X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
העובדה שעד כה לא היה פרויקט פינוי בינוי אחד לרפואה עבור הציבור החרדי, נראית לכאורה מובנת מאליה
▪  ▪  ▪
פתרונות יצירתיים [צילום: איתמר לוין]

אין זה סוד שחלק נכבד ביותר מהציבור החרדי מתגורר בשיכונים ישנים ומתפוררים. מלבד בירושלים ובבני ברק, הערים החרדיות ה"קלאסיות", מפוזרים כיום ריכוזים חרדים משמעותיים בשורה ארוכה של ערים דוגמת אשדוד, בת ים, פתח תקוה, נתניה והיריעה עוד ארוכה. מדובר במאות אלפי בתי אב, רובם בעשירונים התחתונים.
העובדה שעד כה לא היה פרויקט פינוי בינוי אחד לרפואה עבור הציבור החרדי, נראית לכאורה מובנת מאליה. ציבור זה הינו בעיקרו שמרן, נמנע ממעליות שבת בשל איסורים הלכתיים כאלה או אחרים, נזקק למרפסות סוכה פתוחות לעבר השמיים ועל כן קיימת אפריורי בעייתיות רבה למתכננים כיצד ליצור עבורו מודל של מגדלים/רבי קומות שיכלול פתרונות אלטרנטיביות למעליות, כמו גם ישלב בתוכו מרפסות סוכה לא מקורות.
בעצם ימים אלה אנחנו מתבשרים על דיונים מאחורי הקלעים של שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, יחד עם הקרן להתחדשות עירונית, והרשות להתחדשות עירונית, אל האפשרות שלראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל, תישקל אופציית הפינוי בינוי לציבור החרדי. מנתונים שנבדקו במשרדי קיימת בהחלט אפשרות לקדם כ-80-60 אלף יחידות דיור, שגם ישדרגו שיכונים בערים ותיקות שהוקמו במהלך שנות ה-60, ה-70 וה-80 של המאה הקודמת, וגם יעניקו פתרונות דיור מיטביים לחרדים. אני רואה במיזם זה, אם יקודם, מספר יתרונות משמעותיים:
ראשית, מדובר בתוספת משמעותית ביותר של יחידות דיור לשוק כולו, ותוספת של, נניח, כ-8-7 אלפי יחידות דיור שייבנו מדי שנה בשנה במהלך העשור הקרוב, שיגדילו את היצע הדיור. שנית, מדובר בשדרוג עשרות שכונות ותיקות, שרובן הגדול ממוקם בערים גדולות בלב אזור הביקוש שבמרכז הארץ, היכן שערכי הקרקע גבוהים במיוחד וחסרות עתודות בנייה כאוויר לנשימה.
שלישית, מדובר במפתח מרכזי לשדרוג איכות החיים ורמת החיים של ציבור גדול בישראל, הסובל, לעיתים קרובות שלא בצדק, מסטיגמות שונות ומשונות, ועצם התנעת הפינוי בינוי, כמו גם הכנסתו לשוק העבודה, תהפוך אותו לחלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית. רביעית, לבעיות עקרוניות דוגמת מעליות שבת ומרפסות סוכה פתוחות לעבר השמיים, ניתן יהיה לדעתי למצוא פתרונות יצירתיים. למעליות אמורות להיות פתרונות טכנולוגיים אלטרנטיביים. למרפסות סוכה פתרונות אדריכליים ותכנוניים.
על-מנת שמיזם זה יצליח, הנני ממליץ למקבלי ההחלטות לקדם "פרויקט מודל" בשיתוף ראשי הציבור החרדי הרלוונטיים, תוך מציאת פתרונות ישימים. אין לי ספק כי הסנונית הראשונה שתבשר את האביב, תייצר ביקושים נוספים ופרויקטים נוספים, כך שתוך שנים ספורות יקרום הפרויקט הלאומי של פינוי בינוי לציבור החרדי עור וגידים.
כמו-כן יהיה צורך לקחת בחשבון את הצרכים הייחודיים לציבור זה, כולל מוסדות ציבור דוגמת בתי כנסת, בתי מדרש, מקוואות ובכלל תכנון פרטני מאלף ועד תיו של המרחב הציבורי, שיהיה שונה באופן זה או אחר מהמרחב הציבורי שמתוכנן תדיר עבור הציבור הכללי. גם לשם כך יהיה צורך לשתף את הצוותים התכנוניים בשטח ביצירת מודלים תכנונים שונים בעליל מאלה שהכרנו עד כה.
לסיכום, הנני סמוך ובטוח כי הן כלכלית, הן נדל"נית, הן אורבנית והן חברתית, מדובר יהיה באחד האתגרים המשמעותיים ביותר של החברה הישראלית במהלך העשור הקרוב.

הכותב הוא שמאי ומשפטן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין.
תאריך:  12/10/2020   |   עודכן:  12/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
עוד הערות, שכתבתי על מלחמת יום הכיפורים    המשך יבוא, כי יש עוד הרבה להגיד על המלחמה ההיא
בעז שפירא
לא נעים לראות את פורקי העול בהפגנות ולהבדיל את אלה המתנערים מסיבות שונות מהמשמעת המתבקשת מכלל האזרחים
יוסי אחימאיר
ראש לשכת ראש הממשלה יצחק שמיר כותב על עמיתו, ראש לשכת ראש הממשלה יצחק רבין - איתן הבר, שהלך לעולמו. פורסם לראשונה במעריב, 11.10.2020
יוני בן-מנחם
גובר החשש בצמרת הרש"פ כי ההתקפה הסעודית על ההנהגה הפלשתינית נועדה בין היתר להצדיק את הפסקת הסיוע לרש"פ. מצבה הכלכלי של הרש"פ מחמיר, היא מנסה לקבל הלוואות מבנקים באירופה כדי שתוכל לשלם משכורות חלקיות לפקידיה, מחמוד עבאס מסרב לקבל את כספי המיסים מישראל וממתין לניצחונו של ג'ו ביידן
צילה שיר-אל
גם בסיום תאריך הנסיגה הרשמי ייקח עוד כמה ימים ולעיתים עד כשבוע, עד אשר דברים יחזרו למסלולם הרגיל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il