתי את "איש הסוד" בשקיקה?

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  01/09/2020   |   עודכן:  02/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"איש הסוד"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
"מה הקשר בין מחט לתחת"
יצחק הורניק  |  1/09/20 16:22
 
- הוא
שמ  |  1/09/20 20:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ישראל אברמוב
דווקא אזורים אלה, בהם המדינה משתוקקת כל העת לעודד בנייה ולעודד מעבר של זוגות צעירים ומשפרי דיור, אין כמעט כלל התחדשות עירונית
ציפי לידר
אומן בראש החדשות    נחנחים, תגידו תודה לקורונה    פרופ' גם-זו לטובה!    ולקינוח בקטנה
מרדכי ליפמן
ים של מילים נשפך על המהלך אותו הגה נתניהו ורקמו יחד הוא וטראמפ    מהלך אסטרטגי ממדרגה ראשונה    ממשלת ישראל עקפה את הבלמים המשתקים שהציבו הפלשתינים במהלך 72 השנים האחרונות, מאז 1948, עת פנו הערבים, שאך זה עתה ניגפו בלחימה, אל המשך הלחימה באמצעות חרמות ובעיקר לחימה קרה (ועזה) בישראל, באו"ם ובמוסדותיו    תוך כדי המלחמה הזו שהכריזה עלינו הליגה הערבית, ממשלות ערב וגורמים בינלאומיים שונים, נפגעה ישראל קשות גם מהחרם הערבי
מוטי פלד
שלא כמו ארגונים אנרכיסטים מסוכנים ועוינים הנעזרים בהון עתק של קרנות לכאורה אנטישמיות ופשיסטיות, פורום קפה שפירא מתקיים מתרומות צנועות, תרומות של ציונים ואוהבי ישראל שפויים
איתן קלינסקי
השירה הכואבת משתלבת עם קולות צופרי המכוניות החולפות וקולות העוברים והשבים בטיילת עם שלל הנעימות המוסיקאליות העולות מבתי קפה סמוכים    נעימות מבתי קפה סמוכים יחד עם הקולות של המואזין מהמסגד וסלסולי תפילתו קורעים את שמיה של יפו ומצטרפים לקול הכואב, שעולה מהבמה הממוקמת ברחבת התאטרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il