X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מה הקשר בין יונה לשבת, ובין שבת לתפילה? ואיך כל אלה קשורים לפרשתנו? וגם שיעור בתרבות הדיבור דברו עברית נקייה!
▪  ▪  ▪
שבת שלום ומבורך [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

יונת השבת
מכירים את הפיוט לשבת "יונה מצאה בו מנוח"? אם לא ידעתם, המקור לפיוט יפהפה זה, המושר בזמירות יום השבת, הוא בפרשתנו. נוח הצדיק שלח את היונה לבדוק הקלו המים במבול, ואם אפשר כבר לצאת מהתיבה. בפעם הראשונה לא מצאה היונה מנוח לרגליה. ואילו בפעם השנייה שנוח שלח אותה - הפלא ופלא, היונה מצאה מנוח. ומתי זה קרה? ניחשתם נכון, בשבת קודש. ולכן היונה שמצאה מנוח לאחר המבול, כמה סמלי, בשבת מנוחה, מככבת בזמר לשבת.
וכמה סמליות יש בדבר, שהיונה היא סמל לעם ישראל. אכן, באה שבת ליהודים, באה מנוחה. איזו מתנה נפלאה קיבלנו: יום אחד קדוש בשבוע שנועד למנוחה ולהרפייה ממרוץ החיים, מהשעבוד לכסף (הקטן או הגדול) ומהשעבוד למסכים. יום של העצמה אישית ורוחנית, שכולו התמזגות עם הנשמה, עם פנימיותנו. יום של הזדמנות פז להתחבר לשכינה היתרה ולנשום אותה לתוכנו מלוא הריאות הירוקות.
טעמו וראו כי טוב. מעין עולם הבא י/ם שבת מנוחה. כמה טוב להתענג על תפילות השבת, על הקידוש, הברכות וזמירות השבת המהדהדות ברמה, כשהמשפחה כולה יושבת מאוחדת סביב שולחן השבת. לחוש את החרות הזורמת בקרבנו ממעוף היונה ואת צליליה הענוגים.
השבת היא מיזם הסטארט-אפ אפ וההזנק המבריק, שהעניקה היהדות ליהודים, ואת המודל לעולם כולו שאימץ את רעיון יום המנוחה השבועי. היא מגשרת בין רוחניות לגשמיות ומקדשת אותה. השבת היא מקור הברכה, המטעינה את המצברים הפיוזים, הנפשיים והרוחניים שלנו לכל ימות השבוע. היא הקדימה את הפסיכולוגים המסבירים עד כמה פסק זמן למנוחה מהעבודה לא רק שאינו מהווה בזבוז זמן אלא מכפיל את יעילות העבודה. אשרינו מה טוב חלקנו. מדיטציה יהודית במיטבה.
צוהר לתיבה
איזו זרימה! איזה זוהר! איזה אור עילאי! צוהר (מלשון זוהר - חילופי צ' ז') תשים לתיבת השבת הנפלאה השטה בתיבת הבית בחיק המשפחה, האישה והילדים, באווירה נינוחה של אחדות, כשחמימות השבת עוטפת אותך. איך אמר הקב"ה: "מתנה נפלאה יש לי בבית גנזיי ושבת שמה"! מתנת חינם נפלאה שזכינו בה מדי שבוע. אצלינו השבת זו מסורת. בשבילי זאת חוויה.
צוהר תשים גם לתיבה במובן מילה. והכוונה היא, איך לא, למילות התפילה שיזהרו מפינו. כך מפרשים בחסידות. התפילה מהווה ערוץ תקשורת ישיר בינינו לבורא וצינור דיבור המחבר אותנו אליו. התפילה היא בחינת "סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה". כמו השבת אף לתפילה השפעה מעצימה על אישיותנו. היא מטעינה אותנו באנרגיה רעננה, בכוחות מחודשים, באמונה ובתקווה לטוב. ולכן יש לה כוח עצמאי מעבר לעובדה אם התפילה נענתה מיידית או לא. ממש כמו השבת גם התפילה הנאמרת בכוונה היא מדיטציה יהודית מובהקת ממדרגה ראשונה ומביאה להרפייה והתעלות הנפש.
יש לזכור שהלשון העברית מקורה בלשון הקודש של המקרא. כל הנבואות נכתבו בה, וגם המשנה, ההלכה והספרות הפרשנית העניפה של התורה. לכן יש לשמור על לשון נקייה ותרבות הדיבור. וגם את זאת מדגימה פרשתנו. שמתם לב שכתוב בפרשה "ואת הבהמה הלא טהורה" במקום לומר "הבהמה הטמאה" מדוע? התורה שמקפידה שלא תהיה אות מיותרת, ואפילו תו מיותר, האריכה הפעם בלשונה, ובלבד שלא לטמא את הלשון. אז איך זה מצאנו בהלכות כשרות בתורה את הביטוי "הבהמה הטמאה"? התשובה היא שבכל הנוגע להלכות יש להקפיד על לשון מוגדרת חד-משמעית, כדי למנוע כל אי-הבנה ופרשנות מוטעית.
אז בואו נקפיד לדבר אמת בשפה יפה ונעימה, ולהימנע משקרים ומגסויות וניבול פה. זיכרו: מוות וחיים ביד הלשון! ו"מי האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב, "כדברי נעים זמירות ישראל", נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה" ובא לציון גואל. שבת שלום ומבורך!

תאריך:  25/10/2020   |   עודכן:  25/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר דוד ארגז
אולי זו הירידה בתחלואה, אולי ההקלות בסגר ואולי השינוי בטמפרטורה    פתאום יש באוויר תחושה של הקלה, קורטוב של נינוחות    הנשימה קצת יותר קלה, הלחץ בחזה נרגע    זמן לסיכוםיים לפני שהשגרה המעיקה תחזור
איתן קלינסקי
צריחות המילה מוות לוו בהנפת אגרופים ובתנועות שלופות של כריתת צוואר    אלו היו רגעי אימה במיוחד שזה היה מלווה גם בריסוס של גז מדמיע
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים    והפעם - נגזלים, אי-שוויון, שקרים ומשמעת לקויה    "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)    שבת שלום והרבה בריאות ואושר
יעקב ברדוגו
מציאות הפוכה זו, שבה מיעוט שלא נבחר שולט בעוצמה בהיבטים רבים כל כך של ניהול הממלכה, היא הסכנה לממלכתיות. זו מחריפה כששוב ושוב מתגלה האג'נדה של הרשות הפקידותית, והיא תמיד, אבל תמיד, בצד השני, ההפוך לדעת הציבור ולרצונו. הסימביוזה של מיעוט זה עם מוקדי עוצמה בתקשורת ההמונים, באקדמיה ובאוניברסיטאות, מאפשרת לו להשתלט כמעט לחלוטין על השיח ועל הדיון הציבורי
עו"ד אברהם הללי
בטרם ה' גמר אמר להביא מבול על הארץ להשמיד כל אשר עשה ולהזיר את העולם לתוהו ובוהו, נמלך בדעתו, וצווה על נח צדיק יחיד בדורו לבנות תבה כדי שהוא ובני ביתו וכל חי אחר שיצר יכנסו לתיבה, כדי לחדש את הבריאה אחרי המבול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il