X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אזמין את עולם הערכים של האושפיז עמוס, כי לא ניתן בימים אלו להזמין אורחים לסוכה. מצער, שבספר ויקרא רבה י' ב' גילינו, כי עמוס חווה שלל גילויי הסתייגות, שלא הרתיעו אותו גם שנשלחו לעברו דברי נאצה קשים על-ידי רבים מבני דורו
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

מקובלות עלי הוראות משרד הבריאות והשנה בסוכה שלי, אמנע מלהזמין אורחים ואסב בה רק עם רעייתי. במסורת ישראל מקובל, שמזמינים כל יום אושפיז אחד. בזוהר אנחנו קוראים: "שראוי להזמין אושפזין עילאין (אורחים עילאיים).
המסורת מציינת, שביום הראשון מוזמן אברהם, ביום השני - יצחק, ביום השלישי - יעקב, ביום הרביעי - יוסף, ביום החמישי - משה, ביום השישי - אהרון וביום השביעי - דוד. יש הנוהגים להזמין בשמיני עצרת את האושפיז שלמה המלך. אני מוצא לנכון להוסיף אושפיז - את הנביא עמוס במיוחד כשאני סולד ממעשים לא מוסריים שעשה המלך דוד, שגרם למות קצין גבוה בצבאו כדי לשאת את רעייתו לאישה וסולד וממעשי שלמה שאינם לרוחי.
אזמין את עולם הערכים של האושפיז עמוס, כי לא ניתן בימים אלו להזמין אורחים לסוכה. מצער, שבספר ויקרא רבה י' ב' גילינו, כי עמוס חווה שלל גילויי הסתייגות, שלא הרתיעו אותו גם שנשלחו לעברו דברי נאצה קשים על-ידי רבים מבני דורו. עמוס בבדידותו התייצב נחוש מול בוטות אלימה של המון מוסת, ששלח חיצי רעל מילולי גס ומתנכר כלפיו.
עמוס לא נרתע מלהתריס לעברה של החברה מלים מייסרות: "שָׁנֵאתִי מָאַסְתִּי חַגֵּיכֶם ...כִּי אִם תַּעֲלוּ לִי עוֹלוֹת וּמִנְחוֹתֵיכֶם לֹא אֶרְצֶה ...לֹא אַבִּיט ... זִמְרַת נְבָלִים לֹא אֶשְמַע". (עמוס ה' 21-22).
הייתי שמח לארח את מי שעמד כצוק סלע מול דעת קהל עוינת ואמר אמת כאובה, לפיה אקט חיצוני של תפילה עדוי בריטואל דתי הוא חסר משמעות. הוא חזר ושנה, שאין מקום לדפוס טקסי, אם לא שולבו בו מערכות חיים חברתיות, בהן קימות נוכחות של עוצמת הפסוק "וַיִּגַל כַּמַּיִם מִשְׁפָּט וּצְדָקָה כְּנַחַל אֵיתָן "(שם 24).
אין מקום לקוטביות מעמדית, המנציחה העדר צדק סוציאלי.
עמוס ניבא בימי ירבעם בן יואש מלך ישראל ועוזיהו בן אמציה מלך יהודה. זו תקופת כיבושים טריטוריאליים, חוסן מדיני וכלכלי ( דברי הימים ב' כ"ו 9-11). שליטה מדינית על חלק משמעותי ממרחביה של סוריה כיום, עבר הירדן המזרחי, שפלת החוף הדרומי ועד גבול מצרים (מלכים ב' י"ד 25). קיים שעבוד מוחלט של כל עמי האזור, המחויבים בנתינת מנחות כסף ומסים גבוהים למערכת השלטון בישראל וביהודה. באותם ימים עמוס לא נרתע לתקוף מנהיגים: "הַהוֹפְכִים לְלַעֲנָה מִשְׁפָּט, וּצְדָקָה לָאָרֶץ הִנִּיחוּ". (עמוס, ה' 7)
העוצמה הכלכלית סככה על שכבה צרה ולא חלחלה אל החברה. שכבה צרה זו נתפסה בעיני עמוס כ"פָּרוֹת הַבָּשָׁן ... הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים", היא אופיינה באורח חיים, שעלה על שרטון של הסתאבות והתבהמות - "...הָבִיאָה וְנִשְׁתֶּה" (שם ד' 1), ובהתנכרות מוחלטת להון האנושי של החברה, שאותו ניתן לנשל אפילו עבור חוב של זוג נעליים. "עַל מִכְרָם בַּכֶּסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם". (שם ב' 6).
קשה היה לעמוס לדבר סרה בעם שאהבתו אליו בערה בעצמותיו: "מִי יָקוּם יַעֲקֹב כִּי קָטָן הוּא"( שם ז' 2-5), מתוך כאב ואהבה רבה לעמו השמיע מסרים, שנדחו על-ידי "שַׁאֲנָנִים בְּצִיּוֹן וּבוֹטְחִים בְּהַר שׁוֹמְרוֹן". (שם ו' 1).
ניכרים פצעי אוהב של עמוס, ששלח מלים קשות לכתובתם של "הַשּוֹכְבִים עַל מִטּוֹת שֵׁן, סְרוּחִים עַל עֲרִישׁוֹתָם וְאוֹכְלִים כָּרִים מִצֹּאן וַעֲגָלִים מִתּוֹך מַרְבֵּק". (שם ו' 4)
הנוקד, בולס השקמים והבוקר הוא עבורי האושפיז, שהקדיש את חייו לשליחות למען חברה, המושתתת על אדנים של צדק חברתי. לחם למען חברה ללא ניכור מעמדי. נביא שלא חשש להתמודד עם גילויי לאומנות בוטה של "אַתָּה בְּחַרְתָּנוּ" והעביר את רעיון הבחירה באש צולבת של ביקורת נוקבת - "הֲלֹא כִּבְנֵי כֻּשִּׁיִּים אַתֶּם לִי בְּנֵי יִשְרָאֵל" ההבדל הוא בכך ש"אֶת יִשְׁרָאֵל הֶעֱלֵיתִי מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, פְּלִישְׁתִים מִכַּפְתּוֹר וְאָרָם מִקִּיר" ( שם ט' 7).
אמירה אמיצה נגד תחושת "אַתָּה בְּחַרְתָּנוּ" נאמרה למרות ביטויי התרסה בוטה ואי אמונה גלויה כלפי דבריו. מצער, שנבואותיו נדחו על-ידי שאננות ויוהרה של הנהגה מדושנת במציאות חיים בה קיימת כפיפות כנועה של עמי האזור.
עמוס הוא האושפיז שלי, שבאומץ יצא נגד קוטביות מעמדית, שהעמידה מצד אחד עלית אמידה ומנגד הון אנושי חבוט. אני מעריץ את איש האדמה הנוקד, הבוקר והבולס שקמים, שיצא לחזית המאבק החברתי ונגד נגע ההתנשאות הלאומנית.
אני מאחל לכולנו, שעולם הערכים, שהסעיר את עמוס, יהיה אושפיז בסוכתה של החברה בישראל בחג סוכות.
כשם שהנביא עמוס דחה על הסף אמירה של שררה שולטת והמון מוסת - "חוֹזֶה לֵךְ בְּרַח לֵך ...: (שם ז' 12), כן אנחנו מצווים לא לסגת מול התלהמות של המון מוסת. כשם שבן דורו מיכה המורשתי ויותר מאוחר ירמיהו נותרו נחושים ולא נרתעו מאמירות קשות כמו "בֶּן מָוֶת הָאִישׁ הַזֶּה", כך גם אנחנו חייבים להיות נחושים.

תאריך:  04/10/2020   |   עודכן:  04/10/2020
+שלומית בונה סוכה
11:16 04/10/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - חם, זיכרון ושכחה, רחמנים, משקולות, שלומית וברכה  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  שבת שלום, מועדים לשמחה, גמר חתימה טובה והרבה בריאות ואושר לכולנו  ▪  "והיית אך שמח" (דברים ט"ז, פסוק ט"ו)

חג שמח [צילום: ארכיון צילומי קק''ל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האושפיז שלי בסוכתי
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
שיהיה לנו רק חג שמח
חג שמח  |  4/10/20 08:56
2
שמור על עצמך בימים אלו
לאיתן יקירי  |  4/10/20 09:01
3
ראשית- מה בכלל לך ולנביא עמוס?
פלא יועץ  |  5/10/20 16:42
 
- פלא יועץ מבייש את עצמו
חזי ..  |  6/10/20 09:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איתמר לוין
נזקי הקורונה ילוו אותנו שנים רבות ולכן צריך להתחיל לתכנן את ההבראה    החיסון למגיפה יהיה מבצע לוגיסטי ורפואי מורכב ביותר, המחייב היערכות מדוקדקת    תחזית קודרת ליום שאחרי הבחירות בארה"ב    כדאי לימין בארץ ללמוד לקח מקוצר הראות של הדמוקרטים האמריקנים    כיצד למנוע איסורי פרסום בעייתיים בדיוני מעצרים    הייחודיות של חג הסוכות הבא עלינו לטובה
עמנואל בן-סבו
ראיתי את אבי החסון כשחגורת עבודה מקיפה את ביטנו, מסמרים לפי גדלים ומספרים בתאי הבד, סוגי פטישים, חוטי ברזל, צבת וחיוך גדול, בונים סוכה
עידן יוסף
בניגוד לשנים עברו, שבהן איפשר לאסירים לקיים את מצוות השינה בסוכה, מונע השנה שב"ס מאסירים את קיום המצווה ואוסר שינה מחוץ לתאים    הראשון לציון יצחק יוסף: יש לאפשר לאסירים לקיים את המצווה כהלכתה
עידן יוסף
בהנחיות לחגים, דורשת מועצת חכמי התורה לקיים תפילות רק מחוץ לבתי הכנסת ובהקפות בסוכות ובשמחת תורה לשמור מרחק ולקצר בתפילות    כמו-כן פרסמו רבנים הנחיות בטיחות לסוכה
חניאל פרבר
ידוע הוא שמערכת החגים של עם ישראל בנויה כמו מערכת החיים של האדם    פסח - הוא הלידה, שבועות יום קבלת התורה הוא בר המצווה, וסוכות הוא החופה עם הקב"ה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il