X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
עלייה בהכנסה החציונית מאז 2017 [צילום: ל"מ אוטרו, AP]
נכנסה למשבר עם גרעון ענק [צילום: ג'ון לוכר, AP]
אקונומיסט מנתח את הקדנציה של טראמפ:

הכלכלה האמריקנית השתפרה ב-2019-2017

התוצר צמח מהר מן הצפוי ובשיעור גבוה יותר מאשר ברוב העולם, והשכר עלה - במיוחד בשכבות הנמוכות - בזכות הירידה באבטלה גם במיתון שגרם הקורונה, ארה"ב צפויה לסיים את השנה עם ביצועים פחות גרועים מאשר יתר מדינות G7
▪  ▪  ▪

קייסי מוליגן, שהיה במשך שנה הכלכלן הראשי של מועצת היועצים הכלכלנים בבית הלבן של דונלד טראמפ, מציע בספרו החדש הסבר מעניין לנטייתו של טראמפ לפזר טענות כלכליות חסרות יסוד. לדבריו, בצורה זו גורם טראמפ לתקשורת להציג את הנתון הנכון, וכך הוא עוקף את שנאתם העיוורת כלפיו, המונעת מהם להבחין בהישגים הכלכליים שלו. יכול להיות שיש בזה משהו, סבור אקונומיסט.
קשה להעריך את הישגים הכלכליים של מנהיגים. נשיאים מקבלים מחמאות כאשר הכלכלה פורחת והאשמות כאשר היא צונחת, אבל ביצועים קצרי טווח מושפעים יותר מבנקים מרכזיים, דמוגרפיה ואירועי חוץ. זה מקשה על הבוחר האמריקני, שהצבעתו מבוססת לפחות חלקית על הערכה בזמן אמת של המצב הכלכלי.
טראמפ עלה לשלטון עם הבטחה בלתי מציאותית של יצירת 25 מיליון מקומות עבודה וצמיחה סופר-מואצת. דרכו להשיג זאת הייתה להפחית מיסים, להגדיל את ההוצאה ולרחיב את הגרעון הפיסקלי. יקח זמן לבחון את התוצאות ארוכות הטווח של מדיניות זו; כרגע ניתן להעריך באופן כללי את ביצועיו של המשק האמריקני תחת טראמפ, על-ידי השוואה בין נתוניה בפועל לבין מה שיכול היה לצפות משקיף בלתי משוחד. לשם כך אסף אקונומיסט שורה ארוכה של נתונים, מההשקעה במגזר העסקי ועד לעליית השכר, בעיקר לשנים 2019-2017, והשווה את הביצועים בארה"ב לאלו של מדינות עשירות אחרות.
המסקנה היא, שבשנים 2019-2017 ביצועיה של הכלכלה האמריקנית היו מעט טובים יותר מן הצפוי. המסקנה אינה משתנה גם אם מורידים את שנת 2017, לנוכח הטענה לפיה השפעתו של נשיא מורגשת רק החל מן השנה השנייה לכהונתו. התמ"ג צמח בשנים אלו מעט מהר יותר מאשר בשלוש השנים הראשונות בשתי כהונותיו של ברק אובמה. הצמיחה העולמית הגיעה לשיאה ב-2017 והאטה ב-2018, בעוד בארה"ב היא הואצה; ב-2019 האטה גם ארה"ב, אך היא נותרה לפני מדינות אחרות.
דרך נוספת היא לבחון את ביצועי הכלכלה האמריקנית בהשוואה לציפיות כלכלנים. ב-2012 חזתה קרן המטבע הבינלאומית, כי בארבע השנים הבאות (הכהונה השנייה של אובמה) תהיה הצמיחה 3% בשנה בממוצע. בפועל, היא הייתה 2% בלבד. לעומת זאת, בשנים 2019-2017 הייתה הצמיחה גבוהה מתחזית קרן המטבע ב-2016.
לצד זאת, המשק האמריקני אכזב בכמה היבטים. כך למשל המגזר העסקי, לו סייע טראמפ בהפחתות המיסים. הרווחים אכן עלו – וזו אחת הסיבות לביצועים הטובים של שוק המניות בתקופת טראמפ – אבל אין ראיות של ממש לכך שההשקעות גדלו, כפי שהבטיח טראמפ שיקרה כאשר לחברות ייוותר יותר כסף בקופותיהן. כך גם בשוק העבודה: טראמפ אוהב להתגאות בנתוני התעסוקה החודשיים, אך בפועל שיעור הגידול היה נמוך מזה שבכהונה השנייה של אובמה. בשנים 2016-2009 ירד שיעור האבטלה בארה"ב ביחס לשיעורו ביתר מדינות G7. תחת טראמפ הוא ירד אומנם לשיעורו הנמוך ביותר מזה יובל, אבל האבטלה ירדה גם במדינות אחרות. במילים אחרות: השיפור בארה"ב ביחס למדינות אחרות נפסק בתקופת טראמפ.
מצבם של האמריקנים במעמד העובדים השתפר ללא ספק בשנים 2019-2017. קשה להשוות את ההכנסות של משקי בית בין מדינות שונות, אך יש ראיות ברורות לעלייה בהכנסה החציונית בארה"ב מאז 2017. שוק עבודה הדוק, בו כמעט ואין אבטלה, סייע לעלייה בשכרם של בעלי ההכנסות הנמוכות ביותר ביחס לשכבות האחרות, בקצב שלא נראה מאז ממשלו של ביל קלינטון.
ומה לגבי הכלכלה של 2020? המדיניות הפיסקלית המרחיבה של טראמפ לפני הקורונה הכניסה את ארה"ב למשבר עם חוב גבוה במיוחד. השנה הפעילה ארה"ב את חבילת הסיוע הגדולה ביותר בעולם (2.2 טריליון דולר), עם הזרמה של עד 1,200 דולר לכל אזרח והעלאה זמנית של דמי האבטלה ב-600 דולר לשבוע. גם במיתון עמוק, קרוב לוודאי שהביצועים של ארה"ב השנה יהיו הטובים ביותר בקבוצת G7. לפני המגיפה, הכלכלה האמריקנית נראתה במצב קצת יותר טוב מאשר מדינות עשירות אחרות. ייתכן שבקרוב הפער יהיה הרבה יותר מרשים.

תאריך:  16/10/20   |   עודכן:  16/10/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הכלכלה האמריקנית השתפרה ב-2019-2017
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל טראמפ
איתמר לוין
וודוורד מסכם את ספרו בדעה, לפיה טראמפ הוא הבעיה הגדולה ביותר של ממשלו - בשל אישיותו, חוסר המשמעת, חוסר הנכונות להקשיב
איתמר לוין
שיטת הבחירות בארה"ב מאפשרת תוצאה אנטי-דמוקרטית    האנשים המוכשרים לא מוכנים אפילו לחלום על-כניסה לפוליטיקה    שיטת בחירת השופטים מובילה לכך שלמחצית מהאמריקנים אין אמון בהם    השמרנות העמוקה מונעת שינויים חיוניים בחוקה    הגזענות טבועה עמוק בחברה האמריקנית    שיטת שתי המפלגות גורמת להקצנה ופוגעת בציבור
איתמר לוין
דברים שאמר טראמפ במגוון של הזדמנויות יוצרים תמונה של דרך דיבור פשטנית, ללא עומק אינטלקטואלי, קפיצות מנושא לנושא ושימת עצמו במרכז
איתמר לוין
החשד התייחס לסרטון של התבטאויות אבו מאזן שהציג נתניהו לטראמפ; הנשיא האמין לנתניהו    טראמפ טען שהבנתו את הגרעין הצפון-קוריאני היא גנטית
איתמר לוין
ילדיו של הנשיא ביקרו עשרות פעמים באחוזותיו השונות, והממשל שילם 238,000 דולר תמורת החדרים בהם שהו סוכני השירות החשאי שהופקדו על בטחונם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il