X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פני ההתאוששות - אם לא יהיה עוד סגר

הקורונה תותיר צלקות כלכליות

אקונומיסט מצביע על הבדל ניכר בין מצב ענפי הטובין למצב ענפי השירותים, ועוד יותר מכך - על פערים בין המדינות השונות
▪  ▪  ▪
לונדון, 12.9.20. המיתון העמוק ביותר [צילום: דומיניק ליפינסקי, AP]

היום הגרוע ביותר של הקורונה – לפחות עד כה ולפחות מבחינה כלכלית – היה "יום שישי הטוב". ב-10.4.20 היה הסגר במדינות רבות ברמתו החמורה ביותר, תוך שהוא מותיר אנשים בבתיהם ומרסק את הפעילות הכלכלית. התוצר העולמי באותו יום היה נמוך ב-20% מהרגיל. מאז ממשלות הסירו את הסגר והכלכלה החלה להתאושש; התחזיות לרבעון השלישי הן עלייה של 7% ביחס לרבעון השני [כל זה בהנחה שלא יהיה סגר נרחב נוסף – א.ל].
לדברי אקונומיסט, למרות שנדמה כאילו מדובר במשבר בצורת V, הרי שבפועל העולם רחוק מחזרה לשגרה. הממשלות ממשיכות לאכוף ריחוק חברתי, והוא מקטין את התפוקה – פחות סועדים, אירועי ספורט ללא קהל וכן הלאה. חוסר הוודאות הן בקרב הצרכנים והן בקרב החברות קרוב לשיא – מה שמסביר את חוסר נכונותן של חברות להשקיע. גולדמן-זאקס סבור, כי הריחוק החברתי מקטין את התוצר העולמי ב-8%-7%. ויש הבדלים ניכרים מאוד בין ענפים ובין ארצות.
אקונומיסט מביא כדוגמה את הטובין מול השירותים. מכירות הטובין התאוששו במהירות וחזרו (בחישוב עולמי) כבר בחודש יולי לרמה שערב הקורונה. כאשר בכיסיהם 2 טריליון דולר שהזרימו הממשלות, הצרכנים רכשו מוצרים המקלים על השהות בבית – הסבר חלקי לכך שהסחר העולמי הפתיע לטובה בחודשים האחרונים. תפוקת התעשיה העולמית חזרה גם היא כמעט לרמות שערב הסגר. לעומת זאת, פעילות השירותים פחותה בהרבה מאשר לפני המגיפה, בעיקר משום שהיא נפגעת כאשר הציבור נמנע מהתקהלויות. הפעילות במסעדות נמוכה ב-40%-30% מהרגיל ומספר הטיסות הוא מחצית בלבד מאשר לפני הקורונה.
ההבדל בין מדינות בולט עוד יותר. OECD פרסם בשבוע שעבר (16.9.20) את תחזיתו המעודכנת, והיא הייתה פחות עגומה מאשר קודמותיה. אולם הפער בין התוצר הגבוה ביותר לנמוך ביותר השנה במדינות G7 הוא 6.7 נקודות האחוז – הרבה יותר מאשר בעת המשבר הפיננסי. מבין הכלכלות הגדולות, רק סין צפויה לגדול השנה; התוצר בארה"ב וקוריאה הדרומית יירד בשיעור מתון; בבריטניה המיתון יהיה הקשה ביותר מזה 311 שנים. בניגוד למה שטענו כמה כלכלנים, הפערים הללו אמיתיים ואינם נובעים מהבדלים בשיטות המדידה.
שלושה גורמים משפיעים על הביצועים הכלכליים. הראשון הוא הרכב הכלכלי. מדינות כמו יוון ואיטליה, הנשענות על סחר ותיירות, פגיעות יותר מאשר מעצמה תעשייתית כמו גרמניה. השני הוא הביטחון, הנקבע בהתאם לנסיונה של המדינה בתקופת הסגר. הביצועים הכלכליים הדלים של בריטניה קשורים לכשלונה של הממשלה מול המגיפה; הבריטים מוכנים לבלות בחוץ פחות מאשר אירופים אחרים. השלישי הוא תוכניות הסיוע. המחוקקים האמריקנים אינם מסוגלים להסכים על חבילה נוספת, אבל הם כבר הפעילו את חבילת הסיוע הגדולה ביותר בעולם ביחס לגודל המשק. OECD צופה שארה"ב תהיה בין המדינות העשירות שמצבן השנה יהיה טוב יותר (יחסית).
בכמה מדינות כבר הוחזר הסגר, אך ייתכן שהממשלות יצליחו לאכוף את הריחוק החברתי מבלי לפגוע בתוצר – צופה אקונומיסט. ייתכן שכך ניתן יהיה לעבור ממצב בו 90% מהכלכלה העולמית מתפקדת למצב של 95%. נכון לעכשיו, OECD אכן צופה שהמשק העולמי ימשיך להתאושש השנה. מפתה לחשוב שחיסון – אם יופץ בצורה מספיק נרחבת – יחזיר במהירות את השגרה. אלא שבפועל יישארו צלקות. פחות השקעות היום פירושו פחות פעילות בעתיד. מספר גדל של עובדים אמריקנים חוששים שלא יחזרו לעבודה. הפניית המשאבים לחברות רווחיות יותר תקח זמן. כמו שלמגיפה עצמה יש השלכות ארוכות טווח, כך יהיה גם בכלכלה העולמית.

תאריך:  21/09/20   |   עודכן:  21/09/20
+מפגיני בלפור חומסים את זכות ההפגנה מאחרים
22:13 21/09/20  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה

זה היה ברור שעם הזמן יהפכו כל הכינוסים מכל מין וסוג להפגנות, ופתאום מפגיני בלפור מבינים שנגמר להם הסוס

הכל בזכות ההפגנה... [צילום: קריים מיניסטר]
+"נתניהו בורח מאחריות ועכשיו מטיל רפש"
20:45 21/09/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועדת הקורונה של הכנסת משיבה מתקפה לראש הממשלה שתקף אותה בישיבת הממשלה והאשים אותה באחריות להתגברות תחלואת הקורונה  ▪  "מציעה לראש הממשלה להתעשת ולהפסיק לחפש אשמות. טוב יעשה ראש הממשלה אם יתרכז בכך ולא בבריחה מאחריות והטלת בוץ ורפש"

שאשא ביטון. אחריות להטלת ספק על ההתמודדות [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
נתניהו. כולם אשמים חוץ ממנו [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]
+שרי הליכוד: לקצץ גם בשכר השופטים
18:47 21/09/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

השרים אוחנה, רגב ואקוניס קראו לקצץ גם בשכר בכירי הרשות השופטת, ולא רק בשכר חברי הכנסת והשרים  ▪  גנץ: אנחנו צריכים לתת דוגמה אישית ולא לרדוף אחרי גופים אחרים  ▪  נתניהו האשים את ח"כ שאשא-ביטון בדילול הנחיות הקורונה והודיע על כינוס קבינט הקורונה מחר

השרה רגב. למה לא לקצץ בשכר שופטים? [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
גנץ. "לא לעשות עליהום" [צילום: אורן בן חקון]
+רבע מיליון בני אדם נכנסו לבידוד בשבוע
18:00 21/09/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

בשבוע האחרון נכנסו לבידוד קורונה 254,532 בני אדם בישראל  ▪  מ-1 ביולי נכנסו לבידוד 1.16 מיליון בני אדם  ▪  "קיצור ימי הבידוד ביומיים יחסוך כ-150 מיליון שקל בחודש"

[צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
+גם בזמן קורונה מגיעים
לתשואות גבוהות עם טריא
17:02 21/09/20  |  כתיבת המומחים   |   לרשימה המלאה

[צילום: shutterstock]
+צה"ל מקים יחידה חדשה למאבק במגפה
16:17 21/09/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

את היחידה לחקירות אפידמיולוגיות יאיישו עשרות חיילי מילואים ו-600 חיילים בסדיר  ▪  גנץ הורה לצה"ל להיות ערוך לפתוח בית חולים שדה עם 200 מיטות בהתאם לצורכי מערכת הבריאות

[צילום: פלאש 90]
+אושרו תקנות להגבלת השימוש בתחבורה ציבורית
15:49 21/09/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

בתום דיון סוער אישרה הוועדה כי ההגבלות על שימוש בתחבורה הציבורית יהיו בתוקף עד אמצע אוקטובר  ▪  הרכבת הקלה הוחרגה מההגבלות תוך התחייבות משרד התחבורה להפעיל בה מנגנון ויסות במספר הנוסעים  ▪  מספר הנוסעים ברכבת הקלה - 52% לעומת יום רגיל

[צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+התפרצות הקורונה בכנסת: יועץ ושני עובדים נמצאו חיוביים
14:36 21/09/20  |  עידן יוסף

יועצו של ח"כ חיים כץ, אחד מעובדי דפוס הכנסת ואחד מעובדי מזנון הכנסת נמצאו חיוביים לנגיף הקורונה. היום האחרון בו שהה היועץ במשכן היה 9.9 והיום האחרון בו שהו העובדים במשכן היה 14.9.

+ח"כ מארק: להחריג הפגנות מחוק הקורונה
14:33 21/09/20  |  עידן יוסף

חה"כ אוסנת מארק בחשבון הטוויטר שלה: "‏הנחתי הבוקר הצעת חוק לביטול החרגת ההפגנות מחוק הקורנה. כל יום בו מסיבות ההדבקה המופקרות בבלפור נמשכות, אמון הציבור במלחמה בקורונה נשחק. זה יפגע בבריאות של כולנו, בפרנסה של כולנו ובחיים של כולנו! אם חופש התנועה מצטמצם, חופש העיסוק מוגבל וחופש הפולחן נפגע - גם הזכות להפגין תוגבל".

+הסגר נשמר בחופי איגוד ערים בכנרת
13:48 21/09/20  |  מירב ארד

מאיגוד ערים כינרת נמסר כי גם היום (יום ב', 22.9.20), נשמר הסגר בחופי איגוד ערים כינרת.

[צילום: אריק טל קב"ט רשות הכינרת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
כתיבת המומחים
עידן יוסף
את היחידה לחקירות אפידמיולוגיות יאיישו עשרות חיילי מילואים ו-600 חיילים בסדיר    גנץ הורה לצה"ל להיות ערוך לפתוח בית חולים שדה עם 200 מיטות בהתאם לצורכי מערכת הבריאות
עידן יוסף
בתום דיון סוער אישרה הוועדה כי ההגבלות על שימוש בתחבורה הציבורית יהיו בתוקף עד אמצע אוקטובר    הרכבת הקלה הוחרגה מההגבלות תוך התחייבות משרד התחבורה להפעיל בה מנגנון ויסות במספר הנוסעים    מספר הנוסעים ברכבת הקלה - 52% לעומת יום רגיל
מירב ארד
פרופ' דב שורץ מבהיר במכתב ששלח לרה"מ: "אם לא ינקטו צעדים דרסטיים תגיע מערכת הבריאות בתוך שבוע למצב של אי-ספיקה"    מחר יתכנס קבינט הקורונה לדון באפשרות של הידוק הסגר
יוסי גבאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il