X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בדיקת ניו-יורק טיימס במהלך העימות:

עד כמה טראמפ וביידן דייקו

בדבריהם של שני המועמדים היו אי-דיוקים, הגזמות וגם כזבים בצורה בלתי מפתיעה, חלקו של טראמפ באמירות אלו היה גדול בהרבה משל ביידן
▪  ▪  ▪
טראמפ וביידן בעימות [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

  • במהלך העימות בין דונלד טראמפ לבין ג'ו ביידן (יום ד', 30.9.20) בדק צוות ניו-יורק טיימס את הצהרותיהם העובדתיות של השניים. חלק מן הממצאים העיקריים מובאים כאן, על-פי הסדר בו נאמרו הדברים בעימות.
ג'ו ביידן: "כרגע הוא בבית המשפט העליון ומנסה להיפטר מאובמהקר, מה שיגרום ל-20 מיליון איש לאבד את ביטוח הבריאות שלהם".
נכון בעיקרו. משרד המשפטים מבקש מבית המשפט העליון לבטל את אובמהקר. הערכתו המספרית של ביידן נשענת על מכון מחקר מכובד, אך הנתון אינו מביא בחשבון את האמריקנים שממילא איבדו את הביטוח כאשר פוטרו בשל הקורונה.
ג'ו ביידן: "היא חושבת שאובמהקר איננה חוקתית".
הגזמה. ביידן התייחס לאיימי קוני-בראט, המועמדת של טראמפ לבית המשפט העליון. היא הסתייגה מפסק דינו של הנשיא ג'ון רוברטס, שב-2012 אישר את ליבת אובמהקר, אך לא הביע את הדעה שהחוק או חלקים ממנו אינם חוקתיים.
דונלד טראמפ: "המפלגה שלך רוצה להיות סוציאליסטית".
הגזמה. טראמפ מתייחס למצע המפלגה הדמוקרטית בתחום ביטוח הבריאות. האגף השמאלי של המפלגה תומך ב"מדיקייר לכל" – ביטוח ממשלתי חינם. אבל ביידן לא אימץ מדיניות זו. הוא תומך בהרחבת אובמהקר, המבוססת על המערכת הנוכחית של ביטוח פרטי. הוא גם תומך בהוספת "אופציה ציבורית" לתוכנית, אשר תכסה את הזכאים כיום ל"מדיקאייד" – ביטוח הבריאות הממשלתי למעוטי יכולת.
דונלד טראמפ: "אני מוריד את מחירי התרופות, אני עושה מה שאף נשיא לא העז לעשות, כי זה ללכת נגד חברות הפארמה הגדולות. מחירי התרופות יירדו ב-80%. איש לא עשה את זה".
הגזמה. טראמפ חתם על ארבעה צווים נשיאותיים בנוגע למחירי התרופות, אשר הורו לפעול להורדתם – אבל כולם טרם נכנסו לתוקף. המדיניות המרכזית שלו מצריכה חקיקה וצפויה להיתקל באתגרים משפטיים, והיא תשפיע רק על המחירים שמשלם הממשל ולא על אלו של האזרח הפרטי.
דונלד טראמפ: "אני סגרתי, והוא אמר: הוא קסנופוב. אתה לא מאמין שהיינו צריכים לסגור את המדינה".
הטעיה. ביידן צייץ בחודש מארס, שמניעת כניסת זרים לארה"ב לא תעצור את הקורונה. בתחילת אפריל אמר עוזר בכיר שלו, שהוא תומך בהחלטתו של טראמפ למנוע כניסת נוסעים מסין. ביידן אכן האשים את טראמפ בשנאת זרים. ביום בו הודיע הממשל על איסור הכניסה מסין, הגיב ביידן באומרו שאין זה הזמן המתאים לכך שהקסנופוביה ההיסטרית של טראמפ תוביל את הדרך במקום המדע.
ג'ו ביידן: "אנחנו 5% - 4% - מאוכלוסיית העולם ו-20% ממקרי המוות".
נכון. אוכלוסיית העולם היא 7.8 מיליארד, בארה"ב מתגוררים 330 מיליון שהם 4%. מספר המתים בה מהקורונה הוא 205,000 מתוך מיליון בכל העולם. מדי יום מתגלים בארה"ב 40,000 מקרים חדשים – 13% מן המקרים בכל העולם.
דונלד טראמפ: "אמרת שלמדת בדלאוור סטייט אבל שכחת את השם של האוניברסיטה שלך".
כזב. ביידן אמר בשנה שעברה שהוא החל את דרכו בדלאוור סטייט יוניברסיטי. הוא למד באוניברסיטת דלאוור. רבים בתקשורת הימנית פירשו את דבריו כאילו למד בראשונה, אך למעשה התכוון לתמיכה הפוליטית בו כאשר התמודד לראשונה לסנאט.
דונלד טראמפ: "H1N1. אתה היית אסון".
כזב. מדובר בשפעת העופות שהתגלתה בארה"ב ב-14.4.2009. ממשל אובמה הכריז על מצב חירום כעבור 12 יום, ויומיים לאחר מכן אושרה בדיקה לאיתור הנגיף. באותה עת היו בארה"ב 64 מקרים ואפס מתים. חיסון נמצא בתחילת אוקטובר. מספר המתים הכולל הגיע ל-12,469 עד אפריל 2010.
דונלד טראמפ: "אנחנו במרחק של כמה שבועות מחיסון [לקורונה]".
ללא הוכחה. הפקידים הבכירים במערכת הבריאות אומרים, כי חיסון לא יהיה זמין בהיקף נרחב עד הקיץ הבא. ד"ר מונצף סלאואי, המדען הבכיר של הממשל בתחום זה, העריך שהאמריקנים לא יחוסנו בצורה נרחבת עד אמצע 2021; הסיכוי שיהיה חיסון באוקטובר או בנובמבר הוא נמוך מאוד, הוסיף. חברת פייזר אומרת כי במקרה הטוב ביותר – תוצאות הניסויים שלה יהיו זמינות בסוף אוקטובר.
דונלד טראמפ: "הייתי צריך לסגור את הכלכלה הטובה ביותר בתולדות המדינה".
ללא הוכחה. טראמפ טוען שהמצב הכלכלי לפני הקורונה היה הטוב ביותר בתולדות ארה"ב, אך הנתונים מלמדים שהוא מגזים ושהמשק האמריקני לא השתווה לשיאי העבר בכמה תחומים. ההתרחבות בשנים 2020-2009 הייתה הממושכת ביותר בהיסטוריה, כולל ירידה של האבטלה לשפל של 3.5% ברוב 2019 ובתחילת 2020, אבל רבים לא נהנו ממנה. התפוקה גדלה בשיעור ממוצע של 2% בלבד – השיעור הנחוץ לשמירה על יציבות ופחות מאשר בעשורים הקודמים. חוסר השוויון גדל: האחוז העליון מחזיק ב-40% מעושר המדינה, בעוד חמשת העשירונים התחתונים מחזיקים ב-1% בלבד.
דונלד טראמפ: "הוא יסגור את כל המדינה".
הגזמה. ביידן מדגיש את החשיבות של הישמעות לייעוץ המדעי בנושא הקורונה, אך אינו מציע לסגור לחלוטין את ארה"ב. הוא אומנם אמר שיישמע למדענים אם יגידו שיש צורך בסגר מוחלט, אך מאוחר יותר אמר שלא יהיה צורך בכך.
דונלד טראמפ: "שילמתי [מיסים] מיליוני דולרים".
כזב. טראמפ שילם מיסים שונים בשנים האחרונות, אבל מעט מאוד מס הכנסה פדרלי אישי – כפי שחשף ניו-יורק טיימס. בשנת 2017 הוא שילם רק 750 דולר, למרות שהכנסותיו הסתכמו ב-15 מיליון דולר שכנגדם טען להפסדים. ביידן שילם באותה שנה 3.7 מיליון דולר במיסים פדרליים.
ג'ו ביידן: "אילו רק היינו עוטים מסיכות מאז ינואר, קרוב לוודאי שהיו מצילים את חייהם של 100,000 בני אדם".
נכון. מדענים מעריכים, כי אם המצב הנוכחי יימשך – מספר המתים בארה"ב עד סוף השנה יהיה 370,000 (לעומת 205,000 כעת). להערכתם, מספר המתים היה מגיע ל-275,000 אילו היה נעשה שימוש נרחב במסיכות ובריחוק חברתי.
ג'ו ביידן: "הוא אומר שהוא חכם משום שהוא יכול לנצל את חוקי המס ועושה זאת".
הטעיה. הסיבה העיקרית שטראמפ לא שילם מיסים היא שעסקיו מפסידים יותר מכפי שהם מרוויחים. החוק מאפשר לעסקים להשתמש בהפסדים צבורים בשנים הבאות.
דונלד טראמפ: "החזרתי 700,000 משרות. הם לא החזירו כלום".
כזב. בשלוש שנותיו הראשונות כנשיא, מספר המשרות בענפי הייצור גדל ב-500,000. נכון להיום, בגלל הקורונה, מספר המשרות בהם נמוך ב-200,000 מכפי שהיה עם כניסתו של טראמפ לתפקידו.
ג'ו ביידן: "הוא יהיה הנשיא הראשון המסיים עם תפקידו עם פחות משרות מכפי שהחל".
הטעיה. הרברט הובר סיים את תפקידו ב-1933 עם פחות משרות מכפי שהיו כאשר נכנס אליו. דבריו של ביידן מתבססים על ההנחה שטראמפ יפסיד בבחירות וששוק התעסוקה לא יתאושש לפני נובמבר.
דונלד טראמפ: "אתה בכיס של סין, ג'ו. ואין פלא – הבן שלך מנהל מיליארדי דולרים. הוא מקבל מיליוני דולרים".
ללא הוכחה. הנטר ביידן קשור לקרן השקעות סינית ממשלתית. הוא היה חבר במועצת המנהלים שלה עם הקמתה ב-2013, ולאחר שאביו סיים את תפקידו – רכש 10% ממנה תמורת 420,000 דולר. עורך דינו טוען, כי לא קיבל תשלום על חברותו במועצת המנהלים (אותה עזב באפריל השנה) ולא הרוויח מהשקעתו אותה הוא מנסה למכור.
ג'ו ביידן: "אחד מאלף אפרו-אמריקנים מת מהקורונה".
נכון. באמצע ספטמבר השיעור היה אחד לכל 1,020 אפרו-אמריקנים – השיעור האתני הגבוה ביותר מאז פרוץ המגיפה. הקורונה פגעה בצורה בלתי פרופורציונלית בשחורים, לטינים ואינדיאנים. שיעור התמותה של הלבנים והאסיאתים נמוך בהרבה: אחד ל-2,150 ואחד ל-2,470 בהתאמה.
דונלד טראמפ: "יש לי 25,000, 35,000 איש שמגיעים לשדות תעופה".
כזב. טראמפ התייחס לעצרות הבחירות שלו. האנגרים בשדות תעופה אינם יכולים להכיל כזו כמות של בני אדם. הוא קיים עצרות בהאנגרים בווירג'יניה (3,000 איש), מישיגן (10,000 איש) ופנסילבניה (7,000 איש).
דונלד טראמפ: "אשתו של ראש עיריית מוסקבה נתנה לבנך 3.5 מיליון דולר".
הטעיה. המקור הוא דוח שפרסמו בשבוע שעבר הרפובליקנים בסנאט, ולפיו להנטר ביידן היו יחסים פיננסיים עם אלנה בטורינה, אלמנתו של ראש עיריית מוסקבה לשעבר. הדוח התבסס על מסמך סודי בלתי מזוהה, ולפיו בשנת 2014 העבירה בטורינה 3.5 מיליון דולר כדמי ייעוץ לחברה שהייתה קשורה לשותפיו של ביידן-הבן. עורך דינו אמר כי לא היה שום קשר לחברה ולהעברת הכספים; הוא לא ענה לשאלה האם הנטר ביידן קיבל כספים מהחברה או עבד עבור בטורינה.
ג'ו ביידן: "הגרעון מול סין כיום גדול מאשר בעבר".
כזב. הגרעון המסחרי של ארה"ב מול סין ירד בצורה חדה בשנים 2019-2018, כאשר המכסים שהטיל טראמפ על הייבוא מסין הקטינו משמעותית את הסחר ביניהן. הגרעון האמריקני בייבוא טובין מסין נמוך השנה מאשר אשתקד, בשל ירידה בייבוא האמריקני ממנה ועלייה בייבוא מווייטנאם ומקסיקו.
דונלד טראמפ: "אובמה השאיר לי למלא 128 משרות של שופטים".
הטעיה. הסיבה שאובמה לא מינה שופטים רבים הייתה שהסנאט, בשליטת הרפובליקנים, סירב לאשר את המינויים.
ג'ו ביידן: "השארנו כלכלה משגשגת והוא גרם מיתון".
כזב. הכלכלה לא שגשגה בשנה האחרונה של ממשל אובמה וטראמפ לא גרם את המיתון שהביאה הקורונה. בשנת 2016 עמדה הצמיחה על 2% בלבד והאבטלה ירדה בצורה מתמשכת. הצמיחה הואצה בשנותיו של טראמפ, בין היתר בשל קיצוצי המס הניכרים שהנהיג. שלוש השנים הראשונות שלו היו זהות מבחינת הצמיחה לשלוש השנים הראשונות בכהונה השנייה של אובמה. הקורונה היא שהכניסה את ארה"ב למיתון, כמו כל הכלכלות בעולם, ואין לתלות אותו במעשיו של טראמפ.
דונלד טראמפ: "מישהו חייב לעשות משהו לגבי Antifa והשמאל. זו לא בעיה של הימין. זו בעיה של השמאל".
הטעיה. כמה אנשי Antifa, קואליציה רופפת של אנשי שמאל, ביצעו מעשי אלימות. אבל בכירי הביטחון הלאומי של טראמפ עצמו אומרים שקבוצה זו אינה האיום הפנימי העיקרי על ארה"ב, וכי רוב איומי הטרור הפנימי מקורם בימין הקיצוני.
דונלד טראמפ: "מבחינתי גם מכוניות חשמליות הן בסדר. אני תומך לגמרי במכוניות חשמליות. נתתי תמריצים ניכרים למכוניות חשמליות".
כזב. בשנת 2019 הציע הממשל לבטל את הטבת המס בסך 7,500 שניתנה לכל מכונית חשמלית. בשנת 2018 איים טראמפ לשלול מג'נרל מוטורס הטבות מס למכוניות החשמליות, כאשר החברה תכננה לפטר עובדים.
ג'ו ביידן: "העובדה היא שהלכתי ראש בראש עם [ולדימיר] פוטין והבהרתי לו שלא נסבול את השטויות שלו. הוא [טראמפ] הבובה של פוטין".
נכון. בחודש יולי הכריז ביידן, שהוא מזהיר את הקרמלין וממשלות זרות אחרות, שבתור נשיא הוא יגבה מחיר כבד ומתמשך ממי שיתערבו בבחירות בארה"ב. טראמפ לא הביע ולו במילה אחת את דאגתו מפני התערבות זרה בבחירות ולא גינה את פוטין אישית על ההתערבות בבחירות 2016, למרות הערכת ה-CIA לפיה הקרמלין מנסה להתערב גם בבחירות הנוכחיות.
דונלד טראמפ: "אני רוצה מים נקיים ואוויר נקי. יש לנו את שיעור הפחמן הנמוך ביותר. תראו את המספרים".
הטעיה. ממשל טראמפ ביטל או החליש למעלה מ-100 חוקים ותקנות בתחום איכות הסביבה, כולל חוק של ממשל אובמה שנועד להקטין את הזיהום במי נהרות, אגמים וגופי מים אחרים. הממשל גם ביטל או החליש חוקים שנועדו להקטין את זיהום האוויר ואת פליטת גזי החממה.
דונלד טראמפ: "שולחים מיליוני מעטפות בכל רחבי המדינה. זו הונאה".
הגזמה. מדובר ככל הנראה בהתייחסות לחשיפת שלושה שקי דואר בשבוע שעבר שנזרקו במדינת ויסקונסין, ובהם כמה מעטפות הצבעה. הבית הלבן השתמש בתקרית מבודדת זו כדי לחזק את טענתו הכוזבת של טראמפ בדבר סכנה להונאת ענק בהצבעה בדואר.
דונלד טראמפ: "כמעט כל מה שאני רואה הוא מהשמאל".
הטעיה. הדברים נאמרו כאשר המנחה, כריס וולאס, לחץ על טראמפ לגנות גזענות ימנית. הוא סירב לעשות זאת. בכירי מערכת אכיפת החוק בממשל טראמפ אמרו החודש, שרוב איומי הטרור הפנימי הם של קיצוניים ימניים, כולל אנשי "העליונות הלבנה". המשרד לביטחון פנים הצביע גם הוא על הימין הקיצוני כאיום הטרור הפנימי המרכזי.

תאריך:  30/09/20   |   עודכן:  30/09/20
+הדמוקרטיה האמריקנית בסכנה
17:46 30/09/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בעל הטור הבכיר מזהיר בצורה חריפה ביותר מפני ארבע שנים נוספות של טראמפ ומפני נסיונו לקעקע את תוצאות הבחירות אם ג'ו ביידן ינצח

לערפל את התוצאות [צילום: פטריק סמנסקי, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
הרמה בעימות הייתה נמוכה במיוחד, בעיקר באשמתו של טראמפ    הבעיה האמיתית היא שלוש נקודות בהן שתיקתו הרועמת של הנשיא עלולה להוביל לאלימות
איתמר לוין
תוהו ובוהו בעימות בין המועמדים לנשיאות    ביידן לטראמפ: אולי תשתוק? טראמפ: הוא סיים כמעט אחרון בכיתה שלו    ביידן מאשים את טראמפ בהעלמת הקורונה מתוך פאניקה או דאגה לשוק המניות    טראמפ: אצלך מספר המתים היה כפול    טראמפ טוען ששילם מס בעשרות מיליוני דולרים    ביידן מתחייב לקבל את תוצאות הבחירות; טראמפ: לא אשלים עם בחירות בלתי הוגנות
איתמר לוין
אקונומיסט מראה, כי העימותים הנשיאותיים אינם משנים בצורה משמעותית את נתוני הסקרים - בהם ביידן מוביל ביתרון יציב של 8%    חשיפת נתוני המס של טראמפ תקשה עליו עוד יותר    וושינגטון פוסט: טראמפ צריך להתמודד עם טיפולו בקורונה, ביידן צריך להלהיב את תומכיו
איתמר לוין
ארבע שנים לאחר חשיפת הקלטת בה התרברב בהטרדות מיניות, מתברר שלא כל ליבת תומכיו של טראמפ אדישה לאורך זמן למעשיו הפסולים
איציק וולף
קמפיין הבחירות של הדמוקרטים השיק דף אינטרנט שקורא לאמריקנים לראות בכמה כסף היה גבוה המס השנתי ששילמו מן המיסים ששילם הנשיא טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il