X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מצב הקורונה בבריטניה, 13.11.20 / BBC
עורך סאנדיי טיימס לענייני בריאות קובע

הקורונה בבריטניה: מחלה מעמדית

העניים ביותר נפגעים בצורה הקשה ביותר מן הקורונה ומצויים בסכנת המוות הגדולה ביותר - ולאור זאת ייתכן שהם צריכים להיות בראש התור לקבלת החיסון
▪  ▪  ▪
לונדון, 10.11.20 [צילום: פרנק אגוסטין, AP]

עשרה חודשים לאחר שהחלה הקורונה בבריטניה, יש לומר את האמת: זוהי מגיפה מעמדית – טוען אנדרו גרגורי, עורך סאנדיי טיימס לענייני בריאות. המפה הרשמית של תפוצת המקרים מוכיחה זאת. חלקים ניכרים של המדינה עוברים את הגל השני בקלות יחסית, בעוד המקרים הקשים ביותר הם באיזורים המאוכלסים בעיקר בידי שכבות נמוכות.
תגללו מעלה ומטה, תתמקדו ותתרחקו – התמונה זהה, טוען גרגורי. האיזורים שסבלו עוד לפני המגיפה מחוסר שוויון בתחום הבריאות; המחוזות, הערים והעיירות העניים ביותר – הם אלו שנפגעו בצורה הקשה ביותר. מספר המקרים ל-100,000 נפש הוא הגבוה ביותר ביורקשייר, בצפון-מערב אנגליה ובצפון-מזרח המדינה.
לדברי גרגורי, עשרה חודשים של סיקור הקורונה לימדו אותו, שבדרך כלל אין להאשים את האזרח מן הרחוב. מי שממשיכים לסבול יותר מן האחרים אינם אשמים. מי שמצויים באיזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר, יודעים כיצד הנגיף מתפשט ואינם רוצים לחלות. הנסיבות בהן הם חיים, מובילות לכך שהם בסיכון הגבוה ביותר לחלות ולמות.
העובדה שהם חייבים להתפרנס, מאלצת רבים מהמתגוררים באיזורים אלו להמשיך ולצאת לעבודה, למרות הסיכון. יש הרבה יותר סיכוי שעליהם לנסוע מדי בוקר לעבודה – במפעל, בבית אבות, במוסך או בחנות. המשמעות היא שימוש בתחבורה ציבורית, משום שלרובם אין מכוניות. הנסיעות הללו מגבירות גם הן את סכנה ההידבקות. בשבוע האחרון היו 182 מקרים של הידבקות במקומות עבודה; ומי שמשרותיהם מחייבות מגע פיזי – נהגים, עובדי בתי אבות, אחיות – אינם יכולים לפגוש בני משפחה מחשש שידביקו אותם.
המצב שונה במעמד הביניים, שרבים מהמשתייכים אליו יכולים לעבוד בנוחות מבתיהם. הם רואים את בני משפחותיהם יותר מאשר לפני המגיפה, לא פחות. לרובם יש גינות או מרחב פרטי חיצוני אחר, המסייע לשמור על בריאותם הנפשית ומפחית את הצורך שלהם להיכנס למרחבים ציבוריים.
באיזורים בהם ההידבקות גבוהה במיוחד, האוכלוסייה גם שמנה יותר וחולה יותר. השמנת יתר מעלה ב-48% את הסכנה למות מקורונה ועשויה להפחית את יעילותו של החיסון כאשר יהיה כזה. וגם אז, יידרשו לאיזורים אלו שנים רבות להתאושש מהקורונה. מחקר שהתפרסם בחודש שעבר העלה, כי כשלונה של ממשלת בריטניה במאבק בהשמנה ובסוכרת, מתדלק כעת את הקורונה.
כידוע, גם מחלות רקע מגבירות את סכנות הקורונה. הסובלים ממחלות לב וסוכרת, חשופים פי שישה לאפשרות שיזדקקו לאשפוז בשל קורונה. ניתוח האיזורים שנפגעו בצורה הקשה ביותר בגל השני, נוטים להיות בעלי ריכוז גבוה יותר של סוכרת. גם שיעורי השמנת היתר גבוהים יותר בצפון-מזרח, בצפון-מערב וביורקשייר – שלושת האיזורים שכאמור נפגעו בצורה הקשה ביותר.
המחקר מלמד, כי מי שבמעמדות כלכליים נמוכים, מצויים גם בסיכון רב יותר למות מקורונה. לפני הקורונה היה פער של כמעט עשר שנים בין תוחלת החיים בין הקהילות העשירות והעניות ביותר בבריטניה. התמותה מן הקורונה זהה לאותו דפוס: הסיכון בקהילות העניות כפול מאשר בקהילות העשירות. בחודשים מארס-מאי שיעור התמותה בעשירון האחרון היה 128.2 לכל 100,000, לעומת 58.8 בעשירון העליון. וגם באיזורים היותר-מבוססים, מי שמשתייכים לשכבות החלשות מצויים בסכנה הגבוהה ביותר.
הקורונה חושפת בצורה הברורה ביותר את חוסר השוויוניות הקיים ואף הגובר במערכת הבריאות הבריטית במשך עשרות שנים, קובע גרגורי. בני השכבות החלשות נפגעו בצורה הקשה ביותר מן הנגיף ומן המהלכים שנועדו להילחם בו. הבנת הקשר בין הקורונה לבין המעמד היא חיונית אם הממשלה רוצה לסייע לאיזורים שנפגעו ביותר, ואם היא רוצה לעמוד בהתחייבותה לקדם את החלקים העניים במדינה.
בלונדון התלהט בשבוע שעבר הוויכוח האם הראשונים לקבל את החיסון יהיו דיירי בתי אבות, או אנשי מקצוע צעירים היכולים לסייע לאושש את הכלכלה בכך שיחזרו למקומות עבודתם, לקניות ולבילויים. לנוכח העובדה שמקום המגורים והמצב הכלכלי משפיעים בצורה ברורה על סכנת ההידבקות והתמותה, ייתכן שעניי בריטניה צריכים לעמוד בראש הטור, סבור גרגורי.

תאריך:  16/11/20   |   עודכן:  16/11/20
+קלנסואה ואכסאל הוכרזו אזור מוגבל לשבוע
23:03 16/11/20  |  איציק וולף

ועדת השרים לאזור מוגבל הכריזה (יום ב', 16.11.20) על קלנסואה ואכסאל אזורים מוגבלים החל ממחר, 17.11.20 בשעה 8:00 בבוקר ולמשך שבוע. כמו כן האריכה הוועדה את ההכרזה על בוקעאתא כאזור מוגבל למשך שבוע.

+מחר: מסחר במרכזים פתוחים;
הלימודים יורחבו בשבוע הבא
18:08 16/11/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הלימודים בכיתות ה'-ו' יחודשו בשבוע הבא בערים ירוקות ובערים צהובות  ▪  שבוע לאחר מכן יחודשו הלימודים לכיתות י"א ולכיתות י"ב  ▪  ההקלות כפופות לרמת התחלואה  ▪  ראש הממשלה: שוחחתי עם ולדימיר פוטין על אופציה לרכישת החיסון הרוסי לאחר שיפותח  ▪  "המטרה שלי היא להביא כמה שיותר חיסונים לכמה שיותר אזרחים. זה ייקח זמן, אבל לא מדובר בשנים אלא מדובר בחודשים"

מרכזי הקניות הפתוחים נותרו מאחור [צילום: יח"צ]
עיקרי ההחלטות שהתקבלו היום [צילום: לע"מ]
+בעלי הקניונים הציגו למשרד הבריאות מתווה לפתיחה
16:24 16/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

הצריכה - 42% מהתל"ג, שרובו נעשה ב-17 אלף החנויות, מתוכם כ-12 אלף בקניונים  ▪  יו"ר ועדת הקורונה: פתיחת חנויות-הרחוב אך הגבלת הקניונים - גורמת לצפיפות במקום לפיזור האוכלוסייה

קניון ברמות [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+לפיד: להתנהל כאילו אין חיסון
14:50 16/11/20  |  עידן יוסף

יו"ר יש עתיד-תל"ם, ח"כ יאיר לפיד, אומר כי יש להתנהל כאילו אין חיסון משום שהחיסון אינו קרוב. בפתח ישיבת הסיעה אמר: "‏הנזק הכי גדול של הממשלה הזאת, זה אובדן האמון של הציבור. אנחנו כבר לא נאמין להם, כי אי אפשר להאמין להם. "אני רוצה להפנות מפה שאלה לראש הממשלה נתניהו. מר נתניהו, למה אתה לא אומר את האמת בעניין החיסונים? החיסון של פייזר לא עבר את כל הבדיקות. לא עבר את השלב האחרון".

+מודרנה: 95% יעילות לחיסון לקורונה
14:24 16/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מדובר בתוצאות הראשוניות של הניסוי הקליני בשלב השלישי  ▪  החיסון של מודרנה יעיל אף יותר מזה של פייזר, שהגיע ל-90% הצלחה; החברה צופה שתנאי אחסונו יהיו פחות קשים וחיי המדף שלו יותר ארוכים - בעוד מחירו עשוי להיות כפול משל פייזר  ▪  גם החיסון של מודרנה מצריך קבלת שתי מנות

42% מהנבדקים - בסיכון מוגבר [צילום: טיימי אלווארז/AP]
פאוצ'י. ציפה ל-75% בלבד [צילום: AP]
+מצב הסטודנטים בישראל לנוכח מגיפת הקורונה
13:44 16/11/20  |  מיכאל ליאב   |   לרשימה המלאה

ניתן לראות שבשל מגיפת הקורונה נוצרו מגוון רחב של בעיות בחייהם של הסטודנטים  ▪  אחת מאותן הבעיות הינה שמרבית הסטודנטים החיים מחוץ לבתי הוריהם אינם יכולים לממן את עצמם

העתיד של המדינה [צילום: מרטין מייסנר, AP]
+מדוע לא השתמשו בבדיקות הסרולוגיות? - התשובות מתחמקות
11:19 16/11/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

משרד הבריאות: בעיה בממשק המחשובי  ▪  המל"ל: מחודש מאי לא דנו בכך  ▪  פקע"ר: לא עוסקים בכך; האוצר: לא הוגשה בקשה לתקצב כזה מערך  ▪  ח"כ שלח: "למה לדון בפתרון מעולה וזול כשאפשר לשבת שבע שעות על סגירת חנויות ולא להחליט? ככה לא מנהלים מדינה!"

[צילום: ערוץ הכנסת]
ח"כ שלח. "למה לחשוב מחוץ לקופסה" [צילום: ערוץ הכנסת]
+הנשיא ריבלין: "למידה מרחוק אינה תחליף לקשר החינוכי"
10:19 16/11/20  |  מירב ארד

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין נשא דברים (יום ב') בפתח ועידת החינוך הלאומית ה-2 של מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא ומקור ראשון והתייחס להשלכות הקשות של משבר הקורונה על תלמידי ישראל. "מי באמת יודע איפה נמצאים התלמידים והאם ילדינו לא הולכים לאיבוד ברשתות החברתיות, חשופים ופגיעים לתחושת הבדידות"- אמר ריבלין והוסיף הכרענו כי "פיקוח נפש קודם לכיתה" אך המחיר לדבריו כבד מנשוא וכי "החיים החברתיים נגזלו מילדינו".

[צילום: דוברות ועידת יב"ע ומקור ראשו]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
משרד הבריאות: בעיה בממשק המחשובי    המל"ל: מחודש מאי לא דנו בכך    פקע"ר: לא עוסקים בכך; האוצר: לא הוגשה בקשה לתקצב כזה מערך    ח"כ שלח: "למה לדון בפתרון מעולה וזול כשאפשר לשבת שבע שעות על סגירת חנויות ולא להחליט? ככה לא מנהלים מדינה!"
מירב ארד
613 נדבקים חדשים אובחנו ביממה האחרונה    שר החינוך: "הסגירה של המוסדות לא תרמה בחודש האחרון ולו במעט להורדת התחלואה"    סגן שר הבריאות: "לקבינט יש אתגר עצום"
איתמר לוין
החיסון לקורונה מחייב טמפרטורה של מינוס 70 מעלות - מה שיוביל לכך שיהיה קושי מהותי להפיצו לאיזורים כפריים ובמדינות עניות    הבשורה הטובה: החיסונים האחרים שבדרך מצריכים אחסון פשוט יותר, ופייזר עצמה מבטיחה שבעוד שנתיים יהיה חיסון שניתן יהיה לאחסן במקרר ביתי    בינתיים דרושה סבלנות, כנראה עד סוף 2021
עידן יוסף
אחרי ההסתייגות שהביעו בכירי משרד הבריאות, רה"מ הודיע: ירדנו מסגר לילי בכל המדינה • השרים דנו בסגירת המסחר החל מהשעה 19:00 בערב ובעוצר לילי בערים הכתומות, אך לבסוף הוחלט שנתניהו וגנץ יגבשו הצעה חדשה שתובא להצבעה • דרעי עקץ: "כנראה שהשרים מיותרים"
עידן יוסף
חודש לאחר שנפתחו בניגוד לחוק, ולמרות שלחלקם חולקו קנסות - מתברר שהמוסדות החרדיים כלל לא ישלמו את המחיר    לאחר בדיקה, התברר שבכנסת לא אישרו את התקנות הנדרשות במועד, ולפיכך המוסדות שעברו על החוק לא ישלמו שקל    מאות קנסות שחולקו למאות מוסדות נוספים צפויים להתבטל גם כן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il