X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
"Rage" – בוב וודוורד על טראמפ (ד')

טילרסון חשד: נתניהו מפברק

החשד התייחס לסרטון של התבטאויות אבו מאזן שהציג נתניהו לטראמפ; הנשיא האמין לנתניהו טראמפ טען שהבנתו את הגרעין הצפון-קוריאני היא גנטית
▪  ▪  ▪
נתניהו וטראמפ בירושלים, 22.5.17 [צילום: אבי אוחיון, לע"מ]

בעת ביקורו של הנשיא דונלד טראמפ בישראל במאי 2017 חשד שר החוץ דאז, רקס טילרסון, כי בנימין נתניהו הציג בפני אורחיו סרטון מפוברק ובו התבטאויות קשות ביותר של מחמוד עבאס (אבו מאזן). כך מגלה העיתונאי בוב וודוורד בספרו "Rage", בפרק היחיד העוסק בישראל.
כאשר נפגשו טראמפ ונתניהו במלון המלך דוד בירושלים, הציג נתניהו סרטון ממנו עלה, כי אבו מאזן הורה לרצוח ילדים ישראלים. טילרסון סבר, כי הסרטון מורכב מקטעים שהוצאו מהקשרם ואולי אף כולל קטעים מפוברקים, ולאחר הפגישה אמר לטראמפ: "אדוני הנשיא, אתה מבין שכל זה היה מפוברק?". טראמפ השיב: "זה לא מפוברק. הם תפסו את הבחור הזה [אבו מאזן] בהקלטה". וודוורד מעיר, כי באותה עת החל טראמפ לתהות האם נתניהו ולא אבו מאזן הוא המכשול האמיתי בדרך לשלום. טילרסון סבר, כי נתניהו פברק את הסרטון כדי לשנות את דעתו של טראמפ.
למחרת נפגש טראמפ עם אבו מאזן בבית לחם והתפרץ עליו: "רוצח! שקרן! חשבתי שאתה דמות הסבא שאני יכול לסמוך עליו. כעת אני מבין שאתה רק רוצח. עבדת עלי!". ג'ארד קושניר אומר, מעיר וודוורד, כי תגובתו של טראמפ לסרטון הייתה מתונה בהרבה. לבסוף אמר טראמפ לאבו מאזן: "עכשיו נצא החוצה, כי כל התקשורת נמצאת שם. אני אגיד כמה דברים טובים עליך ואתה תגיד כמה דברים טובים עלי. אבל עכשיו אתה יודע איך אני מרגיש" - וכך היה.
מסתדר עם קשוחים ורעים
בהקשר המזרח-תיכוני מתייחס וודוורד גם לתגובתו של טראמפ לרצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בידי סעודיה, ככל הנראה בהוראתו של יורש העצר, מוחמד בן סלמן. לאחר הרצח אמר טראמפ: "הצלתי את התחת שלו [של מוחמד]. הצלחתי לגרום לקונגרס לעזוב אותו במנוחה". הוא טען באוזני חברי הקונגרס, כי אם ארה"ב תפנה עורף למוחמד - הוא ירכוש נשק מרוסיה וסין במקום ממנה.
וודוורד - עמיתו של חאשוקג'י בוושינגטון פוסט - שוחח על כך עם טראמפ ב-22.1.20. טראמפ אמר כי הוא ידע הכל על המקרה, וטען שסעודיה מוציאה מאות מיליארדי דולרים בארה"ב ומספקת עבודה למיליוני אמריקנים. מוחמד אמר שוב ושוב שלא היה לו קשר לרצח, המשיך טראמפ, "ולומר את האמת - אני מרוצה ממה שהוא אמר. הוא יגיד את זה לך, הוא יגיד את זה לקונגרס, הוא יגיד את זה לכולם. הוא לעולם לא יגיד שהוא עשה את זה". וודוורד שאל האם טראמפ מאמין למוחמד ונענה: "הוא אומר בתקיפות שהוא לא עשה את זה. בוב, הם מוציאים 400 מיליארד דולר בתקופה קצרה". טראמפ התייחס לטענתו החוזרת ונשנית לפיה זהו היקף הנשק שסעודיה תרכוש בארה"ב - למרות שמדובר בפועל בסכומים קטנים בהרבה.
טראמפ התגאה בידע שלו על המתרחש בעולם, למרות שמקורות רבים בממשל תיארו אותו כמי שאינו מתעניין בפרטים בכלל ובתדרוך המודיעין היומי בפרט. כאשר שאל אותו וודוורד ב-5.4.20 האם הוא יודע מה מתרחש במדינות אחרות בתחום הקורונה, השיב טראמפ: "יותר טוב מנשיא כלשהו ב-30 השנים האחרונות". שלושה חודשים קודם לכן התבטא טראמפ באוזני וודוורד בגילוי לב: "זה מצחיק, היחסים שיש לי - ככל שהם [שליטים זרים] קשוחים יותר ורעים יותר, אני מסתדר איתם טוב יותר. אתה יודע? תסביר לי את זה, טוב?". וודוורד מעיר: "חשבתי שזה לא יהיה קשה, אבל לא אמרתי דבר".
קים ידע להחניף לטראמפ
וודוורד עוסק בהרחבה ביחסים בין טראמפ לבין שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, ובין היתר מתאר את המכתבים ששלח האחרון לראשון - אם כי טראמפ סירב למסור לו את מכתביו-שלו, בנימוק שהם סודיים ביותר. קים נהג לפתוח את מכתביו במילים "הוד מעלתך", וטראמפ אמר מאוחר יותר בגאווה לוודוורד שזה התואר בו הכתיר אותו קים. התחושה הייתה, כי קים יודע כיצד להחניף לטראמפ ולקנות את ליבו.
טראמפ הסכים במארס 2018 להיפגש עם קים, לאחר שנציגים מקוריאה הדרומית ביקרו בבית הלבן ומסרו על נכונותו של קים להיפגש. ההחלטה התקבלה בשליפה מן המותן, ללא כל עבודת מטה ובלא לבחון את השלכות הפגישה, ולמרות שהיועץ דאז לביטחון לאומי, ה"ר מק'מאסטר, הזהיר את טראמפ שאין לתת אמון במנהיג הצפון-קוריאני.
החלטה משמעותית נוספת שקיבל טראמפ באותה צורה הייתה בפגישה עם קים ביוני 2018, כאשר הבטיח להפסיק את התרגילים המשותפים עם קוריאה הדרומית. שר ההגנה דאז, גי'ם מאטיס, הופתע לחלוטין מן המהלך, אך הורה להמשיך תרגילים בקנה מידה קטן יותר שעליהם לא חלה הנחייתו של טראמפ. הוא הסביר לטראמפ, כי הכוחות המוצבים בקוריאה הדרומית חייבים להתאמן כדי לשמור על כשירות מבצעית, והזכיר שהם השתתפו בקרבות בעירק ובאפגניסטן. טראמפ הגיב באומרו, כי יש יותר מדי דגש על המאבק בטרור. מאטיס ענה, כי הדבר נחוץ כדי למנוע מתקפות נוספות בסגנון 9/11. טראמפ: "אני כל הזמן שומע את זה. זה אומר שאנחנו נילחם בכל העולם". מאטיס: "לא, אדוני".
וודוורד השיג את מכתבו של טראמפ אל קים ביוני 2019. נאמר בו: "קשה להאמין שחלפה שנה מאז פגישתנו ההיסטורית הראשונה בסינגפור. היום, בדיוק לפני שנה, אתה ואני הענקנו זה לזה מספר התחייבויות מצוינות - אתה התחייבת לפירוק מוחלט של הנשק הגרעיני, ואני התחייבתי לספק ערבויות ביטחוניות [לקוריאה הצפונית]... לך ולי יש סגנון ייחודי וידידות מיוחדת. רק אתה ואני, בעבודה משותפת, יכולים לפתור את הבעיות בין ארצותינו ולשים קץ לקרוב ל-70 שנות עוינות, להביא עידן של שגשוג לחצי-האי הקוריאני שיהיה מעל ומעבר לציפיותינו - ואתה תהיה מי שינהיג. זה יהיה היסטורי!".
ב-13.12.19 תיאר טראמפ באוזני וודוורד את יחסיו עם קים. לדבריו, בנושא פירוק הנשק הגרעיני הוא אמר ל-קים ש"אני מכיר כל אחד מהמתקנים שלך יותר טוב מהאנשים שלי". טראמפ הזכיר לוודוורד את דודו, ד"ר ג'ון טראמפ, פיזיקאי שלימד הנדסת חשמל ב-MIT וקיבל את מדליית המדע הלאומית. "הוא היה ב-MIT במשך 42 שנים. הוא היה גדול - כך שאני מבין את החומר הזה. אתה יודע, מבחינת גנטית".
לעומת מה שתיאר כיחסיו הלבביים עם עריצים, טראמפ התלונן באוזני וודוורד על האיחוד האירופי - בו חברות בעלות בריתה המסורתיות והחשובות ביותר של ארה"ב. לטענתו, האיחוד "קורע לנו את הצורה מזה שנים" והוא "הוקם כדי לדפוק את ארה"ב". הוא גם אמר כי בכוונתו לנהל מלחמת סחר נגד האיחוד לאחר שיסיים עם סין ומקסיקו, כי "אני לא רוצה להילחם בבת אחת נגד כל המדינות בעולם".

תאריך:  14/10/20   |   עודכן:  14/10/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
איתמר לוין
ילדיו של הנשיא ביקרו עשרות פעמים באחוזותיו השונות, והממשל שילם 238,000 דולר תמורת החדרים בהם שהו סוכני השירות החשאי שהופקדו על בטחונם
אביתר בן-צדף
למרות המשתמע מהכותרת, המאמר הנוכחי אינו עוסק ברעיונו ההזוי האחרון של אביחי מנדלבליט להציק לנתניהו. המאמר מוקדש כולו למתרחש מעבר לים. יו"ר בית הנבחרים בארה"ב, ננסי פלוסי, החליטה שעל בית הנבחרים להקים וועדה שתבדוק את כשירותו של הנשיא להמשיך ולמלא את תפקידו, ותוכל להחליט על נבצרות של הנשיא כאשר זה יראה לה, ע"פ התיקון ה-25 לחוקה
איתמר לוין
חתנו ויועצו של הנשיא הפנה לארבעה טקסטים שליליים במיוחד עליו, כמקור להבנת דרכו והתנהלותו    סוכנויות הביון היו מודאגות מקשריו של קושניר עם מנהיגים זרים
איתמר לוין
שר ההגנה הראשון של טראמפ, ג'ים מאטיס, טען שמהלכיו של טראמפ מול קוריאה הצפונית מלמדים את אויביה של ארה"ב כיצד להרוס אותה    דן קואטס, אותו מינה טראמפ למנהל המודיעין הלאומי, היה משוכנע שהנשיא נמצא בכיסו של פוטין    עו"ד המקורב לטראמפ הוביל למינוי יו"ר המטות המשולבים בניגוד להמלצתו של מאטיס
איתמר לוין
טראמפ הבטיח לייבש את הביצה של וושינגטון - אך בפועל יצר ביצה משלו, תוך שהוא משתמש במלונות ובאתרי הגולף שלו כזירה לערבוב בין אנשי עסקים ואנשי ממשל    האתרים שבבעלות טראמפ הרוויחו מיליוני דולרים ממי שביקשו וקיבלו הטבות מהנשיא עצמו וממשלו    הבית הלבן: טראמפ מקיים את הבטחותיו לעם האמריקני
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il