X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לא יכול להיות שכל אימת שסנגור מצביע על מחדלים התשובה תהיה שנפלה "תקלה" ושבפרקליטות לא היו מודעים לה. המשפט הפלילי אינו יכול לסבול תשובות כאלה
▪  ▪  ▪
פלדמן-פרידמן. צל כבד על ההליך כולו [צילום: פלאש 90]

מושג חדש נוסף בא לעולם לכבוד משפטו של בנימין נתניהו; ושמו בישראל חזקת תקינות, כשהכוונה היא למהלכיה של מערכת אכיפת החוק. הוא נשמע שוב ושוב באולמה של השופטת רבקה פלדמן-פרידמן בדיון שהתקיים בבקשה של הסנגורים לחשוף חומרי חקירה; לתדהמת רבים - ואני בתוכם. זאת, משום שעד כה, מושג זה היה עולה רק בעתירות מנהליות כשהרשות שנגדה עותרים הייתה מוחזקת כמי שפעלה בתום לב במסגרת סמכויותיה; לא בהליכים פליליים.
שכן באלה, כמו בכל העולם המערבי, החזקה היחידה המוכרת היא חזקת החפות של הנאשם - חזקה שמטילה את נטל ההוכחה על הגורם המאשים. הנאשם לא אמור להוכיח את חפותו, ולפרקליטות המדינה לא שמורה כל חזקה נוגדת.
דא עקא, אם מאצילים על מערכת אכיפת החוק את החזקה של מי שפעלה, כביכול, באורח תקין, שוב לא עומדת לנאשם חזקת החפות, מה שפוטר את מי שהגיש את כתב האישום מן החובה להראות שחזקת החפות נפרמה לנוכח הראיות שהוצגו בבית המשפט. מכאן ואילך, אם התזה שהועלתה בבית המשפט המחוזי בירושלים תמצא אחיזה במהלך המשפט, ואסור שזה יקרה, על הנאשמים יהיה להראות שחזקת התקינות של המאשימה התפרקה, וזאת לא הדרך לניהול משפט פלילי. אין בכוחו של נאשם להראות שהאופן שבו התנהלו הליכי איסוף הראיות, בכל השלבים, היה פגום; ובוודאי שאין להטיל עליו מטלה זאת.
אינני בא לחרוץ דין, אולם למיטב הבנתי, יש כבר עתה עובדות למכביר המעידות על כך שתקינות לא הייתה בהתנהגות התביעה הכללית בקטעים רבים של הדרך - אבל אינני רוצה לעסוק בכך כעת. מה שלי חשוב להדגיש הוא, שעצם העלאת המושג "חזקת תקינות" מטילה, בעיניי, צל כבד על ההליך כולו.
הדעת פשוט איננה יכולה לסבול, להבנתי, היפוך מן הסוג הזה במשפט פלילי. הוא לא מתקיים בשום מדינה דמוקרטית. הנאשם לא צריך להראות דבר. הרשות המאשימה, עליה מוטל הנטל שהיא באה בידיים נקיות. הנאשם רק צריך להצביע על ליקויים-לכאורה. מכאן ואילך, חובתה של פרקליטות המדינה להוכיח את תקינות התנהגותה ללא עזרה של חזקה כלשהי.
לא יכול להיות שכל אימת שסנגור מצביע על מחדלים התשובה תהיה שנפלה "תקלה" ושבפרקליטות לא היו מודעים לה. המשפט הפלילי אינו יכול לסבול תשובות כאלה. מה גם, שלהתרשמותי השוטרים בפרשה דנא לא פעלו על דעת עצמם. פרקליטים בכירים ליוו אותם. תרגילי החקירה שעשו, לדוגמה, לניר חפץ, מקומם לא יכירם במקומותינו, ואין לי ספק, שמי שנקט בהם פעל ברשות ובסמכות; והניסיון להסתירם, בשלב של גיבוש כתב האישום, לא נעשה, לדעתי, בתום לב.
מכל מקום, הדברים לא התגלו לראשונה בעת הדיון בבית המשפט. הם בוודאי עלו במהלך השימוע שנערך קודם להגשת כתב האישום - ואז מי שצריך היה לדעת בוודאי כבר ידע כיצד נהגו החוקרים. ובכל זאת, מאומה לא קרה. טיוטת כתב האישום נשארה ללא שינוי. אז איך אפשר לדבר על חזקת תקינות? כלום אפשר להניח שתרגילי החקירה המסריחים שליוו את חקירתם של שאול אלוביץ ושל בנו הוסתרו מעיניהם של היושבים ברחוב צלאח א-דין?
כך או אחרת, הגיעה העת שגם בבתי המשפט שלנו תהיה לשופטים האופציה - ולטעמי, גם החובה - לפסול ראיות שהתקבלו של כדין, ולהשליך לסל הניירות כתבי אישום שמתבססים על פירותיו של עץ מורעל. חברה שיש רצון לתרום לה היא חברה שבה כבוד האדם מוצא את ביטויו לא רק בזכות להפגין.

תאריך:  20/11/2020   |   עודכן:  20/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזקת תקינות - לאן?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
אל תעברו לסדר היום
תערערו  |  20/11/20 14:13
2
בהעדר משוב למערכת המשפט -המחשה
אוליבר וונדל   |  21/11/20 09:31
3
ט.ל.ח
רקאו  |  21/11/20 11:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס גלבוע
המשנה לנשיאת בית הדין העליון שבניגוד חמור להנחיות משרד הבריאות ערך סעודת חתונה חגיגית עם 70 איש    קובלנה שהוגשה נגדו לנציב הקבילות על שופטים, השופט בדימוס שוהם, נדחתה במהירות    הנימוק לכך נלקח כנראה מאיבר אחר של בן אדם ולא ממוחו
איתן קלינסקי
ההופעה הבהמית במתחם המדייטק בחולון הומרה על-ידי אורלי לב במתחם קרוב לביתו של ראש הממשלה בקיסריה בהופעה שכל כולה חייתיות מפלצתית
מרדכי ליפמן
כפי שפעלה על המצרים, כבר אז, עובדת ההכרה בחוסר התוחלת של לחימה בישראל, כך בדיוק פעלה הכרה זו על הפלשתינים והוכן הרקע לאוסלו (הראשון), עד ששחקו אותה לחלוטין ביילין ופרס, בפשרנותם המוגזמת ובוויתוריהם המופלגים    כך פועלת הכרה זו גם היום, ועוד ביתר שאת, על האמירויות ועל בחריין
עו"ד גילעד ושדי
המענה לטלטלה בשוק הנדל"ן צריך לתת פתרונות מהירים להסבה של מסחר ומשרדים למגורים במקומות בהם ניתן הדבר הלכה למעשה
עומר מואב
על מה הגאווה? קיצצת במקום אחר? היית צריך להיאבק בקבוצה חזקה ואינטרסנטית? ברצינות, תסביר לנו בבקשה, מה עשית שמגיע לך מחיאות הכפיים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il