X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הכרעה אם יהיה תיקו [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
הכרעה אם יהיו ערעורים [צילום: סקוט אפלווייט, AP]
מצב הקמפיין, 12.10.20 / CBS News
דונלד טראמפ? ג'ו ביידן? ואולי ננסי פלוסי?

תרחישי התוהו ובוהו לבחירות בארה"ב

מעבר לסכנה שטראמפ יסרב להכיר בנצחונו של ביידן, התרחיש הריאלי הוא מחלוקות קשות על ספירת הקולות בכלל והקולות בדואר בפרט - מנתח וושינגטון פוסט ההכרעה עלולה לעבור לבית המשפט או לקונגרס, ובכך לחתור תחת אמונו של הציבור האמריקני בשיטה עצמה
▪  ▪  ▪

עוד לפני שמגיפת הקורונה פגעה בבית הלבן, החלו הרפובליקנים והדמוקרטים להתכונן לקראת משבר פוליטי אחר העלול לגרור את ארה"ב לתוהו ובוהו חסר תקדים: בחירות שלא יוכרעו ב-3 בנובמבר אלא למעשה יימשכו שבועות רבים נוספים.
יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, דיברה בשבועות האחרונים בפגישות רבות על מצב חסר תקדים, בו הן דונלד טראמפ והן ג'ו ביידן לא ישיגו את 270 האלקטורים הדרושים – מצב בו ההכרעה עוברת לקונגרס בחודש ינואר, מגלה וושינגטון פוסט. היא גם הורתה לעמיתיה הדמוקרטים להתכונן לאפשרות שמחוקקים רפובליקנים במדינות בהן הפער יהיה קטן או יתנהלו הליכים משפטיים, ינסו למנות אלקטורים משלהם; חוק מן המאה ה-19 מאפשר לקונגרס להתערב במצב כזה. אלו הם רק שניים מן התסריטים שלקראתם נערכות שתי המפלגות.
מומחים מזהירים, כי קרב שכזה על תוצאות הבחירות, לאחר קמפיין שממילא הרגיז והתיש את האמריקנים, עלול להעמיד מבחן קשה בפני אמונו של הציבור במערכת הבחירות, ולפגוע בעיקרון לפיו הנשיא נבחר בידי המצביעים ולא בידי הקונגרס או בתי המשפט. אומנם רוב המומחים מסכימים שהסיכוי שהדבר יתממש הוא נמוך, אך טראמפ הגביר את הדאגות – ואת ההכנות – על-ידי סירובו להתחייב לקבל את התוצאות אם יפסיד, ועל-ידי אמירתו לפיה הבחירות יוכרעו בבית המשפט.
משפטנים ומומחי בחירות רבים אומרים, כי דאגתם העיקרית אינה סירוב של טראמפ להודות בהפסד, אלא עיכוב מתמשך בשל מחלוקת על קלפיות והצבעות. הדמוקרטים אומנם מקווים, כי יתרונו המתמיד ואף הגדל של ביידן בסקרים יתורגם לניצחון ברור שלו, כך שלטראמפ לא יהיה טעם לערער על התוצאות. אבל אם התוצאות יהיו צמודות, הם חוששים, הרפובליקנים ינסו לאסוף אלקטורים לטובת טראמפ.
רבים מסכימים שתוצאות המרוץ לבית הלבן עשויות שלא להיוודע במוצאי הבחירות, אם לפחות מדינת מפתח אחת לא תסיים לספור בו ביום את הקולות שנשלחו בדואר. שתיים ממדינות אלו, ויסקונסין ופנסילבניה, אינן מתירות להתחיל את ספירת קולות הדואר עד יום הבחירות; בבחירות המקדימות בפנסילבניה היו מחוזות בהם נמשכה ספירת הקולות שבועיים. בנוסף לכך, כ-25 מדינות מאפשרות לקולות להגיע בדואר מספר ימים לאחר 3 בנובמבר, ובהן מדינות המפתח מישיגן, פנסילבניה, אוהיו, צפון קרוליינה ואייווה; במישיגן התאריך האחרון הוא 17 בנובמבר. אם המרוץ יהיה צמוד באחת ממדינות אלו, הדבר עלול לגרום לעיכוב ניכר בהכרעה.
גם במדינות בהן הספירה תסתיים ב-3 בנובמבר, מרוץ צמוד מאוד צפוי להוביל לנסיונות לערער על התוצאות – במיוחד על הקולות שנשלחו בדואר. בהקשר זה ניתן להעלות טענות לגבי תקפות חתימותיהם של המצביעים והעדים, או על שימוש במעטפת ביטחון חיצונית שונה מזו הנדרשת. שני הצדדים מתכוננים למאבק משפטי, העשוי להוביל – כמו בשנת 2000 – להכרעה בבית המשפט העליון.
תפקידו של הקונגרס תלוי בשאלה האם יישארו מחלוקות תלויות ועומדות ב-14 בדצמבר – היום בו צריכים כל האלקטורים להשלים את הצבעתם. תרחיש ראשון הוא מצב בו איש מהם אינו מגיע ל-270 אלקטורים (תיקו של 269-269), ואזי בית הנבחרים יבחר את הנשיא והסנאט יבחר את סגנו. ההצבעות אמורות להתקיים ב-6 בינואר, עם הקונגרס החדש.
על-פי החוקה, בהצבעה בבית הנבחרים יש קול אחד לכל מדינה – ולא נציגים באופן יחסי למספר התושבים לכל מדינה כרגיל. זה אומר, שהמועמד זקוק ל-26 קולות כדי להיבחר. למרות שלדמוקרטים יש רוב מוצק בבית הנבחרים, הרפובליקנים שולטים כיום בנציגויות של 26 מדינות והדמוקרטים ב-22 בלבד. הפוסט מסביר, כי זו אחת הסיבות למאמציה של פלוסי בשבועות האחרונים לגרום למהפך בכמה מן המדינות (אלסקה, מונטנה, פנסילבניה, פלורידה ומישיגן) או להבטיח רוב דמוקרטי באלו שבהן יש תיקו. אם הדמוקרטים יזכו במדינה אחת נוספת, די יהיה בכך כדי למנוע מטראמפ את הנשיאות – וליצור תוהו ובוהו אדיר.
אם בבית הנבחרים התוצאה תהיה תיקו 25, אזי מי שייבחר בסנאט לסגן הנשיא יהיה הנשיא בפועל עד שבית הנבחרים יצליח לשבור את השוויון. אם גם בסנאט יהיה שוויון ולא ייבחר נשיא עד יום ההשבעה (20 בינואר), יו"ר בית הנבחרים – ובסבירות גבוהה פלוסי תמשיך להחזיק בתפקיד – יהיה הנשיא בפועל, תוך התפטרות מבית הנבחרים, עד ליישוב המחלוקת.
תסריט סביר יותר הוא שספירת הקולות לא תסתיים או תישאר שנויה במחלוקת לפחות במדינה אחת ב-14 בדצמבר. החוק הפדרלי מאפשר לבתי המחוקקים במדינות להתערב ולמנות אלקטורים אם הבחירות לא הצליחו להוביל לתוצאה – אבל כלל לא ברור כיצד קובעים שזה המצב.
התמונה מסתבכת עוד יותר במדינות המפתח בהן הרפובליקנים שולטים בבית המחוקקים ואילו המושל הוא דמוקרט: פנסילבניה, ויסקונסין, מישיגן וצפון קרוליינה. אם טראמפ יוביל לקראת 14 בדצמבר אך ההערכה תהיה שהקלפיות הבאות יטו את הכף לטובת ביידן, יוכלו המחוקקים להתערב ולנסות להכריז על טראמפ כמנצח לאור הספירה באותה נקודת זמן. אבל אם הספירה הסופית תעניק לביידן את הניצחון, יוכל המושל להודיע שביידן ניצח ולמנות אלקטורים משלו – ואז שתי קבוצות אלקטורים נפרדות (20 בכל אחת) יתנו תוצאות שונות.
במצב כזה, "חוק ספירת האלקטורים" מן המאה ה-19 סולל את הדרך להתערבות של הקונגרס ולהכריע בין האלקטורים השונים על-ידי הצבעה בשני הבתים. אם הדמוקרטים ימשיכו לשלוט בבית הנבחרים והרפובליקנים ימשיכו לשלוט בסנאט, התוצאה תהיה מבוי סתום. ההנחה היא, שבמצב כזה תהיה עדיפות לאלקטורים שימנה המושל – אבל הדבר יוביל לקרב משפטי. מומחים אומרים שחוק ספירת האלקטורים מבלבל, וכמעט בטוח שיישומו יוביל להליכים משפטיים – אם כי ספק רב האם בית המשפט העליון יתערב בתפקיד חוקתי מרכזי זה של הקונגרס.

תאריך:  13/10/20   |   עודכן:  13/10/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תרחישי התוהו ובוהו לבחירות בארה"ב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
המקור שלך לא אמין נה כמו הארץ ל"ת
יאקי  |  13/10/20 10:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
טיים מסביר: הקרמלין חושש מתגובתו החריפה של ביידן אם ינצח, והפלגנות בארה"ב כה גדולה - עד שרוסיה לא צריכה להתאמץ יותר מדי
איתמר לוין
טוען שיש להעמיד לדין את אובמה, ביידן והילרי קלינטון בנימוק שהובילו "מזימה בוגדנית" נגדו    מותח ביקורת על שר המשפטים, ויליאם באר, בשל התמשכות הבדיקה בנוגע לפתיחת חקירת ה-FBI בפרשה הרוסית    מבקש לפרסם תכתובות דוא"ל של קלינטון מתקופת כהונתה כשרת החוץ
איתמר לוין
מונה את הישגי הממשל בתחומי הפנים והחוץ, ומזהיר מפני צעדים שמאלניים-קיצוניים ופגיעה בזכויות הפרט אם הדמוקרטים ינצחו בבחירות לנשיאות ולקונגרס
איתמר לוין
ההשעיה תימשך מיום הבחירות ועד שתיוודע בבירור זהותו של המנצח    מתכוננת גם לעשרות תרחישים לאחר הבחירות, כולל ניסיון של טראמפ או פוליטיקאים אחרים לצאת נגד תוצאותיהן
איתמר לוין
האריס: הממשל ידע מהן הסכנות והתעלם מהן; פנס: תוכניתו של ביידן נגד הקורונה דומה מאוד לזו של טראמפ    האריס סירבה לומר האם ביידן יגדיל את מספר השופטים בבית המשפט העליון    פנס סירב להתחייב שטראמפ יקבל את התוצאות גם אם ביידן ינצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il