X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נוכח הכוח הרב הגלום בתפקיד חשוב שלציבור תהיה בקורת על הליך הבחירה זכות הציבור לדעת שהשופטים שנבחרים לתפקיד הם שופטים ראויים
▪  ▪  ▪
כללי השפיטה [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

תפקיד השופט הוא אחד התפקידים המשפיעים ביותר בישראל. לשופט יש השפעה עצומה על המתדיינים שלפניו. עיוות דין שנעשה בידי שופט יכול להרוס חיי אדם. עיוות דין יכול לפגוע בבריאותו הנפשית והפיזית של אדם, ברכושו, בחופש האישי שלו, בשמו הטוב ועוד. מטעמים אלה חשוב מאוד שהשופטים שנבחרים לתפקיד יהיו שופטים ראויים. הם חייבים להיות בעלי חוש צדק, יושר אישי, עצמאים בדעתם, בקיאים בחוק ועוד שלל תכונות חיוביות.
נוכח הכוח הרב הגלום בתפקיד חשוב שלציבור תהיה בקורת על הליך הבחירה. זכות הציבור לדעת שהשופטים שנבחרים לתפקיד הם שופטים ראויים. בישראל בחירת השופטים נעשית על-ידי הוועדה לבחירת שופטים. בוועדה חברים נציגים של 3 הרשויות - המחוקקת השופטת והמבצעת, וכן שני עורכי דין, שהם נציגי לשכת עורכי הדין.
האם הציבור יכול לדעת כיצד מתנהלים דיוניה של הוועדה? התשובה שלילית. דיוני הוועדה מוסדרים בכללי השפיטה (סדרי העבודה של הוועדה לבחירת שופטים). ס' 12 לכללים קובע - "בכל ישיבה של ועדת הבחירה ייערך פרוטוקול אשר ישקף את עיקרי הדברים שנאמרו, לרבות שמות המועמדים שעניינם נדון, תוצאות ההצבעה לגביהם והחלטותיה של הוועדה; נדון עניין אישי של מועמד, יירשמו עיקרי הדברים בלי לפרטם".
ס' 15 לכללים קובע - "דיוניה של ועדת הבחירה ושל ועדותיה ותכנם של השאלונים שהובאו בפני חבריה לצורך הדיונים הם סודיים ולא יגלה משתתף לאיש פרטים עליהם זולת פרוטוקולים שאינם עוסקים במועמדים או בעניינים אישיים וזולת דבר המלצתה של הוועדה על מינויו של פלוני, אלא אם כן החליטה הוועדה אחרת, דרך כלל או לעניין מסוים".
נמצאנו למדים שמי שרוצה לדעת כיצד התנהל הדיון בעניינו של מועמד מסוים נתקל בקושי כפול - ראשית, אין לו זכות לדעת מה התנהל בדיון אלא אם כן הוועדה החליטה אחרת. שנית, הפרוטוקולים של הישיבות שהם לב לבו של ההליך ושמהם ניתן ללמוד איזה שאלות נשאל המועמד ומה השיב, הם פרוטוקולים לא מלאים. הם אמורים לשקף את עיקרי הדברים בלבד. מהם עיקרי הדברים? זהו מונח שנתון לפרשנות. חמור מכך - הכללים מוסיפים וקובעים שאם נדון ענין אישי של המועמד יירשמו עיקרי הדברים בלי לפרטם. במלים אחרות, אם נגד מועמד מסוים הובאה התנגדות בקשר להתנהלות לא ישרה כשהיה עורך דין או בכלל, אין צורך לפרט את הטענות או התגובה. זה לא ראוי בלשון המעטה.
הכרזה אוניברסלית
הזכות לדעת אם הליך הבחירה התקיים כראוי היא זכות חוקתית. ביהמ"ש העליון קבע כי חופש הביטוי כולל גם את הזכות לקבל מידע. "זכות זו קשורה קשר אמיץ עם הזכות לחופש הביטוי, ומשום כך שייכת גם היא לאותן זכויות ייסוד "שאינן כתובות על ספר", אלא הן נובעות במישרין מאופיה של מדינתנו כמדינה דמוקרטית השוחרת חופש. בפסיקתו שם בית משפט זה זכויות יסוד אלו נר לרגליו בפירוש חוקים ובביקורתו על מעשיהן של רשויות המינהל במדינה, וברי שגם רשות מינהלית חייבת לכלכל את מעשיה מתוך כיבוד הזכויות הללו". בג"ץ 243/62 אולפני הסרטה בישראל בע"מ נ' לוי גרי והמועצה לביקורת סרטים ומחזות, משרד-הפנים, טז 2408 (1962).
כך גם במשפט הבינלאומי. ס' 19 להכרזה האוניברסלית על זכויות האדם קובע - "כל אדם זכאי לחרות הדעה והביטוי, לרבות החרות להחזיק בדעות ללא כל הפרעה, ולבקש ידיעות ודעות, ולקבלן ולמסרן בכל הדרכים וללא סייגי גבולות". יש להצטער שהוועדה לבחירת שופטים לא פועלת לפי כללים אלה.
בג"ץ דחה עתירה נגד סודיות ההליכים. ביהמ"ש הטיל ספק אם חוק חופש המידע חל על הוועדה באשר היא לא נמנית עם הרשויות הקבועות בחוק (בג"ץ 2283/07, פורום משפטי למען ארץ ישראל נ' הוועדה לבחירת שופטים, פורסם במאגרים). הלכה זאת חסרת שחר עם כל הכבוד. החוק חל על 3 הרשויות בישראל, המחוקקת המבצעת והשופטת. החוק חל גם על לשכת עורכי הדין (ס' 2 לחוק). נוכח העובדה שבוועדה חברים נציגים של כל הרשויות הללו, החוק חל גם עליה.
תוצאה זאת מתבקשת גם לאור אופיו החוקתי של חוק חופש המידע. החוק דן בזכות לקבל מידע שהיא זכות חוקתית. זכויות חוקתיות מפרשים בהרחבה. לפיכך, מי שבקשתו לקבל מידע על דיוני הוועדה נדחתה זכאי לעתור לביהמ"ש לעניינים מינהליים, בהתאם לחוק חופש המידע.

תאריך:  10/11/2020   |   עודכן:  10/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הוועדה לבחירת שופטים
איתמר לוין
הוועדה לבחירת שופטים תתכנס ב-15 בנובמבר, לראשונה בראשותו של אבי ניסנקורן, לבחור שופטים לבתי המשפט המחוזיים מרכז, תל אביב ובאר שבע ולבתי הדין לעבודה
אשר גרוניס
כאשר מדברים על שיטת בחירת השופטים בישראל, יש להשוות אותה למקובל במדינות הדומות לה מבחינת השיטה המשפטית - ואז מתברר שחלקם של השופטים דווקא נמוך יחסית    גם את הביקורת על ההרכב החברתי והאתני של השופטים יש לשים בהקשר הנכון    פרק מתוך הספר "שופטים על משפט" בסדרת האוניברסיטה המשודרת, בהוצאת מודן ומשרד הביטחון
איתמר לוין
עמית, ברק-ארז וברון רומזים שההכרעה בעתירות תהיה על-פי שתי נקודות מרכזיות: האם קיים נוהג חוקתי לפיו אחד הנציגים הוא איש אופוזיציה, ואם כן - האם וכיצד ניתן לאכוף אותו בפועל    מסבירים שיש לקבוע מבחינה עובדתית שקיים נוהג שכזה, ולאחר מכן - קיימת שאלה מעשית כיצד לאכוף אותו על הכנסת
איתמר לוין
החלטת הכנסת למנות שני נציגים של הקואליציה לוועדה לבחירת שופטים, היא בעייתית - אך התערבות שיפוטית בה היא קשה לא פחות    למעשה, בג"ץ כלל לא אמור לדון בעתירות הללו, כי איש מ-48 הח"כים של האופוזיציה - הנפגעים הישירים - לא עתר    אבל שאלת זכות העמידה נשחקה מזמן, ואין סיכוי של ממש שתתעורר דווקא היום
איתמר לוין
נעאמנה יבוא במקומו של חאלד זועבי ויכהן לצידה של אילנה סקר כאחד משני נציגי הלשכה בוועדה    גבר על דורון ברזילי ויצחק גורדון
רשימות נוספות
האוזר ומארק יכהנו בוועדה לבחירת שופטים  /  איתמר לוין
בכנסת: הוועדה לבחירת שופטים  /  איתמר לוין
"שיטת מינוי השופטים - טובה"  /  איתמר לוין
אידיאולוגיות של שופטים? רצוי  /  פרופ' דורון מנשה, אייל גרונר
כך נראה בית משפט עליון פוליטי  /  איתמר לוין
הצעה לשינוי בבחירת השופטים  /  עו"ד סיון רצון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il