X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שער הכניסה לתחנת ניסיונות מרכז ליד מושב צפריה [צילום: אלי אלון]
סיפורה של חוות המחקר "צפריה"
החווה ממוקמת בפאתיו המערביים של מושב צפריה במשך השנים גידלה החווה וסיפקה את התוצרת החקלאית ואת כל תצרוכת המזון עבור הרפת שבבית דגן וברחובות

חוות הניסיונות שליד מושב צפריה, אחת מחוות המחקר החקלאי שפעלו במסגרת המנהל למחקר חקלאי שליד משרד החקלאות, היא מהפחות מוכרות וידועות מבין חוות המחקר החקלאי בארץ.
החווה הוקמה בשנות ה-50 כשלוחה של מכון וולקני בבית דגן, ונועדה להיות מערכת חקלאית תומכת לעריכת ניסויי שדה ומטעים בשטחים פתוחים. צריפי הצבא הבריטי והמבנים שנותרו במקום לאחר מלחמת השחרור, שימשו כמשרדי החווה, כמחסנים לאחסון חומרי הדברה, לאחסון תוצרת חקלאית וכסככות לכלי העבודה ולטרקטורים. במהלך השנים הוקמו בשטח החווה מבנים, סככות ומתקנים נוספים לצרכי החווה שהלכה וגדלה.

תחנת ניסיונות מרכז -"חוות צפריה"
החווה משתרעת על שטח ענק של כ-2,500 דונם החווה בעבר הייתה שוקקת חיים ופעילות
▪  ▪  ▪

החווה ממוקמת בפאתיו המערביים של מושב צפריה. שמה הרשמי כפי שמצוין בשלט הכניסה אליה הוא "תחנת ניסיונות מרכז-בית דגן", אולם רבים קוראים לה "חוות צפריה" בשל קרבתה למושב צפריה.
החווה משתרעת על שטח ענק של כ-2,500 דונם, ואלה גבולותיה: בצידה המערבי גובלת עם כביש אור יהודה-בית דגן (412), בצידה הצפוני גובלת החווה עם הכביש המוליך למושב צפריה, לכפר חב"ד ולנתב"ג, בצידה המזרחי גובלת החווה עם פאתיו המערביים של מושב צפריה, ואילו בצידה הדרומי כמעט נושקת לנחל שפירים.
את החווה מקיפה מכל עבריה גדר רשת. הכניסה הראשית לחווה כיום היא מכביש המוליך לצפריה ולכפר חב"ד. בעבר היה שער הכניסה לחווה מכביש אור יהודה-בית דגן (412) אולם לאור הגידול הרב בתנועה בכביש זה, נחסם שער כניסה לחווה מכביש זה מטעמי בטיחות.
לא מכבר פניתי לעמליה ברזילי, אחראית תחום מורשת של מנהל המחקר החקלאי בבקשת מידע על עברה ההיסטורי של החווה שאינו ידוע ולא פורסם כמעט. עמליה השיבה לי כי תנסה לברר פרטים על-אודות החווה ועברה ההיסטורי ותעלה מידע על-אודותיה באתר המנהל למחקר חקלאי.
הבטיחה וקיימה, ולא מכבר הופיעו באתר המנהל נתוני מידע על החווה ועברה ההיסטורי. כתבה זו מתבססת על נתוני מידע שפורסמו באתר המנהל וכן על מידע מידע אישי. וידוי אישי: החווה היא חלק מנוף ילדותי. התגוררתי במושב השוכן לא רחוק מהחווה וכילדים נהגנו לא פעם לטייל ולשחק בשדותיה.
שניים מחברי המושב, יוסף שפירא וירמיהו גוטליב עבדו בחווה. החווה בעבר הייתה שוקקת חיים ופעילות. פעלו בה משרדים, מוסך לטרקטורים, מחסנים, היה חדר אוכל לעובדים ועוד, והועסקו בה עשרות רבות של עובדים. טרקטורים מכוניות היו באים ויוצאים. מאז תחילת שנות ה-2000 עומדים המבנים במקום נטושים ושוממים.

מה גידלו ב"חווה למחקר צפריה"
במהלך השנים נערכו בשטחים הפתוחים של החווה ניסויים בגידולים רבים: חיטה, כותנה, חמצה (חומוס), שיבולת שועל, תלתן, אגוזי אדמה (בוטנים) ועוד
▪  ▪  ▪

במשך השנים גידלה החווה וסיפקה את התוצרת החקלאית ואת כל תצרוכת המזון עבור הרפת שבבית דגן וברחובות. עד לשנות ה-70 גידלו בחווה גידולים מסחריים בהיקף של: 40% חיטה, 30% תלתן, 20% כותנה ו-10% שיבולת שועל.
לחווה היה ציוד חקלאי ייעודי מתקדם לכל מטרה, הן למחקר והן לגידול מסחרי בשטחים פתוחים. החווה העניקה "שירותי חווה" לחוקרים העורכים את מחקריהם על שטח החווה, כמו עיבודי קרקע, ריסוסים, קטיף, אסיף, ואספקת פועלים יומיים לעבודה בשטחי המכון.
במהלך השנים נערכו בשטחים הפתוחים של החווה ניסויים בגידולים רבים: חיטה, כותנה, חמצה (חומוס), שיבולת שועל, תלתן, אגוזי אדמה (בוטנים); גידולי מטע: גפן, זית, אפרסמון, אבוקדו, מנגו; גידול הדרים ופרחים. בשנות ה-90 התנתקה החווה ממינהל המחקר החקלאי - מכון וולקני, ועובדי החווה היו ל"עובדי קבלן". חוקרי המכון שפעלו בחווה, שכרו את שירותי החווה על-פי תמחור.
בחווה המרכז (צפריה) עבדו מספר חוקרים יידועי שם ובניהם ד״ר יעקב אפרת, חתן פרס ישראל לחקלאות 1977. בנו רון מספר: "החווה הייתה שטח ניסיונות קבוע של אבי יעקב אפרת וממנה יצא זן החיטה הננסית, פרי מחקרו של אבי. בנוסף היו לד"ר אפרת שטחי ניסיונות בחוות בגילת, בנווה יער ובניר דוד-תל עמל.
בשנת 2003 עברו משרדי החווה לאתר המנהל למחקר חקלאי, בקמפוס המרכזי. הרפת, הדיר והפיטוטרון נוהלו על-ידי החווה. מנהלי החווה במשך השנים היו: ישי אייזנברג, שמעון ברנר, מירצ'ה וסרמן, מיכאל חמו, מוטי חן ויהודה סגל (רשימה השמות מאתר המנהל למחקר חקלאי).

זיכרונות מ"חוות צפריה"
"היה שומר בחווה, בן מיעוטים בשם פדול. אני זוכר איך רכבתי עם הסוסה הלבנה שלו מסביב לחווה"
▪  ▪  ▪

אלי חינקיס מהמושבה מזכרת בתיה מכיר את החווה עוד מילדות. הוא מספר: "אבי עבד שנים רבות במכון וולקני בית דגן וגם בחוות המרכז ליד מושב צפריה ונהג לקחת אותי לחוות צפריה מידי פעם. בגיל 16 נהגתי בטרקטור (ברישיון כמובן) בשדות החווה. אני מכיר כל מבנה ומבנה בחווה, הוא אומר לי.
לדבריו, שער הכניסה לחווה היה בהתחלה בצד המערבי של החווה בכביש אור יהודה בית דגן (412) מול הכניסה הראשית למושב חמ"ד ומול מבנה מוסך הטרקטורים. אלי חינקיס מספר כי אחד מזיכרונות הילדות שלו קשור בחווה "היה שומר בחווה, בן מיעוטים בשם פדול. אני זוכר איך רכבתי עם הסוסה הלבנה שלו מסביב לחווה". זה זיכרון הצרוב בי עד היום מספר חינקיס.

מצבה של החווה כיום
אין להוציא מכלל אפשרות סגירת החווה החקלאית צפריה וחיסול השדות החקלאיים המוריקים רחבי הידיים שבה לטובת כרישי נדל"ן ובעלי ממון
▪  ▪  ▪

ביקרתי בקיץ 2018 ב"חוות צפריה". כביש אספלט ולצדו דקלים מוביל משער הכניסה עד למתחם מבני החווה שהיה לב החווה. המחזה שנגלה לי (נכון ליולי 2018) לא מלבב. במתחם החווה מצויים כ-15 מבנים ומתקנים כגון סככות, מחסנים, משרדים מוסך לטרקטורים ועוד, העומדים מאז תחילת שנות ה-2000 נטושים, שוממים עזובים, חלקם מתפוררים - מטים ליפול.
במקום עזובה והזנחה רבה. בתוך המבנים גרוטאות ולכלוך רב. סביב חלק מהמבנים גדלה עשביה גבוהה ופזורים בשטח חלקי ושברי גגות אסבסט. צילמתי כל מבנה ומבנה וניתן לראות בצילומים אלה את גודל העזובה וההזנחה.
בשטחים החקלאיים ממול המבנים, עולם אחר: נמשכת בהם פעילות גידולי הירק והשדות רחבי הידיים מוריקים כמו פעם. למקום מגיעים מידי פעם צוות עובדים לעבודות הכנת ושתילת הגידולים ולעבודות מעקב ומחקר.
אין להוציא מכלל אפשרות סגירת החווה החקלאית צפריה וחיסול השדות החקלאיים המוריקים רחבי הידיים שבה לטובת כרישי נדל"ן ובעלי ממון שלוטשים עין מן הסתם על שטחים גדולים מסוג אלה במרכז הארץ, כדי לבנות עליהם נדל"ן מניב תשואה ולהעשיר עוד יותר את קופתם. על הגופים "הירוקים" לעמוד על המשמר ולדאוג שהשטחים הפתוחים ומוריקים יישארו חקלאיים.

תאריך:  19/11/2020   |   עודכן:  19/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אלון קוחלני
COSO פרסמה הנחיה חדשה המציגה כיצד ניתן לקשר בין המסגרת האינטרנטיות לניהול סיכונים (ERM), המודל השכיח ביותר בעולם ובישראל לניהול סיכונים, ובין פונקציית הציות (Compliance)
רפי לאופרט
משבר הקורונה הוא רב-ממדי ודו-קוטבי. קוטב אחד הוא האיום הישיר של הנגיף לחולל מגיפה נרחבת וקטלנית באוכלוסיית המדינה. הקוטב השני הוא מידת המוכנות ואיכות ההיערכות וההתמודדות של המדינה מול האיום, בהיעדר תרופה או חיסון. המשבר חשף ליקויים משמעותיים בכל שלבי ודרכי ההתמודדות הממלכתיים בהשלכותיו. אלה מסוכמים להלן ברמה העקרונית ובקווים כלליים, לרבות לקחים ארגוניים ותפעוליים העולים מהם
עמנואל בן-סבו
אני מאוד מקנא במפגינים העקשניים, הנאבקים בתחושת שליחות על האמת שלהם    אני מקנא בהתייחסות התקשורתית ובנפח חסר הפרופורציות בו מסוקרות הפגנות אלה
דן מרגלית
יותר מכל חושש ביבי מחקירת פרשת הצוללות    יותר מכל כשל גנץ כשלא קידם את הנושא    גם על כך הפגננו הלילה מול ביתו    נמשיך
יוסי דר
העובדה שמנהיג הפרקליטות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - לא פנה אל דינה זילבר וביקש ממנה בנימוס שלא תבוא יותר בשערי הפרקליטות. מנדלבליט היה חייב לבצע את המעשה האוטומטי הזה - בלא לפשפש בציציות הנהלים ובלא לבדוק אם הוא מוסמך לעשות כן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il