X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
היתרון של טראמפ על פני ביידן קטן במיוחד, ושינויים דמוגרפיים מגבירים בצורה משמעותית את כוחם של הדמוקרטים במדינה שהייתה 30 שנה מעוז רפובליקני
▪  ▪  ▪
הכנת מעטפות הצבעה ביוסטון [צילום: דייוויד פיליפ, AP]

מדינות המפתח בבחירות לנשיאות בארה"ב ידועות היטב – אבל לדעת דן בלץ, כתב בכיר בוושינגטון פוסט, המדינה המעניינת ביותר היא טקסס. להערכתו, לא משנה האם דונלד טראמפ ינצח בה או ג'ו ביידן; הנשיא מהווה בעיה לרפובליקנים במדינת ענק זו.
במשך שלושה עשורים טקסס הייתה מעוז רפובליקני, אבל היא עוברת שינויים משמעותיים. הרפובליקנים קיבלו קריאת השכמה ב-2018, כאשר בטו או'רורק העניק קרב קשה לטד קרוז במרוץ לסנאט, הם איבדו שני מושבים בבית הנבחרים והפסידו בשורה של מירוצים מקומיים. כעת הרפובליקנים אינם לוקחים את טקסס כמונחת בכיסם. אומנם רק מעטים מאמינים שביידן יזכה ב-38 האלקטורים של טקסס (אם זה יקרה, הוא יהיה המנצח הוודאי), אך עצם נוכחותו המשמעותית משפיעה על מירוצים אחרים.
ההצבעה המוקדמת בבחירות בטקסס החלה בשבוע שעבר, ובכמה מן המחוזות המאוכלסים ביותר במדינה – בהם הדמוקרטים מתחזקים – מספר המצביעים גדול במיוחד. בלתי אפשרי לדעת כעת מה המשמעות של שיעור ההצבעה הגבוה, אך בשתי המפלגות מנסים לזהות את המגמות. לא רק המרוץ לנשיאות צמוד כאן; שלושה מושבים בבית הנבחרים עשויים לעבור לידי הדמוקרטים, וייתכן שאפילו יותר אם "גל כחול" ישטוף את המדינה. גם בית המחוקקים המקומי מעורר עניין רב: הדמוקרטים צריכים לזכות בתשעה מושבים נוספים כדי להשיג רוב.
סיפורו של השינוי הפוליטי בטקסס מתחיל בגידול ניכר באוכלוסייה בעשור האחרון, בעיקר במטרופולינים של יוסטון, דאלאס, פורט וורת', סן אנטוניו ואוסטין. בשנים 2018-2010 גדלה אוכלוסייתם ב-19%, תוספת של 3 מיליון בני אדם. לא רק שבערים יש יותר תושבים, אלא שנוצר בהן רוב לדמוקרטים. גם הדמוגרפיה ממלאת תפקיד חשוב: שיעורם של ההיספנים (המצביעים ברובם לדמוקרטים) עולה, בעוד שיעור הלבנים (המצביעים ברובם לרפובליקנים) יורד. האוכלוסייה הלטינית עשויה להגיע לרוב מוחלט במדינה כבר בעוד שנתיים. לפני שטראמפ נכנס לתמונה, הצליחו חלק מן הרפובליקנים לסלול נתיבות אל הלטינים בטקסס – ובראשם הנשיא ג'ורג' בוש הבן, שהיה בעבר מושל המדינה. אבל הרטוריקה של טראמפ נגד מהגרים הקשתה על הרפובליקנים במדינה לשמר, שלא לומר להגדיל, את התמיכה הלטינית.
גורם נוסף עליו מצביע בלץ הוא עלייתם של יוצאי אסיה, וייטנאמים, הודים, סינים ואחרים. זהו המרכיב הגדל במהירות הגבוהה ביותר בטקסס, והם מצביעים בעד הדמוקרטים יותר מאשר בעבר. השחורים ממשיכים להיות נאמנים לדמוקרטים, ולמרות שמספרם אינו גדל, הם נותנים לדמוקרטים בסיס איתן במקומות כמו יוסטון ודאלאס.
גם פרברי הערים יוצרים בעיות לרפובליקנים בטקסס, כמו ביתר חלקי ארה"ב. כאשר משפחת בוש שלטה בפוליטיקה המדינתית, הפרברים היו עמוד השדרה של הצמיחה הרפובליקנית ולבסוף השליטה בבחירות. כיום התמיכה הזאת מצטמקת. לפני שנתיים זכו הדמוקרטים במושבים בבית הנבחרים באיזורי הבחירה של יוסטון ודאלאס בהם התגוררו שני הנשיאים לבית בוש; השנה הם צפויים להמשיך ולהחזיק בהם. המושבים בהם הרפובליקנים מתקשים הם בעיקר אלו המייצגים את הפרברים.
בנץ טוען, כי טראמפ הוא הגורם המרכזי לשינוי בהצבעה בפרברי טקסס – או לכל הפחות האיץ את המגמות שכבר החלו לפני כניסתו לתמונה. הוא ניצח במדינה בפער של תשע נקודות האחוז ב-2016 – פער נאה, אך הנמוך ביותר של מועמד דמוקרטי לנשיאות מאז 1996. ממוצע הסקרים כעת מעניק לו יתרון של שתי נקודות האחוז בלבד על ביידן; וושינגטון פוסט סבור שיתרונו קצת יותר גדול.
בשל המחיר הגבוה מאוד של התמודדות מלאה בטקסס, הן טראמפ והן ביידן לא השקיעו סכומים ניכרים במדינה זו, אבל כסף זורם למדינה למימון הקמפיינים לסנאט ולבית הנבחרים. העתיד הרפובליקני בוועדה הוא בעייתי, סבור בלץ. אפילו אם טראמפ יפסיד, המפלגה עלולה להיקרע בתוכה במדינה זו בין האגף המתון של תומכי משפחת בוש לבין האגף השמרני בהרבה של היו"ר אלן ווסט. לכן, הסיפור של השינוי הפוליטי במדינה לא יסתיים עם ספירת הקולות בנובמבר.

תאריך:  19/10/20   |   עודכן:  19/10/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס מצביע על מהלכי אסדרה רבי משמעות שמבצע הממשל, ואשר יכולים להשפיע על מיליוני אמריקנים במשך שנים ארוכות
איתמר לוין
שיטת הבחירות בארה"ב מאפשרת תוצאה אנטי-דמוקרטית    האנשים המוכשרים לא מוכנים אפילו לחלום על-כניסה לפוליטיקה    שיטת בחירת השופטים מובילה לכך שלמחצית מהאמריקנים אין אמון בהם    השמרנות העמוקה מונעת שינויים חיוניים בחוקה    הגזענות טבועה עמוק בחברה האמריקנית    שיטת שתי המפלגות גורמת להקצנה ופוגעת בציבור
איתמר לוין
טען שאינו מכיר את תיאוריות הקונספירציה שהיא מקדמת ואמר שהיא "נלחמת חזק בפדופיליה"    ביידן חזר על המסרים הפופולריים בנושאי הכלכלה והקורונה    טראמפ טוען: רוב מי שעוטים מסיכות - נדבקים בנגיף    ביידן: טעיתי כאשר קידמתי את החוק להחמרת הענישה הפלילית
איתמר לוין
שני בכירים לשעבר במשרד לביטחון פנים מנתחים בוושינגטון פוסט את האיומים הפנימיים בארה"ב, וקוראים לציבור להפגין את כוחו בקלפיות ב-3 בנובמבר
איתמר לוין
אקונומיסט סבור שהיתרון של ביידן על פני טראמפ נמוך מזה שמשתקף ברוב הסקרים, אך יהיה צורך בטעות ענק של הסוקרים כדי שטראמפ ינצח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il