X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
במהלך החודשים האחרונים, ולאחר ש"מחיר למשתכן" בוטלה, משקפים נתוני למ"ס את העובדה שהפכו להיות "סוס טרויאני" במדד הדיור
▪  ▪  ▪
דירות מוזלות [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

אודה על האמת? במהלך 5 שנות תוכנית "מחיר למשתכן", חלף במוחי לא פעם חשד כזה או אחר שהדירות המוזלות המשווקות במסגרת התוכנית, משפיעות באופן מלאכותי על הורדת מדדי הדיור של הלמ"ס. הסטטיסטיקאים של למ"ס טענו כל העת בתוקף כי אין זה נכון, וכי הם "מעקרים" את נתוני הדירות המסובסדות ממדד הדיור המתפרסם מדי חודש.
מעבר לעובדה ש"מחיר למשתכן" נכשלה בפתרון בעיית הדיור לזכאים, והותירה אחריה רבבות דירות לא מכורות, רבבות זכאים מאוכזבים, ועלתה לקופת המדינה כ-28-27 מיליארדי שקלים, היא גרמה הן למקבלי ההחלטות בממשלה והן לציבור הרחב, טעות תודעתית אסטרטגית והשלתה את כולנו שמחירי הדיור נעצרים ואף יורדים.
ואכן, במהלך החודשים האחרונים, ולאחר ש"מחיר למשתכן" בוטלה, משקפים נתוני למ"ס את העובדה שהפכו להיות "סוס טרויאני" במדד הדיור: על-פי מדד אוגוסט 2020, הייתה בשנה האחרונה עלייה במחירי הדיור של 2.9 אחוזים, מתוך זה במחוז תל אביב 4.2 אחוזים, במחוז המרכז 2.9 אחוזים, בירושלים 2.3 אחוזים ובמחוז הדרום 1.3 אחוזים.
לעומת זאת, מפילוח מכירת דירות חדשות, ובניטרול דירות יד שנייה, הייתה בשנה האחרונה ירידה של 3.9 אחוזים במחירי הדירות. למ"ס מסבירים את הפרדוקס בכך שנתוני הדירות החדשות עדיין מגלמים בתוכם את נתוני מחיר למשתכן, אותו מלאי שעודנו נמצא "על המדף".
אז לצחוק או לבכות? לאחר שלמ"ס, פעם אחר פעם, טענו בתוקף שמרכיב מחיר למשתכן אינו משפיע כלל על המדד, הם מודים לפתע בכך שהוא כן משפיע, אפילו באופן דרמטי. כעת, כשהשתחררנו מעול תוכנית "מחיר למשתכן", נוכל כבר בחודשים הקרובים לקבל מדדי דיור מדויקים. אולם, וזה אולם גדול, אין בכך בשורה משמחת. אנחנו, בלשכת הקבלנים צופים כבר ברבעון הקרוב "ראלי" עליות מחירים.
הסיבות לכך שונות:
ראשית, קצב התחלות הבנייה וירד ב-29 אחוזים ברבעון האחרון. הפער הגדל בין היצע דל לבין ביקושים גדלים, ובמיוחד במרכז הארץ, יביא לעליות מחירים. שנית, לא נוצרה אלטרנטיבה לא למחיר למשתכן ולא לתמ"א 38. רבבות רוכשים שנפלטו ממחיר למשתכן" יצטרפו ל"שוק החופשי". בד-בבד גם התמ"א תמשיך לקרטע ובמיוחד לאחר שלאחרונה הושתו גזירות נוספות על הקבלנים.
שלישית, מספר הדירות "על המדף" בכל הארץ הינו בקושי 18-15 אלף והרבה פחות מכך באזור הביקוש. רביעית, מגיפת הקורונה, ב"הפוך על הפוך", הביאה עימה לא מעט רוכשים, ובמיוחד לדירות גדולות עם מרפסת ופנטהאוזים. המגמה מעידה על הצורך של רוכשים למצוא דירה שתספק גם אפשרות התאווררות, מבלי לצאת החוצה.
חמישית, שיא לקיחת המשכנתאות בחודש יולי האחרון, כ-6.5 מיליארדי שקלים, מעיד אף הוא על הצורך של ישראלים רבים להגיע לדירת החלומות שלהם, גם אם מדובר במימון כבד ביותר. שישית, ההתפטרות לאחרונה של שר השיכון יעקב ליצמן, הכניסה חוסר ביטחון בקרב רוכשי הדירות, שמבינים שאין כלל הנהגה לשוק הדיור. שביעית, ההטעיה המצטברת של נתוני למ"ס, בה פתחתי את המאמר, הינה בבחינת סימפטום למצבו העגום של שוק הדיור. היא יצרה במשך שנים תחושה מוטעית שהנה, או טו טו המחירים מתחילים לרדת.
לסיכום, המלצתנו בלשכת הקבלנים: הגיע הזמן סוף-סוף שלשוק הדיור יהיה בעלבית אמיתי, לא שר מפלגתי סקטוריאלי כפי שהיה עד כה, אלא איש מקצוע שמבין בנדל"ן, שידע לתכלל את הצרכים ולבנות תוכנית אסטרטגית שתייצר פתרונות אמיתיים, תביא לעלייה משמעותית בהתחלות הבנייה, תגדיל את זכויות הבנייה לקבלנים, תקדם את ההתחדשות העירונית, ותתניע את הענף כולו באמצעות שיתוף אלפי קבלנים ומאות אלפי מועסקים בכל ענפי הבנייה.

כותב המאמר הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו".
תאריך:  17/09/2020   |   עודכן:  23/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איך הפכה מחיר למשתכן ל"סוס הטרויאני" של מדד הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל לוין
נאה דורש, הרב יוסף, אך בהחלט לא נאה מקיים. היינו מצפים מהרב הראשי לישראל להתנהג על-פי אמות המידה ההילכתיות, ועל-פי ההנחיות שהוא עצמו קובע עבור כלל הציבור
רון בריימן
פרופסור רוני גמזו, הממונה על המאבק בקורונה קיבל על עצמו תפקיד כפוי טובה עם סמכויות מוגבלות    מן היום הראשון בתפקיד לא אפשרו לו גורמים רבי-כוח, פוליטיים ואחרים, להוביל מלחמה מקצועית בנגיף ותקפו אותו על כל צעד שניסה לבצע
רון בריימן
במשבר הקורונה אין בעיה של הסברה או של אכיפה. הציבור - כל (!) המגזרים: החילוני, החרדי, הערבי - מבין את הסכנה ובוחר לזלזל בה ולצפצף על ההנחיות. כאשר אלה פני הדברים, גם ממשלה חפה מכל טעות ושיקול זר לא תצליח להתמודד עם המגפה, ואף משטרה לא תוכל לאכוף את האפליה בין ציבור לציבור. ראו הוזהרנו
טל בן-יעקב
לנתניהו יש כלל, לפיו מה שטוב עבורו - משרת את המדינה; גם אם כתוצאה מכך מתהווה נגיסה בחלקותיה הטובות ביותר    למעשה, הוא מנצל את ישראל על-מנת למצות את שאיפותיו הפוליטיות והאישיות ובכדי לקדם האינטרסים שלו, בתירוץ העלוב כי טובת המדינה עומדת לנגד עיניו
רפי כהן
הסליחה אינה מחיקת הכאב או התעלמות ממנו, אלא רצונה לשחרר את העוינות והטינה    הסליחה הביאה להקלה בסימפטומים כדיכאון, חרדה, הפרעה פוסט - תראומטית, פחות בדידות, תחושת הקלה, שחרור מפחד וחוויה של התחלה חדשה בחיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il