X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
היסטוריון כותב בלוס אנג'לס טיימס על נקודות הדמיון המדאיגות בין שליטים סמכותניים בכל הדורות: הם רוצים לשמוע רק את מה שנוח להם ומתעלמים מכל השאר
▪  ▪  ▪
טראמפ מנופף לתומכיו, 14.11.20 [צילום: חוליו קורטז, AP]
מהי "מנטליות הבונקר"
למרות שהביטוי "מנטליות הבונקר" נוצר במקורו לתיאור האווירה בבונקר של אדולף היטלר בשלהי מלחמת העולם השנייה, אשר אופיינה בניתוק מוחלט מן המציאות, המובן המודרני שלו שונה. כך הוא מוגדר במילון מריים-ובסטר: "הלך רוח, במיוחד בקרב חברי קבוצה המאופיינת בתוקפנות לאומנית וצדקנות עצמית המובילה לחוסר סובלנות כלפי ביקורת".

בשבוע שעבר צצה ברשתות החברתיות גרסה סטירית חדשה לסצינה המפורסמת מהסרט "הנפילה", בה אדולף היטלר מאבד לחלוטין את עשתונותיו בימים האחרונים של המלחמה. בגרסה זו, היטלר משתולל כאשר מתברר לו שדונלד טראמפ עומד להפסיד בבחירות. מובן שאין כל מקום להשוואה, מדגיש פרופ' בנג'מין קרטר הֶט, מומחה להיסטוריה של גרמניה הנאצית, במאמר בלוס אנג'לס טיימס. אבל יש נקודה רצינית מתחת לסטירה הזאת. סירוב להשלים עם מציאות בלתי נעימה הוא מאפיין של רודנים.
היטלר הורה מתוך הבונקר שלו לנהל קרבות רפאים, בתקווה שיוכל לחלץ ניצחון כלשהו ממלתעות התבוסה. ארבע שנים קודם לכן היה יוסף סטלין במצב דומה, כאשר סבל מהתמוטטות עצבים בעקבות ההתקפה הגרמנית ופרש לדאצ'ה שלו; עד הרגע האחרון הוא היה בטוח שלא תפרוץ מלחמה. רודנים חיים עם האשליות שלהם, משום ששלטונם שלהם מנתק אותם ממידע אמין: אין עיתונות חופשית והן מוקפים באומרי-הן, שמשרותיהם וחייהם תלויים בהעצמת האשליה.
הבעיה היא, שכאשר רודנים מצויים בהכחשה כזאת – הם מסוכנים ביותר. סירובו של סטלין להכיר במציאות לפני 22 ביוני 1941 הוביל לכך שהוא הפקיר את ברית המועצות למלחמה שעלתה בחייהם של 27 מיליון מאזרחיה. היטלר החליט, כי הגרמנים אינם ראויים לחיות והורה על מדיניות הרסנית של אדמה חרוכה. ולא מדובר רק בשיעור היסטוריה; העולם ממשיך לייצר מנהיגים כאלה, מדגיש הֶט. כך מתנהגים בימים אלו ממש ויקטור אורבן בהונגריה ורג'פ טאיפ ארדואן בטורקיה, ואילו טראמפ רומס כל נורמה של הדמוקרטיה האמריקנית.
כיצד מדינה נופלת קורבן לעריץ מוכה אשליות? התשובה תמיד זהה: שבטיות של הפוליטיקה ומחיקה של האמת. שליטים סמכותנים חייבים לבצע דמוניזציה של אויב: הקולאקים, היהודים, המהגרים, מדינה זרה. הדבר מאפשר להם לאחד את האנשים "שלהם" והפוליטיקה מסתכמת במשפט אחד: "הקבוצה שלי חייבת לנצח והקבוצה שלך חייבת להפסיד". תועמלן נאצי אמר פעם, כי הנאצים אינם רוצים מחירי לחם גבוהים יותר או נמוכים יותר אלא "מחירי לחם נציונל-סוציאליסטיים". התובע הסובייטי הידוע לשמצה אנדריי וישינסקי אמר לאנשיו, כי "אינסטינקט מעמדי" גובר על הוכחות.
לכל אלו אין כל קשר לשיפוט הגיוני. רודנים תלויים בביטול ערכה של האמת. ג'ורג' אורוול היטיב לסכם זאת: "המפלגה אמרה לך לדחות את מראה עיניך ומשמע אוזניך". וזה ממש לא רחוק מן האמריקנים, מדגיש הֶט. טראמפ יעזוב את הבית הלבן ב-20 בינואר, בדרך זו או אחרת, אבל הוא מפגין את כל הסימנים של שליט סמכותן. הפוליטיקה שלו שבטית ובזה לאמת, והוא סובל מהאשליות האופייניות לרודנים. עד 20 בינואר ביכולתו לגרום נזק עצום.
שקריו ומלחכי פנכתו יישארו לאורך זמן. אחרי מלחמת העולם הראשונה הפיצו מפקדי הצבא הגרמני במכוון את השקר כאילו "גרמניה נדקרה בגבה" בידי פוליטיקאים דמוקרטיים ושמאלניים; השקר הזה סייע לעלייתו של היטלר. כיום אנו רואים את המפלגה הרפובליקנית מתגייסת ברצון לטיפוח האשליה של טראמפ כאילו ניצח. השקרים של לינזדי גראהם, טד קרוז ומייק פומפאו יזרעו מרירות במשך שנים. הם הראו שניצחון ואפילו חנופה לאגו השברירי של טראמפ, חשובים להם יותר מאשר הישרדות הדמוקרטיה האמריקנית. השאלה המרכזית בשנים הבאות, מסכם הֶט, תהיה כמה זמן תוכל ארה"ב להתקיים כדמוקרטיה כאשר אחת משתי המפלגות הגדולות מצויה בידיהם של אנשים כאלה.

תאריך:  19/11/20   |   עודכן:  19/11/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ באשליות האופייניות לרודנים
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
האם איתמר הפך למזהה תהליכים ?
מגיב ותיק  |  19/11/20 13:30
2
טרמפ רודן? הדמוקרטים סוגרים
הידען  |  19/11/20 15:42
 
- לינק, איך נראה רודן אמיתי.
הידען  |  19/11/20 16:03
3
איזה מזל יש לנו
ארי כספי  |  19/11/20 16:48
4
כמה שקר ועיוות? תראו את האמת
ג'ון סמית  |  19/11/20 23:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
טראמפ כמעט ואינו מופיע מאז הבחירות והלו"ז הרשמי שלו למעשה ריק - מדווחת רשת CNN    אחד מעובדי הבית הלבן מדבר על "מנטליות הבונקר"
איתמר לוין
בעלת טור בוושינגטון פוסט מנתחת את ההיבט התרבותי של נשיאות טראמפ ומסבירה כיצד אימוץ טכניקות טלוויזיוניות הפך אותו לבעל עוצמה כה רבה
איתמר לוין
תרחיש אחד: מנסה להפוך את התוצאות    תרחיש שני: רוצה להותיר אדמה חרוכה    תרחיש שלישי: משתולל ללא מטרה, רק מתוך כעס
איתמר לוין
חלק ניכר מטענותיו של טראמפ על תוצאות הבחירות כבר נדחו, ואילו האחרות - אפילו אם יוכחו כנכונות - לא יוכלו למנוע את נצחונו של ביידן
איתמר לוין
כריסטופר קרבס, הפקיד הבכיר ביותר בממשל בתחום אבטחת הסייבר, מונה לתפקיד בידי טראמפ עצמו    קבע שאין בסיס לטענות הזיוף של טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il