X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הנשיא הנבחר הציב מטרות ותוכניות שאפתניות, אך המציאות הפוליטית מחייבת אותו להתפשר גם עם עצמו וגם עם האגפים השונים במפלגתו - מנתח וושינגטון פוסט
▪  ▪  ▪
מבחן למתינות ולפשרות [צילום: אלכס ברנדון, AP]

ג'ו ביידן ניהל קמפיין של מצע ליברלי מהפכני, קרא לשינוי מוסדי בסיסי ולהשקיע 7 טריליון דולר בכלכלה האמריקנית. אבל לנצחונו האישי המוחלט – הפרש של 5 מיליון קולות, 232 אלקטורים ומהפך בחמש מדינות – לא התלוו התוצאות שיאפשרו לו להגשים את מדיניותו. האמריקנים דחו הן את דונלד טראמפ והן את הרעיון של שליטה דמוקרטית, ובכך חייבו את ביידן לחשב מחדש את מסלולו ואפשרויותיו, כותב וושינגטון פוסט.
תומכיו של ביידן אומרים, שאין למחוק לחלוטין את המצע שלו, שכן הוא יוכל לשלוט באמצעות צווים נשיאותיים, כמו טראמפ וברק אובמה. שני מירוצים בג'ורג'יה בתחילת ינואר יכריעו האם הרפובליקנים ימשיכו לשלוט בסנאט, או שהדמוקרטים יגיעו לתיקו אותו תשבור סגנית הנשיא, קאמלה האריס. ניצחון רפובליקני יציב את מיץ' מקונל בראש הרוב מול רבות מהתוכניות שבראש סדר היום של ביידן: ביטוח בריאות, רפורמה בהגירה, ביטול קיצוצי המס של טראמפ לעשירים וצעדים לחיסול פליטת גזי החממה. ואילו הצטמקות הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים (ל-16 בלבד, הקטן ביותר שלהם מאז 1945) מלמדת על אפשרות של מהפך רפובליקני ב-2022, שימעיט עוד יותר את יכולתו של ביידן להעביר חקיקה.
התוצאה היא מבחן הן למתינות ולפשרות שאפיינו את ביידן, והן למפלגה הדמוקרטית המפולגת מבחינה אידיאולוגית. הוא יצטרך להחליט האם להתמודד עם האגף הליברלי הקולני במפלגתו, או איכשהו לאחד אותה מול הרפובליקנים. תסבוכת נוספת היא טראמפ, העשוי להתמודד ב-2024 ולכל הפחות יכול לצאת מול ביידן בגיבוי עשרות המיליונים שתמכו בו.
הדמוקרטים מקווים לשנות בשנתיים הקרובות את הלך הרוח הפוליטי באמצעות מהלך להכלת הקורונה, הפצת חיסון והכשרת הקרקע לזינוק כלכלי לפני בחירות האמצע. ואילו הרפובליקנים ינסו לטרפד כל הצלחה של ביידן, מתוך תחושה שהשליטה בשני בתי הקונגרס נמצאת בהישג ידיהם. השאלה תהיה האם מקונל יסבור שהגעה להסכמים עם הדמוקרטים תסייע לסיעה ב-2022 או שעדיף לה להימנע מכך.
בדרך כלל רואים הדמוקרטים את מקונל כאדם קר ומחושב, שמטרתו המרכזית היא שימור הרוב הרפובליקני. בזכרונותיו המתפרסמים השבוע כותב אובמה על "חוסר הבושה" של מקונל בשאיפתו לכוח. הוא משחזר סיפור מפיו של ביידן, שניסה פעם לשכנע את מקונל בהגיונה של חקיקה שהוא חסם. מקונל הרים את ידו מול ביידן כמו שוטר תנועה ואמר: "בטח נדמה לך בטעות שאכפת לי". אין זה אומר שהשניים לא יוכלו לעשות עסקים, מדגיש הפוסט. מקונל הביע עניין בחבילת סיוע כלכלית למי שנפגעו מהקורונה. מדינתו קנטקי נקלעה בשבוע שעבר לתוהו ובוהו, כאשר גשר מרכזי המקשר אותה עם אוהיו נסגר בשל דליקה; הגשר נמצא מזה שנים ברשימה להחלפה בכל הסכם פוליטי על השקעה בתשתיות.
תוכניותיו של ביידן במהלך הקמפיין היו מקיפות ושאפתניות. הוא אימץ כמה מהצעותיה של הסנאטורית אליזבת וורן, כולל מחיקת חובות סטודנטים בסך 10,000 דולר לפחות והעלאת תשלומי הביטוח הלאומי ב-200 דולר לחודש. הוא הבטיח לבטל ביום הראשון את קיצוצי המס של טראמפ, להציע אפשרות לרכישת ביטוח בריאות ממלכתי ולהשקיע 2 טריליון דולר בשינויי האקלים.
רעיונות כאלו נראים כעת בלתי אפשריים להשגה, כאשר אסטרטגים משתי המפלגות חוששים שטראמפ ואנשיו יאיימו להעניש ב-2022 מחוקקים רפובליקנים שישתפו פעולה עם הדמוקרטים. אפילו אם יהיה לו רוב בסנאט, ביידן יהיה חייב להבטיח שכל 50 הדמוקרטים יצביעו איתו, ובמקרים מסוימים – לגייס עשרה רפובליקנים למנוע פיליבסטר.
הליברלים בשני בתי הקונגרס צפויים להמשיך ולדחוף יוזמות חקיקה שביידן אימץ בקמפיין שלו, אך עלולים לפלג את הדמוקרטים, כולל הרחבת ביטוח הבריאות הממלכתי ומימון ל"ניו דיל הירוק" – סיוע ממשלתי לענפים נטולי פחמן. תוכניות כאלו יקוממו את המתונים במפלגה, שבחירתם מחדש בעוד שנתיים היא הדרך היחידה לשימור הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים. חלק מהם נבחרו לאחר שהבטיחו לפעול בצורה עצמאית מן המפלגה הדמוקרטית, וצפויים לפעול כך בחלק מן המקרים.
הרפובליקנים מצידם כבר משדרים שיחזרו על המצב שעבר בקלפיות השנה, כולל התמקדות ניכרת על כוכבים ליברליים בולטים כמו חברת בית הנבחרים אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, כמי שמאיימים על אורח החיים האמריקני. מסרים כאלו היו קטלניים למועמדים דמוקרטיים לפני שבועיים, כולל במחוזות בחירה בהם ביידן ניצח.
כאשר הם ניצבים בפני תסבוכות שכאלו, הדמוקרטים כרגע מנחמים את עצמם באמונתם בעבר הייחודי של ביידן ובדמות הציבורית שלו, ככאלו שיוכלו לגשר על חילוקי דעות עמוקים, גם אם אינו נהנה מן ההתלהבות שסבבה את נצחונו של אובמה ב-2008. לביידן יש הזדמנות לעצב מחדש בדמותו את המפלגה הדמוקרטית, אם כי לא ברור כמה זמן היא תישאר פתוחה. כפי שאומר חבר בית הנבחרים הדמוקרטי טים ריאן: "אם תשאלו עשרה אנשים במה מאמינה המפלגה הדמוקרטית, תקבלו עשר תשובות שונות".

תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב
המדינה
אלקטורים
המנצח
המדינה
אלקטורים
המנצח
אוהיו
18
טראמפ
מונטנה
3
טראמפ
אוקלהומה
7
טראמפ
מיזורי
10
טראמפ
אורגון
9
ביידן
מיין
4
ביידן 3; טראמפ - 1
איידהו
4
טראמפ
מינסוטה
10
ביידן
אייווה
6
טראמפ
מיסיסיפי
6
טראמפ
אילינוי
20
ביידן
מישיגן
16
ביידן
אינדיאנה
11
טראמפ
מערב וירג'יניה
5
טראמפ
אלבמה
9
טראמפ
מסצ'וסטס
11
ביידן
אלסקה
3
טראמפ
מרילנד
10
ביידן
אריזונה
11
ביידן
נבאדה
6
ביידן
ארקנסו
6
טראמפ
נברסקה
5
טראמפ - 4; ביידן - 1
ג'ורג'יה
16
ביידן
ניו-ג'רזי
14
ביידן
דלאוור
3
ביידן
ניו-המפשייר
4
ביידן
דרום דקוטה
3
טראמפ
ניו-יורק
29
ביידן
דרום קרוליינה
9
טראמפ
ניו-מכסיקו
5
ביידן
הוואי
4
ביידן
פלורידה
29
טראמפ
וויומינג
3
טראמפ
פנסילבניה
20
ביידן
וושינגטון (המדינה)
12
ביידן
צפון דקוטה
3
טראמפ
וושינגטון (העיר)
3
ביידן
צפון קרוליינה
15
טראמפ
ויסקונסין
10
ביידן
קולורדו
9
ביידן
וירג'יניה
13
ביידן
קונטיקט
7
ביידן
ורמונט
3
ביידן
קליפורניה
55
ביידן
טנסי
11
טראמפ
קנזס
6
טראמפ
טקסס
38
טראמפ
קנטקי
8
ביידן
יוטה
6
טראמפ
רוד איילנד
4
ביידן
לואיזיאנה
8
טראמפ
תאריך:  17/11/20   |   עודכן:  17/11/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן צריך להתארגן מחדש
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אמריקה הופכת לונצואלה ל"ת
Q  |  18/11/20 02:45
2
ביידן צריך להכנס לבית אבות ל"ת
Q  |  18/11/20 04:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ממשל ביידן
יוני בן-מנחם
גובר החשש בבית המלוכה הסעודי כי הממשל החדש של ג'ו ביידן ישנה באופן מהותי את היחס לסעודיה, במיוחד לאחר היחס המועדף שקיבלה מהנשיא טראמפ. האופוזיציה בסעודיה ותנועת "האחים המוסלמים" קוראות לממשל החדש לשנות את המדיניות כלפי סעודיה על-רקע המלחמה בתימן, יחסה לזכויות האדם ורצח חאשוקג'י
איתמר לוין
אקונומיסט: על ידידותיה של ארה"ב לשאת יותר בנטל של הגנתן, ולהמשיך בבניית בריתות איזוריות - גם כאשר וושינגטון חוזרת לעמדת ההובלה העולמית
יוני בן-מנחם
זהו מאבק על דמותה של ארה"ב מהעשור השלישי של המאה ה-21, שתהיינה לו השלכות אדירות על "אמריקה", על המציאות הבינלאומית וכמובן גם על ישראל    אני סבור שביידן כנשיא, יהיה "מונחה אובמה" והמאמץ העיקרי של ממשל כזה, יהיה לבטל את צוויו הנשיאותיים, מורשתו והשפעותיו של טראמפ
יורם אטינגר
"האחים המוסלמים" הם ארגון הטרור האיסלאמי הגדול בעולם, הנתמך בעיקר על-ידי ארדואן הטורקי, האייטולות מאירן וקטר, עם תאים וארגונים פוליטים ברחבי העולם, כולל בארה"ב
איתן גלבוע
עד 20 בינואר יעבוד צוותו של הנשיא הדמוקרטי הנבחר כדי להבטיח העברת שלטון חלקה. כדי לשמור על אחדות המפלגה, ביידן יצטרך לתת תפקידים לנציגי האגף של וורן וסנדרס, אך הסנאט הרפובליקני ימנע צעדים אנטי-ישראלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il