X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
כפרות, מהדורת וולף היידנהיים, 1870
קברו של ר' אלימלך מליז'נסק
ערב יום הכיפורים / סיפורו של הרב שלמה יוסף זווין

כפרות ה"קונטרסים": מי חייב למי

משגמר לבכות אמר: הרי סוף-סוף ערב יום הכיפורים היום וצריכים להתרצות. נשתווה נא בינינו, ריבונו של עולם, אתה לא חייב לי ואני לא חייב לך. ולקח את שני ה"קונטרסים", כרך אותם ביחד, סבב אותם על ראשו שלוש פעמים ובכל פעם אמר: זה חליפתי, זה תמורתי, זה כפרתי. וזרק את ה"קונטרסים" החוצה גמר חתימה טובה
▪  ▪  ▪

חסיד ותיק של הצדיק ר' אלימלך מליז'נסק, בעל "נועם אלימלך", והוא איש אמיד ונכבד, בא פעם בליל יום הכיפורים אל רבו הצדיק בבקשה שהצדיק יתן לו לראות כיצד הוא, הצדיק, עורך את סדר הכפרות. "זה עשרות בשנים שאני נוסע אל רבנו, ואף פעם עוד לא נזדמן לי לראות את הכפרות של הרבי, והפעם נתעוררה בליבי תשוקה עזה לראות".
- וכיצד - שאלו הצדיק - אתה עורך את הכפרות?
- מה הרבי מהתל בי - השיב החסיד - וכי מה יש לראות בכפרות שלי?
- בכל זאת - אמר הצדיק - תגיד לי איך אתה עושה.
- הרי אני איש פשוט - אמר החסיד - ובכן אני לוקח את הסידור ואומר כמו שכתוב שם: "זה חליפתי" וכו'.
- ובכן - אמר הצדיק - אף אני עושה כך, אלא שהבדל אחד יש בכל זאת ביני ובינך: אתה ודאי מהדר אחר תרנגול לבן דווקא, ואני איני מקפיד על כך. תרנגול לבן, שחור או איזה שיהיה...
התחיל החסיד להפציר בצדיק שבכל זאת הוא משתוקק להיות נוכח בשעת הכפרות של הרבי. אמר לו הצדיק: מכיוון שכך, אתן לך עצה הגונה. סע לכפר פלוני והיכנס לבית יהודי פלוני הגר שם ותראה אצלו סדר יפה של כפרות.
לא סירב החסיד, ציווה לרתום מיד את עגלתו ונסע לאותו כפר. משהגיע לשם שאל על מקום מגוריו של אותו יהודי, והראו לו בית בקצה הכפר. נכנס לשם כשעה לפני חצות הלילה, והנה הבית הוא בית-מזיגה וערלים יושבים בתוכו ושותים יי"ש כדרכם, והחדר מלא עשן ממקטרותיהם של הערלים. האורח ישב לו וציפה לראות מה יהיה כאן. כשראהו בעל הבית, ניגש אליו ושאלו מה חפצו. "עובר אורח אני". כך אמר לו החסיד - "ורצוני ללון פה הלילה". בעל הבית התחיל לפקפק ולגמגם: "בביתי אין מקום, בכפר יש בתים אחרים, יותר מרווחים". אבל האורח הפציר בו לתת לו לשבת בקרן זווית עד עלות השחר ואז ילך לו לדרכו. סוף-סוף נעתר לו בעל הבית.
משהגיע קרוב לחצות התחיל בעל הבית לשלח את הערלים מן הבית, למי בפיתויים ולמי בגערות. משיצאו כולם, פתח את החלונות כדי שייצא העשן ויזדכך האוויר, ופנה לאשתו: תביאי לי את ה"קונטרס" המונח בחדר השני על גבי הארון.
הביאה לו את ה"קונטרס" והתחיל לקרוא בו את כל חטאיו במשך השנה, שרשם ב"קונטרס" זה: ביום פלוני עברתי על זמן קריאת שמע, ביום פלוני עשיתי כך וכך, וכן הלאה. משגמר לקרוא, התמרמר בבכיות ואנחות היוצאות מן הלב: אוי, ריבונו של עולם, הלא בשנה שעברה עשיתי תשובה והבטחתי להיות טוב וישר ולא לשוב עוד לכִסְלָה, ולבסוף מה עלתה לי? אני הלא מלא עוונות וחטאים ופשעים. וכך בכה ונאנח זמן רב מקירות ליבו. אחר כך פנה שוב לאשתו: הביאי לי עוד "קונטרס" אחד המונח במקום פלוני.
הביאה לו את ה"קונטרס" השני והתחיל לקרוא בו: ביום פלוני הלכתי ליער להביא עצים והתנפלו עלי גויים ושברו את עצמותי, ביום פלוני מתה עלי בתי, ביום פלוני קרה לי אסון זה, וכך הלך וקרא את כל הצרות והפגעים שעברו עליו במשך השנה. ושוב בכה והתמרמר: אוי, ריבונו של עולם, הלא בפירוש ביקשתי מאיתך בשנה שעברה שתתן לי שנת ברכה וחיים ושלום, ואני בטחתי בכך והאמנתי שכך יהיה, ולבסוף מה עלתה לי?
משגמר לבכות אמר: הרי סוף-סוף ערב יום הכיפורים היום וצריכים להתרצות. נשתווה נא בינינו, ריבונו של עולם, אתה לא חייב לי ואני לא חייב לך. ולקח את שני ה"קונטרסים", כרך אותם ביחד, סבב אותם על ראשו שלוש פעמים ובכל פעם אמר: "זה חליפתי, זה תמורתי, זה כפרתי". וזרק את ה"קונטרסים" החוצה.
התבונן החסיד היטב בכל מעשי הכפרי, נתפעל מאוד ממין כפרות שכזה, נפרד מבעל הבית ונסע בחזרה לליז'נסק. הגיע לשם בעוד לילה ונכנס ישר לבית הצדיק. כשראהו הצדיק, אמר לו: ספר לי מה ראית אצל אותו יהודי. וסח לו החסיד את כל המאורע.
אמר הצדיק: זהו שאמר הכתוב (תהלים ל"ח, ה'-י'): "כי עוונותי עברו ראש... ה' נגדך כל תאוותי", אבל לעומת זאת גם "ואנחתי ממך לא נסתרה".

מתוך "סיפורי חסידים", מאת הרב שלמה יוסף זווין, מהדורה מחודשת עם ציון מקורות, הוצאת קול מבשר, תשס"א (עמודים 79-78).
תאריך:  27/09/2020   |   עודכן:  27/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
מחלקה ראשונה
שערי המדינה נסגרו והשירותים הושבתו    כוננות בכל הגזרות לאבטחת המדינה בכיפור    רבים מתפללים השנה בבתים ובמנייני רחוב    מזג האוויר יהיה שרבי    העולם היהודי מתעטף בקדושה ובתפילה    מערכת News1 תחדש את פעילותה במוצאי הצום    גמר חתימה טובה לכל בית ישראל
יוסי אחימאיר
הערב, לא אהיה בבית הכנסת, לא אתפלל לצד שכני הטוב אלי שמואלי, אבל מחזור רבא של אבא יהיה בידי, אקרא בו כמדי שנה, אשא תפילה חרישית - "אבינו מלכנו זכור רחמיך וכבוש כעסך וכלה דבר וחרב ורעב ושבי ומשחית ועוון ומגפה ופגע רע וכל מחלה"
איתן קלינסקי
משה, אדון הנביאים, חוזה חזון מכאיב, שבעתיד עם ישראל יחטא, הוא יפר את ברית סיני, לכן הוא יבוא על עונשו בפרץ זועם שיבוא לידי ביטוי - ב"גוי נבל אכעיסם... אספה עלימו רעות"
אסתר חיות
השיבה מקום שופטינו כבראשונה ויועצינו כבתחילה, ופתח את לבבנו לאהבה, ליראה ולהקשבה    תן בנו אחריות לשמר את המשך עמידתו של הבית היהודי והדמוקרטי שלנו על יחד איתן    השגח שנדע להנמיך להבות ולא ללבותן
עו"ד אברהם הללי
לא בכדי עשרת הימים בין ראש השנה לכיפור נקראים עשרת ימי תשובה ונקראים גם הימים הנוראים, כי בימים אלה אמור כל אדם מישראל לעשות הפסקה מעשיה או עמל יום יום ולעשות "חשבון"    לא חשבון מתמטי אלא "חשבון נפש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il