X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
החוק נגד אלימות כלכלית לא יקפיץ בני זוג לרוץ לבית משפט על כל סירוב של אחד מהם להוצאה משותפת, כטענת המתנגדים, בדיוק כפי שאנשים לא רצים לרופא עם שיעול יחיד שפוקד אותם. אבל כשהשיעול מטריד לאורך זמן ובתדירות גבוהה - מוטב לבקש את עזרת הרופא...
▪  ▪  ▪
ח"כ קלנר. האישה "תרושש" בקניית שמלה [צילום: דוברות הכנסת]
טיעון מסוכן
אלימות כלכלית היא גרורה של אלימות רגשית, וכל מי שטוען שאלימות רגשית היא סימבולית, והאלימות היחידה התקפה בפני החוק היא אלימות פיזית - מעלה טיעון מסוכן ושקרי, כדי לבטל את חובת המדינה להגן על הקורבן במקרים של אלימות על-פי כל הגדרה

יש לברך על הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית, כפי שיש לברך על החוק למניעת אלימות פיזית. יש לזכור שגם כאן, קדמה לכך תקופה ארוכה בה נתפסה בטעות אלימות פיזית במשפחה כ"ריב פנימי בתוך המשפחה", שאין למדינה חלק בו - גם לא חלק מחובת הגנתה על אזרחיה. ואכן, יש לברך על התערבותה זו של המדינה, כדי להגן על חרותו ועל איכות חייו של הקורבן! (עד כמה שניתן).
מוזר שיש מתנגדים להצעת החוק למניעת אלימות כלכלית אבל בכל זאת חשוב להגיב, ולהלן התשובות לטיעוני ההתנגדות להצעת החוק:
א. אלימות כלכלית היא גרורה של אלימות רגשית, וכל מי שטוען שאלימות רגשית היא סימבולית, והאלימות היחידה התקפה בפני החוק היא אלימות פיזית - מעלה טיעון מסוכן ושקרי, כדי לבטל את חובת המדינה להגן על הקורבן במקרים של אלימות על-פי כל הגדרה.
  • אלימות - על-פי הגדרה - היא התנהגות פוגענית המופנית כלפי הזולת נגד רצונו ומתבטאת בפלישה למרחב האישי שלו - המרחב האישי יכול להיות פיזי ויכול להיות גם רגשי, נפשי וגם קוגניטיבי, כמו פגיעה בזיכרון ובתפיסת המציאות (ראו בגוגל: GAS LIGHTING).
האלימות הרגשית או הכלכלית אינה סימבולית, כדברי המתנגדים, כי אם ממשית מאוד, פולשנית ואכזרית. יתרה מזו, מחקרים רבים מעידים היום על השפעתה של האלימות הרגשית על הבריאות הפיזית שלנו, ועל ביטוייה הפיזיולוגיים והביולוגיים בהחלשת מערכת החיסון, בגרימת מחלות וכו'.
ב. ביטויה המעשי של אלימות כלכלית אינו נשאר בין כסף ומספרים. היא תמיד מתבטאת ברדיפה, בביקורת מציקה, בהטלת איסורים, בייזום מריבות, במעקבים, בביטול צורכי הזולת, בהאשמות מטרידות ועוד, כפי שיודגם בהמשך.
ג. האלימות הרגשית אינה "סובייקטיבית" כטענת המתנגדים. הכוונה היא לא לחילוקי דעות בין בני זוג כשהאחת רוצה סופ"ש ב"מצפה הימים", והבעל ה"קמצן" מסרב, או כדברי ח"כ אריאל קלנר, תרושש אותו בקניית שמלה ב-10,000 ש"ח, ועכשיו היא תירוץ להתלונן על כך בבית המשפט על תגובתו הקשה. בפניכם כמה דוגמאות מציאותיות של גילויי אלימות כלכלית, ועל מה כן צריך ללכת לבית המשפט, כשאלה הם חלק אינטגרלי ותדיר משגרת היום, כפי שהיא בקרב המשפחות הללו - מפי נשים עם שם וכתובת שהגיעו אליי לייעוץ:
  • כשהוא צורח ו"מרים את הבית" בפני הילדים כש"מגלה" בפח האשפה קרטון של פיצה.
  • כשהוא עוקר ממקומם פקקי חשמל, כשהילדה פותחת מאוורר בחדרה ונועלת את החדר, כי כבר מכירה אותו.
  • כשכל הדלקה של מזגן בקיץ הישראלי הלוהט מעוררת צעקות וריבים, והוא כופה את כיבויו המיידי.
  • כשהוא מלווה אותה לסופר ושולף מהעגלה מצרכים "כי את לא צריכה תחליב רחצה. מה רע בסבון רגיל".
  • כשהוא מוציא בחשאי את כרטיס האשראי מארנקה. בעברית קוראים לזה - גניבה.
  • כשכל כניסה שלה הביתה עם שקית צריכה להתבצע בהיחבא, כי אחרת נחקרת וננזפת...
  • כשהוא בודק בעמדת פיקוח כל הוצאה בדף חברות האשראי. לא בקרה משותפת אלא פיקוח, ביקורת ונזיפות.
  • כשהיא לא יכולה ללכת לרופא שיניים, כי הוא אוסר על כך.
  • כשהוא מכניס לחשבון המשותף 5,000 ש"ח - גם אם מרוויח יותר - ו"עם זה תסתדרי. השאר מה שאת מרוויחה..." אוכל, בתי ספר, גנים, חוגים, ביגוד, טיולים שנתיים, חשבונות בית, רופאים, טיפוח, בילויים - הכל מתוך "החשבון המשותף"...
  • כשהוא אוסר להביא עזרה הבית בניקיון, אך הוא לא נוקף אצבע...
רוצים עוד? כי יש לי דוגמאות למכביר. קירות הקליניקה יודעים לספר. אלה לא חוויות סובייקטיביות, כטענת המתנגדים. אלה גילויי אלימות ממשיים, פוצעים ומכאיבים, שמי שכלפיו הם ננקטים זקוק לעזרה חיצונית. לעזרת החוק!
ד. החוק גם לא יקפיץ בני זוג לרוץ לבית משפט על כל סירוב של אחד מהם להוצאה משותפת, כטענת המתנגדים, בדיוק כפי שאנשים לא רצים לרופא עם שיעול יחיד שפוקד אותם. אבל כשהשיעול מטריד לאורך זמן ובתדירות גבוהה - מוטב לבקש את עזרת הרופא...
וכאן חשוב לשבץ מושגים הכרחיים בכל דיון רציני הקשור לאלימות רגשית - תדירות ומשך זמן/רציפות. בניגוד לאלימות פיזית, שהיא גלויה ואפשר גם לצלם את תוצאותיה המיידיות - אלימות רגשית - ואלימות כלכלית כחלק ממנה - נקבעות לעתים על-פי התדירות ומשך הזמן שהן מתרחשות. לעתים די במעשה אחד שיעיד על הקורה בבית, אך בדרך כלל התדירות ומשך הזמן הם המכריעים בהגדרה.
נתון נוסף שכדאי לשלבו בדיון על אלימות כלכלית הוא שמדובר במשפחות בהן יש כסף לסיפוק הצרכים, אך הוא נשלט על-ידי אחד מבני הזוג שמפעיל טרור על אופן השימוש בו. לא מדובר במשפחות עניות מאוד, שבאמת אין כסף לתשלום חשבונות ותזונה נאותה. במקרים אלה, לא בן הזוג אלים כלכלית, אלא המציאות עצמה משליטה טרור ומפגישה עם חסכים וקשיים אובייקטיביים הנחווים, ובצדק, כאלימים.
למושג "אלימות כלכלית" יש בהחלט ייצוג התנהגותי אמיתי. נכון, כל אלימות רגשית מוגבלת מתוקף מהותה בסימני זיהוי ברורים - זו "פריווילגיה" של אלימות פיזית בלבד: חתך מסכין, תלישת שיער או כתם כחול-צהוב... זו עובדת חיים ומציאות, אך בכל זאת יהיה זה חטא לאיין (מלשון אין) את האלימות הרגשית בגלל מוגבלותה זו.
ה. התערבות המדינה בפן אחד בניהול התא המשפחתי לא תגרום לסדקים בזוגיות או ל"פרימה סופית" של הקשר בין בני הזוג, אליבא המתנגדים, משום שבזוגיות בה שוררת אלימות רגשית ו/או כלכלית - לא החוק יגרום לפרימה, אלא האלימות והשלכותיה: ביחסים כאלה אין שיתוף, אין שותפות, אין אמון, אין חברות, אין רצון להיטיב עם הזולת, אין חיבה. אין בעצם, משהו שבאמת מחזיק את הזוגיות פרט אולי פחד הקורבן לפרק את החבילה ולהציל את עצמו ואת הילדים הסובלים אף הם מן האווירה המשפחתית הקשה.
אלה סבל וכאב ממושכים המוטלים על חברי המשפחה כתוצאה מהתעללות נפשית, שלרוב מנומקת בתמליל "הגיוני", שקרי ומתמשך שנשען על מושגים מנצחים כמו "כלכלת חיסכון" "שיקול דעת פיננסי" המערער לבסוף את תפיסת המציאות ותמונתה האובייקטיבית.

תאריך:  23/10/2020   |   עודכן:  23/10/2020
+סקר מעריב: 66 מושבים לגוש הימין
08:16 23/10/20  |  עידן יוסף

סקר מעריב: הליכוד 30; ימינה 20; יש עתיד-תל"ם 18; הרשימה המשותפת 12; כחול לבן, שס 9; ישראל ביתנו 8; יהדות התורה, מרצ 7. גוש הימין ללא ליברמן מקבל 66 מושבים. על פי הסקר, הקואליציה הנוכחית מקבלת 55 בלבד.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריאל קלנר / Ariel  Kallner  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חובת המדינה להגן מאלימות כלכלית
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
חוזר שנית: משפוט חיינו
עובד 1  |  23/10/20 13:57
2
חוק אווילי,מתחכם ומיותר.
באום  |  23/10/20 18:06
3
אסור למדינה להיכנס לתחתונים.
אורי... .  |  24/10/20 13:28
4
אין שום מקום לבית המשפט בחיינו
נדב  |  24/10/20 22:26
5
ממטורללי הפמיניזם
עוד מטורללת  |  26/10/20 18:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
איציק וולף
יו"ר הכנסת לשעבר, דן תיכון, טוען כי תקנון הכנסת מחייב הגשת בקשה חתומה על-ידי 20 ח"כים או בקשה בעל פה מצד שר כדי לחייב הצבעה שמית    "ההצבעה אתמול הייתה חוקית"    מאשים את מזכירת הכנסת בהטעיה ואת מ"מ יועמ"ש הכנסת בפרסום חוות דעת מוטה בשל רצונה להתמנות ליועצת המשפטית באופן קבוע
טל בן-יעקב
לוין ביטל במצח נחושה את ההצעה להקמת ועדת חקירה לפרשת הצוללות שעברה בכנסת, בתואנה כי זוהר ביקש שתתבצע הצבעה שמית, מה שלא קרה, אך כלל לא בטוח שח"כ מן המניין, שאינו שר, יכול לבקש בקשה שכזאת    לגנץ יש רוב שקט בכנסת והוא יוכל להעביר את חוק נתניהו
עידן יוסף
אין עוררין על כך שקיימת אלימות כלכלית. המחלוקת היא כיצד לטפל בה. ועדת החוקה חייבת ללמוד מנסיונן של מדינות אחרות בתחום, וככל שיימצא שהחוק אכן נדרש - לצמצם ממנו משמעותית סעיפים שאת תוצאתם ניתן להשיג ללא חקיקה, סעיפים שחופפים לחוקים קיימים וסעיפים שיש בהם השלכות רוחב לא צפויות
עידן יוסף
יו"ר הוועדה למעמד האישה: "איך הן יהיו מקצועיות אם לא תומכים בהן כפי שתומכים בענפים האחרים"    לאחר עימות קולני בין נציגי הוועדה לנציגת משרד התרבות והספורט, אישרה הנציגה כי מבחינתם גם ליגות נשים יוכלו לחזור כבר היום לפעילות, אך זאת לא לפני שיו"ר הוועדה דרש שוב ושוב לקבל את עמדת המשרד הברורה. בנוסף עלתה במהלך הדיון הטענה כי משחק נבחרת ישראל בכדורגל נשים לא ישודר בשום פלטפורמה ובשום ערוץ
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לביקורת: "מבקר המדינה חייב לבדוק איך החלטות ממשלה לטיפול באלימות במשפחה לא תוקצבו - דווקא בתקופת הקורונה, אין נושא דחוף מזה"    המשנה למנכ"ל המשרד לבט"פ: "רק כשמגבלות הקורונה היו בתקש"ח, ניתן היה למנוע שחרור מנהלי של גברים אלימים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il