X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ההמולה סביב עסקת מטוסי F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות, וקרב הגרסאות סביבה, מעמידים במבחן סוגיות של אתיקה עיתונאית מזה ושל אמינות מנהיגים מזה. האגו העיתונאי הופך אפוא בהקשר הנוכחי לחזות הכל, ולעזאזל העובדות
▪  ▪  ▪
F-35 [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
אירוח חשאי
גורמי מודיעין וחיל-האוויר הישראלים היו בהכרח מודעים למגעי הרכש של האמירויות מול ארה"ב מזה כעשור, וכפי שפורסם, גם ארחו בחשאי (ב-2018) משלחת מדובאי בבסיס 'נבטים'.

עצמאותו של עיתונאי אינה בהכרח מתכון לאובייקטיביות. פרשנים וכותבי מאמרי מערכת בד"כ יבטאו דעה, אולם מקור האמינות שלהם, לעולם ינבע מהצמדות לעובדות, מיכולת אינטלקטואלית סבירה ומאמנות העידכון ללא הטיה מובנית. לפיכך, העיסוק בעיתונאות חדשותית שומה שיתבסס על המאמץ לחשוף את האמת ולהנחיל אותה לקהל הקוראים.
מרכיב האגו אצל עיתונאים בכירים הוא בשר מבשרה של תעשיית העיתונות, ובהשאלה מאמרתו האלמותית של הפילוסוף הצרפתי דקארט, "אני חושב, משמע אני קיים", בהקשר הנדון, מתקיים המשפט "אני עיתונאי (בכיר), משמע אני מקור סמכות".
ההמולה סביב עסקת מטוסי ה-F-35 מארה"ב לאיחוד האמירויות, וקרב הגרסאות סביבה, מעמידים במבחן סוגיות של אתיקה עיתונאית מזה, ושל אמינות מנהיגים מזה. חומרת הדברים חורגת מעבר לוויכוח סביב אמירת אמת או שקר, מאחר שככל שהפולמוס עולה מדרגה כך עלול להיגרם נזק מהותי לסוגיות הנוגעות לאינטרסים אסטרטגיים של ישראל עד כדי הזרקת סממנים של חוסר אמון ביחסים המתהווים עם מדינות המפרץ.
דיווחו של העיתונאי נחום ברנע (ידיעות אחרונות מ-18 אוגוסט 2020) על-פי מקורות אמריקנים ואמירתיים, לפיהם, "מה ששכנע את שליט האמירויות לעשות את המהלך היה סיכום על עסקת נשק בת עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים (מטוסים ללא טייס) מהסוג המתקדם ביותר ועוד, שיסופקו לה על-ידי ארצות הברית". עוד דווח כי "לפי אחת ההערכות, השלמת העסקה הייתה אחד התנאים שהציב השייח. "אם אין נשק אין הסכם". לכך ניתנה הסכמה שבשתיקה מצד בנימין נתניהו. יתר על כן, כותרת הידיעה מזכירה במפורש "סעיף סמוי בהסכם" בהקשר זה.
יודעי דבר
העיתונאי הבכיר, כמקור סמכות, עושה פלסתר מהודעת ההכחשה של ראש הממשלה נתניהו ומוליך את קוראי העיתון לשתי תובנות. האחת, ראש הממשלה שיקר באומרו כי השלום עם האמירויות הוא בבחינת "שלום תמורת שלום". השנייה, שר הביטחון ושר החוץ נעקפו ולא עודכנו בדבר עסקת רכש משמעותית זו. משכך, מצב הדברים, נחום ברנע מנחיל את התובנה לפיה אנו עדים לדפוס פעולה שגור אצל ראש הממשלה (דהיינו אמירת שקר), גם בהינתן עסקות רכש אסטרטגיות של מדינות ערביות, העלולות לפגוע ביתרון האיכותי של ישראל.
אל ניתמם, נחום ברנע אינו "ניטראלי" והוא רחוק מלהיות גרופי של ראש הממשלה. אין הוא חוסך שבט לשונו, כמעשה של שגרה, כאשר בבנימין נתניהו עסקינן. ראוי אפוא להידרש לשאלה בדבר אובייקטיביות הדיווח בעניין עסקת המטוסים, מקורותיו והפן המניפולטיבי המשולב במסגרתו. בהנחה סבירה, שמקור הדיווח בחוגים המזוהים עם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב שאינם חשודים באהדה יתרה לנתניהו, ומסויגים מ'תוכנית המאה' של טראמפ, הרי שהצגתם בדיווח העיתונאי בהסוואה, מייצגת טכניקת פעולה שגורה המנסה לשוות לדיווח נגישות לחוגים בכירים ויודעי דבר. בפועל, מאפשרת גישה זו מרחב פעולה כמעט בלתי מוגבל לטפלול, לגוזמה ולפרשנות מגמתית.
העובדה שבדיעבד ברור כי לא היה כל סעיף סמוי בהסכם שבין ישראל לבין האמירויות, אינה עושה רושם על נחום ברנע. הוא בשלו, נתניהו נתן הסכמתו לעסקת המטוסים לאיחוד האמירויות כאתנן, שאם לא כן, לא היה נחתם הסכם השלום. ברנע מתעקש לטעון כי נתניהו שיקר במצח נחושה ומשקר גם היום, ובחסות התגייסות לא מפתיעה של תקשורת המיינסטרים, הוא מוכתר כמעין "אורקל מדלפי" שמוצא פיו הוא בבחינת 'אורים ותומים'; וכאילו מבלי משים, הוא מזריק עוד "דלק" למדורת המחאה נגד ראש הממשלה ("בוגד" כבר אמרנו?), ומגמד את הישגיו של נתניהו במהלכי השלום הדרמטיים באזורנו.
אגב-כך, מה שמדאיג לא פחות הוא המשתמע מהודעתו של שר הביטחון בני גנץ, לפיה "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא-ומתן בין ארה"ב לבין האמירויות, למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראלים שהיו מעורבים במשא-ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון, שלא הייתה שותפה לו". האמנם הופתעה מערכת הביטחון מעובדת המשא-ומתן בין ארה"ב לבין האמירויות?
תנאי מוקדם
העובדות הגלויות הן כי מאז אמצע העשור, מתנהלים מגעים בין איחוד האמירויות לבין ארה"ב בהקשר לרכש מטוסי 35-F. עניין זה נדון במספר הזדמנויות בין שתי המדינות אך לא הוכרע עד לאחרונה. נעלה מכל ספק כי סטטוס המגעים בין שתי המדינות היה ידוע לאגף המודיעין ולמודיעין חיל-האוויר של צה"ל. ההיתכנות לחתימת עסקת רכש בשלב כזה או אחר נלקחה בחשבון. זאת אף זאת: על-פי ידיעה שפורסמה ברשת הטלוויזיה 24-I מ-5 יולי 2018, חיל-האוויר הישראלי אירח בחשאי בבסיס נבטים, משלחת מאיחוד האמירויות להתרשמות מתפעולם המבצעי של מטוסי ה-35-F של ישראל. על-פי הדיווח, נכחו באירוע גם נציגים אמריקניים רשמיים. האמנם הופתעה מערכת הביטחון?
כאמור, ההתעניינות האמירתית במטוסי 35-F נרשמה כבר בשנת 2011, אולם רק לאחרונה, בשלהי הקדנציה הנוכחית של הנשיא דונלד טראמפ, הבשיל המו"מ לכדי סף עסקה. אין ספק כי הסכם השלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות שימש מאיץ לסיכום העסקה, והכשיר את הדרך לריכוך העמדה הישראלית בהקשר זה, גם אם לא היה תנאי מוקדם לכך.
האגו העיתונאי הופך אפוא בהקשר הנוכחי לחזות הכל, ולעזאזל העובדות. הבון-טון שבהבאשת ריחו של ראש הממשלה מעצם ההתעקשות להציגו כשקרן מועד, נתפס כגימיק קליט אצל יריביו הפוליטיים, שכבר ממילא סיווגו אותו ככזה סביב עסקת הצוללות מגרמניה.
בנסיבות של המחאה נגד ראש הממשלה, כל האמצעים כשרים, גם אם משמעות הדבר תקיעת מקלות בגלגלי תהליך השלום ההיסטורי, החדרת ספקות אצל המדינות הערביות הנוספות הבשלות להסכמי נורמליזציה עם ישראל, וכרסום באסטרטגיה המשנה מן היסוד את מיצובה האסטרטגי של מדינת ישראל, בפרט בהתמודדות אל מול האיום הקיומי האירני.

הכותב הוא עמית מחקר במכון בגין-סאדאת ואל"ם בדימוס.
תאריך:  28/10/2020   |   עודכן:  10/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עסקת מטוסי ה"חמקן" - מבחן "אגו" לעיתונאי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
שאלה לעתונאים
לא לפייסבוק  |  31/10/20 19:20
2
טענות לגופו של אדם.
אישש  |  31/10/20 20:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
מרדכי ליפמן
השבוע לפני 26 שנים, ביום רביעי 19 באוקטובר 1994, בוצע פיגוע התאבדות באוטובוס קו 5 של חברת דן ברחוב דיזנגוף, תל אביב, סמוך לפינת הרחובות דיזנגוף ואסתר המלכה, כ-100 מטרים צפונית לכיכר דיזנגוף    בפיגוע נרצחו 22 בני אדם ונפצעו עשרות
עמנואל בן-סבו
ראש הממשלה, אדריכל הצונאמי של השלום והתקווה צריך לקבל את פרס ישראל על פועלו, פרס נובל ופרס ראשוני מסוגו בעולם, אתאז"א, אם תרצו אין זו אגדה
עודד ערן
הממשלה שהוקמה לקראת הבחירות לפרלמנט תצטרך להתמודד בראש ובראשונה עם הקורונה    הנושא הישראלי-פלשתיני נדחק לשוליים, מה שמעניק הזדמנות להפשרת היחסים עם ישראל
אופיר וינטר, צבי לב
טראמפ חימם את היחסים עם קהיר – הן במישור האישי והן בשיתופי פעולה צבאיים כלכליים    ביידן נתפס כמי שיחזור לדרכו של ברק אובמה, הן מול אירן והן בתחום זכויות האדם    מצרים תגיב בדרכים שונות אם ביידן ינצח, ועשויה אף לבקש את סיועה של ישראל
עמוס גלבוע
באופן צפוי לחלוטין הרשימה המשותפת הצביעה נגד ההסכם עם האמירויות    בתמיכה מבחוץ תחבלו לעשות ממשלת מיעוט??! טירוף! האויב הכי מסוכן לתהליך הוא אירן, והחוליה החלשה היא בחריין
רשימות נוספות
טראמפ: סודן תוסר מרשימת תומכי הטרור  /  איציק וולף
ארה"ב חתמה על חוזה לשת"פ צבאי עם מרוקו  /  אביתר בן-צדף
אמיר כוויית סבאח מת בגיל 91  /  איציק וולף
טעם החיים  /  ציפי לידר
מצטרפים לציר האנטי  /  עמנואל בן-סבו
בין המפרץ הערבי לבין המפרץ הפרסי  /  אליהו קאופמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il