חברות הטכנולוגיה האמריקניות הגדולות מתכוננות לאפשרות של חוסר ודאות ממושך, כל עוד הנשיא דונלד טראמפ אינו מודה שהפסיד בבחירות ומחייב אותן להחליט האם להמשיך וליישם את המגבלות שהטילו ערב הבחירות על פרסומת פוליטיות – מדווח וושינגטון פוסט.
פייסבוק הודיעה בשבוע שעבר, כי היא מאריכה בחודש את האיסור על פרסומות פוליטיות, אשר במקור נועד להימשך שבוע בלבד. בכך אישרה החברה, כי קיימת סכנה של מסעות פרסום נרחבים שיטענו נגד תוצאות הבחירות ובכך יפיצו דיסאינפורמציה. פרשנים אומרים, כי החברות יתקשו להסיר את האיסורים באווירה הפוליטית הסופר-טעונה בה מצויה ארה"ב.
טוויטר ריככה את המדיניות הנוקשה בה נקטה ערב הבחירות, ואשר הובילה למחיקת 456 ציוצים – רבים מהם של הנשיא טראמפ, אריק טראמפ, הדוברת קייליי מק'אנני ואנשי הקמפיין. בסך-הכל סימנה טוויטר 300,000 ציוצים כבלתי מדויקים. החברה הבהירה, כי תמשיך להגביל את ההפצה של ציוצים מסומנים ותשבית בהם את כפתור ה"רהטוויט" בניסיון להאט את העברתם הלאה. לדברי טוויטר, מספר המשתפים ציוצים מסומנים נמוך ב-30% מן הרגיל; 74% מן המשתמשים ראו את הציוצים אחרי שסומנו.
מומחים אומרים, כי החברות ניצבות בפני מלכוד 22: מתוך ציפייה למהומה אחרי הבחירות הן העלו את רף נכונותן להיאבק בדיסאינפורמציה, וכעת הציבור מצפה מהן להמשיך באותה דרך – למרות שהדבר כמעט בלתי אפשרי. החברות כבר מצויות בקצה גבול יכולתן לבחון את התכנים, כאשר עובדים מהדרג הבכיר ביותר ועד למהנדסי בדרג הביניים עובדים מסביב לשעון מאז ערב הבחירות. סימן נוסף למחסור במשאבים הוא הנחייתה של פייסבוק למחרת הבחירות (4.11.20) לצוותי הבודקים שלה, להתמקד בחומר בעייתי במיוחד ובראשו זה הקשור לבחירות, ולמעשה לוותר על בדיקות בתחומים אחרים.
מנהלים בפייסבוק וטוויטר אומרים, כי הביאו בחשבון בתכנוניהם את האפשרות שתהיה תקופה מסוימת בה טראמפ או אחרים יסרבו להכיר בתוצאות הבחירות, ואישרו, כי חייבים להיות ויתורים בזמנים חסרי תקדים אלו. הדבר בולט במיוחד בג'ורג'יה, בה הדמוקרטים לוחצים על פייסבוק לאפשר מודעות פוליטיות לקראת שני מירוצי ההכרעה לסנאט בתחילת ינואר, אבל לחברה אין אפשרות טכנית לאפשר מודעות כאלו במדינה בודדת. המנהלים ערים לכך שמתן אישור למודעות פוליטיות עלול להוביל שלא במתכוון להפצה של כזבים נוספים בנוגע להצבעה.
פייסבוק הבהירה, כי תמשיך לסמן תכנים בעייתיים ולצרף אליהם הודעה לפיה ג'ו ביידן הוא המנצח הצפוי. עוד נמסר, כי אין לה כוונה להפעיל מחדש בעתיד הקרוב את המלצת הקבוצות, בה אלוגריתם ממליץ לגולשים על קבוצות להם כדאי להם להצטרף. אפשרות זו הושבתה בשבוע שלפני הבחירות כצעד של זהירות, כדי להאט את הגידול בקבוצות בעייתיות – למרות שהן המשיכו להתרחב בכל זאת.
טוויטר הפסיקה להסיר טענות נגד תוצאות הבחירות וציוצים מטעים על הונאות. מאז צייץ טראמפ שוב ושוב טענות חסרות בסיס כאלו, וטוויטר הגיבה בתוספת של תווית קטנה יותר מתחת לציוצים אלו בהם נאמר כי התוכן שנוי במחלוקת ואשר הפנו אוטומטית למידע נוסף. טוויטר גם הסירה זמנית את סטיב בנון, לשעבר האסטרטג הראשי של טראמפ, בשל הפרת מדיניותה האוסרת לעודד אלימות. "לאחר שגורמים רבים הכריזו על תוצאות הבחירות, לא נמשיך להציב אזהרות לצד ציוצים המגיבים על התוצאות. עם זאת, נמשיך להצמיד תגיות כדי למסור מידע נוסף על ציוצים המתייחסים לטוהר התהליך", אומרת החברה.
פייסבוק, טוויטר ויוטיוב אומרות, כי בזמנים פחות טעונים – התכנים שהושעו מניבים יותר תועלת מאשר נזק. מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אף אמר לאחרונה בשיחות עם משקיעים, כי מחויבותו האישית לתת יותר משקל לחופש הביטוי לא השתנתה.