X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ כמעט ואינו מופיע מאז הבחירות והלו"ז הרשמי שלו למעשה ריק - מדווחת רשת CNN אחד מעובדי הבית הלבן מדבר על "מנטליות הבונקר"
▪  ▪  ▪
טראמפ במגרש הגולף, 15.11.20 [צילום: מנואל סנטה, AP]
מהי "מנטליות הבונקר"
למרות שהביטוי "מנטליות הבונקר" נוצר במקורו לתיאור האווירה בבונקר של אדולף היטלר בשלהי מלחמת העולם השנייה, אשר אופיינה בניתוק מוחלט מן המציאות, המובן המודרני שלו שונה. כך הוא מוגדר במילון מריים-ובסטר: "הלך רוח, במיוחד בקרב חברי קבוצה המאופיינת בתוקפנות לאומנית וצדקנות עצמית המובילה לחוסר סובלנות כלפי ביקורת".

לוח היום הרשמי של הנשיא דונלד טראמפ אינו כולל אירועים ציבוריים מזה למעלה מעשרה ימים מאז הבחירות לפני 16 יום. הוא לא ענה על שאלות של עיתונאים, לא הזמין צלמים לחדר הסגלגל ולא נסע אל מעבר למסלול הגולף שלו במרחק 40 ק"מ מהבית הלבן. גם ההודעה על הסגת כוחות מאפגניסטן ומעירק לא באה מן הבית הלבן, אלא מן הפנטגון.
רשת CNN מוסרת, כי טראמפ ביטל אפילו את נסיעתו לאחוזת מאר-א-לאגו בחג ההודיה (יום ה' הבא, 26.11.20). בני הזוג טראמפ תכננו לבלות כמדי שנה באחוזה בפלורידה, אך החליטו להישאר בוושינגטון. "התחושה היא של מנטליות בונקר", אמר אחד הפקידים בבית הלבן. למרות שפועלים פירקו את הגדר הזמנית שהקיפה את הבית הלבן ביום הבחירות, הנשיא נשאר מסוגר בבניין בעודו ממשיך להתכחש לנצחונו של ג'ו ביידן.
כאשר טראמפ מגיע לפגישות בחדר הסגלגל, הוא נוהג להישאר בו עד שעה מאוחרת, להתלונן על הצורה הכאוטית בה מתנהל מאבקו המשפטי נגד התוצאות ולתהות מדוע עורכי דינו לא מופיעים יותר בטלוויזיה. בעימות חריף במיוחד בשבוע שעבר, מדווחת הרשת, סגן מנהל הקמפיין של טראמפ כינה את רודי ג'וליאני – שהיה מצידו השני של הטלפון – "חתיכת בן זונה".
היו רק תקופות קצרות בממשלו בהן לוח הזמנים של טראמפ היה כה דליל, והוא מעולם לא התנזר זמן כה ארוך ממצלמות הטלוויזיה. שלוש הופעותיו הפומביות היחידות מאז 3 בנובמבר היו נאום מלא שקרים בחדר העיתונות, טכס הנחת אבן פינה בבית העלמין ארלינגטון ואירוע בגן הוורדים לציון המאמץ לפתח חיסון לקורונה – ובכולם הוא לא ענה על שאלות. אפילו לוח הזמנים הרשמי שלו דליל מאוד: שתי ארוחות צהריים עם מייק פנס, פגישה עם השרים מייק פומפאו וסטיב מנוחין. לעומת זאת, מזה למעלה מחודש לא מופיע תדרוך מודיעין בלו"ז הרשמי שלו, בעוד ממשלו מונע תדרוכים אלו מביידן.
טראמפ גם הפסיק להתקשר למנהיגי בעלות בריתה של ארה"ב, במיוחד ככל שאלו הולכים ומכירים בנצחונו של ביידן. המנהיג האחרון איתו שוחח טראמפ היה הנשיא עמנואל מקרון, אליו התקשר ב-30 באוקטובר בעקבות מתקפת טרור בעיר ניס. מיד לאחר הבחירות לחצו כמה מיועציו לקיים אירועים פומביים, שיוכיחו שטראמפ ממלא את התפקיד שהוא מנסה בצורה כה נואשת להישאר בו. אבל אף אירוע לא התקיים, כי טראמפ וצוותו היו שקועים כל-כולם בתוצאות הבחירות.
מאחורי הקלעים ביצע טראמפ מספר מהלכים מדיניים ופרסונליים. הוא פיטר את שר ההגנה, מארק אספר, הכין את הפקודות לצמצום הכוחות באפגניסטן ובעירק, ושקל אפשרות למתקפה על אירן. ממשלו פועל כדי לבטל עוד רגולציה ולהקשיח את תנאי ההגירה לפני סיום כהונתו. לדברי CNN,
טראמפ רוצה להשיג דברים שלא הספיק לבצע לאורך כהונתו, אבל אינו מגלה עניין בהוספת פעילויות ליומנו, ויועציו אינם מציעים זאת בשל מצב רוחו הקשה מאז הבחירות. את שעות הבוקר הוא מבלה בצפייה בטלוויזיה במעונו, מגיע לחדר הסגלגל בשעות אחר-הצהריים המאוחרות וכאמור נשאר בו עד עמוק בערב. טראמפ נע הלוך ושוב בין לשכתו לבין חדר האוכל הסמוך, בו מותקן מסך טלוויזיה גדול ועיתונים מונחים על השולחן.
כאשר חברי צוות המשימה למאבק בקורונה תדרכו את מושלי המדינות מחדר המצב (16.11.20), טראמפ היה במעונו ועקב אחרי ההתפתחויות בג'ורג'יה ופנסילבניה. מאוחר יותר, כאשר פנס טס לבסיס חיל-האוויר בדלאוור כדי לחלוק כבוד לחיילים שנהרגו בתאונת מסוק במצרים, טראמפ היה בלשכתו ועקב אחרי ההתפתחויות בנבאדה; הוא לא הגיב בצורה כלשהי על מותם של החיילים.
טראמפ נוטש את ההגה בעוד הקורונה משתוללת וראש הסגל, מארק מדואוז, נדבק בה ולא נכח במשרדו בשבועות שאחרי הבחירות, אם כי עבד מן הבידוד וחזר בתחילת השבוע. כמה מאנשי צוותו של טראמפ נדבקו אף הם במסיבת מוצאי הבחירות, בה רק אורחים מעטים עטו מסיכות. בעיה נוספת היא חוסר הוודאות של עובדי הבית הלבן בנוגע לעתידם האישי. למרות שמדואוז הזהיר שיפטר מיידית כל מי שייתפס מחפש עבודה, הגיעו מהבית הלבן לקונגרס קורות חיים רבות של עובדים המחפשים משרות חדשות.
רבים אחרים אומרים, כי הם מצפים בכליון עיניים ליום בו טראמפ יודה בתבוסתו, אפילו בעקיפין, ואז יוכלו להתחיל לחפש עבודה. ובינתיים, חלק מאנשי הסגל מגיעים במאוחר או בכלל לא. בחלק המינהלתי של הבית הלבן (האגף המזרחי) יש תחושה של טייס אוטומטי. בלא הליך חפיפה עם ממשל ביידן, אי-אפשר אפילו להתחיל לארוז. מלאניה טראמפ עסוקה בינתיים בהכנת הבית הלבן לחג המולד, ובמקביל נערכות הרשימות לעשרות מסיבות חג המולד שעודן מתוכננות.
טראמפ עצמו מתעקש להמשיך את המהלכים המשפטיים, בהם הוא נוחל תבוסה אחרי תבוסה, ושוקע יותר ויותר בתיאוריות קונספירציה שנועדו להסביר את הפסדו. דומה שהוא שואב את עיקר כוחו מתומכיו שצעדו בוושינגטון בסוף השבוע שעבר. לפני מצעדים אלו צייץ טראמפ, כי אולי "יקפוץ להגיד שלום". אך בסופו של דבר הוא רק חלף במכוניתו בין המפגינים ונופף להם במרץ מבעד לחלון.

תאריך:  19/11/20   |   עודכן:  19/11/20
+טראמפ באשליות האופייניות לרודנים
13:04 19/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

היסטוריון כותב בלוס אנג'לס טיימס על נקודות הדמיון המדאיגות בין שליטים סמכותניים בכל הדורות: הם רוצים לשמוע רק את מה שנוח להם ומתעלמים מכל השאר

טראמפ מנופף לתומכיו, 14.11.20 [צילום: חוליו קורטז, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
בעלת טור בוושינגטון פוסט מנתחת את ההיבט התרבותי של נשיאות טראמפ ומסבירה כיצד אימוץ טכניקות טלוויזיוניות הפך אותו לבעל עוצמה כה רבה
איתמר לוין
תרחיש אחד: מנסה להפוך את התוצאות    תרחיש שני: רוצה להותיר אדמה חרוכה    תרחיש שלישי: משתולל ללא מטרה, רק מתוך כעס
איתמר לוין
חלק ניכר מטענותיו של טראמפ על תוצאות הבחירות כבר נדחו, ואילו האחרות - אפילו אם יוכחו כנכונות - לא יוכלו למנוע את נצחונו של ביידן
איתמר לוין
כריסטופר קרבס, הפקיד הבכיר ביותר בממשל בתחום אבטחת הסייבר, מונה לתפקיד בידי טראמפ עצמו    קבע שאין בסיס לטענות הזיוף של טראמפ
עידן יוסף
מלשכתו של נתניהו נמסר כי השיחה הייתה חמה, וכי השניים סיכמו להיפגש בקרוב    ריבלין בירך את ביידן מוקדם יותר על היבחרו, והיה המנהיג הישראלי הראשון ששוחח עמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il