X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מה לגבי דיפלציה? במקום רווחים לבנק המרכזי מהדפסת כסף, הציבור נהנה מעליית ערכו של הכסף מה רע? ובכן רע מאוד
▪  ▪  ▪
יתרות ריאליות [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

בהמשך לביקורת שלי על הכתבה של חנן שטיינהרט ב"גלובס" שמספק תשובות שגויות לשאלות הקוראים. חנן, יש לציין, הגיב ברוח טובה לפוסט שלי, וביקש הסברים, אז בבקשה: נתחיל עם צמיחה כלכלית ומחירים:
אם כמות הכסף בכלכלה קבועה, והתוצר עולה, נניח כתוצאה מצמיחה כלכלית. כלומר, גידול בתוצר לנפש, אז על-פי התיאוריה הבסיסית ביותר של "כמות הכסף" מחירים ירדו באופן פרופורציונלי, כך ש"היתרות הראליות" יישארו ללא שינוי, יתרות ריאליות זה הערך של הכסף במוצרים. אם לדוגמה אני מחזיק בארנק 50 שקלים אני יכול לחשוב על זה כיתרות ריאליות של 5 כוסות קפה, כאשר כוס קפה עולה 10 שקלים. ואם מחירים ירדו למחצית, אז 25 שקלים יהיו שקולות ליתרות ראליות של 5 כוסות קפה. מה המנגנון? כרגיל ביקוש והיצע. יש לאנשים רצון להחזיק חלק מהעושר שלהם במזומנים (או ביתרות בחשבון העו"ש - מזומן ועוד יתרות עו"ש זה כמות הכסף בכלכלה), ואם יש "מחסור" בכסף בכלכלה הביקוש לכסף יגרום למחירו - במונחי מוצרים - לעלות, כלומר מחירי המוצרים ירדו.
ההסבר של שטיינהרט לדברים מעט מסורבל ולא מדויק, אבל בגדול כאן הוא צודק ובמילים שלו: הואיל וביסודו הכסף אינו אלא ראי של המוצרים והשירותים במשק, מעין סרגל מוסכם למדידת העושר. אבל אז שטיינהרט טוען שכתוצאה מגידול בתפוקות, ללא גידול בכמות הכסף. המחירים יורדים ורמת החיים של הכל עולה כי לפתע יש יותר מוצרים פר אותה כמות כסף.
כאן הוא כבר מטעה: הגידול בתפוקה הוא זה שמעלה את רמת החיים, ולא ירידת המחירים. באופן עקבי עם הפתיח של שטיינהרט, ונזרום עם הדוגמה שלי: אם עובד מייצר 5 כוסות קפה ליום אז הוא יכול לצרוך 5 כוסות קפה ליום. מה זה משנה אם זה 25 או 50 שקלים? עכשיו נותר לנו לתהות על ההשפעה של אינפלציה - תהליך מתמשך של עליית מחירים (שאמנם קשור להתרחבות היצע הכסף, אבל אינפלציה מוגדרת כעליית מחירים ולא כגידול בכמות הכסף), או השפעת הדיפלציה - תהליך רציף של ירידת מחירים.
כאן שטיינהרט עושה סלט שלם: הוא טוען, אם אני מבין נכון, שהלווים (לוקחי ההלוואות) מרווחים מאינפלציה כי זו שוחקת את החוב. אבל זו טענה לא מדויקת למעשה שגויה כי אינפלציה צפויה נלקחת בחשבון בזמן מתן הלוואה. הריבית על הדולר שווה (בקירוב) לריבית הריאלית (ריבית על אג"ח צמוד מדד) + הציפיות לאינפלציה על הדולר. זו "נוסחת פישר" המפורסמת. לעומת זאת, הפתעות אינפלציוניות כן שוחקות חוב. ההבחנה, מטבע הדברים חשובה. כמה אפשר להפתיע? מדינה שמפתיעה באינפלציה דומה למדינה שפשוט לא מחזירה חלק מהחוב שלה. זה לא משהו אפשרי לאורך זמן, וכמובן שדירוג האשראי יורד, ועלות גיוס החוב בעתיד תעלה.
אמנם, בניגוד למשתמע מכתיבתו של שטיינהרט, אין צורך בדיפלציה בשביל להגדיל את ההכנסה של הציבור כאשר יש גידול בפריון היצור, אבל מה לגבי השחיקה של העושר על-ידי אינפלציה? אינפלציה היא מס על מזומן. ואינפלציה גבוהה היא מס כבד על מזומן שיוצר עיוותים חמורים. אבל הדיון כאן אינו על אינפלציה גבוהה, הוא על אינפלציה נמוכה לעומת דיפלציה, ומס אינפלציה הוא אכן מס על הציבור אבל כל עוד הוא בשיעור נמוך (2-3%) הוא די זניח, ובכל מקרה, כמו כל מס, הממשלה היא זו שמקבלת את התמורה דרך רווחי הבנק המרכזי מהדפסת כסף (רווחי סיניורז'). אז גם אם אנחנו לא אוהבים לשלם מיסים, מס האינפלציה הוא עוד מס והיקפו די זניח (הוא מס רגרסיבי, יש לציין, שכן שיעור המזומן מהעושר פוחת בעושר).
ושוב, בניגוד למשתמע מהטור של שטיינהרט, לבנקים מסחריים, שאמנם מייצרים את רוב הכסף בכלכלה כתוצאת לוואי של מתן אשראי לציבור, אין רווחי סניורז' (כאן עלולים בוגרי כלכלה לטעון שאני טועה - הרי רבים למדו אצל פרופסור יוסי זעירא ואצל תלמידיו שבנקים מסחריים נהנים מרווחי סניורז', אבל זעירא טעה, ולאחרונה הבין זאת וביושרתו הודה שטעה). ומה לגבי דיפלציה? במקום רווחים לבנק המרכזי מהדפסת כסף, הציבור נהנה מעליית ערכו של הכסף. מה רע? ובכן רע מאוד. הדיפלציה, ששטיינהרט מייחל לה, היא ממש מזיקה. ראשית, מחירים בשווקים מסוימים לא יורדים בקלות, במיוחד בשוק העבודה. כלכלנים מכנים זאת קשיחות מחירים.
את התופעה הזו אבחן קיינס והיא קריטית לתאוריה שלו. וכאשר שכר עבודה צריך לרדת בגלל דיפלציה, ולא יורד נוצרת אבטלה (ברור שאם הדיפלציה היא תוצאה רק של גידול בפריון אז שכר דולרי לא צריך לרדת, אבל אם יש גם צמיחה בגודל האוכלוסייה, אז לשמירת שכר ריאלי צמוד לפריון העבודה נדרשת ירידה בשכר הדולרי). וחמור לא פחות: הדיפלציה יוצרת חסם תחתון לריבית הריאלית. אם למשל יש דיפלציה של 2% בשנה הרי שהריבית הריאלית - התשואה הצפויה על השקעה ריאלית נטולת סיכון, לא יכולה להיות נמוכה ממנה. אז מה קורה אם התשואה הריאלית בעולם יורדת, למשל העולם שאנחנו מכירים משנת 2008? אם הייתה דיפלציה היינו נכנסים למיתון עמוק הרבה יותר.

תאריך:  10/09/2020   |   עודכן:  10/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
בטורו בידיעות אחרונות (4.9.2020) - 'ההר שהוליד שופינג' - מתמסר עמית סגל לציניות מופרזת וחריפה במתן ביטוי לחשש, שההסדרים האחרונים עם איחוד האמירויות, משקפים התרופפות במחויבותה של ישראל למקומות הקדושים בירושלים. הסדרי ביקור ותפילה אינם שקולים בצורה כלשהי לריבונות ישראל בירושלים, שאותה הם דווקא מחזקים ומבססים. אם קיים חשש כזה, הריהו מעוגן בכשל חינוכי אצל הציבור הישראלי
יוני בן-מנחם
ממשל טראמפ הטיל סנקציות על שני שרים לשעבר בממשלת לבנון שמעורבים בפרשות שחיתות וסיוע לארגון חיזבאללה. הסנקציות נועדו להעביר מסר לצמרת השלטון בלבנון כי היא איננה חסינה מפגיעה אם תמשיך לסייע לארגון חיזבאללה
עמוס גלבוע
הכינוי רודן הודבק לנתניהו, וזה כמובן הבל הבלים    דבר ממאפייני הרודן אינו מצוי בנתניהו ושלטונו    אבל, בא עפר שלח והראה שה-דנ"א של מפלגת "יש עתיד" אינו רחוק ממאפייני רודנות
דן מרגלית
מדוע ביבי מסתער על אלשיך בחמת זעם? יש סיבה מובהקת: ביבי מפחד ממנו פחד מוות    בעיקר אם ייאות להיכנס לזירה הפוליטית
רועי אורן
שנת הלימודים שהחלה בשבוע שעבר תהיה בין-השאר בסימן של למידה מרחוק    בכתבה ששודרה בחדשות 12 הראו איך משפחות רבות נערכות ללמידה מרחוק על-ידי כך שהן רוכשות לפטופים ואזניות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il