X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
האשמה הקולקטיבית של המוני העם הגרמני

מסמכים מצהיבים במרתף הבית

העיתונאית הגרמנייה ג'רלדין שוורץ מספרת באתר טיים כיצד יצאה למסע בעקבות סבה, שהיה חבר המפלגה הנאצית והרוויח מרכישת חברה יהודית
▪  ▪  ▪
"האופרטוניזם הפך אותו למשתף פעולה"

  • ג'רדלין שוורץ היא עיתונאית גרמנייה, מחברת הספר Those Who Forget: My Family’s Story in Nazi Europe — A Memoir, A History, A Warning. הטור שפרסמה באתר טיים נכתב בגוף ראשון, וכך מובאים כאן עיקריו.
לפעמים אני חולמת שאני עוצמת את עיני ומוחקת את העבר. אבל מה אהיה בלי זיכרון? כלום. מי ששולט בעבר, שולט בעתיד. ומי ששוכח את העבר, עלול להפוך לטרף קל. אני רוצה לומר זאת לכל מי שמוכן לשמוע, כדי שיגנו על עצמם מפני מחללי העבר, מזייפי ההיסטוריה ויוצרי שונאים מזויפים. זהו שיעור שלמדתי על בשרי: ידעתי שסבי, קרל שוורץ, היה חבר במפלגה הנאצית, אבל לא שירת בוורמכט או בס"ס ולא היה לו תפקיד רשמי ברייך השלישי. זמן רב לא חפרתי עמוק יותר.
הערה של דודתי עוררה לבסוף את סקרנותי. נברתי בארונות הישנים במרתף בית משפחתי בעיר מנהיים, ובין הניירות המצהיבים גיליתי שהוא קנה בשנת 1938 חברה למוצרי דלק שהייתה שייכת למשפחות יהודיות – ורטהימר ולובמן. גם אם לא היה דם על ידיו, האופורטוניזם של סבי הפך אותו למשתף פעולה בפשעי הרייך השלישי. ואילו מצידה של אמי, התחלתי לחקור את חלקו של סבי הצרפתי שהיה שוטר בזמן משטר וישי אשר שיתף פעולה עם גרמניה הנאצית.
בשילוב הרקע המשפחתי שלה והתמודדותה של אירופה עם הפאשיזם לאחר המלחמה, התחלתי לחקור את האשמה הקולקטיבית של המוני העם. אבל כיצד כותבים על עידן בו לא חייתי? על המתים, שלא יכולים להגיב? האחריות שנטלתי על עצמי רדפה אותי. רציתי להיות הוגנת ככל הניתן, במיוחד לגבי הסבים שלי שאותם בקושי הכרתי.
כאשר החלטתי לחקור את הסיפור של סבי, הצעד הראשון היה לחפש את משפחת לובמן. אבל הם גוועו פעמיים: באושוויץ ומן הזיכרון. חיפשתי את הצד של משפחת ורטהימר, ומצאתי את עצמי בלונדון, מול לוטה קרמר לבית ורטהימר – בת 95, חדה כתער – והיא סיפרה לי על שתי המשפחות. במרתף במנהיים גיליתי התכתבויות בין קרל שוורץ לבין פרקליטו של יוליוס לובמן בשנים 1952-1948. נדהמתי מסירובו של קרל להכיר בעוולותיו, כאשר לובמן – ששרד והיגר לשיקגו – דרש לקבל בחזרה את רכושה של משפחתו. גישתו של קרל הייתה אופינית לחברה הגרמנית באותה עת, בה רבים תיארו את עצמם כקורבנות המלחמה.
כדי להכיר טוב יותר את סבי, שוחחתי עם אבי, וולקר, יליד 1943, ועם אחותו, ילידת 1936. דודתי הגנה על מעשיו של קרל: "איננו יכולים לשים את עצמנו במקומם, הם חיו תחת דיקטטורה, היה צורך להיות גיבור כדי להתנגד". אבי גילה הרבה פחות הבנה: "אבא שלי השתתף במשחק בלי שיכריחו אותו. אם אנשים היו מסרבים לעצום את עיניהם בתחילת הדרך, קרוב לוודאי שהנאצים לעולם לא היו מגיעים כה רחוק". בצעירותו הוא התעמת עם אביו: "מה שמפריע לי איננו שהצדעת; ייתכן שהייתי עושה אותו הדבר, אלא שאפילו היום אינך מכיר באחריותך". אבי הוא חלק מהדור שהכריח את החברה הגרמנית לבחון את עצמה, ללמוד מההיסטוריה ולבנות דמוקרטיה חזקה יותר.
ההבדל בגישות שלהן נובע מתולדות חייהם. דודתי עברה את ההפצצות ואת הרעב שלאחר המלחמה, בעוד אבי גדל בפריחה הכלכלית. ראייתם נובעת מניסיון ורגשות, אבל גם מאהבה ונאמנות למרות הכל. מבחינתי, הסבים שלי הם רוחות רפאים. אני יכולה לבחון אותם בדעה צלולה ולהעדיף את האמת על פני הרגשות. אבל לא קל למצוא את האמת כאשר עקבות רבים מטושטשים. בחרתי להימנע משיפוט של היום, ובמקום זאת לנסות לנסוע אל העבר. לעיתים אני שואלת את עצמי מה הייתי עושה במקומם. אך כפי שאמר ההיסטוריון נורברט פריי: אם איננו יודעים מה היינו עושים, אין זה אומר שאיננו יודעים מה היה עלינו לעשות.

תאריך:  01/10/20   |   עודכן:  01/10/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
איתמר לוין
אקונומיסט: ספרו של אלכס רוס, מבקר המוזיקה של הביטאון ניו-יורקר, מציג בצורה הוגנת את הבעיה האם ניתן להפריד בין אמן לבין אמנותו
צילה הרשקו
על אף שמאות חברי ארגון הרזיסטנס (ההתנגדות) היהודית בצרפת פעלו בתקופת הכיבוש הנאצי במסגרת אוטונומית ונפרדת מהרזיסטנס הצרפתי ותרמו במידה רבה להצלת שלושה-רבעים מיהודי צרפת, אין בצרפת ובישראל הכרה מספקת בסיפור גבורה זה
אורי שרגיל
אבי, לוחם סיירת בעברו הצבאי, מי שהשתתף במבצע אנטבה, נפעם מהתרגשותי ושאל: מה הוא אומר לך, מה אתה אומר לו, מה פתאום בוכנוואלד?
ניקולא יוזגוף אורבך
עיון בספר 'גיבורה או אנטי' למשוררת עדינה בן חנן    קשה להתעלם אפוא מהמכנה המשותף, הליניארי כמעט, לכל ספריה של בן חנן שבהם המשפחה והשואה הן תימות מכוננות יצירה, ואפשר אף מכוננות שירה
איתמר לוין
הדוח מותח ביקורת בעיקר על מדינות מזרח אירופה, אשר אינן עומדות בהתחייבות לקדם את השבת הרכוש הקהילתי והפרטי - בין השאר בשל לחצים פוליטיים ואנטישמיות    פומפאו מבטיח להמשיך ולשים דגש על הנושא, אך אינו אומר אלו צעדים תנקוט ארה"ב - אם בכלל
רשימות נוספות
בג"ץ סירב להתערב בביקורים ביד ושם  /  איתמר לוין
אבנר שלו עוזב את יד ושם  /  איתמר לוין
הממשלה פוגעת משמעותית בתקצוב יד ושם  /  איתמר לוין
"סברה"  /  אורנה מרקוס בן-צבי
יצירה בצל הקורונה  /  ד"ר דוד שוורץ
פוליטיקה על גבם של ניצולי השואה  /  עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il