X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בן-גוריון החליט - אחרי קרב שיירת חולדה, שסימן את כישלון היהודים במלחמת הדרכים - החלטה רדיקאלית: שינה את האסטרטגיה היהודית, והחל לחתור להכרעה הצעד הראשון היה מבצע "נחשון" (15-5 באפריל 1948), שתרומתו לניצחון היהודים במלחמת הקוממיות, אינה מוטלת בספק
▪  ▪  ▪
ההגנה. ניסיון קרבי מועט [צילום: פרנק שרשל/פלאש 90]

את תפרוסת היישובים היהודיים בארץ-ישראל קבעו שיקולים כלכליים-כספיים וזמינות הקרקע שיכלו היהודים לרכוש, ולא שיקולים ביטחוניים. לפיכך, כשהוחלט באו"ם (29 בנובמבר 1947) על חלוקת ארץ-ישראל המנדטורית, וכשפרצה מלחמת הקוממיות (בבוקר למחרת ההחלטה באו"ם), ניצבה ה'הגנה' בפני בעיה רצינית כיצד להגן על יישובים מרוחקים, או מבודדים, בגליל המזרחי, בגליל המערבי, בשפלה, במרחב ירושלים, בהרי ירושלים, בים המלח ובנגב.
ל'הגנה' היה ניסיון קרבי מועט ביותר, ובעיקר, בלוחמת גרילה בתחילת תש"ח, וכמיליציה פוליטית, סירבה מסיבות שונות להפיק לקחים. כמאמר שלמה המלך, החכם באדם: "כְּכֶלֶב שָׁב עַל קֵאוֹ כְּסִיל שׁוֹנֶה בְאִוַּלְתּוֹ"1. כתוצאה מכך הביסו ערביי ארץ-ישראל והמתנדבים, שהגיעו לעזרתם, את ה'הגנה' במלחמת הדרכים, וכפו על המנהיגות (כלומר, על דוד בן-גוריון) לשנות, אחרי מפלת שיירת חולדה, את האסטרטגיה היישובית, ולצאת למתקפות, שיכריעו את המערכה.
כמה שיירות חרצו, כנראה, את גורל המערכה על הדרכים בתחילת 1948 - שיירת יחיעם, שיירת ניצנים, שיירת הר-טוב, שיירת עטרות, שיירת נבי דניאל ושיירת חולדה. הן ואחרות מפורטות בכרך הזה, ולא אחזור על הפרטים. רק אפנה את תשומת-הלב לעובדה, שכמה מהשיירות הכושלות חרצו גורל יישובים לנפילה (ניצנים וגוש-עציון), או לפינוי (עטרות, נווה-יעקב והרטוב).
תוצאות קשות
התוצא (אפקט) המצטבר של כישלון השיירות היה הרסני במיוחד - לא רק שהיישובים המבודדים לא תוספקו, אלא שחטפו מכה מוראלית קשה. נהרגו בשיירות הרבה לוחמים, רבים נפצעו, ואבדו משאיות, רכב משוריין ונשק. אך התוצאה לא הוגבלה לגבולות ארץ-ישראל, אלא הגיעה לוושינגטון הבירה, וחיזקה את עמדת מחלקת המדינה, שמאז ומתמיד עוינת למדינת ישראל, ואת המתנגדים להקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל, עד כדי שהנשיא הארי טרומן הרהר באפשרות לבטל את הכרת ארצות-הברית בהקמת מדינה יהודית בארץ-ישראל, או להשעותה.
כאמור, גרמה המפלה האסטרטגית נזק מדיני רב, אך הביאה למפנה חשוב באסטרטגיה היהודית, שהביא לבסוף להכרזה על הקמת המדינה ביום שישי, ד' באייר תש"ח. אלה תעתועי ההיסטוריה - כמו בספורט - אי-אפשר לקבוע את גורל המערכה עד סופה.
במלחמת הדרכים התגלו עוצמת היישוב העברי וחולשתו, כותב מילשטיין. בין אלו הוא מונה: דאגה לקיום היישובים המבודדים, העזת הלוחמים ונכונותם להסתכן ותפקוד לקוי של המפקדות בכל הנוגע לתכנון, לארגון, לשימוש במידע ולהתנהגות בקרב. בהרבה מקרים ארגון השיירה ואבטחתה היו לקויים ומנוגדים להיגיון צבאי פשוט ולהוראות הקבע של אגף המבצעים במטכ"ל ה'הגנה': שיירות יצאו לדרך אף שהיה ידוע, כי האויב מחכה להן. מול השיירה התקועה החשו יישובי הסביבה וכוחות 'הגנה' ופלמ"ח, ולא חשו לעזרת המותקפים בקרבתם.
נראה, שהסיבה העיקרית לכישלונות במלחמת הדרכים לא הייתה עוצמת הערבים (שהיו נחותים מספרית לעומת היהודים), אלא שגיאות היהודים, שהערבים ניצלו היטב. בין השגיאות המכריעות - אי-הפקת לקחים, חוסר יצירתיות בתכנון שיירות, ארגון לקוי ותפקוד לקוי של מפקדות ושל מפקדים. כל אלה הועלמו מאותו הזמן והלאה, ולבני הדור ולדורות הבאים הונחלה מורשת של דיווחי שקר ושל הצלחות מדומות של מפקדים מזהירים.
עוד ליקוי נובע מבעיה יסודית ב'הגנה', שהייתה מיליציה פוליטית אזורית, שנועדה מלכתחילה להגן על יישובים בכוחות עצמם (מעין הגנה מרחבית, הגמ"ר). החטיבות, שהוקמו סמוך לפרוץ המלחמה2, היו אזוריות, ובעצם רק הפלמ"ח היה לכאורה כוח-על לאומי, שחלקו היה מגויס. בין ה'הגנה' (חי"ש, חיל שדה) לבין הפלמ"ח ('החטיבה', 'בּוּלגרים') הייתה יריבות קשה, שהפריעה לתיאום ביניהם - גם על-רקע פוליטי3. אנשי ה'הגנה' והפלמ"ח לקו באימוניהם הצבאיים, ובעצם רק למשוחררי הצבא הבריטי (שצברו ניסיון פיקודי במלחמת העולם השנייה) ולכמה מפקדים, ששירתו במהלך מלחמת העולם בצבאות אחרים, היה ניסיון קרבי. הדבר בולט ב"שיירת דבורה" (שיש קוראים לה, "שיירת בועז" על-שם בועז שכביץ, מפקדהּ, ששירת בצבא הבריטי במלחמת העולם).
ארגון נמרץ, שמירה על חשאיות, הפתעה, מהירות ומנהיגות למופת אפיינו את "שיירת דבורה", שיצאה השכם בבוקר שבת (21 בפברואר) ממרכז ירושלים לקיבוץ רמת רחל, עמוסה בהרבה מאוד ציוד והספקה לגוש-עציון, וחזרה למחרת לירושלים, בלי תקלות ובלי נפגעים, למרות שלדברי שכביץ, "כל ירושלים ידעה, ממפקדי המחוז וממפקדי הגדוד, את כיווּן השיירה ואת מועד יציאתה. רק אני הטיפש הכחשתי ... זה היה אסון. הייתי בטוח שלאויב יגיעו ידיעות, ושהוא יכין לנו קבלת-פנים חמה".
על האופטימיות, ששררה אחרי הצלחת "שיירת דבורה", שילמה ה'הגנה' בשיירת נבי-דניאל. מפקדי ה'הגנה' נכנעו ללחץ אנשי גוש-עציון, ולא רק שאיבדו את הסיוע הבריטי לשיירות אספקה אל גוש-עציון, אלא גם עוררו בערבים חשש, שה'הגנה' מתכננת מבצע צבאי בגזרה. כתוצאה מכך נערכו ערביי הסביבה כהלכה למנוע מעבר שיירות יהודיות אל גוש-עציון, הקימו מחסים, ואיישו את המחסומים הקבועים כמעט תמיד בכמאה לוחמים בפיקוד קצינים עירקיים. בשעת מצוקה תוגברו המחסומים באמצעות פאזעה, אזעקת המקומיים.
את שיירת נבי דניאל, שניסתה לשוב לירושלים, חסמו אלפים מערביי הסביבה, ומנעו את חזרתה לירושלים. אחרי השהיה ארוכה, חילצו חיילים בריטיים את מלווי השיירה ואת נהגיה. נשקם הוחרם, והועבר לערבים; המטען נבזז; והרכב ה"רך" (משאיות וג'יפים) והרכב המשוריין (משוריינים, טנדרים משוריינים ומשאיות, שתאי הנהג בהן שוריינו) נלקחו שלל, או הושמדו.
ועדיין, המשיכה ה'הגנה' לא להפיק לקחים, לטייח את כישלונותיה, לדווח דיווחי שקר מבצעיים, ולהסתיר את שגיאותיה. לכן, כמעט כל הפיקוד הבכיר של ה'הגנה' ושל הפלמ"ח בכישלון שיירת נבי דניאל ובכישלון שאר השיירות בגזרת ירושלים קוּדם בצה"ל4, ומילא תפקידים בכירים ביותר, הרבה מעבר לנקודה הפיטרית שלו - פרט לאריה טפר-עמית, שהוענש על כך, שהפר מרוּת בקרב, וגילה בשיחות שלאחריו את ערוות מפקדיו. המרשם היסודי, שהנחילה מלחמת הדרכים לצה"ל - לא לגלות את האמת, לכסות עליה בכזבים, ולא לכבס את הכביסה המלוכלכת ברבים - השתמר בצה"ל עד היום הזה5.
בחלק הבא של המאמר אנסה לנתח את מלחמת הדרכים מבעד לפריזמה של עקרונות המלחמה - עניין, שאינו מוחלט, אלא מותאם מאוד לתרבות כל צבא ולקונסטלציה הבינלאומית, שהצבא פועל בתוכה. חלק ראשון במאמר פורסם בראשונה בכרך השביעי בסדרה "בשדות הקרב של מלחמת העצמאות", שכותרו, "ניצחון ערבי במלחמת הדרכים. השמדת שיירות יחיעם, נבי דניאל, חולדה" מאת ד"ר אורי מילשטיין, שיצא לאור בימים האלה בהוצאת שרידות והמדרשה הלאומית.

הערות

1. משלי כ"ו, י"א.
2. 'גולני', 'כרמלי', 'אלכסנדרוני', 'קרייתי', 'גבעתי', 'עציוני', ואפילו 'עודד', שהוקמה אחרי קום המדינה.
3. מרבית מפקדי הפלמ"ח ואנשיהם היו מ"סיעה ב'", שהתפצלה ממפא"י, ומ"השומר הצעיר" בעוד שמפקדי ה'הגנה' ואנשיהם היו ממפא"י.
4. למשל - אורי בן-ארי, יעקב יצחק (יצה), צבי זמיר, עמוס חורב, אברשה טמיר, עוזי נרקיס, יצחק רבין, מישאל שחם.
5. ראו מאמרי, "עיטורים וצל"שים כמשאב בצה"ל" בספר "ניצחון בסבירות נמוכה. אמיתות על מלחמת יום הכיפורים" (עורך: מיכאל ברונשטיין). הוצאת שרידות ואפי מלצר, 2017, עמ' 571-544.

תאריך:  27/09/2020   |   עודכן:  27/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מפלה אסטרטגית במלחמת הדרכים (א)
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת ללא משוב קורסת
שמעון מהצפון  |  9/10/20 11:04
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
בתי הכנסת אינם בתי קירקסאות או "בתי תרבות"    מתפללים קדושים אינם חשופי הגוף של ההפגנות    אבל עסקני הקש החרדיים ברחו מהאמת הצרופה של האמונה היהודית והפכו ל"סוחרי תרבות" זולים    ארון הקודש הוא המקום היחידי שבו יש סיכוי לבטל את ה"קורונה" ולהעבירה מהארץ
דוד ארגז
כמו נחיל ארבה שנוחת על שדה ומחסל את כל התבואה, כך עדת "רק לא ביבי" נוחתת על ההוויה הישראלית, מתנפלת על כל מה שיקר וחשוב לנו, לועסת ויורקת, משמידה וזורקת. ומתוך דממת יום כיפור נשמע רק צחוקה של המפלצת, מהדהד, מפחיד ומייאש
יהודה קונפורטס
יו"ר קבוצת אמנת מספר על מה שעבר עליו בתחום העסקי כששהה בשנות ה-70, במשך כעשור, באירן - שכנתה של הידידה החדשה שלנו, איחוד האמירויות    החלק השני של הפאנל שערכה אנשים ומחשבים בעקבות הסכם השלום
אפרים הלפרין
זה היה ברור שעם הזמן יהפכו כל הכינוסים מכל מין וסוג להפגנות, ופתאום מפגיני בלפור מבינים שנגמר להם הסוס
עומר כרמון
האם גלי החום בישראל גורמים לגידול בשכיחות הסערות בחודשי החורף? לפי נתוני השירות המטאורולוגי, התשובה לכך שלילית    חוקר האקלים, ד"ר עמיר גבעתי זועם, וטוען: "אנשי השמ"ט הם כמו פקידים בדואר ולכן אנחנו מופתעים מכך שתל אביב מוצפת"    ד"ר אבנר פורשפן, מנהל אגף האקלים בשמ"ט: "מאוד חשוב להיות כן ואמיתי במה שאתה אומר. אולי אתה מפסיד את הפאניקה ואת ההירתמות לעניין של חלק מהאוכלוסייה. אבל אם אתה מגזים יותר מדי, אתה יכול ליפול"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il