X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא צריך לעיין בדוח העוני, שמנפיקים לנו כל שנה, כדי להבין שבחברה הישראלית הונחו אדנים חזקים שיש להם את כל הגיבוי החוקי להפוך רבבות עובדי כפים לעבדי חברות כוח אדם ללא זכויות סוציאליות
▪  ▪  ▪
הפרשה השלישית [צילום: מודי הכטמן, פלאש 90]

בימים אלה אנחנו עדויים בפרשת "לך לך", הפרשה השלישית בספר בראשית. פרשה שקשה להשאיר אותה מאחורינו ולמהר לרוץ לפרשה הרביעית, שממתינה לנו - פרשת "וירא". שתי הפרשות הראשונות: "בראשית" ו"נח" נושאיהן - המין האנושי כולו, האדם בתולדותיו ובכישלונותיו.
על-פי תפיסת המקרא עשרים דורות עברו מהאדם הראשון ועד בחירת מי שֶׁיֵּאָמֵר לו "לֶךְ-לְךָ". בדור בוני המגדל נפלגו בני האדם לעמים, ומ"אָב אֶחָד לְכֻלָּנוּ" אנו עדים למעבר אחרי עשרים דורות של בחירת אחד שמזרעו יוקם העם, ששומה עליו להיות חברת מופת, המובילה את האנושות ונתברכו בה כל משפחות האדמה, כלשון הכתוב "וְנִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְפְּחוֹת הָאֲדָמָה".
מאב אחד לכולם אנו עוברים לבחירת מי שמזרעו תוקם ממלכת כוהנים וגוי קדוש. היו שראו בבחירה הפליה, כי יש אב אחד לכולם. מאז ומתמיד הטרידה את רבותינו שאלת הצדקת הבחירה. רבי יהודה הלוי מקדיש ספר שלם - "הכוזרי" - בו הוא מתמודד עם הטענה, שמעלה מלך כוזר, כי אין הצדקה להעדיף עם אחד על פני עמים אחרים. יהודה הלוי מגייס עוצמה רוחנית עזה כדי לשכנע את מלך כוזר בצדקת הבחירה.
תשובה מעמיקה לשאלת בחירת אברם (עדיין לא אברהם) על פני אחרים יש בבראשית רבה לט, על דרך הדרש על הפסוק - "... וְנֵלֵך אִישׁ אֶל אַרְצוֹ..." בירמיהו נ"א ט.
עם כל העמים
אני מודע לכך, שעוצמות הרוח היהודית כוונו לכך שנקבל על עצמנו כחברה את עול הבחירה של חברת מופת, בה יתברכו כל משפחות האדמה. לכן בשבת בה קוראים את הפסוק בפרשת "לך לך" - "וְנִתְבָּרְכוּ בְּךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה", חובה עלינו כחברה לשאול את השאלה במה אנחנו מופת?
אני, המצדד בבחירתנו עִם כָּל הָעַמִּים ושולל את בחירתנו מִכָּל הָעַמִּים, מחייב עצמי להביא את השאלה לדיון במה רואה היום החברה הישראלית את עצמה כחברה, שבה נתברכו כל משפחות האדמה.
האם פסה מהחברה הישראלית מציאות חברתית נגדה מתריס הנביא ישעיה: "הוֹי מַגִּיעֵי בַּיִת בְּבַיִת שָׁדֶה בְּשָׁדֶה יַקְרִיבוּ עַד אֶפֶס מָקוֹם", וזאת מתוך תפיסה מעוותת כאילו "וְהוֹשַׁבְתֶּם לְבַדְכֶם בְּקֶרֶב הָאָרֶץ". או בשפת ימינו ריכוז המשאבים של החברה בידי מעטים. חברה, שלמרבה הצער, על כלכלתה והונה השתלטו טייקונים, והון אנושי עובד יותר ויותר נכבל בידי חברות קבלן.
האם פסה מהחברה הישראלית מציאות חברתית נגדה מתריס עמוס: "עַל שְׁלוֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְרָאֵל וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אָשִׁיבֵנוּ עַל מִכְרָם בְּכֶסֶף צַדִּיק וְאֶבְיוֹן בַּעֲבוּר נַעֲלַיִם". הפסה מן הארץ חברה הבנויה על קוטביות חברתית, בה פרות הממון הן "הָעוֹשְׁקוֹת דַּלִּים, הָרוֹצְצוֹת אֶבְיוֹנִים".
עבדי חברות כוח אדם
לא צריך לשם כך לעיין בדוח העוני, שמנפיקים לנו כל שנה, כדי להבין שבחברה הישראלית הונחו אדנים חזקים שיש להם את כל הגבוי החוקי להפוך רבבות עובדי כפים לעַבְדֵי חברות כוח אדם ללא זכויות סוציאליות. זכויות פנסיה לעת זקנה אינן מנת חלקם של עַבְדֵי אותן חברות, שאינן מוכנות להיענות לדרישה של לתגמל שכיר בשכר מינימום סביב ה-35 שקלים לשעת עבודה.
האם ביכולתנו להישיר מבט לעבר החברה הישראלית ולאמר, שמיושם בה המופת של פרשת קדושים בספר ויקרא: "לֹא תָּלִין פְּעוּלַת שָׁכִיר" או "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תּוֹנוּ אוֹתוֹ. כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ".
האמירה "לֵךְ לְךָ" למקום בו יונחו יסודות לחברה ממנה יתברכו כל משפחות האדמה מצפה לגאולתה. בינתיים החברה הזו למען עצמה זקוקה לתיקון.
פרשת "לֵךְ לְךָ" חייבת להיות תמרור דרך כדי שנהיה חברה של "מאזני צֶדֶק, אַבְנֵי צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק וְהִין צֶדֶק" ולא חברת תספורות, המשחררת הון שחור וספסרי ממחויבויות כלפי ההון האנושי. אנחנו חייבים היום להיאבק על דמותה המוסרית של החברה טרם עיוותיה יכרסמו בקיומה.
חברה, שקברניטיה מגבים ימין הזוי ומשיחי, המוכן למען בית מקדש שלישי לסכן את קיומנו במלחמת גוג ומגוג, היא אינה חברה בה מבקשות להתברך כל משפחות האדמה. חברה, שקברניטיה מציפים אותנו ב"הסכמי שלום" מרופדים בספינות מלחמה אימתניות ומפלצתיות בים ובאוויר ל"בעלי הברית", היא אינה חברה בה מבקשות להתברך כל משפחות האדמה. החברה שלנו זקוקה להתברך ב"וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת" (ישעהו ב', ד') ולא להיות ספסרי מרוץ מטורף של חימוש גרעיני בספינות מלחמה בים ובנשרי טרף גרעיניים באוויר, כשלכל זה קוראים הסכמי שלום.

תאריך:  27/10/2020   |   עודכן:  27/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בעקבות פרשת "לך לך" (א')
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
הבלים פרולטריים...
מגיב ותיק  |  27/10/20 09:33
 
- תגובה עלובה של מגיב ותיק
תשובה למגיב ותיק  |  27/10/20 13:38
 
- אתה ראוי רק ל"דו"ח העושר"
יזבקיתך הנאמנה  |  27/10/20 15:22
 
- יזבקל'ה...
מגיב ותיק  |  27/10/20 17:33
 
- מגיב ותיק מבזה את עצמו ל"ת
מגיב ותיק מבזה  |  29/10/20 07:56
2
ונתברכו בך כל משפחות האדמה
"חזק ואמץ"  |  28/10/20 07:49
3
איתן שמור על עצמך.
"חזק ןאמץ"  |  28/10/20 08:55
 
- תודה לחברת השוה"צ שדואגת לי
איתן קלינסקי  |  28/10/20 09:50
4
איתן, חובה להפסיק את ההפגנות
חזי הררי  |  28/10/20 16:25
 
- גם אני תומכת בדעה של חזי הררי
"חזק ואמץ"  |  29/10/20 09:04
5
איתן, אני מברך אותך בשבת שלום
חזי הררי .  |  30/10/20 08:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי דר
סביר להניח שבישיבה הבאה של משפט נתניהו, שבה הוא יטען להגנה מן הצדק - הוא מן הסתם לא יחמיץ את ההזדמנות שנתגלגלה לידיו להניח על שולחן בית המשפט את סוגיית יחסי מנדלבליט-ניצן במלוא כיעורה
יוסי אחימאיר
כמה עצובה הייתה הפרידה משתי נשים מופלאות שאהבו את החיים ואת בני האדם, שראו כמעט רק חיוב במדינה, שלחמו עד הרגע האחרון בקרב על חייהן. גם אם תקוותן האישית ניכזבה, הנה בחייהן הקצרים ובמותן הורו לנו: אהבו אלה את אלה, כבדו זה את זה, היו מתונים בוויכוח, תהנו ממה שיש, שימרו על הקיים והאחדות, אל תפסיקו לחייך ולצחוק
תמר שניידר
דווקא המשבר הנוכחי, יצר הזדמנות מצויינת לאותם עסקים קטנים ובינוניים שתקציבם מוגבל, אולם השתוקקו זה מכבר למשרד הממוקם בלב "מדינת תל אביב" ולשדרג את המשרד הישן והמסורבל שלהם, למשרד קטן, מאובזר, נוח, כלכלי ויעיל יותר
דן מרגלית
זכותו לדאוג רק לעצמו, אף שזה מנוגד לתפישה היהודית באוקיינוס התבונה שלה    חכמים ידעו לומר כי "בזמן שהציבור שרוי בצער אל יאמר אדם: 'אלך לביתי ואוכל ואשתה, ושלום עלייך נפשי'"
עומר מואב
באחד הימים נכנס לבית הקפה ספק פולי הקפה, ומודיע לזוג שמעכשיו הם ירכשו ממנו את הקפה במחיר כפול    ואם לא ישלמו מחיר כפול או אם יפנו לספק אחר הוא פשוט ימנע מהלקוחות להיכנס לבית הקפה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il