X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
לכשכש בכלב. "מלחמה באלבניה"
מלחמת העולם. "פלישה ממאדים"
תוצאות הבחירות ותהליך המעבר, 14.11.20 / Today
מדוע הרשתות בארה"ב קוטעות את טראמפ

זו לא "צנזורה", זו אחריות בסיסית

כאשר נשיא ארה"ב משקר בנוגע לטוהר הבחירות, מדובר בסכנה משמעותית ומיידית ליסודות הדמוקרטיה - וחייבים למנוע ממנו להפיץ שקרים אלו אנחנו מתקרבים לנקודה בה יהיה צורך לפעול בצורה דומה כלפי נתניהו
▪  ▪  ▪

יהודי אחד בא לרבו ובפיו שאלה מסובכת: כיצד עליו לדווח על הגיל של בנו לפקידי השלטון הגויי? האם לרשום אותו צעיר בשנה, כדי להגדיל את סיכוייו למצוא שידוך, או לרשום אותו מבוגר בשנה, כדי שלא יילקח לצבא? השיב לו הרבי: אולי תרשום אותו בגיל המדויק? גירד היהודי בראשו והודה: על זה לא חשבתי.
הבכיינות התורנית של הימין, בארה"ב וגם בישראל, היא על "צנזורה" נגד דונלד טראמפ: פייסבוק וטוויטר חוסמות תכנים שקריים שלו או מפנות את תשומת הלב לכך שמדובר בתכנים כוזבים, ורשתות הטלוויזיה הגדולות קוטעות את השידורים החיים של דבריו כאשר הוא מבלף. הטענה היא, שצריך לתת למנהיגים פוליטיים לומר הכל. מעניין שעל אפשרות אחת לא חושבים דוברים אלו: לצפות שמנהיגים יאמרו את האמת, ואז בכלל לא תתעורר השאלה האם צריך "לצנזר" אותם.
איכשהו מצפים מאיתנו להתרגל שמנהיגינו ישקרו לנו. לא "רק" יאמרו חצאי אמיתות; לא "רק" יסתירו עובדות לא נוחות; לא "רק" יפזרו הבטחות חסרות כיסוי – אלא גם ישקרו לנו בפרצוף, בפה מלא ובלי להניד עפעף. שהרי מה אומרים לנו? תנו להם להגיד כל מה שהם רוצים, הם מנהיגינו ומותר להם לעשות זאת. ואני חשבתי לתומי, שתפקידו הראשון במעלה של מנהיג הוא לנהל ביושר את ענייני הציבור וממילא לדווח לו ביושר על מעשיו. אבל זו כנראה באמת תמימות בלתי נסבלת.
איפה עובר הגבול? בשנת 1997 יצא הסרט הסאטירי הנהדר "לכשכש בכלב", המתאר כיצד נשיא ארה"ב נקלע למצוקה קשה בדעת הקהל ערב הבחירות, ולכן מפברק מלחמה נגד אלבניה – שכל-כולה "מתנהלת" באולפני הטלוויזיה. נניח שהנשיא מופיע בנאום לאומה ומדווח על המתרחש בשדה הקרב, אבל הרשתות יודעות שאין שום מלחמה כזאת; האם הן חייבות לשדר את דבריו? ומה אם הנשיא מאמץ את "מלחמת העולמות" של אורסון וולס מ-1938 ומודיע על פלישה של תושבי מאדים, שלא הייתה ולא נבראה? האם יש לאפשר לו לזרוע פאניקה שקרית?
דומה שהתשובה לכך ברורה לכל: לא בא' רבתי. אם כך, עברנו לשלב בו וינסטון צ'רצ'יל אומר לאותה גברת: "מה את – אנחנו יודעים; נשאר רק לקבוע את המחיר". אין ספק שדווקא במדינה דמוקרטית חייבים למנוע ממנהיג להעביר מידע שקרי מסוכן. המנהיג הוא נאמן הציבור ושלוחו, ואסור לו לסכן אותו שלא לצורך ובוודאי שלא בצורה כוזבת. וזה נכון בכל תחום הנוגע לחיי אדם, לא רק בביטחון לאומי. אסור לאפשר למנהיג לשקר בנוגע לתרופות למגיפה. אסור לאפשר למנהיג לשקר בנוגע לסופת טורנדו. אסור לאפשר למנהיג לשקר בנוגע לדליקה קטלנית.
מה שעושה דונלד טראמפ מאז יום הבחירות הוא לשקר בנוגע ללב-ליבה של השיטה הדמוקרטית: טוהר הבחירות. אין לו ולאנשיו שום הוכחה לזיופים והונאות, ודאי לא בהיקף משמעותי (תמיד יש אי-סדרים קטנים, לשני הכיוונים, שאינם משפיעים כהוא-זה על התוצאות). אפס הוכחות, אפס ראיות, וממילא גם אפס הצלחות בבתי המשפט. חלק מן הטענות שלו מופרכות בעליל – למשל: על הצבעה של תושבי נבאדה מחוץ למדינה; מדובר בחיילים וסטודנטים שהצביעו כחוק במקומות מגוריהם. חלק מן הטענות שלו מופרעות בעליל – למשל: כאילו 2.3 מיליון קולות לטובתו נמחקו במערכות המחשב; המשרד לביטחון פנים בממשלו-שלו הבהיר מיד שלא היה ולא נברא.
הטענות הללו מסוכנות ביותר, ולכן חובה לגדוע אותן ולא לאפשר לטראמפ להשמיע אותן. הן חותרות תחת אמונו של הציבור האמריקני בתוצאות הבחירות, ובכך משרתות בצורה הטובה ביותר את רוסיה, סין, אירן ויתר אויביה של ארה"ב. הן גורמות לעשרות מיליוני אמריקנים לא להאמין שג'ו ביידן נבחר כחוק, ובכך מעמיקות עוד יותר את הקיטוב חסר התקדים, הפוגע קשות ביכולתה של ארה"ב להתמודד עם הקורונה (תזכורת: 11.1 מיליון חולים, למעלה מ-250,000 מתים). והן עלולות להביא לכך שיימצאו חמומי מוח חמושים שינסו ליטול את החוק לידיהם; כמה כאלו כבר נראו מחוץ למרכזי ספירת הקולות בפילדלפיה ובפניקס.
ה"צנזורה" הזאת חיונית מאין-כמותה, כי מדובר בשקרים העלולים לעלות בחיי אדם – במישרין ובעקיפין, בטווח הקצר ובטווח הארוך. טראמפ קיבל במשך חמש שנים יד חופשית בפיזור בשידור חי של שקרים, כזבים, בלופים, חצאי אמיתות, הכפשות, השמצות והסתה. כעת הגיע השלב בו אסור לאפשר לו להמשיך לעשות זאת – ואפילו רשת הבית שלו, פוקס ניוז, מונעת זאת ממנו. זו לא צנזורה; זהו מינימום של אחריות ציבורית ועיתונאית.
גם אצלנו מתקרבת הנקודה בה לא יהיה מנוס ממדיניות דומה, מה שמסביר את ההזדעקות של גורמים בימין לנוכח המתרחש בארה"ב. בנימין נתניהו מנצל את הבמה הניתנת לו כדי להפציץ אותנו בהפחדות, איומים ושקרים – וגם הם עלולים להוות סכנה לחיי אדם. קחו לדוגמה את ההכרזה שלו על הסכם לרכישת חיסונים מחברת פייזר: בדיקה של ההסכם מעלה, כי מדובר בהתחייבות עמומה למדי של פייזר לספק את החיסונים לאורך 2021, "בהתחשב בנסיבות". אבל כאשר ראש הממשלה מבטיח שהחיסונים יהיו כאן החל מינואר הקרוב, הוא גורם להתרופפות במשמעת הקורונה – וזו סכנת חיים מיידית. וכאשר הוא מאשים את הרשויות בכך שתפרו לו תיק, ללא כל הוכחה, הוא חותר תחת יסודות שלטון החוק.
"החופש להתבטא במדויק" – הגדיר העיתונאי המנוח עמי דור-און את המושג "עיתונאות". החובה המוטלת על התקשורת – להתבטא במדויק – חלה ביתר שאת על מנהיגי הציבור. הנזק שעלולה לגרום טעות או הטיה של עיתונאי או אמצעי תקשורת, מכובדים ככל שיהיו, בטלים בשישים לעומת זה שגורמים שקרים מכוונים של מנהיגים בנושאים הרי גורל. האחריות העיתונאית היא למנוע מהם להשתמש בתקשורת כדי להפיץ שקרים אלו. ואם זה אומר לקטוע את נאומיהם – זה מה שצריך לעשות.

תאריך:  15/11/2020   |   עודכן:  15/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זו לא "צנזורה", זו אחריות בסיסית
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
מי צריך בג"צ כשיש עיתונאים? ל"ת
ב ג ץ  |  15/11/20 10:33
2
עלית על דרך חתחתים מר לוין
רון ה.  |  15/11/20 10:37
3
העיתונאים מנהלים העולם.
משה ג.  |  15/11/20 11:07
4
ומה אם באמת הייתה הונאה?
טירה  |  15/11/20 11:40
5
סתימת פיות פשיסטית
זה מה שזה  |  15/11/20 16:11
6
כשהאמת לא נוחה עדיף
בזיון עיתונאי  |  15/11/20 18:31
7
שמעת על חופש הדיבור?
פלג א  |  19/11/20 13:30
8
על טיפשות המשטרה ולמה המגיב
מצרה   |  19/11/20 14:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עודד ערן
קרן המטבע והבנק העולמי החמירו את תחזיותיהם לגבי המזרח התיכון כולו והמדינות בו    הנפגעות העיקריות הן המדינות מפיקות הנפט, בעוד מצרים וירדן מפגינות יציבות יחסית    לבנון ניצבת על סף קריסה, וגם ברשות הפלשתינית המצב קשה במיוחד
איתמר לוין
הדיון בעתירות נגד עיגון ממשלת החילופים בחוקי יסוד, מציב לראשונה להכרעה שאלה חוקתית ופוליטית חשובה וסבוכה    בעיקרון, יש להותיר את ההתערבות למקרים קיצוניים ביותר של פגיעה בלב-ליבה של הדמוקרטיה    המשפט העברי עשוי לספק כיוון מעניין ליצירת האיזון בין הרשות המבצעת לרשות השופטת
יואב יצחק
פרקליט מחוז ירושלים דני ויטמן הודה בפני עו"ד איתן פלג, כי הוא יודע שכתב האישום נגד יאיר ביטון במחוזי בירושלים חלש מאוד, וכי בפועל: "אין תיק"    דברים דומים אמר גם התובע בתיק, עו"ד דן בהט    למרות זאת לא פעלו שניהם לעיכוב כתב האישום נגד יאיר ביטון ולמחיקת האישומים הרלוונטיים נגד נאשמים נוספים
איתמר לוין
מדוע עשרות מיליוני אמריקנים קונים כזבים ברורים, מאמינים לתיאוריות קונספירציה ומשוכנעים שהמציאות הפוכה מזו האמיתית? עם כל הפער העצום והבלתי ניתן לגישור, אין מנוס מלבחון מה קרה בגרמניה הנאצית ולהסיק את המסקנות
איתמר לוין
ארגון הבריאות העולמי פרסם תוכנית מפורטת לחלוקת חיסוני הקורונה בין מדינות העולם, במטרה להבטיח שהדבר ייעשה בצורה שוויונית ותוך מתן עדיפות למי שזקוקים לו יותר מאשר אחרים    הדיבור על כך שהחיסון של פייזר בדרך ארצה, הוא לפיכך חוסר אחריות העלול להוביל להמשך ההתרופפות בהקפדה על המגבלות ולפגיעה נוספת באמון הציבור בממשלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il