X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
גרמניה. רשימה מפורטת עד סוף השנה [צילום: AP]
בריטניה. גם ספורטאים לאולימפיאדה? [צילום: מאט דונהם, AP]
ברחבי העולם מתחילים לגבש את הרשימות למתן החיסונים הראשונים לקורונה, כאשר ברור שלא יהיה די לכולם קיימת הסכמה כללית שצוותי הרפואה והקשישים צריכים להיות ראשונים, אך יש צורך לגבש פרטים רבים ולכמה מן המדינות יש צרכים ייחודיים, מדווח וושינגטון פוסט
▪  ▪  ▪

השאלה הבוערת הבאה בתחום הקורונה היא מה יהיה התור במתן החיסונים, שלפחות בחודשים הראשונים יהיו בכמות קטנה בהרבה מן הנדרש. שרי בריאות ברחבי העולם מתחילים להרכיב את הרשימות, והמשימה קשה מן הצפוי – מדווח (מוצ"ש, 21.11.20) וושינגטון פוסט. מדינות צריכות להתמודד עם שאלות של הוגנות ועדיפויות. עליהן לקבוע כיצד לאזן בין הצלת חייהם של מי שמצויים בסיכון הגבוה ביותר והורדת התחלואה, לבין שמירה על העובדים החיוניים ביותר – ויש גם להגדיר מיהם אותם עובדים.
בצרפת סימנו גופים מייעצים בעדיפות גבוהה את מי שגילם ומצב בריאותם מציבים אותם בסיכון ניכר. אבל מה יקרה כאשר החיסונים יהיו במשורה? השלטונות יצטרכו למשל לבחור בין נהג מונית בן 26, החולק כל היום מרחב מצומצם עם לקוחותיו, לבין משקיע בן 69 העובד מהווילה שלו בפרובנס אבל גילו מסכן אותו. ובמבט רחב יותר: האם כל מי שבמשקל יתר יקבל קדימות, או רק משקל יתר ניכר? כיצד יתמודדו ארה"ב ובריטניה עם העובדה שקבוצות מיעוטים נפגעות בצורה קשה במיוחד? בתי כלא ולהבדיל אוניברסיטאות עלולים להיות מוקדי הדבקה; האם הציבור ישלים עם מתן עדיפות לפושעים או למי שאינם עובדים?
כאשר הרשימות הולכות ומתגבשות, מדינות רבות מסכימות שהעדיפות הראשונה צריכה להינתן לצוותי הרפואה המצויים בחזית ולצוותי החרום. אבל גם כאן עולה השאלה: מי בדיוק? במערכת הרפואה הבריטית הממלכתית, למשל, יש 1.4 מיליון עובדים – אבל לא כולם באים במגע עם חולים. כוחות משימה רבים אומרים שהבאים בתור צריכים להיות הקשישים, המצויים בסכנת המוות הגדולה ביותר. ממשלת יפן מתכוונת להתחיל מהקשישים; ברבות ממדינות אירופה תינתן עדיפות לדיירי בתי אבות, שם השתוללה התמותה.
מומחים אומרים שההחלטות חייבות להיות שקופות ולהתבסס על קני מידה שיתקבלו על דעת החברה, ולא רק בידי פקידים ופוליטיקאים. ההבנה מדוע הממשלה מעדיפה קבוצה אחת על פני חברתה, תהיה קריטית להשגת הסכמתם של התושבים להפשיל את שרווליהם ולקבל את הזריקה – כמו גם לחכות לתורם. קביעת הסדר תהיה חיונית עוד יותר למדינות קטנות ועניות, שאינן יכולות להרשות לעצמן להזמין את החיסון בטרם יאושר.
ועדת החיסונים בגרמניה הודיעה, כי תפרסם לפני סוף השנה רשימה מפורטת של סדרי העדיפות במתן החיסונים הראשונים, וכי הרשימה תעודכן בהתאם למידע שיתווסף ולחיסונים שיאושרו. בצרפת מתנהל תהליך של שיתוף הציבור בקביעת סדרי העדיפות, ואילו בבריטניה התלוננו האיגודים המקצועיים על העדר תהליך דומה ובבית הלורדים התפתחה מחלוקת: אחד החברים טען, כי יש לתת עדיפות לספורטאים האמורים לייצר את המדינה באולימפיאדת טוקיו שנדחתה ל-2021. יפן עצמה מתכוונת להציע חיסון לכל 100 מיליון תושביה עד אמצע השנה הבאה – מועד שיאפשר לה לארח את המשחקים.
ממשלת בריטניה מתכננת, לאחר מתן החיסון לצוותי הרפואה ולדיירי בתי האבות, לחלק אותו לפי שכבות גיל בסדר יורד: מעל 85, מעל 75 וכן הלאה. זוהי שיטה פשוטה וברורה שהציבור יכול לתמוך בה, אבל רשימות מתוחכמות יותר, שיביאו בחשבון את המקצועות שבסיכון, יכולות להציל יותר חיים. זהו הכיוון אותו מתכננת גרמניה: לחסן את מי שעבודותיהם חיוניות במיוחד ולא ניתן להחליפם בקלות – פקידי בריאות, שוטרים, כבאים ומורים. בסין מדובר על הכללת פועלי הנמלים, החיוניים לסחר העולמי שבבסיס הכלכלה המקומית. אינדונזיה מתכננת לשים דגש על עובדים צעירים, כדי להמשיך את הפעילות הכלכלית.
ומה עם הדרג הפוליטי? בהנחיות המוקדמות שלו קבע ארגון הבריאות העולמי, שגם חברי הפרלמנטים זכאים לעדיפות, אך הדגיש שיש להגביל זאת ל"קבוצה קטנה מאוד". באופן בלתי מפתיע, המצב שונה ברוסיה, שהכניסה לשימוש חיסון כבר בחודש יולי (בלא להשלים את כל הבדיקות המקובלות במערב). אלא שפוליטיקאים, בכירים ואוליגרכים קיבלו אותו כבר בחודש אפריל; מוסקבה הכחישה, אך כיום ידוע שבכירים רבים בממשלו של ולדימיר פוטין (וגם בתו) היו בין הראשונים להתחסן.
הפוסט מציין, כי השיקולים של סין היו שונים משל המערב, כי במדינה בה פרצה הקורונה – הסכנה העיקרית כעת היא ייבוא מחודש של המגיפה. בשל כך, היא הציבה במקום גבוה את מי שמתכננים לנסוע לחו"ל. סין החלה להשתמש בחיסונים שלה כצעד חרום, עוד לפני שהוכחו יעילותם ובטיחותם – ועד היום לא פורסמו ממצאים המאשרים שהם אכן יעילים ובטוחים. בשל כך, הראשונים שקיבלו את החיסון היו מי שהסכימו/הוכרחו ליטול סיכונים לטובת ארצם – חיילים, דיפלומטים, עובדים בחברות ממשלתיות והעובדים של החברות שפיתחו את החיסונים.
חלופה אחרת תהיה לא לבחון את רמת הסיכון האישית אלא את זו האיזורית. בכמה מדינות יכולות הממשלות לסמן את הנקודות החמות ולהתחיל את החיסון בהן, או להתמקד באוכלוסיות העירוניות הצפופות ולהמתין עם איזורי הכפר דלי האוכלוסין. החלטה כזו עשויה להתבסס על יעילותו הנקודתית של כל חיסון: אם הוא יגן מפני המחלה ולא ימנע לחלוטין הידבקות בה, יהיה זה הגיוני להתחיל מהקשישים. אם הוא יוכל למנוע לחלוטין הדבקה, יהיה עדיף לתת אותו לכמה שיותר בני אדם כדי לקטוע את התפשטות הנגיף וכך להדביר אותו.

תאריך:  22/11/20   |   עודכן:  22/11/20
+שיעור הבדיקות החיוביות מזנק ל-2.8%
20:01 22/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+הרשות להגנת הפרטיות נגד כפיית התקנת "המגן"
18:46 22/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

מזהירה את קבינט הקורונה מפני פגיעה בלתי מידתית בפרטיות, הפללה של חלקים ניכרים בציבור שינסו לחמוק מחובה זו ומדרון חלקלק העלול להפוך את ישראל ל"מדינת מעקב"

תנאי לכניסה למקומות ציבוריים?
+חדרה: קנס למועדון סנוקר
18:34 22/11/20  |  עידן יוסף

במסגרת אכיפה יזומה לבחינת עמידה בהנחיות משרד הבריאות, חשפו במהלך סוף השבוע שוטרי תחנת חדרה בית עסק בעיר שהיה פתוח בניגוד להנחיות ובתוכו עשרות מבלים שאוכלים שותים ומשחקים סנוקר, תוך הפרת הנחיות משרד הבריאות.
על פי הנחיית השוטרים, בעל המקום פיזר את האורחים ונרשם לו קנס בסך 5,000 שקל.

+חיסון הקורונה בדמותו של כריך
18:12 22/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שתי פרוסות דקות של בשורות טובות וביניהן שכבה של סכסוכים, עיכובים ואכזבות  ▪  על הממשלות לתקשר בצורה ברורה את הליכי האישור וההפצה, ולהשקיע בשרשרת ההפצה ובהכשרת כוח האדם

משימת אדירים [צילום: טיימי אלווארז, AP]
+ביבי פתח!
10:19 22/11/20  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה

עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - פייק-מדינה יהודית, דורשים הכרה, אנוכיות, ישוחרר ויפוצו  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  שבוע טוב והרבה בריאות ואושר

ישראליות אנוכית [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השאלה הבוערת: סדר העדיפויות במתן החיסון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
מירב ארד
הצדדים נמצאים לקראת חתימה על רכישת החיסונים, שמיועדים לכ-5 מיליון אזרחים    מדובר בכמות החיסונים הגדולה ביותר שתגיע לישראל במחצית הראשונה של 2021
עמוס גלבוע
המשנה לנשיאת בית הדין העליון שבניגוד חמור להנחיות משרד הבריאות ערך סעודת חתונה חגיגית עם 70 איש    קובלנה שהוגשה נגדו לנציב הקבילות על שופטים, השופט בדימוס שוהם, נדחתה במהירות    הנימוק לכך נלקח כנראה מאיבר אחר של בן אדם ולא ממוחו
איתמר לוין
מה צריך לחשוב על נשיא ששם במקום הראשון את טובת עצמו    משטרת ישראל מפריטה בפועל את החקירות    תפיסות היסוד של דינה זילבר    כתמים על מורשתו של יוחנן פאולוס השני    ההיבט הקפיטליסטי של הדראפט ל-NBA    זהירות מ"אווירת סוף קורס" מול הקרונה
איתמר לוין
הקורונה תמשיך להיות הגורם מספר אחת שישפיע על העולם, לצד כניסתו של ממשל ביידן, המשך מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין והטיפול בשינויי האקלים
מירב ארד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il