X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
דוח הוותיקן על הארכיבישוף מק'קאריק / CBS
האפיפיור הנערץ חיפה על ארכיהגמון פדופיל

צל כבד על יוחנן פאולוס

דוח חמור שפרסם הוותיקן מעורר ספקות כבדים סביב המסלול המהיר לקדושה בו מצוי האפיפיור הפולני מאז מותו בשנת 2005, מדווח ניו-יורק טיימס
▪  ▪  ▪
יוחנן פאולוס. קנוניזציה ב-2015 [צילום: פייר סיטו, AP]

בהלוויתו של האפיפיור יוחנן פאולוס השני בכיכר סנט פטרוס בשנת 2005, צצו שלטים בתוך ים האבלים: "קדושה עכשיו". הוא היה ענק הכנסייה של המאה ה-20, סבב בעולם, נתן השראה לדורות של מאמינים וסייע למוטט את הקומוניזם. הקרדינלים שביקשו לבסס את מורשתו השמרנית, החלו לדון על האפשרות להעלותו על מסלול מהיר למעמד של קדוש, והתעלמו ממידע לפיו הוא העלים עין מעבירות מין ופשעים אחרים שבוצעו בכנסייה הקתולית.
15 שנים מאוחר יותר, מדווח ניו-יורק טיימס, המוניטין של יוחנן פאולוס מצויים תחת הצל הכבד ביותר. הוותיקן עצמו פרסם בשבוע שעבר דוח יוצא דופן, המאשים אותו בכך שקידם את הארכיהגמון הפדופיל האמריקני תאודור מק'קאריק. את החקירה הזמין האפיפיור פרנציסקוס, אשר נתן ליוחנן פאולוס קנוניזציה (שלב בדרך להקדשה) ב-2014. הדוח מגלה כיצד בחר יוחנן פאולוס שלא להאמין לטענות החוזרות ונשנות נגד מק'קאריק ואפשר לו להתקדם בהיררכיה הכנסייתית. הממצאים מתעדים עשרות שנים של אטימות ביורוקרטית וחוסר שקיפות, המאיימים להכתים את גלימותיהם הצחורות של שלושה אפיפיורים. ומעל לכל, אומרים מבקרי הכנסייה, הם מלמדים על חוסר הזהירות של הכנסייה בתהליך ההקדשה של יוחנן פאולוס.
ביטול של הקדשה, שהיסטוריונים מתקשים למצוא לו תקדים, הוא מאוד בלתי סביר. כמה היסטוריונים אומרים, כי הדוח יציב בלמים על התהליך אותו האיץ יוחנן פאולוס עצמו. הוא גם עשוי לסבך את תהליך ההקדשה של בכירים אחרים בכנסייה בשלהי המאה הקודמת ובראשית המאה הנוכחית, כאשר גל עבירות המין התפוצץ בכנסייה הקתולית.
הדוח מלמד, כי האפיפיור בנדיקטוס ה-26 הנחה את מק'קאריק להנמיך פרופיל כאשר צצו האשמות נגדו ב-2005. פרנציסקוס סבר שקודמיו טיפלו כיאות בבעיה, למרות ששמע מבכירי הוותיקן שמועות על עבירות המין של מק'קאריק. פרנציסקוס הודה בטעותו, סילק את מק'קאריק מן הכמורה וקבע בשנים האחרונות כללים להגברת האחריות. מומחים רבים אומרים, כי כללים אלו מהווים מענה הן לעבירות המין והן להתעלמות של הבכירים בעידן יוחנן פאולוס.
סניגוריו של יוחנן פאולוס טוענים, כי הדוח רק מלמד כיצד מק'קאריק הוליך שולל אותו, כפי שעשה לרבים אחרים ב-50 השנים בהן טיפס לדרג הבכיר ביותר בכנסייה. "קדושים עושים טעויות בשיקול דעת, ואין ספק שזו הייתה טעות בשיקול דעת. מק'קאריק היה שקרן פתולוגי, וכאלה אנשים מטעים גם קדושים", אומר הביוגרף שלו, ג'ורג' וייגל. לדבריו, אם שלמות הייתה תנאי לקדושה – גם סנט פטרוס לא היה הופך לכזה.
מבקריו של יוחנן פאולוס טוענים, כי די בידוע עליו כדי שלא לציין אותו בלוח השנה הקתולי. הליך קבלת ההחלטות של יוחנן פאולוס היה לקוי והציב בסיכון ילדים ברחבי העולם, טען בסוף השבוע שעבר (13.11.20) מאמר המערכת של כתב העת National Catholic Reporter, וקרא למועצת ההגמונים האמריקנית הנפגשת השבוע לשקול לבקש מהוותיקן להפסיק לציין את יוחנן פאולוס.
מדובר בתפנית אירונית בעניינו של אפיפיור שהפך את הכנסייה הקתולית למפעל הקדשות, אומר הטיימס. יוחנן פאולוס הוריד את הרף הנדרש מביצוע שני מעשי ניסים לאחד בלבד, וקיצר את הזמן להתחלת הקנוניזציה מ-50 שנה לאחר המוות לחמש בלבד. יוחנן פאולוס יצר 480 קדושים והוריש לבנדיקטוס מספיק שמות כדי להעניק קנוניזציה לעשרות נוספים. פרנציסקוס ממשיך במדיניות זו, אם כי הוא מעדיף את מי שקרובים יותר לתפיסתו המתונה יותר כלפי הכנסייה.
כל השלושה השתמשו בקנוניזציה ככלי להעניק למאמינים את התחושה שהקדושים עודם חיים ביניהם, אך גם ככלי לקידום התפיסות שלהם – סיבה להאצתו. כך פעל בנדיקטוס בנוגע ליוחנן פאולוס: הוא הסיר את דרישת חמש השנים לאחר המוות ואפשר להתחיל את התהליך ימים ספורים לאחר מותו. עוד לפני פרסום הדוח על מק'קאריק, גברה התחושה שאולי הייתה זו טעות.
בחודש מאי שאלו עיתונאים את סלבומיר אודר, המוביל את תהליך ההקדשה של יוחנן פאולוס, האם לא יהיה זה נכון להשעות אותו. באותה עת כבר ריחף ענן מעל יוחנן פאולוס בשל יחסיו עם מק'קאריק וקשריו הקרובים עם הכומר מרסיאל דגולאדו ממקסיקו, שנחשף כמטריד סדרתי וכאביהם של כמה וכמה ילדים. אודר השיב, כי כל השאלות נבדקו וכי יוחנן פאולוס לא טייח פדופיליה כלשהי.
הארכיהגמון קרלו ויגאנו, לשעבר שגריר הוותיקן בארה"ב, האשים בפומבי ב-2018 את יוחנן פאולוס בטיוח מעשיו של מק'קאריק, אם כי אמר שבשנת 2000 האפיפיור היה חולה בפרקינסון ולכן אינו נושא באחריות באותה עת. אבל הדוח של הוותיקן קבע, שיוחנן פאולוס היה בדעה צלולה גם באותה עת כאשר החליט לדחות את ההאשמות נגד מק'קאריק. הדוח מעלה נימוק אחר להקלה עם יוחנן פאולוס: נסיונו בפולין הקומוניסטית לימד אותו שלא להאמין לטענות נגד כמרים, שהיו כלי פוליטי נגד הכנסייה.
הדוח מאפשר מבט נדיר לסיבה נוספת: הוותיקן מתנהל כמו רשת של חבר'ה ותיקים, בה ההגמונים תמיד נהנים מן הספק. יוחנן פאולוס פגש את מק'קאריק ב-1976, כאשר האחרון הוזעק ממסע דיג באיי בהאמה עם בני נוער כדי לשמש כמתורגמן של הכוכב העולה מפולין. מק'קאריק התבדח באומרו שיוחנן פאולוס הרס את החופשה שלו והשניים התיידדו. רבע מאה מאוחר יותר, הפציר מק'קאריק ביוחנן פאולוס שלא להאמין לטענות נגדו – והאפיפיור השתכנע.

תאריך:  17/11/20   |   עודכן:  17/11/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
פרקליטו האישי של טראמפ העלה טענות על זיופים שיטתיים וקשרים לוונצואלה - אך הקשר שלהן אל האמת הוא לכל היותר מקרי וחלקי
איתמר לוין
הונגריה ופולין מאיימות להטיל וטו על החבילה בסך 750 מיליארד אירו, המיועדת להתמודד עם קשיי הגל הראשון של הקורונה, בשל הזיקה בינה לבין שמירת עקרונות שלטון החוק
איתמר לוין
העלה את השאלה בפני בכירי ממשלו בשבוע שעבר, למחרת הדיווח על גידול ניכר במלאי האורניום שבידי אירן    הבכירים שכנעו את טראמפ להימנע ממתקפה פיזית, אך ייתכן שהוא עדיין שוקל מתקפת סייבר או התקפה על גורמים הנתמכים בידי אירן ובהם מיליציות בעירק
איתמר לוין
אקונומיסט: על ידידותיה של ארה"ב לשאת יותר בנטל של הגנתן, ולהמשיך בבניית בריתות איזוריות - גם כאשר וושינגטון חוזרת לעמדת ההובלה העולמית
איתמר לוין
העניים ביותר נפגעים בצורה הקשה ביותר מן הקורונה ומצויים בסכנת המוות הגדולה ביותר - ולאור זאת ייתכן שהם צריכים להיות בראש התור לקבלת החיסון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il