X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מנסחי החוקה לא חשבו על אפשרות כזו

טראמפ מנסה לגנוב את הבחירות

מסלול אחד: לשכנע מחוקקים רפובליקנים למנות אלקטורים מטעמם במקום את נציגי הדמוקרטים מסלול שני: לגרום לאלקטורים דמוקרטים לערוק לצד שלו
▪  ▪  ▪
קולות האלקטורים מובאים לקונגרס, ינואר 2017 [צילום: זאק גיבסון, AP]

בסוף השבוע נכשל הנשיא דונלד טראמפ בנסיונו לגנוב, פשוטו כמשמעו, את האלקטורים של מדינת מישיגן בהם זכה ג'ו ביידן. אך אין זה אומר שהוא לא ימשיך לנסות לעשות זאת, תוך ניצול חוקים מדינתיים מקומיים, וליתר דיוק - את העדרם.
כידוע, אזרחי ארה"ב אינם בוחרים במישרין את הנשיא, אלא את חבר האלקטורים שהוא אשר מבצע את הבחירה הפורמלית (השנה - ב-14 בדצמבר). כל מדינה מקבלת מספר אלקטורים השווה למספר נציגיה בקונגרס - מספר חברי בית הנבחרים הנקבע בהתאם לגודל האוכלוסייה ועוד שני סנאטורים הניתנים לכל מדינה. לכן, מספר האלקטורים הגדול ביותר הוא במדינות המאוכלסות ביותר: קליפורניה (55), טקסס (38), ניו-יורק ופלורידה (29 לכל אחת).
האלקטורים עצמם נבחרים בידי מפלגותיהם, לרוב כביטוי של כבוד והערכה לפעילות רבת שנים. ברוב המדינות הם נבחרים בידי ועידות המפלגות, ובכמה מהן - בידי הוועד המרכזי המקומי של המפלגה. ב-48 מדינות ובעיר וושינגטון מוענקים כל האלקטורים של המדינה למועמד שזכה ברוב הקולות; במדינות נברסקה ומיין יש חלוקה בין אלקטורים מדינתיים לאלקטורים מחוזיים. את בחירת האלקטורים צריכים לאשר בתי המחוקקים והמושלים של המדינות. כאשר מועמד מנצח במדינה מסוימת, מתבקשים המחוקקים והמושל למנות את האלקטורים של מפלגתו כנציגי המדינה לכינוס חבר האלקטורים. עד היום מדובר היה במעשה רשמי בלבד, הנותן ביטוי - כיאות - לרצונם של רוב תושבי המדינה.
בתפר הזה מנסה טראמפ כעת, בצורה חסרת תקדים, לשנות את התוצאות. הוא פנה לראשי המפלגה הרפובליקנית במישיגן, לה יש רוב בשני בתי המחוקקים, וביקש שיבחרו את האלקטורים הרפובליקנים במקום את האלקטורים הדמוקרטים. זהו כמובן צעד אנטי-דמוקרטי מובהק, הגובל בביצוע הפיכה נגד רצון הבוחר. אבל מבחינה פורמלית יבשה, הוא אפשרי: החוקה אינה מחייבת את המדינות למנות אלקטורים שיתמכו במועמד שניצח (אולי משום שמנסחיה לא העלו את הדעת ש-250 שנה מאוחר יותר יקום מי שעיקרון זה לא יהיה מובן מאליו מבחינתו).
נניח שבמדינות בהן ניצח ביידן יסכימו המחוקקים הרפובליקנים למנות את האלקטורים שלהם במקום את אלו של הדמוקרטים (טראמפ כמובן צריך שזה יקרה במספיק מדינות כדי שיקבל לפחות 38 אלקטורים - מספר המינימום כדי לנצח את ביידן). הסוגיה תגיע מיד לבתי המשפט המדינתיים, ותהא ההכרעה אשר תהא - היא תונח לפתחו של בית המשפט העליון. זוהי בעצם תקוותו האחרונה של טראמפ, שאמר לפני הבחירות שהן יוכרעו בבית המשפט העליון, ולכן הוא כה מיהר למנות את איימי קוני-בארט בתקווה לבצר את הרוב הפרו-רפובליקני בו. מה יעשה בית המשפט במקרה כזה?
רוח החוקה וההתנהלות ב-45 מערכות הבחירות הקודמות אמורות להוביל למסקנה ברורה שאין בלתה: מדובר בצעד פסול מעיקרו, המהווה עקיפה בוטה של רצון הבוחר. אבל מדובר בבית משפט שמרני מאוד, הדבק במילה הכתובה של החוקה ואינו נוטה להתערב בחקיקה ובפסיקה של המדינות. מבחינה זאת, יכולים השופטים השמרנים (קלרנס תומס, סמואל אליטו, ג'ון גורסוץ', ברט קוואנו, בארט ואולי גם הנשיא ג'ון רוברטס) לומר: מבחינה חוקית אין פסול במהלך כזה, כי החוקה והחוק לא מנעו אותו; וזכותם של המחוקקים באותה מדינה לפעול על-פי הסמכויות הנתונות להם. פסיקה כזאת תטיל את ארה"ב למשבר חוקתי חסר תקדים ותערער את יסודות הדמוקרטיה שלה - שיקול שוודאי יעמוד גם הוא לנגד עיניהם של השופטים השמרנים. נכון לעכשיו, זו נראית אפשרות רחוקה מאוד - אבל אין לבטל אותה לחלוטין.
טראמפ יכול לנסות לפעול בעוד מסלול: לשכנע אלקטורים לבחור בו במקום בביידן. זה עוד יותר קשה, משום שכאמור המפלגות שולחות לחבר האלקטורים חברים ותיקים ונאמנים. אבל לזה - מה שמכונה "אלקטורים חסרי הגינות" - יש תקדימים, כולל בבחירות הקודמות. ב-2016 הצביעו שבעה אלקטורים מבין ה-538 בניגוד לעמדות של מפלגותיהם, מה שלא שינה את נצחונו של טראמפ.
עם זאת, למרידה של שלושה מן האלקטורים הייתה משמעות רוחבית רבה. שלושה מנציגי המפלגה הדמוקרטית במדינת וושינגטון לא הצביעו בעד הילרי קלינטון, אלא נתנו את קולותיהם לקולין פאואל הרפובליקני (שכלל לא התמודד). המפלגה קנסה כל אחד מהם ב-1,000 דולר והם הגיעו במאבקם עד בית המשפט העליון. ביולי השנה נפסק, כי המדינות רשאיות להעביר חוקים שיחייבו את האלקטורים לתמוך במועמד שקיבל את מירב הקולות וכי ניתן גם להטיל עיצומים על אלקטור אשר יפר חובה זו. פסק הדין ניתן ברוב של שבעה שופטים, כולל רוברטס; המתנגדים היחידים היו תומס וגורסוץ' השמרנים. מאז אומנם נכנס בארט במקומה של רות בדר-גינזבורג המנוחה, אבל ההלכה כבר קיימת.
חוקים המחייבים את האלקטורים לתמוך במועמד המנצח קיימים ב-31 מדינות ובעיר וושינגטון. לביידן יש 201 אלקטורים במדינות אלו - 69 פחות מן הדרוש לניצחון בבחירות. חובה שכזו אינה קיימת ברוב מדינות המפתח, בהן טראמפ ממשיך לטעון (ללא כל הוכחה) לזיוף התוצאות: פנסילבניה, אריזונה, ג'ורג'יה ונבאדה (יש חוקים אלו בוויסקונסין ומישיגן). באופן תיאורטי, טראמפ יכול לנסות ולהשיג את תמיכתם של עשרות אלקטורים דמוקרטיים, שאינם מסתכנים אישית בכך שלא יתמכו בביידן. הסבירות לכך היא אפסית. אך גם אם ייכשל לחלוטין, טראמפ מערער בעצם מהלכיו את הדמוקרטיה ואת הנורמות המקובלות - נזק העלול להיות ארוך טווח.

תאריך:  22/11/20   |   עודכן:  22/11/20
+טראמפ הובס בניסיון האחרון לשנות את התוצאות בפנסילבניה
08:02 22/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

בית המשפט: אין כל ראיה לשחיתות; הטיעונים המשפטיים היו חסרי יסוד  ▪  אם בית משפט לערעורים לא יוציא צו ביניים, יאשרו מחר שלטונות המדינה את זכייתו של ביידן ב-20 האלקטורים ובפועל בבחירות לנשיאות

ג'וליאני. הופעה מביכה [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טראמפ מנסה לגנוב את הבחירות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
לטראמפ יש עד ה 14 בדצמבר
תזדיין בסבלנות  |  23/11/20 07:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
בית המשפט: אין כל ראיה לשחיתות; הטיעונים המשפטיים היו חסרי יסוד    אם בית משפט לערעורים לא יוציא צו ביניים, יאשרו מחר שלטונות המדינה את זכייתו של ביידן ב-20 האלקטורים ובפועל בבחירות לנשיאות
איתמר לוין
הספירה הידנית החוזרת שבה והעניקה לביידן את 16 האלקטורים של ג'ורג'יה    המחוקקים הרפובליקנים במישיגן הבהירו לאחר פגישתם עם טראמפ, כי 16 האלקטורים של המדינה יתמכו גם הם בביידן    טראמפ זקוק כעת לשינוי התוצאות בפנסילבניה, אריזונה ונבאדה כדי להגיע לתיקו - משימה למעשה בלתי אפשרית
איתמר לוין
מה צריך לחשוב על נשיא ששם במקום הראשון את טובת עצמו    משטרת ישראל מפריטה בפועל את החקירות    תפיסות היסוד של דינה זילבר    כתמים על מורשתו של יוחנן פאולוס השני    ההיבט הקפיטליסטי של הדראפט ל-NBA    זהירות מ"אווירת סוף קורס" מול הקרונה
איתמר לוין
היסטוריון כותב בלוס אנג'לס טיימס על נקודות הדמיון המדאיגות בין שליטים סמכותניים בכל הדורות: הם רוצים לשמוע רק את מה שנוח להם ומתעלמים מכל השאר
איתמר לוין
טראמפ כמעט ואינו מופיע מאז הבחירות והלו"ז הרשמי שלו למעשה ריק - מדווחת רשת CNN    אחד מעובדי הבית הלבן מדבר על "מנטליות הבונקר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il