X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
זכותו לדאוג רק לעצמו, אף שזה מנוגד לתפישה היהודית באוקיינוס התבונה שלה חכמים ידעו לומר כי "בזמן שהציבור שרוי בצער אל יאמר אדם: 'אלך לביתי ואוכל ואשתה, ושלום עלייך נפשי'"
▪  ▪  ▪
כספי. לך [צילום: יח"צ]

הזמר מתי כספי אינו מרוצה מהמצב בארץ, והחליט לעזוב אותה. הוא משאיר את ניהול מלחמת התרבות וההגנה על הדמוקרטיה על כתפינו, ולכשירחיב, כלומר כאשר נבלום את המגמות הדיקטטוריות של בנימין נתניהו, הוא יחזור מפירנצה (אכן עיר נפלאה. מדיצ'י, מיכאלאנג'לו, פונטו וקיו, גשרים בלי דגלי מפגינים, נהר ארנו).
זכותו המלאה ללכת. חופש התנועה של האדם הוא נכס צאן ברזל של כל חברה דמוקרטית. בימים אלה אנו קוראים במלוא הגרון אחרי ביבי "לך", והפעם אנו קוראים בצער אחרי כספי: "(אם החלטת) - לך".
זכותו לדאוג רק לעצמו, אף שזה מנוגד לתפישה היהודית באוקיינוס התבונה שלה. חכמים ידעו לומר כי "בזמן שהציבור שרוי בצער אל יאמר אדם: 'אלך לביתי ואוכל ואשתה, ושלום עלייך נפשי'". אך זה באמת אינו מחייב איש. זו רק נורמה ציבורית ראויה, וכספי - ככל אדם אחר - רשאי להתעלם ממנה.
הבעיה האמיתית בישראל היא הירידה ברמת המחויבות לציבור, ריחוק מ"ישראל ערבים זה בזה". במלים מודרניות, בלחן של נעמי שמר "שיר האורח" שהיה אהוב על אחי המנוח אהובי דוד (דודי) והושמע על ידו פעמים אין ספור בתוכניתו "כל צבעי הרשת" בקול ישראל: "טנא ירוק, פרח לבן, יין אדום, פת במלח/ זה מה שיש, שב איתנו כאן".
אמנים אחרים בחרו בדרך אחרת. אחינעם ניני, אורנה בנאי, אביב גפן, רבים-רבים. הם התגייסו בהתנדבות. היציאה הזו נשזרת כאירוע זעיר בפסיפס של עובדות המעידות על "ירידה פנימית" (נראה לי כי ראשון להשתמש בו בעברית היה הפרופסור אמנון רובינשטיין). הפרט נוטש את האחריות הכוללת. רינה מצליח הציגה בערוץ-12 סטטיסטיקה הנוזפת בחילונים הרוטנים נגד החרדים. בבני ברק מצביעים לכנסת 80 אחוזים מבעלי זכות הבחירה, בתל אביב ובגבעתיים כ-60 בלבד. לפיכך, מה הם רוצים מהחרדים שזוכים לייצוג גבוה בכנסת?
הייתי אומר לכספי לך, מתי, לך. בשובך נקבל אותך בזרועות פתוחות. בינתיים נבנה מורשת לילדינו ונכדינו ונינינו. נתאר להם כי התקופה הזאת בה הדפנו את הדיקטטורה בשארית כוחנו היתה, בין השאר, בבחינת "שנות חיינו היפות ביותר". זר לא יבין זאת.
הערב מאוחרת
קראתי תגובות שבחלקן מתפלמסות אתי שמותר לרדת מהארץ. גם אני אומר שמותר, אבל זו לא הטפת מוסר צדקנית לומר כי מי שיורד עתה מהארץ, או מי שנוטל פסק זמן לשנה מוותר על המאבק החיוני להצלת הדמוקרטיה וגורם לישראל נזק, או לפחות אינו מביא תועלת. ומי שמציין בחצי גאווה כי המליץ לילדו להישאר בחו"ל - יבושם לו, אך מותר עדיין לחשוב שזו אינה העצה הראויה. לברוח מהמערכה במלחמת התרבות? מותר. מופת? ההפך מכך. ואגב זה חל על שני המחנות. לא הייתי מוצא שום תועלת בכך שהתומכים בביבי יקחו פסק זמן. זו מחלוקת מהותית, שאנשים ערכיים חייבים לרצות ליטול בה חלק.

פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית
תאריך:  26/10/2020   |   עודכן:  26/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתי כספי הרים ידיים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כרגיל, היצור הזה מקשקש וחבל
קובגר  |  26/10/20 15:46
2
מתי כספי- שמאלני טיפוסי
אזרחית  |  27/10/20 19:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר מואב
באחד הימים נכנס לבית הקפה ספק פולי הקפה, ומודיע לזוג שמעכשיו הם ירכשו ממנו את הקפה במחיר כפול    ואם לא ישלמו מחיר כפול או אם יפנו לספק אחר הוא פשוט ימנע מהלקוחות להיכנס לבית הקפה
עמנואל בן-סבו
שיגרת מוות קבועה, ידועה כמו הזריחה בבוקר והשקיעה בין הערביים    לכל אחד תפקיד משלו במציאות הנוראה, אלה למות וזו להירצח, אלה לרצוח וזה להפקיר
דן מרגלית
מארבע רוחות השמיים נעו טורים אשר המחישו מה היא עלייה לרגל ב"ירושלים של זהב"    מפת ישראל תאמה לשורה - "כל הארץ דגלים, דגלים"
טל בן-יעקב
מיקי זוהר טוען כי הוא משנה גישה וכי הוא מחליף, לכאורה, את השיח האלים שלו בשיח מאחד    למעשה, הוא מיישר קו עם נתניהו, שעבר לרטוריקה פחות מפלגת    שניהם עושים זאת מכיוון שהליכוד מדמם מנדטים שזולגים לבנט הממלכתי, אך אל לטעות - הנמרים האלו לא שינו את חברבורותיהם
יהודה קונפורטס
משרד המדע החליט לסגור את הפרויקט ולהעביר אותו לרשויות המקומיות שירצו בכך, אם בכלל    בכך הוא מכבה את אחד הפרויקטים החברתיים ביותר שנוצרו במדינת ישראל, דווקא בעידן של משבר כלכלי-חברתי חמור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il