X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ייפוי כוח מתמשך הוא הסדר המאפשר לאדם לתכנן את עתידו, ולקבוע מי ינהל את ענייניו כאשר לא יהיה מסוגל להבין בדבר, ללא מעורבות שיפוטית. מבחינה פרוצדורלית זה מסמך אשר כולל את זהות מיופי הכוח וחלפיהם ככל שישנם. כמו-כן, סמכותו של מיופה הכוח יכולה לכלול עניינים ברכוש, אישיים ורפואיים
▪  ▪  ▪
[צילום: דוד אלדן/לע"מ]

לייפוי כוח מתמשך ישנם כמה גורמים רלוונטיים והם: מייפה הכוח, הממנה, מיופה הכוח, אדם מיודע, בית המשפט, עורך הדין אשר אמון על הכנת ייפוי הכוח והאפוטרופוס הכללי. על-פי החוק, על הממנה להיות בגיר ובעל כשירות. על-פי הגדרות החוק, "בעל כשירות" הוא מי שמסוגל להבין את המשמעות של מתן ייפוי כוח מתמשך, מטרותיו ותוצאותיו ואם הוא אדם עם מוגבלות, בהינתן התאמות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות.
חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע הגבלות על זהותו של מיופה הכוח. מיופה הכוח, כמו הממנה, חייב להיות בגיר, אשר לו עצמו לא מונה אפוטרופוס ואין ייפוי כוח מתמשך תקף בעניינו. בנוסף לכך, לא ניתן למנות כמיופה כוח לעניינים רכושיים את האנשים הבאים, מי שהוא פושט רגל שלא ניתן לו הפטר או חייב מוגבל חמור, מי שנותן לממנה טיפול רפואי תמורת תשלום במישרין או בעקיפין, מי שמספק לממנה מגורים תמורת תשלום במישרין או בעקיפין. בחוק נקבע, כי מי שמונה למיופה כוח מטעמם של שלושה אנשים לא יוכל להתמנות למיופה כוח של אנשים נוספים כאשר החריג לכך הוא שאם הממנה הרביעי במספר הוא קרובו של מיופה הכוח, ניתן יהיה לחרוג ממגבלת האנשים הקבועה בחוק.
ככלל עם חתימת ייפוי הכוח עוברות סמכויותיו של הממנה אל מיופה הכוח בכל העניינים המוזכרים בייפוי הכוח, כאשר החריגים לכך הם: איסור ביצוע פעולה שלפי מהותה או לפי דין על הממנה לבצע אישית, לדוגמה המרת דת, הצבעה בבחירות ומסירת ילד לאימוץ.
פעולות הדורשות הסמכה מפורשת בייפוי הכוח: מתן תרומות, מתנות או הלוואות עד לסכום של מאה אלף שקלים, פעולות משפטיות בסכומים של מאה אלף שקלים עד חמש מאות אלף שקלים, פעולות במוצר פנסיוני, טיפול ואשפוז בבית חולים פסיכיאטרי.
פעולה הדורשת אישור פסיכיאטר: במקרה של כבילת רצון בנוגע לטיפול ואשפוז בבית חולים פסיכיאטרי נדרש גם הסבר פסיכיאטר וחתימה על נספח א', בתקנות אשפוז עד ארבעים ושמונה שעות.
פעולות המצריכות אישור בית משפט מראש: עסקות נדל"ן, עיזבון, מתן תרומות, מתנות או הלוואות מעל גובה של מאה אלף שקלים.
אם לא ניתנה הסמכה מפורשת, פעולות משפטיות בגובה של מאה אלף שקלים. אם ניתנה הסמכה מפורשת, ניתן לבצע פעולות משפטיות עד לגובה של מאה אלף שקלים.
יודגש, כי מיופה הכוח אחראי לנזק שגרם לאדם או לרכושו, אך בית המשפט רשאי לפטור את המיופה מאחריות, כולה או מקצתה, אם מיופה הכוח פעל בתום לב וכוונותיו היו טובות כלפי אותו אדם. בנוסף לאמור לעיל, אם היה "פגם במינוי של מיופה הכוח" הוא לא ישא באחריות אם פעל בתום לב לפי הוראות בית המשפט או קיבל את אישורו של בית המשפט בין אם טרם ביצוע פעולה ובין אחריה. מיופה הכוח יכול לסיים את תפקידו באחת משתי דרכים - ביטולו של ייפוי הכוח או פקיעתו של ייפוי הכוח.
בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע פסק את אחד מפסקי הדין הראשונים בעניין פקיעתו של ייפוי כוח מתמשך, וזאת לאחר שהוגשה בקשה לביטול ייפוי כוח מתמשך בהתאם להוראותיו של סעיף 32 י"ט לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות. במקרה הנדון אב לשמונה ילדים, "הממנה", מינה את אחד מבניו, "מיופה הכוח", לשמש כמיופה כוח מטעמו, וייפוי הכוח המתמשך הופקד על-ידי עורך דין במרשם האפוטרופוס הכללי. לאחר הפקדת ייפוי הכוח מסר מיופה הכוח הצהרה כי אביו אינו מסוגל לדאוג לענייניו הרכושיים האישיים והרפואיים ולהצהרה זו צירף תעודת רופא אשר נחתמה על-ידי פסיכיאטר.
כמה ימים לאחר מסירת ההצרה מסר הממנה הודעה לאפוטרופוס הכללי לפיה הוא מבקש לבטל את מסמך ייפוי הכוח המתמשך, וטען כי לא נאמר לו על מה חתם ולא הוסברו לו ההשלכות של ייפוי הכוח המתמשך עליו חתם. בעקבות ההודעה, הודיע האפוטרופוס הכללי למיופה הכוח על ביטול מסמך ייפוי הכוח המתמשך. מבחינה משפטית, המקרה מעניין ביותר וזאת בשל העובדה שלאחר בדיקה נוספת שנערכה במרשם האפוטרופוס הכללי עלה כי מסמך ייפוי הכוח המתמשך כלל "סעיף כובל" בהתאם לס' 32 כ"ג (ד) לחוק אשר מנע מהממונה לבטל את ייפוי הכוח המתמשך שעה שנכנס לתוקף. משכך, נשלחה הודעת תיקון על ביטול הייפוי והשבת המצב לקדמותו, בו ייפוי הכוח המתמשך תקף.
בבית המשפט טען הממנה כי ייפוי הכוח המתמשך נחתם על ידו כתוצאה ממרמה מצד בנו, מיופה הכוח. לטענתו, בנו הטעה אותו וגרם לו לחתום על מסמכים לאחר שעבר טיפולים כימותרפיים וגרם לו להאמין שהסיבה בגינה הגיעו אל משרדו של עורך הדין היא לצורך חתימתו על מסמכים, שלטענת בנו נדרשת לצורך שעות נוספות של מטפלת מטעם הביטוח הלאומי. לטענת הממנה, שעה שנודע לו על קיומו של ייפוי הכוח, על-ידי הודעה שקיבל מהאפוטרופוס הכללי, מיהר להגיש בקשה לביטולו של ייפוי הכוח המתמשך.
כתוצאה מבקשת הביטול שלח הבן אל האב "מכתב פרידה". בנוסף לכך טען האב כי הוא אדם שאומנם חולה אונקולוגית, אך בריא מבחינה שכלית וקוגניטיבית. משכך, לא התקיים התנאי לכניסה לתוקף של ייפוי הכוח המתמשך בהתאם להוראות חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות.
הבן טען כי אביו חתם על ייפוי הכוח בדעה צלולה, ומאחר שצפה פני עתיד והיה מודע לכך ששאר ילדיו של האב, כלומר אחיו, יפעלו לביטול ייפוי הכוח המתמשך דאג להכניס סעיף כובל. הבן הוסיף וטען כי שלח את "מכתב הפרידה" לאביו שעה שהיה מצוי בסערת רגשות, אולם משקיבל את המכתב השני של האפוטרופוס הכללי בדבר היות ייפוי הכוח בתוקף ולאחר שיחתו עם אביו, ביקש להמשיך ולטפל באביו כבראשונה. האפוטרופוס הכללי אשר היה אחד מן המשיבים לבקשה, טען כי שעה שיש הסדר כובל בייפוי הכוח המתמשך רק בית המשפט רשאי לבטל את ייפוי הכוח.
לבסוף, בית המשפט קבע כי ייפוי הכוח פקע לאחר שמיופה הכוח שלח לממנה "מכתב פרידה" וזאת על-פי הוראת החוק אשר קובעת כי פקיעת תוקפו של ייפוי כוח מתמשך תחול כאשר מיופה הכוח הודיע בכתב לממנה כי הוא אינו מעוניין לשמש כמיופה כוח.
בית המשפט עמד על ההבדלים בין סעיף 32 כ"ג (ג) לחוק, אשר עניינו ביטול ייפוי כוח על-ידי הממנה, לבין סעיף 32 כ"ב (5) לחוק, כאשר קבע כי בעוד שבמקרה של ביטול ייפוי כוח מתמשך בידי הממנה, החוק מאפשר לממנה לחזור בו מהודעת הביטול, תוך פנייה לבית המשפט, הרי שאפשרות זו לא קיימת כאשר ייפוי הכוח פקע מכוח סעיף 32 כ"ב (5). ככלל, קיימת חובה על מיופה הכוח למסור את נכסיו של הממנה ואת כלל המסמכים הנוגעים להם לממנה או למי שקבע בית המשפט.
אם הממנה נפטר, כל עוד לא הוסמך גורם אחר כדין, מוסמך מיופה כוח לענייני רכוש להמשיך לטפל בתשלומים שוטפים ותשלום הוצאות אבלות לתקופה שלא תעלה על תשעים ימים, כאשר כל ביצוע פעולה חורגת מן הפעולות אשר מנויות בחוק מחויבת באישורו של בית המשפט.
לסיכום, ייפוי כוח הוא אופציה נהדרת שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. מדובר במתן אפשרות ממשית לאדם אשר מעוניין להבטיח ולתכנן את עתידו על-ידי כך שיקבע מי ינהל את ענייניו כאשר לא יהיה מסוגל להבין בדבר, ללא מעורבות שיפוטית. חשוב להדגיש כי לא כל עורך דין מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך ועל-מנת לערוך ייפוי כוח מתמשך על עורך הדין לעבור הכשרה ייעודית כאשר רק לאחריה יהיה מוסמך על-פי חוק לערוך ייפוי כוח מתמשך.

תאריך:  18/10/2020   |   עודכן:  18/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ייפוי כוח מתמשך, מסמך מהחשובים בחייכם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר שמגר
קטעים מתוך דברי הסיכום ב"תם ולא נשלם" - ספרו האוטוביוגרפי של מאיר שמגר    על תפקידו של בית המשפט, על הדמוקרטיה ועל חזונה של מדינת ישראל
איתמר לוין
ההתנהגות בימי הקורונה של חלק מהציבור החרדי - מנהיגים דתיים, נציגים פוליטיים ואנשים מן השורה - היא בפועל עבירות חמורות ביותר של גזל, שפיכות דמים וחילול השם    פתיחת הישיבות ותלמודי התורה למחרת הקריאה בתורה על בריאת העולם, מהווה גם כפירה ביסוד האמונה בדבר בריאת העולם בידי הקב"ה והנהגתו בדרך הטבע
שמואל אבן, תומר פדלון, יואל גוז'נסקי
ישראל ושתי מדינות המפרץ יכולות לשתף פעולה במישרין וגם לשמש כגשרים הדדיים לשווקים אחרים    ישראל צריכה לשלב במהלכיה את אזרחיה הערביים
אייל פרופר
סין רואה כמעט כל מהלך אמריקני כמכוון נגדה, ומכאן יחסה להסכמים בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין    ישראל צריכה להקפיד שלא לעורר איבה סינית
אפרים קם
חיל-האוויר האירני זקוק לשדרוג דחוף, אך גם לאחר הסרת האמברגו שהטיל האו"ם היא תתקשה לרכוש מערכות נשק מתקדמות    העיצומים האמריקניים והקורונה רוקנו את קופתה של טהרן, ומדינות אחרות לא יהיו מוכנות לספק את הנשק בהקפה    גם החשש מפני עיצומים אמריקניים ירתיע לפחות חלק מן הספקים-בכוח
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il